PDA

View Full Version : Wil mijn oude versterker vervangen.



Gitaristje 18
4 december 2006, 17:00
Ik wil graag mijn oude versterker vervangen en wel om deze reden.

Ik heb zelf een Washburn N2, mijn versterker is een Line 6 Spider 2 30 watt amp. Nou viel het mij op dat als je de washburn er aan hangt, je hetzelfde geluid krijgt dan als je er een veel goedkoper gitaartje (squier stratocaster bullet) eraan hangt. Dit terwijl er toch een flink verschil zit tussen de 2 gitaren op het gebied van kwaliteit, maar ook de elementen enzovoort.
Kortom, mijn versterker laat dus niet het karakter van de gitaar doorkomen.
Nou ben ik van plan om een nieuwe, betere vertserker te kopen die wel het karakter en de kwaliteit laat doorkomen. Dit keer geen digitale moddeling versterker, gewoon een fatsoenelijke versterkers zonder toeters en bellen. Gewoon 2 kanalan enzovoort.
Zouden jullie mij een goede versterker aan kunnen raden?
Ik wil rond de 500 euro uitgeven. Ik speel voornamelijk met distortion maar ook clean. Het hoeft geen buizen te zijn, misschien een hybride, das wel leuk. Maar in principe gewoon een transistor versterker.

Alvast bedankt.

LCH
4 december 2006, 17:16
Een Roland JC120 kun je 2e hands voor zo'n 500 euro krijgen. Die dingen zijn oerdegelijk, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Verder hebben ze clean een ongeëvenaard geluid. Voor oerharde vervorming zoek je waarschijnlijk een andere versterker, maar voor 30 euro heb je een Boss DS-1 distortion-pedaaltje. Boss is van Roland, dus dat matcht prima. Als je die Boss DS-1 op je JC120 aansluit heb je een topversterker met een ontzettend mooie clean én distortion op commando ;)

hugo
4 december 2006, 17:17
ik denk niet dat het andere transistor bak veel beter zal klinken dan je line6, N2 is nog geen topgitaar ik heb er twee, en zijn best aardig maar een goede squier kan ook prima zijn. Je kan kijken naar de goedkopere buizenampies van Peavey, London city, fame (musicstorekoeln) e.d.

LCH
4 december 2006, 17:18
ik denk niet dat het andere transistor bak veel beter zal klinken dan je line6, N2 is nog geen topgitaar ik heb er twee, en zijn best aardig maar een goede squier kan ook prima zijn. Je kan kijken naar de goedkopere buizenampies van Peavey, London city, fame (musicstorekoeln) e.d.

London City Hornet bedoel je? Naar mijn bescheiden mening kun je dan beter 500 euro spenderen aan een 2e-hands Fender HotRod Deluxe. Ik vind zo'n London City nogal iel en dun klinken, ook voor een buizenbak. Maarja, da's persoonlijk. :)

Gitaristje 18
4 december 2006, 17:25
Bedoel je nou dat je net zo goed een quier kan spelen dan een washburn n2?
Ik neem toch aan dat daar wel een redelijk verschil in zit. Dit was de goedkoopste squier die er was. 180 euro ofzo. Het geluid was echt identiek hetzelfde, je hoorde bij de versterker niet eens het verschil tussen de single coil en de humbucker.

hugo
4 december 2006, 17:31
je hebt slechte en goede squiers, maar op een buizenbak zal je het verschil beter horen dan met modelling met een ton effecten erover. Een tweedehands buizenversterker is natuurlijk ook een goede optie.

LCH
4 december 2006, 17:32
Een versterker maakt beduidend meer uit voor je geluid dan een dure gitaar. Laten we eens van 1000 euro uitgaan. Als je voor 200 een Squier Strat koopt en voor 800 een Vox AC30 heb je een beter geluid dan wanneer je 800 euro lapt voor een Fender Strat USA en 200 voor een Vox AD15.

Natuurlijk zul je op een echt goede versterker (zoals die Roland JC120, wat ik hierboven zei) wel een beetje verschil horen tussen je Squier en je Washburn. Maar toch kun je beter investeren in je versterker dan in je gitaar. Het verschil tussen een (goedkope) Squier en een (dure) Fender zit 'm vaak in de afwerking e.d. Qua klank en bespeelbaarheid merk je misschien wel een heel klein beetje verschil, maar m.i. is een Squier van 200 een betere investering dan een Fender USA van 1700.

Gitaristje 18
4 december 2006, 19:10
Maar als het verschil niet zo erg te horen is, waarom wil iedereen dan zo'n dure gitaar als het verschil toch niet zo groot is? Toch vind ik het raar dat je het verschil bij die versterker niet eens hoort tussen een single coil(en deze zijn dan best goedkoop denk ik) en een humbucker(Bill Lawrence L500).
Waarom zetten mensen dan andere (duurdere) elementen op hun gitaar als het verschil dan toch niet zo groot is?
Is het uberhaupt wel nodig dat ik een betere versterker koop?

Oh ja ik wil ook wel mijn versterker vervangen doordat het geluid niet helemaal super is bij de distortion kanalen. Als je een snaar aanslaat, dan hoort je de toon niet vloeiend lopen zeg maar, er zitten schokjes in zeg maar. Zal wel komen doordat het geluid toch al virtueel is zeg maar door dat digtale.
Je hoort sowieso al veel mensen die die versterker slecht vinden.

sembo
4 december 2006, 19:17
ik ben zelf heel erg te vreden over mijn peavey valveking!!

een goedkope full tube versterker maar beer goede kwaliteit! :gitarist:


en nog een mooi geluid ook ( dat is het belangrijkste :sneaky: )

BLOK182
4 december 2006, 19:43
Peavey Valveking, of iets uit de stal van Randall. Scheuren alletwee als een tiet. Als je nog iets meer kan uittrekken, kan je ook voor een tweedehands Mesaboogie DC-serie gaan (vet!), of een Engl Thunder 50 (vet!).

Gitaristje 18
4 december 2006, 23:15
Das toch duur buizen vervangen? Want dat moet natuurlijk gebeuren om de zoveel tijd. En ik ben maar een arme student;-).

LIGNUMdrummerke
5 december 2006, 03:03
ik vind t toch echt hééééél raar dat je t verschil niet hoort..... ik heb dezelfde versterker gehad als jij, een aantal jaar terug... hebben verschillende gitaren aan gehangen: hohner SE35 (ES335-kloon dus), MIM strat, epi LP std, epi LP100, ibi GAX60, yamaha MS signature, epi explorer en een jackson RR.... kortom, een hele hoop verschillende gitaren, van verschillende kwaliteit met een nog veel verschillender geluid, en dat merkte je toch wel duidelijk....


niet slecht bedoeld, maar zou het kunnen dat je nog niet zo lang speelt, en moeilijk de details in het geluid hoort, waardoor het allemaal een beetje t zelfde lijkt?

Kim Wilson
5 december 2006, 08:56
Das toch duur buizen vervangen? Want dat moet natuurlijk gebeuren om de zoveel tijd. En ik ben maar een arme student;-).
Buizen vervangen moet bij normaal gebruik elke 3 tot 5 jaar. Als je tenminste niet elke week drie keer optreedt. Een set buizen (2 x 6L6 voor een 50 watt buizenamp) hoeft niet meer te kosten dan €30. Als je een beetje handig bent, koop je bij Tonefactory een bias-adapter, waarmee je zelf je amp kan afregelen. En klaar ben je. Helemaal niet duur dus. :)

ateng
5 december 2006, 09:17
ik vind t toch echt hééééél raar dat je t verschil niet hoort..... ik heb dezelfde versterker gehad als jij, een aantal jaar terug... hebben verschillende gitaren aan gehangen: hohner SE35 (ES335-kloon dus), MIM strat, epi LP std, epi LP100, ibi GAX60, yamaha MS signature, epi explorer en een jackson RR.... kortom, een hele hoop verschillende gitaren, van verschillende kwaliteit met een nog veel verschillender geluid, en dat merkte je toch wel duidelijk....


niet slecht bedoeld, maar zou het kunnen dat je nog niet zo lang speelt, en moeilijk de details in het geluid hoort, waardoor het allemaal een beetje t zelfde lijkt?

Dat niet alleen. Het kan ook aan je instelling liggen en wat nog belangerijker is het manier van spelen.

jimihattricks
5 december 2006, 09:24
ik ben zelf heel erg te vreden over mijn peavey valveking!!

een goedkope full tube versterker maar beer goede kwaliteit! :gitarist:


en nog een mooi geluid ook ( dat is het belangrijkste :sneaky: )

heb er zelf ook een, voor 300 euro op de kop kunnen tikken, ik dacht, why not..? :)

scheuren kan dat ding ja, maar clean :stop: ho maar.. daarom doe ik ook nooit mijn roland cube weg...

ateng
5 december 2006, 09:25
Een Roland JC120 kun je 2e hands voor zo'n 500 euro krijgen. Die dingen zijn oerdegelijk, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Verder hebben ze clean een ongeëvenaard geluid. Voor oerharde vervorming zoek je waarschijnlijk een andere versterker, maar voor 30 euro heb je een Boss DS-1 distortion-pedaaltje. Boss is van Roland, dus dat matcht prima. Als je die Boss DS-1 op je JC120 aansluit heb je een topversterker met een ontzettend mooie clean én distortion op commando ;)
Zo denderend zijn die JC120 niet hoor en in combinatie met een DS-1 helemaal niet.
Die JC120 klinken zo sterriel en als je een DS-1 ervoor gooit, die ook al zo krasserig klinkt, heb je echt geen super geluid. Maar heeee... dat vind ik persoonlijk.
Als je echt het karakter uit je gitaar wil horen kom je toch op (goede)buizenversterker die goed reageert op je gitaar en je aanslag.

jimihattricks
5 december 2006, 09:25
Ik speel voornamelijk met distortion maar ook clean. Het hoeft geen buizen te zijn, misschien een hybride, das wel leuk. Maar in principe gewoon een transistor versterker.

Alvast bedankt.

ik hoor goede dingen over de valvetronix serie van vox btw, mss is dat een optie..?

ateng
5 december 2006, 09:26
heb er zelf ook een, voor 300 euro op de kop kunnen tikken, ik dacht, why not..? :)

scheuren kan dat ding ja, maar clean :stop: ho maar.. daarom doe ik ook nooit mijn roland cube weg...
Geen mooie clean? Wat scheelt er aan dan?

Gitaristje 18
5 december 2006, 11:22
ik vind t toch echt hééééél raar dat je t verschil niet hoort..... ik heb dezelfde versterker gehad als jij, een aantal jaar terug... hebben verschillende gitaren aan gehangen: hohner SE35 (ES335-kloon dus), MIM strat, epi LP std, epi LP100, ibi GAX60, yamaha MS signature, epi explorer en een jackson RR.... kortom, een hele hoop verschillende gitaren, van verschillende kwaliteit met een nog veel verschillender geluid, en dat merkte je toch wel duidelijk....


niet slecht bedoeld, maar zou het kunnen dat je nog niet zo lang speelt, en moeilijk de details in het geluid hoort, waardoor het allemaal een beetje t zelfde lijkt?

Nou ik hing alseerst de washburn er aan, speelde een powerchord met distortion en toen hing ik er de quier aan vast en speelde hetzelfde powerchord en ik hoorde voor 99% hetzelfde geluid. Iets grover omdat de snaar wat voller trilde, had het gevoel dat de snaar minder spanning had ofzo, zal wel aan mij liggen. Ook als je een solo speelt is het verschil niet echt zo groot.
Toen ik de versterker clean zette hoorde ik wel wat geluidsverschil. Je hoorde toen idd wel de single coils.
Ik speel zelf anderhalf jaar, niet zo ontzettend lang dus, maar op internet hoor ik wel het verschil tussen een stratocaster en een les paul als ze het geluid van een versterker laten horen met de 2 gitaren. Dus denk ik toch dat ik het verschil wel kan horen denk ik.
Maar ik dacht omdat bij deze versterker het allemaal digitaal is en "nep" dat een nadeel van de versterker zou zijn dat ie het karakter van de gitaar niet meer naar boven zou laten komen door de moddeling.

Over de manier van spelen weet ik niet echt precies wat je bedoelt. Ik sloeg de snaren gewoon op dezelfde manier aan zeg maar. Gewoon normaal, ja hoe noem je dat.

Goosebumps
5 december 2006, 11:41
Het verschil van gitaar-tone zal altijd met een clean kanaal veel duidelijker zijn. Door het oversturen van het geluid (distortion) haal je een deel van de karakteristieken van de gitaar weg. Natuurlijk lang niet alles, maar het karakter van de versterker zal dominanter worden.

ateng
5 december 2006, 14:16
En vooral als je te veel gain gebruikt.

Gitaristje 18
5 december 2006, 14:27
De gain stond niet enorm hoog. Ongeveer een stukje na de dichtslib grens.

rjong999
5 december 2006, 15:56
Het geluid dat je door een versterker hoort wordt bepaald door de harmonische samenstelling (welke frequenties) en de dynamische ontwikkeling daarvan. Sommige versterkers benadrukken bepaalde harmonischen en de dynamiek van die harmonischen. Zo zal een twin reverb wat meer comprimeren op de hogere tonen, die daardoor wat dominanter doorklinken. Een Marshall JCM doet datzelfe wat meer in het middengebied.

Een hele cleane versterker, zoals de voorgestelde JC van Roland, comprimeert toaal niet en benadrukt eigenlijk ook niks: daardoor klinkt 'ie niet alleen clean, maar eigenlijk zelfs wat 'steriel'.

Ook het geluid dat je gitaar icm de elementen maakt heeft zo'n eigen dynamische harmonische karakteristiek. Plug je die in op zo'n steriele Roland dan krijg je zo veel mogelijk het eigen geluid van je gitaar te horen. Neem je een heel dominante versterker dan hoor je vooral de versterker. Dat laatste is dus met de Spider II het geval: het maakt niet uit wat je er in stopt, je hoort vooral een Spider II geluid. Zeker op het - overigens best wel coole - standje 'Insane', met maximale compressie en distortion.

Ik zat laatst wat onhandt en moest snel iets opnemen: ik had alleen een acoustische gitaar en een Zoom g2.1u. Maar door die Zoom - mits correct getweaked - klinkt ook alles als een goedkope squire, zelfs een acoustic met piezootje.

Je hoeft niet per se een buizenbak te kopen om een mooi geluid te krijgen - luister bijv. maar eens naar de Sans Amp (solid state) voorversterkers. ALs ik 500 euro had zou ik een Boss GT8 icm een goede tweedehands transistorbak kopen, iets van Peavey ofzo. Daar kun je dan voorlopig wel even mee vooruit.

LIGNUMdrummerke
6 december 2006, 02:38
Het verschil van gitaar-tone zal altijd met een clean kanaal veel duidelijker zijn. Door het oversturen van het geluid (distortion) haal je een deel van de karakteristieken van de gitaar weg. Natuurlijk lang niet alles, maar het karakter van de versterker zal dominanter worden.


Een SC, klinkt tyoch een stuk scherper dan een HB; zelfde instellingen in acht genomen... Het is natuurlijk zo dar je bij een digitale amp minder dynamiek krijgt, maar dat is naar mijn mening meer de echte details in de klank, die onderdrukt worden.... Een SC zal nog steeds winder vol klinken dan een HB, en dat merk je als het goed is bij elke versterker...

@ topicstarter: "gewoon" aanslaan bestaat niet, ook het aanslaan van de snaren heeft met techniek te maken, dus als je dat niet onder de knie hebt, kan het nog steeds slecht klinken.

Gitaristje 18
6 december 2006, 10:47
Ja ik weet niet hoe ik mijn aanslag techniek moet beschrijven dus noemde ik het maar gewoon normaal. Het was bij de powerchords gewoon een simpele downstrike. En bij de solo was het pitching.