PDA

View Full Version : Hoeveel invloed hebben de snaren op het geluid van de gitaar?



Gitaristje 18
4 december 2006, 17:19
Hoeveel invloed heeft een snaar op het geluid van de gitaar?
Ik had namelijk hiervoor een acoustische gitaar, niet zo'n dure met gelaagd bovenblad en ik speelde met D' addario 0.010 snaren. Nu heb ik een iets duurdere, ook met gelaagd bovenblad, en ik speel nu met Martin 0.012. Deze nieuwe gitaar heeft een wat mooier karakter dat de andere. Hij heeft vind ik een wat andere "stem". Komt dat enkel voor de snaren of ook gewoon door de gitaar?
Deze twijfel kwam deels doordat ik op verschillende gitaren speelde tussen de 100 en 200, wilde niet zo'n dure kopen, en het verschil tussen de gitaren vond ik niet zo heel groot kwa geluid. Totdat ik op een Richwood speelde met massief bovenblad, toen moest ik oppassen dat ik niet ging kwijlen zo mooi klonk ie. Maar ik had een budget met mezelf afgesproken;-).

sjoerd5
4 december 2006, 17:22
Hoeveel invloed heeft een snaar op het geluid van de gitaar?


Veel, zonder snaren geen geluid.:seriousf:

LaurentB
4 december 2006, 17:58
Hoeveel invloed heeft een snaar op het geluid van de gitaar?
Ik had namelijk hiervoor een acoustische gitaar, niet zo'n dure met gelaagd bovenblad en ik speelde met D' addario 0.010 snaren. Nu heb ik een iets duurdere, ook met gelaagd bovenblad, en ik speel nu met Martin 0.012. Deze nieuwe gitaar heeft een wat mooier karakter dat de andere. Hij heeft vind ik een wat andere "stem". Komt dat enkel voor de snaren of ook gewoon door de gitaar?

Ja, dat is moeilijk te zeggen, omdat er tussen snaren van dikte 0.010 en 0.012 ook nogal een groot verschil zit. Dus in dit geval kan het beide invloed hebben gehad.

Eko
4 december 2006, 19:11
De enige methode om daar achter te komen is uitproberen. Er zit verschil in snaren, dat is zeker. Tussen de gebruikte materialen van de gitaren zit ook verschil. Een bovenblad van sparren ( spruce) of van triplex zit verschil. Ook de zijkanten en achterblad maken uit. Een sparrenachterblad, gestoken of gebogen, een mahonie of rosewood zijkant, het maakt allemaal uit.
Het beste is om je gitaar te nemen en daar snaren op uit te proberen. Er is zelfs verschil tussen snaren met phosphorbronze en normale bronze snaren. Niet alle gitaren laten het klankverschil echt goed merken. Vraag er maar naar bij je handelaar.

Harald
4 december 2006, 19:18
Snaren hebben behoorlijk veel invloed op het geluid. Als je wil weten of het in het bovenblad of de snaren is, zou je een verse set van het zelfde merk op beide gitaren moeten leggen. Maar het heeft allebei invloed, zowel dat bovenblad als de snaren.

Nieuwe of oude snaren maakt een wereld van verschil. Zelfs als je denkt dat ze nog goed klinken, verwissel ze en je merkt hoeveel hoog er weg is, zelfs na niet al te lang spelen. Het speelt ook anders trouwens.

Verschillende merken/soorten klinken ook verschillend. Daarnaast spelen ze vaak ook anders doordat ze anders aanvoelen. Welke snaren je gebruikt is een persoonlijke keuze. Net als oude of nieuwe snaren. Tommy Emmanuel verwisselde ze bij de opnames van Only voor elke take. Michael Hedges wilde juist met oude snaren opnemen omdat hij nieuwe snaren niet lekker vond klinken. Had het vroeger ook dat ik op mijn washburn nieuwe snaren te fel, en niet warm vond klinken. Tegenwoordig wil ik ze juist behoorlijk vers hebben.

Heb bij de opnames voor mijn solo-cd trouwens alle nummers (op een na, in nashville tuning) mijn Maton gebruikt, maar wel met verschillende snaren. Martin, AER, Elixer en Cleartone. Moet nog even goed gaan denken wat waarmee gespeeld werd. Overigens niet echt wetenschappelijk maar deels op gevoel. AER en Martin spelen het fijnst, klinken wel duidelijk verschillend. De Elixers hebben als groot voordeel dat piepjes veel minder zijn. De Cleartones blijven de eerste dag vrij constant en hebben een mooie sound voor harmonics. Dat ze trouwens echt zo veel langer meegaan vind ik nogal tegenvallen. Wat dat betreft heb ik dat alleen bij Elixer, maar die zijn in het begin weer wat milder dan bv. een nieuwe set Martin SP. De AER snaren hebben weer een iets nasalere klank, en spelen ontzettend fijn. ALsof je 011 hebt, bij een set o12. Overigens voor lagere stemmingen daardoor weer niet handig, de spanning is merkbaar lager.

LaurentB
4 december 2006, 22:33
(...)Wat dat betreft heb ik dat alleen bij Elixer, maar die zijn in het begin weer wat milder dan bv. een nieuwe set Martin SP.
(...)

Ja, is dat bij jou zo? Op mijn gitaar klinkt Elixir juist in het begin nogal fel en Martin direct wat ronder.

Harald
5 december 2006, 17:25
Zeg het misschien wat verkeerd. Hoog is bij Martins wat uitgesprokener, net als het laag. Maar die edge is er wel snel af. Elixer blijft eigenlijk echt heel constant totdat ze het begeven. Die Cleartones worden toch duidelijk minder na een paar dagen terwijl ze qua prijs Elixer zelfs voorbijstreven.

Picker
5 december 2006, 17:39
Hoeveel invloed heeft een snaar op het geluid van de gitaar?
Ik had namelijk hiervoor een acoustische gitaar, niet zo'n dure met gelaagd bovenblad en ik speelde met D' addario 0.010 snaren. Nu heb ik een iets duurdere, ook met gelaagd bovenblad, en ik speel nu met Martin 0.012. Deze nieuwe gitaar heeft een wat mooier karakter dat de andere. Hij heeft vind ik een wat andere "stem". Komt dat enkel voor de snaren of ook gewoon door de gitaar?
Deze twijfel kwam deels doordat ik op verschillende gitaren speelde tussen de 100 en 200, wilde niet zo'n dure kopen, en het verschil tussen de gitaren vond ik niet zo heel groot kwa geluid. Totdat ik op een Richwood speelde met massief bovenblad, toen moest ik oppassen dat ik niet ging kwijlen zo mooi klonk ie. Maar ik had een budget met mezelf afgesproken;-).Snaren zijn erg belangrijk. Iedere gitaar reageert anders op verschillende snaren. Het hangt ook af van wat jij mooi vindt. Elke keer als ik nieuwe snaren koop, probeer ik daaropm altijd tenminste één set te kopen van snaren die ik nog nooit eerder heb gehad. En dat lukt nog steeds!

Gewoon proberen dus!

Wizz
5 december 2006, 20:29
Ernie Ball Earthwood .012
Blijf er toch op terugkomen.

Wizz