PDA

View Full Version : Powerball of gelijkwaardige Combo???



Marc Oblivian
4 december 2006, 15:24
Hey,

Ik heb momenteel een Engl Powerball top met daaronder een Marshall 4x12 straight cab met Greenbacks.
Mooie combi natuurlijk, met dito geluid.
Da's niet het probleem.
Probleem is dat het allemaal wat moeilijk te verslepen is en da's lastig, zeker gezien het feit dat ik regelmatig optreed met de 2 bands waarin ik speel.
Heb een Nissan Micra..daar gaat het net in, maar vraag niet hoe:-)

Ik speel dus momenteel met de gedachte om de hele zooi te vervangen door een hele goede COMBO.
MAAR WELKE??? Ik speel de volgende stijlen: Eerste band: pop/rock, met uitschieters naar behoorlijk zware rock a la Guns 'n Roses enz. De andere band is een zware deathmetalband. De combo moet dus in ieder geval een goede rockscheur herbergen maar ook een loodzware strakke (niet te fuzzy) metalscheur hebben. Graag een scheurkanaal dat zich ook leent voor een mooie solosound.
Daarnaast een mooi crunchkanaal voor rock/popslaggitaar en een cleankanaal wat een mooi clean geluid heeft dat niet gelijk erg gaat oversturen als je een beetje hard aanslaat (mag wel een beetje rond/warm van karakter zijn).
Ik ga niet met drive/distortionpedalen werken, dus ik ben niet op zoek naar een enkelkanaals versterker.
Hebben jullie suggesties? Graag aangeven welk merk/type combo en waarom deze aan mijn eisen kan voldoen.
Prijsklasse: zo rond de 1500 euro. Mag tweedehands, mag ook nieuw.
Zat zelf in de trant van Mesa of toch weer Engl te denken, maar ik heb geen ervaring met die combo's

Andere optie is dat ik mijn 4x12 cab vervang door een 2x12 of zelfs 2 keer een 1x12 cab en mijn Powerball hou. Heeft iemand hier ervaringen met het gebruik van een top icm een 2x12 of 2 1x12 cabs? Is er veel verschil met een 4x12? Hebben jullie aanraders in genoemde cabs? Merken? Budget hiervoor zou zo'n 600 euro zijn (nieuw dan wel 2de hands)

!!!!!Uiteraard ga ik zelf testen, maar ik wil graag een zoekrichting. Daarnaast hebben de meeste zaken niet zoveel keuze, dus wil(en moet) gericht zaken bezoeken....
!!!!!!Zoekfunctie heb ik gebruikt, maar de info die ik zoek staat wel erg verspreid......

Ohja...Voor wat het waard is: ik speel op een Heritage Les Paul (Custom) en een Dean USA Time Capsule V

Alvast bedankt!!!

Marc

gerrekat
4 december 2006, 15:38
Pfff in combovorm komen er bijna geen goede metalbakken uit, d enige twee die me bijstaan zijn de 5150 combo en de ENGL Screamer. Maar ja ik vind persoonljik de Screamer toch iets minder dan de Powerball. Wel eens gedacht aan een compact rack met bijvoorbeeld een ENGL SE preamp, een leuke poweramp en een 1 x 12” cab? Misschien dat en Mesa Mark III combo iets is maar die si denk ik niet breed genoeg inzetbaar voor jouw uiteenlopende muziekstijlen. De Mark IV is misschien wel een optie als combo. Misschien de ENGL Sovereign dat schijnt ook een vette bak te zijn, maar ja de gain vond ik net genoeg voor metal toen ik hem probeerde.

BLOK182
4 december 2006, 15:39
Ik zou echt gaan voor een (high end) 2x12" cab. Vooral omdat je ook nog in een deathmetalband speelt. De Powerball is superbruut (heb em ook jaren gehad), zoiets vind je niet snel in een combo. Ik denk dat je vooral het ontzettend pompende laag en de rauwe bruutheid gaat missen. Een goeie 2x12" zal bijna net zoveel power geven als je Marshall 1960. Opties van brute combo's zijn bijvoorbeeld een 5150 combo (maar clean al beduidend minder), of een Mesa tremoverb (erg log, duur, en vind ze maar eens).

ColourofFire
4 december 2006, 16:02
Een goede 2x12 lijkt me de beste optie, je zal wel een beetje boom missen ten opzichte van een 4x12, maar het is een stuk makkelijker te versjouwen en je kan gewoon je top houden. Ik kan me zo snel geen goede metal combo bedenken. Er zijn wel zat goede combo's maar die zijn allemaal toch net niet echt het voor full out metal...

gerrekat
4 december 2006, 16:24
Of zelfs een 1 x 12" dat is bij een combo toch ook snel het geval....

Marc Oblivian
4 december 2006, 20:03
M' kay. Had niet verwacht dat er zo weinig opties zouden zijn.
Dus ook die Mark IV is niet helemaal de juiste bak voor dat gebruik?
Bogner is ook niet echt metal zeker?

Van die Screamer twijfel ik weer of die helemaal aan de rock-eisen zal voldoen. Anderzijds voldoet de Powerball daar ook voor, dus dan zal dat met de Screamer ook wel goed zitten.
Zal iig de Engl combo's aan de tand voelen en zo mogelijk de Mesa's (zie je ook niet op elke straathoek..heheh).

Okee..2x12's. Moet ik dus ook eens proberen. Suggesties anyone voor merken?
Moet idd genoeg laag hebben, maar mogen ook weer niet al te zompig klinken ivm slecht door de mix komen (vooral mijn Heritage klinkt ook nogal " donker" namelijk).
En 2 (of 1) keer een 1x12 gaat zeker wat "ielig" klinken? Heeft iemand daar ervaring mee?

wederom bedankt

BLOK182
4 december 2006, 20:25
Bogner oversized 2x12", vind ik zelf nog een vd beste 2x12's, vooral voor rock-en-heavier-gebruik!

FNaRK
4 december 2006, 20:33
Engl 2x12


http://www.musikmuehle-engen.de/images/engl-pro-cabinet-2x12.jpg

BLOK182
4 december 2006, 20:37
En sinds een tijdje ook horizontaal te vinden:-) Denk dat het punt vooral is dat je ook een gigantische vette knallende metalscheur wil, veel combo's zijn daar gewoon ontoereikend voor, en met een Powerball ben je goed voorzien. We kunnen je ook een andere metaltop aanraden, maar goed, daar moet ook een 2x12 bij, is het goedkoper je Marshallcab te verkopen en een kast bij je Engl te halen:-)

ME.
5 december 2006, 15:51
ENGL 212 horizontale versie met v30's!!!!!

Heb hem zelf onder mijn ENGL SE staan en mag niet klagen. Zou hem wel op een ophoging zetten, ik zet het geheel altijd op een flightcase.

Marc Oblivian
5 december 2006, 16:32
Bedankt!!
Weet iemand waar die Engl 2x12 te testen zijn?
Zou dan idd het liefst de horizontale hebben.
Weten jullie wat winkels die wat verschillende (goede) merken 2x12's hebben staan of moet ik daarvoor naar duitsland karren? wil wel een beetje vergelijken uiteraard..
Zal wel Duitsland worden, want ik moet ze dan natuurlijk wel met een Powerball uitproberen (of ik neem mijn eigen top mee natuurlijk:-)

a darker shade of grey
5 december 2006, 17:10
Genz Benz El Diablo combo!

DarknessAwaits
5 december 2006, 19:21
Hoewel er denk ik toch ook best oplossingen te vinden moeten zijn op combo gebied zou ik in jouw geval toch zeker (!) voor een 2x12 gaan. Neem een Mesa Recto 2x12 of Bogner oversized en je hebt gewoon een enorm geluid en een stuk meer ruimte over.

Jimwoud
5 december 2006, 20:47
Is een sovereign 2x12 niks dan? Engl heeft wel een karakteristieke scheur die in de meeste versterkers van hun wel terug komen. die Sovereign zal iets minder metal gevoiced zijn, maar er kan zeker een strakke metal sound uit gehaald worden.

BLOK182
6 december 2006, 00:15
Tis wel een optie, maar ik denk dat je met een 2x12 onder de Powerball net zo ver bent eigenlijk...tenzij Marc ook ontevreden over zijn Powerball is...

gerrekat
6 december 2006, 08:48
Tja de Powerball blijft een ontzettend vette amp, ik mis de mijne best wel eens....gelukkig heb ik een SE om het leed te verzachten ;-)

dml
6 december 2006, 09:00
WAT ZIJN JULLIE VOOR EEN STELLETJE GITARISTEN?!!!!
"Ik heb een top en een 4x12" en dat moet vervoerd worden in een Nissan Micra". Dat zijn zaken die in principe niet te verenigen zijn.
Als je problemen hebt met transport en niet met je spullen, dan pas je je transportmiddel aan. M.a.w. koop een grotere auto. Een oversized 2x12" is (bijna?) net zo breed als een 4x12" en ongeveer 20% lager.

Typisch gitaristen, willen een goede sound maar willen er zo min mogelijk moeite voor doen, er mogen niet teveel knoppen op een amp zitten, de amp mag niet te zwaar zijn, de cab moet wel 4x12" zijn maar het liefst van het formaat 1x12", enz. enz. enz.

Sorry, ik liet me even gaan.......

pol
6 december 2006, 09:09
Haha, zo redeneer ik dus ook voor ik een auto koop, als er geen 4 x 12 + top langs mekaar in de koffer gaan moet ik em niet.

Marc Oblivian
6 december 2006, 14:45
Als het hier nou "Autoforum" had geheten had ik misschien wel naar een alternatief voor de Nissan gevraagd. :-)
Probleem is dat de versterker en het cabinet vaak niet de enige dingen zijn die ik moet vervoeren (denk aan (bas)gitaren, andere bandleden en hun versterkers enz).
En ja, als ik een slecht geluid zou krijgen door het vervangen van de 4x12 of het kopen van een combo dan zou ik het inderdaad niet doen.
Ik ga in ieder geval een paar 2x12's uitproberen.