PDA

View Full Version : Waarom een Fender Stratocaster



Nocki
18 december 2002, 21:39
hee allemaal

Ik heb een gibson lp (smartwood) en zou graag nog een goede gitaar willen. omdat ik nu geleerd heb dat het mooie geluid van gitaristen echt een combi is van amp en gitaar en je dus nooit een goed geluid kan krijgen uit een rot gitaar met rotamp wil ik ook een fender strat.
al heb ik er geen ervaring mee en is het ook nog niet echt mijn gitaar.

het verschil tussen vroeger (onbekende gitaar)en nu (gibson lp) is eigenlijk dat andere mensen mn geluid meer waarderen en ik daardoor ook makkelijker harder kan zonder dat dat als irritant wordt ervaren.
daarom die fender. weer een ander gluid wat ook goed is.

jullie mening over de fender strat. en welke moet ik hebben???

Nocki

@iro
18 december 2002, 21:44
fender strat ... ja ik vind de clean van een strat echt meesterlijk --> john frusiante, maar tis meer dan dat hé je kan er ook wel mee scheuren maar dan zou ik meer voor een fatstrat gaan of ff een hotrail inpassen. Maar in mijn mening is de strat met single coil echt meesterlijk ...

Nocki
18 december 2002, 21:47
is het geluid niet een beetje iel soms?
vroeger kon ik fender echt niet waarderen vooral als je ook nog naar een gretsch kon luisteren tijdens een optreden was dat een mooier geluid.
over wat voor versterker klinkt tie leuk?>
mesa, fender, marshall, bogner, diezel???

PeArLjAm
18 december 2002, 21:49
Ik vind het een supergitaar, en is werkelijk bijna voor alles geschikt. Behalve echt strak scheuren, daar zul je een andere voor moeten zoeken. Maar ja daar heb je die les paul voor denk ik he. Aanrader is natuurlijk een 2e hands usa strat, die kun je wel vinden voor 600-700 euro. Prima gitaar voor het geld, en je kunt hem altijd nog upgraden met betere elementen als die je niet bevallen (wat ik me niet kan voorstellen overigens)

PeArLjAm
18 december 2002, 21:51
Op 2002-12-18 21:47, schreef Nocki:
is het geluid niet een beetje iel soms?
vroeger kon ik fender echt niet waarderen vooral als je ook nog naar een gretsch kon luisteren tijdens een optreden was dat een mooier geluid.
over wat voor versterker klinkt tie leuk?>
mesa, fender, marshall, bogner, diezel???


Hij klinkt natuurlijk goed over een fender, een ouder model marshall zoals een superlead of jcm800 en bogner schijnt ie ook lekker op te klinken. Mesa en diezel ook wel maar die zijn denk ik ook meer om te scheuren...

Nocki
18 december 2002, 21:51
ik kan aan een fender strat uit vermoedelijk 1985 komen voor 500 E/ hij is in slechte staat vind ik. wat er zitten beschadigingen aan de toets op de 1e en de 2e fret.

is het wat of zal ik gewoon een nieuwe kopen.bv de highway strats van ongeveer 700E.

geld speelt ene kleine rol (wel een beetje belangrijk...)

Texter
18 december 2002, 22:10
Persoonlijk vind ik de combinatie Strat&LP nogal triest...doe maar eens wat moeite om een mooie goede gitaar te vinden...een Godin ofzo...op naam zoeken is slecht...

Nocki
18 december 2002, 22:29
ik heb net uitgelegd dat ik zoek naar een goed geluid welke ik mischien kan vinden in een strat.
de godin heeft afgedaan want ik vond m niks (de radiator) en verder is gretsch leuk en prs. verder weinig. sommige guilds gaan. voor een naam ga ik helemaal niet andere zou ik wel een echt les paul hebben gekocht...

maar bedankt dat je zo over me oordeelt...

Nocki

Lacrymosa
18 december 2002, 22:30
Een fender strat is leuk, maar voor et geld van echte amerikaan kan je een hoop andere dingen kopen
een Blade of een goedkopere MXG bijvoorbeeld.

En als je perse een strat wil zou ik persoonlijk voor een Fatstrat gaan, maar dat is omdat ik metal speel en niet echt weg ban van een SC in de brug.

CheerS!!

vulvasonic
18 december 2002, 23:49
Waarom geen telecaster?
Voor mijn gevoel veelzijdiger en agressiever.

Hoewel de strat er ook veel van kan. Het gaat inderdaad om de combinatie. Niet geheel toevallig zijn veel Fender buizenamps ideaal voor een clean, maar ook vet geluid.

@iro
19 december 2002, 00:50
ik heb een tele en idd dat is m'n nummer 1 maar ik heb hem wel zo aangepast dat hij niet meer klinkt zoals een tele --> hotrail in de brug, ergens vind ik het spijtig want ik hield wel van de twang, maar ik had echt een strakke scheur nodig en die heb ik nu, als ik clean moet, schakel ik vlug naar hals element of wissel ik naar m'n strat.

@iro
19 december 2002, 00:51
je moet met een strat eens over een vox ac30 spelen ... zalige clean echt ... ik vind een strat ergens mee veelzijdiger --> meer schakel opties, niet zulke extreme sounden zoals de tele heeft... maar dat is een kwestie van smaak...

Janneman
19 december 2002, 01:36
Ik kan zo een strat ook wel waarderen. Wat overigens opviel is dat elke Fender Stratocaster/Telecaster echt anders klinkt. Veel meer verschil per gitaar dan bij een Gibson LP. Daarom zou ik juist bij deze gitaren meer op het geluid afgaan dan op het bouwjaar of land of uitvoering of whatever.

Rutger
19 december 2002, 08:17
Op 2002-12-18 23:49, schreef vulvasonic:
Waarom geen telecaster?
Voor mijn gevoel veelzijdiger en agressiever.


dat wou ik nou ook gaan zeggen

FragDaddy
19 december 2002, 10:14
misschien is het verstandig als je ook eens naar een TELECASTER luistert. het is toch een beetje hetzelfd idee als een strat, maar ze zijn wat veelzijdiger en klinken helemaal niet verkeerd.

of wil je echt specifiek een strat?

suc6 met je keuze.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-12-19 10:15 ]</font>

poeyerke
19 december 2002, 13:34
Sommige mensen zweren bij een strat, gewoon het uiterlijk, de klank het ding heeft het gewoon (voor mij dan).

Een Tele is ook een supergitaar, net als een Les Paul.... maar de strat da's toch nog steeds mijn gitaar.

Je moet er inderdaad wel een aantal kunnen vergelijken, sommige klinken donker en sommige iel, er zit best veel verschil tussen de houtsoorten.
Wat mij opviel bij het uitproberen van strats is dat de Combinatie van een Alder body met een Rosewood fretboard een redelijk donkere klank geeft. Een Ash en vooral Swamp Ash body met een Maple neck geeft een heldere klank.

Ik prefereer een Alder body met een Maple Neck, je hebt dan die typische Fender helderheid en een goede scheur.

De nieuwere Fenders hebben een Brugelement met hogere output geloof ik dus dat betekent ook wat meer scheur.

Om een idee te krijgen van een Strat met Marshall Higain zou je eens een nummer van Gary Moore kunnen luisteren van voor zijn Blues periode (jaren 80).... Out In the Fields bijv. of een ballad als The Loner..

Electrical Storm
19 december 2002, 20:25
Toch moet je er niet van uit gaan dat wanneer je een Fat Strat koopt je met de humbucker ook echt het lead-geluid van bijvoorbeeld een Gibson kunt krijgen. Bij mij klinkt de humbucker nog scheller en minder rond dan de single coils. De output is echter wel hoger dus heb je een langere sustain en kun je er beter mee scheuren. Een zwaar rond geluid moet je echter niet op rekenen...

poeyerke
19 december 2002, 23:38
Tja, het verschilt nogal welke humbucker je gebruikt en ook de gitaar maakt verschil.
In m'n ene strat zit een lil'59 van SD en die je hoort duidelijk dat het een hunbucker is, meer mid en minder hoog dus. De strat klinkt nu behoorlijk vet, maar zeker niet als een Les Paul ofso.

Maar als je het geluid zoekt van een Les Paul moet je geen strat kopen :wink:
Persoonlijk vind ik een humbucker in de brug van een strat beter werken voor stevige rock en Heavy Metal achtige dingen

Lacrymosa
19 december 2002, 23:43
Ik zou zelf voor een strat met een single coils sized humbucker in de brug gaan, gewoon voor de looks

Of gewoon een tele als niet echt van het betere beuk en scheur werk houdt, een tele is wat subtieler, beide zijn et werkpaarden vergeet dat niet, maar een tele heeft wat meer finesse, ik persoonlijk vin een tele lekker voor jazz en een strat is wat rauwer dus wat meer voor blues, maar beide zijn et gewoon goede gitaren, ligt er alleen maar net aan wat je wil.

CheerS!!

Guinness
20 december 2002, 11:41
Ik ben gewend aan een LP tegenwoordig en mijn ervaring is dat een strat voor mij totaal onbespeelbaar is geworden. Ik sla iedere keer met mijn rechterhand de volumeknop dicht. En de snaren liggen erg kort op de body. Geldt dit ook voor andere mensen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Guinness op 2002-12-20 11:42 ]</font>

art|saves
20 december 2002, 11:51
Zelf vind ik de yamaha RGX820z wel een mooie gitaar en kan je ook alle geluiden uit krijgen die je maar wilt.

http://www.elderly.com/new_instruments/items/RGX820Z-RED.htm

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: art|saves op 2002-12-20 11:55 ]</font>

Rutger
20 december 2002, 11:53
Guiness, k heb idd hetzelfde met een tele. Ik ben een semi-acoustische gewend waarvan de volumeknop wat verderweg zit, maar op een tele wil ik hem nog weleens aantikken. Bovendien zijn de volumeknoppen van fenders een stuk soepeler dan die van Gibsons. Maar het is gewoon een kwestie van wennen denk ik.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-20 11:53 ]</font>

Apello
21 december 2002, 23:30
Waarom een Strat?

Ik speel nu zo'n 32 jaar Stratocaster en ben compleet vergroeid met het instrument. De body met zijn cut-outs integreert perfect met mijn lichaam. De volumeknop zit precies goed voor Trout viooltjes. De tremolo is een veelgebruikt ding en nodigt uit tot emotionele expressies a la Hendrix. Ik heb een voorkeur voor maple necks omdat ze zo makkelijk glijden. Voor wat betreft geluid, ik heb 3 Strats; een 1963, een 1978 en een USA 2001 en ze klinken allemaal anders. De 63-er klinkt zoals een Fender hoort te klinken; helder, bijtend en met de lekkere twang. De 78-er was een ramp, zelfs na vervanging van de elementen. De USA Fat Strat is een droom met een geweldig geluid en fantastische bespeelbaarheid.

Ooit kocht ik een Gibson Black Beauty. Het geluid was onovertrefbaar. Als ik soleerde dan resoneerde het door tot in mijn armen; ongekend. Helaas hangt het ding maar wat ongemakelijk aan je lijf, zit de volumeknop helemaal verkeerd, kun je het ding niet plat op de tafel leggen en was hij vals. Dus ik heb hem verkocht en heb gezworen nooit meer iets anders dan Stratocaster te bespelen.

Daarom een Stratocaster

Moonchild
22 december 2002, 00:27
Wat vinden jullie van Jazz op een Strat?
En kennen jullie artiesten die Jazz spelen op strats?

Ik bedoel, er werd eerder gezegd dat je er eigenlijk alles mee kan behalve metal...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2002-12-22 00:28 ]</font>

Braindead
22 december 2002, 00:49
[quote]
Op 2002-12-18 21:49, schreef PeArLjAm:
Ik vind het een supergitaar, en is werkelijk bijna voor alles geschikt. Behalve echt strak scheuren, daar zul je een andere voor moeten zoeken. "

[quote]

Daar kan ik het echt niet mee eens zijn.
Er zijn genoeg mensen die "strak scheuren" op een strat.

Yngiwe Malmsteen
Chris Impellitteri
Die gozer van Iron Maiden
Kirk Hammet (o.a. bij One)
En zo zijn er vast nog wel meer te noemen.

Pieuw
24 december 2002, 04:33
Op 2002-12-20 11:41, schreef Guinness:
Ik ben gewend aan een LP tegenwoordig en mijn ervaring is dat een strat voor mij totaal onbespeelbaar is geworden. Ik sla iedere keer met mijn rechterhand de volumeknop dicht. En de snaren liggen erg kort op de body. Geldt dit ook voor andere mensen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Guinness op 2002-12-20 11:42 ]</font>


Dat is niet zo raar, als je bedenkt dat ik, stratgek, maar moeizaam op een LP overweg kan omdat de snaren voor mijn gevoel heel hoog boven de body liggen.

Pieuw
24 december 2002, 04:42
Op 2002-12-18 21:39, schreef Nocki:
hee allemaal

Ik heb een gibson lp (smartwood) en zou graag nog een goede gitaar willen. omdat ik nu geleerd heb dat het mooie geluid van gitaristen echt een combi is van amp en gitaar en je dus nooit een goed geluid kan krijgen uit een rot gitaar met rotamp wil ik ook een fender strat.
al heb ik er geen ervaring mee en is het ook nog niet echt mijn gitaar.

het verschil tussen vroeger (onbekende gitaar)en nu (gibson lp) is eigenlijk dat andere mensen mn geluid meer waarderen en ik daardoor ook makkelijker harder kan zonder dat dat als irritant wordt ervaren.
daarom die fender. weer een ander gluid wat ook goed is.

jullie mening over de fender strat. en welke moet ik hebben???

Nocki

Dear Nocki,

Een Strat is op zich een goede keuze. Wanneer je echter gewend bent op een LP-achtige te spelen, kan het voor je gevoel nog wel eens hard werken zijn om op een strat of een tele te spelen. Let heel goed op bij de aanschaf. Sommige zijn zo dood als een pier. Degene die onversterkt al lekker knallen, doen dat meestal ook op een amp. Klinken de snaren als postelastiekjes, laat dan maar. Wellicht dat een reparateur dit nog wel kan verhelpen, maar je weet van te voren nooit hoeveel dit gaat kosten. Dat kan een jammerlijk en kostbaar verhaal worden met als thema "mijn eerste strat, een bodemloze put". Overigens, zelf heb ik een USA uit '90 met standaard elementen. Van clean tot ronken is ie te gek. Bij volgas zitten er toch net te weinig pk's in de elementen. Vergeet niet dat je met minder zware elementen wel veel makkelijker kunt nuanceren in je sound, zeker ism een buizenamp.

Succes

Pieuw
24 december 2002, 04:51
Nou Braindead,

Volgens mij heeft in ieder geval Yngwie geen enkele standaard pickup in zijn strats. Allemaal DiMarzio, dat wil wel strak scheuren. Helaas ben je de originele charme dan wel kwijt. Dit laatste is overigens wel het enige wat me weerhoudt van het inbouwen van andere elementen in mijn strat. Het is een hele uitgave en dan moet je maar weer afwachten of het wat is.

poeyerke
24 december 2002, 08:48
Op 2002-12-22 00:49, schreef Braindead:
[quote]
Op 2002-12-18 21:49, schreef PeArLjAm:
Ik vind het een supergitaar, en is werkelijk bijna voor alles geschikt. Behalve echt strak scheuren, daar zul je een andere voor moeten zoeken. "

[quote]

Daar kan ik het echt niet mee eens zijn.
Er zijn genoeg mensen die "strak scheuren" op een strat.

Yngiwe Malmsteen
Chris Impellitteri
Die gozer van Iron Maiden
Kirk Hammet (o.a. bij One)
En zo zijn er vast nog wel meer te noemen.




Houdt er wel rekening mee dat die mensen geen van allen de standaard elemten gebruiken! Natuurlijk kan je scheuren met een strat, maar met de standaard elementen moet je wel veel gain op je versterker hebben. Er zijn genoeg elementen met een hogere output die ook nog het karakter van de strat redelijk kunnen behouden dus dat kan een optie zijn.

Braindead
27 december 2002, 17:09
Dat klopt denk ik wel van die elementen.
Maar wie laat er zich door zoiets van afhouden om op een lekker spelende gitaar "strak te scheuren".
Een strat is er echt niet alleen voor gemaakt om een sprankelend clean te fabriceren.
En ik vind een nieuwe brugpickup voor 110 euro een goede optie om een lekker gitaartje in dehanden te houden die er A goed uitziet en B lekker scheurt.
Let wel! als je ook nog een Floyd rose op je strat wilt dan zou ik toch even kijken wat je doet.
Ze zijn er trouwens wel, standaard strat met floyd rose.
Maar je moet wel ergens een grens trekken.
Mischien dan toch een ibanesje?

Shay
28 december 2002, 15:07
Hoi,

Ik ben ook niet echt fan van fender geweest. Tot ik de california fat strat van fender uitprobeerde. Kost 1200 euro ofzo met een seymour duncon humbucker .. echt een vette fender met een mooie clean .. dat zijn de gitaren die echt passen bij mijn stijl maar nog steeds geen vervanger voor mijn blade rh4 classic.. hehe

Ook vind ik de fender fatstrat een goeie vervanger voor de s series van ibanez.

Verder vind ik fender best goeie gitaren ... als ik er eentje zou willen dan is de reisseu van 70 of een california fatstrat

Braindead
29 december 2002, 17:16
Ik vind dat er nog steeds veel mensen zich laten beinvloeden door het "image" van een bepaalde gitaar. Bijv, dat je alleen op een spitspuntigge gitaar kunt shredden, of dat je op een Les Paul alleen maar kunt rocken.
Ik bedoel Al Dimeola heeft ook een Les Paul, maar zo'n heavy shit speelt ie nou ook weer niet. Net zoiets als dat je als een echte vent lees Cowboy bent je Marlboro rookt.
Koop gewoon een gitaar die bij je past, en een ander pickupje of die fluoriserende toneknop kun je er later zelf ook nog wel opzetten.

Moonchild
30 december 2002, 01:03
Op 2002-12-22 00:27, schreef Moonchild:
Wat vinden jullie van Jazz op een Strat?
En kennen jullie artiesten die Jazz spelen op strats?

Ik bedoel, er werd eerder gezegd dat je er eigenlijk alles mee kan behalve metal...



ik wil nog steeds antwoord :smile:

Shay
30 december 2002, 04:58
Hoi,

Ik denk dat er zeeer weinig jazzgitaristen zijn die op een strat spelen als het gaat om de rasechte jazz muziek.

Ik ken wel veel gitaristen die op een strat spelen als het gaat om jazz-fusion. Neem een voorbeeld aan Julio van Spyro Gyra.

Uit een strat kan je het geluid bijna niet krijgen ala George Benson (of misschien wel moet iemand me vertellen hoe) Dus dat hele dikke warme jazzy sound. Deze produceer je makkelijker met een hollow body gitaar (ala epiphone alleycat) of les paul.

Voor zover ik weet hoor als ik het mis heb corrigeer me s.v.p.

Greetzz

Nocki
30 december 2002, 10:58
tja. zelf heb ik ook nog een archtopje en die vind ik beter gshikt voor jazz danmn gibson.
een fender lijkt me ook iets minder geschikt voor trad. jazz maar in de andere vormen zoals fusion zie ik m wel voor me. al weet ik niet wie er op speelt.

een gibons of een fender koop ik trouwens niet voor de naam of het model maar voor de kwaliteid, betrouwbaarheid en de waarde van het produkt.
ik speel al een tijdje op b merken en heb gemerkt dat ik mezelf eter hoor in de mix met een goede amp en een goede gitaar.
ook truucjes zoals met de vol. knop werken veel beter dan met de budget knoppen van b merken. het gaat er dus niet om wat voor uiterlijk ik heb of dat er gibson op de headstock staat.
als ben ik natuurlijk best wel een trotse eigenaar. maar het leukst is het als iemand die niks van gitaren afweet je een com;iment geeft over je gitaar. en over hoe je er samen met je gitaar uitziet.

Nocki

matthew
30 december 2002, 11:25
Ik heb een Fender Fatstrat Texas Deluxe met twee single coins en een Duncan Seymour humbucker. Kost wel wat maar dan heb je ook iets. Speel er mee op de Marshall Valvestate 2000.

BLOK182
30 december 2002, 11:33
tis ehh Seymour Duncan :wink:

BLOK182
30 december 2002, 11:33
en single coils :wink:

Braindead
1 januari 2003, 18:44
Op 2002-12-30 01:03, schreef Moonchild:


Op 2002-12-22 00:27, schreef Moonchild:
Wat vinden jullie van Jazz op een Strat?
En kennen jullie artiesten die Jazz spelen op strats?

Ik bedoel, er werd eerder gezegd dat je er eigenlijk alles mee kan behalve metal...

Tja, Jazz op een strat , zoals hier al gezegd krijg je er nooit het geluid uit als met een hollowbody Jazzbak, maar op zich vind ik dat het wel kan. Alleen als je een echte Jazzfreak bent denk ik dat je toch snel naar iets anders gaat zoeken.



ik wil nog steeds antwoord &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">