PDA

View Full Version : wanneer en hoe galm toevoegen?



sietze
4 december 2006, 17:50
Als ik opneem op mijn computer, wanneer moet ik dan precies de galm toevoegen??

Ik speel door een boss-me 50 multi-effect naar een marshall combo, die door de mic naar cubase gaat.

Moet ik galm en effecten enzo (vooral galm, reverb) aanzetten tijdens het spelen? dus op de me-50 of de versterkergalm gebruiken?
Of moet ik dat nadien in cubase doen, er gewoon wat plug-ins overheen gooien en vooraf alles zo droog mogelijk inspelen?
En als dat het laatste het geval is, moet ik dan bij een complete complete song per instrument reverb geven of alleen de totaalmix?

Iemand met verstand hiervan? Vast bedankt,

Sietze.

harrie-beton
4 december 2006, 17:56
Smaken verschillen. Er zijn geen foute manieren om galm te gebruiken. Normaal zou je "Wicked games" een overdaad aan galm noemen maar het is een mooi effect in dat nummer.

Wat ik veel zie is:

1. Altijd zonder galm opnemen. Het kan er namelijk nooit meer af als het is opgenomen.
2. Galm op sommige instrumenten.
3. Eindmix wordt zelden galm op gezet.
4. Een kleine delay (10 ms?) tussen het linker en rechter kanaal van 1 instrument (bv gitaar) maakt het lekker "breed".
5. Hoe strakker en ruiger de nummer, hoe minder galm.
6. Ook zonder galm moet het al mooi klinken........

In veel "smartlappen" (met van die matige zangers) zit altijd te veel galm. Dat hoort zo.

sietze
5 december 2006, 10:33
Hee bedankt voor je reactie,

Even een vraag naar aanleiding daarvan. als je galm alleen op sommige instrumenten zet, blijft het totaal dan niet te droog?
Ik had een nummer die vrij droog klonk, en begon wel beter te klinken toen ik de totaalmix wat reverb gaf.
Maar ik moet gewoon per instrument (per spoor) bekijken hoeveel galm het moet hebben?

Drummer moet dan minder galm dan zang gok ik, omdat de zang vrijwel altijd vooraan staat en de drummer achterin zit. Als je de drummer zo droog mogelijk laat heeft hij meer attack en is hij dus duidelijker, en blijft de basis strak? Ik redeneer maar wat, maar ik zoek een beetje naar de goeie manier.

Sietze

bass blom
5 december 2006, 10:38
dat is precies wat je moet doen, zoeken, experimenteren

Azrael
5 december 2006, 18:51
Drums zonder galm klinken juist uiterst saai. Galm hoeft niet te betekenen dat het gelijk een slappe hap wordt. Je kunt immers de hoeveelheid instellen en de lengte ervan......

bert k
6 december 2006, 10:25
Drummer moet dan minder galm dan zang gok ik, omdat de zang vrijwel altijd vooraan staat en de drummer achterin zit. Als je de drummer zo droog mogelijk laat heeft hij meer attack en is hij dus duidelijker, en blijft de basis strak?
Nee, die logica klopt niet. Met galm suggereer je een ruimte, dus met veel galm is het of je in een stadion staat en zonder galm klinkt het als een klein huiskamertje.
Ook wek je met galm de indruk van afstand. Dus als de drums achteraan staan, zullen ze wat meer galm moeten hebben (De snare dan weer wat meer dan de bass) en als je de zanger heel dichtbij vooraan wilt moet er juist galm af.

Maar het belangrijkste is dat je luistert hoe het klinkt. Ga op je oren af, het is ook een kwestie van smaak.

Han S
6 december 2006, 11:33
Ik zet vrijwel altijd een heel korte room of plate op de snare, dat ervaar je niet als galm, maar het maakt je geluid wel een stuk levendiger. Je kunt dan eventueel een tweede wat langere galm er aan toevoegen, maar dan zodanig dat het niet opvalt.

Net als Bert al zegt: je suggereert met een galm een ruimte die je in je homestudio niet hebt.

Zo heeft de Lexicon PCM90/91 galmen van coffin, welke je helemaal niet als galm herkent, tot de St John's en St Peter's cathedral, enorme ruimten waarbij je dan ook nog kan bepalen waar je je in die ruimte bevindt.

Persoonlijk vind ik een galm pas dan mooi als het lijkt alsof je met je muziek in een bepaalde goed klinkende ruimte staat. De overdreven bakken galm welke je hoort bij veel nederlandstalige producties vind ik lelijk.

En als je een productie hoort waarvan je denkt dat hij gortdroog is, daar staat meestal een korte room op. Een productie zonder enige vorm van galm klinkt heel onnatuurlijk.

En nog wat: een echo geeft op lange tonen, bijvoorbeeld de laatste lange toon van een solo, veel meer ruimte dan een galm. Zeker als die echo ook nog stereo is. Voeg hem pas toe als die toon al 'staat' zodat je de aanslag niet hoort repeteren. Zeeën van ruimte hoor je dan, je toon vliegt zo de verte in.

sietze
11 december 2006, 05:06
haa kijk daar kan ik wat mee,
bedankt allemaal :D