PDA

View Full Version : bepaald geluid op gitaar...? =/



Powerplay
4 december 2006, 20:09
aight..

uhm,.. ik hoorde laatst iemand een nummer spelen bij een optreden..

vrij onbekende apeldoornse band maartoch:p...

en hij had gwn distortion aan, en hij trok de dikste E snaar in vakje 3 laatmaar zeggen naar beneden.. bij hem klonk dat tja, hoe leg ik dat uit.. het klonk een beetje hoog en piepend laatmaar zeggen.. kan niet precies uitleggen..

maar als ik dat probeer, dan word het meer een erhm,.. iig helemaal NIETS vergeleken met wat hij deed... bij mij is het meer een ingezakte drol ofsoiets.

nu mij vraag: Hoe krijg je dat hoge piepende soort geluid uitje gitaar, met distortion aan, en op de E-snaar in vakje 3?!?!

iedereen alvast bedankt voor reacties !! :)

Spitfire
4 december 2006, 20:17
Lijkt me een pinch harmonic, zie hier voor uitleg http://www.cyberfret.com/techniques/harmonics/pinch/index.php

Vonk
4 december 2006, 20:33
Op de dikke e op de 3e fret een pinch eruit halen is erg lastig, en volgens mij krijg je niet dezelfde gil als op de hogere snaren.

Zelf oefenen kun je het beste op de g en b doen.

Tho
4 december 2006, 20:36
Op de dikke e op de 3e fret een pinch eruit halen is erg lastig, en volgens mij krijg je niet dezelfde gil als op de hogere snaren.

Zelf oefenen kun je het beste op de g en b doen.

De gil die je krijgt word meer een schelle brul, en naar mijn idee veel vetter! ze zijn wat moeilijker inderdaad, maar alles is te leren

rutger0
4 december 2006, 20:53
welke band was t?(ik kom uit apeldoorn en ben wel beetje benieuwd)

Kaïn
4 december 2006, 21:57
Hoe dikker de snaar hoe fetter de pinch (IMHO). Ik pinch regelmatig mijn 0.12 lage C, dus het kan zeker ;)

interessander
4 december 2006, 22:04
Ik ben ook helemaal voor het pinchen op de lagere snaren, een pinch op een lage B snaar klinkt heerlijk in de derde of vijfde positie.

Gitaristje 18
4 december 2006, 23:20
Pinch harmonics leren duurt wel even, maar op een gegeven moment kan je het gewoon. Soms lukt het mij soms weleens niet helemaal zuiver, maar in principe lukt het gewoon. Een hogere gain maakt het makkelijker.
Idd een pinch harmonics op de lage snaren klinken idd wel lekker. En vibrato na het aanslaan, dat geeft wel een mooi geluid.

DarknessAwaits
5 december 2006, 01:02
Pinches klinken heerlijk op de E snaar = :rockon:

Ik vind ze zelf eigenlijk net zo makkelijk als op de hogere snaren. Een aanrader als je het leuk vindt: Black Label Society; 1919 eternal.

almarvk
5 december 2006, 08:31
Ik verplaats deze even naar Speeltechnieken

Mauser
5 december 2006, 10:32
Ik vind pinch harmonics op m'n g, b en e bijna onmogelijk :( Misschien gaat dat beter zodra ik m'n EMG's in m'n gitaar heb 8)

wanna1
5 december 2006, 16:31
Pinch, wtf is pinch?

Heet dit niet gewoon een artificial harmonic?

Best makkelijk en leuk om te leren.
Like Zack Wylde

armageddon
5 december 2006, 17:15
het zou ook een (gebende) natural harmonic kunnen zijn. Luister hiervoor naar Keine Lust (Rammstein) in de verse, daar hoor je ze op de helft van de verse in de rechter speaker :) Zijn het die?

@Mauser: Geloof me, dan gaat het echt niet beter hoor. Ik had dat ook en het maakte bij mij geen ruk uit of ik nou met emg's speelde of niet. Gewoon dooroefenen en hard rammen op die snaar als je hem wil pinchen.

Lennert
6 december 2006, 12:24
Aan zijn verhaal te merken is het gewoon een natural harmonic.. even aantikken en doorbenden, hopsa!

Zelf pinch ik die noot zelden, vind in die positie een natural veel lekkerder klinken eigenlijk. Voorderest kan pinchen op de dikke E (of C voor mijn part) idd gewoon.

SBloke
6 december 2006, 13:08
Pinch, wtf is pinch?



to pinch = knijpen.

Gitaristje 18
6 december 2006, 15:22
Ik vind pinch harmonics op m'n g, b en e bijna onmogelijk :( Misschien gaat dat beter zodra ik m'n EMG's in m'n gitaar heb 8)

Je moet eens verschillende plekken voor het aanslaan van je snaar proberen. Het gebied zit iig boven je elementen. Probeer daar maar verschillende plekken waar je hem aanslaat op de pinch harmonics manier (met je duim achter je plectrum). Op een gegeven moment zal je de goede plek vinden. Nou is het wel vervelend dat de plek verschilt aan de hand van welke fret je indrukt.

Lennert
6 december 2006, 16:39
Je moet eens verschillende plekken voor het aanslaan van je snaar proberen. Het gebied zit iig boven je elementen. Probeer daar maar verschillende plekken waar je hem aanslaat op de pinch harmonics manier (met je duim achter je plectrum). Op een gegeven moment zal je de goede plek vinden. Nou is het wel vervelend dat de plek verschilt aan de hand van welke fret je indrukt.

Correctie, het gebied zit lang niet altijd boven je elementen, bovendien zijn er per noot verschillende posities (octaven) mogelijk.

Powerplay
7 december 2006, 07:24
welke band was t?(ik kom uit apeldoorn en ben wel beetje benieuwd)

gitarist van TooMuchInside... zijn nu dan wel uitelkaar:p

Powerplay
7 december 2006, 07:27
iedereen super bedankt!!,.. ik zal jullie adviezen weleens proberen toetepassen :D

Groetjes, Jesse.

Gitaristje 18
14 december 2006, 16:14
Correctie, het gebied zit lang niet altijd boven je elementen, bovendien zijn er per noot verschillende posities (octaven) mogelijk.

Oh ja dat laatste wist ik wel. Was het vergeten te zeggen;-).
Ik zelf zit nooit te pinchen op een andere plek dan in het gebied boven de elementen, dus dat wist ik niet.

jorrit
14 december 2006, 20:13
je kunt op praktisch elke plek tussen t begin (of eind :D) van je hals en je brug pinchen... gewoon oefenen, oefenen, oefenen.. en je raad het al... oefenen