PDA

View Full Version : Extra fretje !



bert
4 december 2006, 15:14
Wie kan mij vertellen wat een extra fret voor nut heeft op sommige gitaren ! !
( zie voorbeeld foto )

http://www.guitargal.com/gifs/lr6hd.JPG

sjoerd5
4 december 2006, 15:22
Ik weet alleen dat het de nul fret heet, maar veder??

sjoerd5
4 december 2006, 15:22
Ik weet alleen dat het de nul fret heet, maar veder??

SBloke
4 december 2006, 15:28
Nulfret inderdaad....

Dit is om te voorkomen dat de klankkleur van de open snaren wordt beinvloed door de topkam. (plastic/hout/been ipv ijzer....) Persoonlijk vind ik het een overbodig iets.

Don Capo
4 december 2006, 15:34
Gek, ik dacht altijd dat de kam de nulfret heette

Enra
4 december 2006, 15:36
Nulfret inderdaad....

Dit is om te voorkomen dat de klankkleur van de open snaren wordt beinvloed door de topkam. (plastic/hout/been ipv ijzer....) Persoonlijk vind ik het een overbodig iets.

Klopt!!!!!

Picker
7 december 2006, 13:36
Wie kan mij vertellen wat een extra fret voor nut heeft op sommige gitaren ! !
( zie voorbeeld foto )

http://www.guitargal.com/gifs/lr6hd.JPGReservefret, voor als je er eentje verliest.

Don Capo
7 december 2006, 13:45
Reservefret, voor als je er eentje verliest.

een thuiskomertje?

sickpunk
7 december 2006, 14:37
heeft als nut, dat je open snaren dezelfde klankkleur hebben als je gefrette snaren...

Pais
7 december 2006, 21:17
Maar is de actie dan niet bijzonder laag?

wietse
7 december 2006, 21:58
Maar is de actie dan niet bijzonder laag?

dat is inderdaad een groot voordeel erg laag af te stellen aktie, ik heb nogal wat gitaren met een nulfret en vind het ideaal, alleen als je veel bends maakt dan gaan ze op den duur inslijten wat hangen blijven van de snaar tot gevolg heeft.
gewoon originele nulfret vervangen door een roestvrijstalen en probleem over, dat slijt namelijk bijna niet.

de nulfret wordt jammerlijk genoeg geassocieerd met goedkope gitaren, ook omdat een 0 fret, veel goedkoper is dan een topkam precies in te snijden pasten ze dat toe.

Pun
7 december 2006, 23:54
heeft als nut, dat je open snaren dezelfde klankkleur hebben als je gefrette snaren...

Dat zou ik dus juist zien als een min-punt, de open snaren klinken wat helderder, waardoor je wat meer kan varieren door de ene keer open te spelen, en de andere keer ergens anders op de hals gefret te spelen.
Of zie ik dat verkeerd?

Hoe dan ook, het is toch allemaal een kwestie van smaak, en ik kan er niet echt over oordelen, aangezien ik nog nooit een gitaar met een 0-fret heb gezien, laat staan er op gespeeld :)

sickpunk
8 december 2006, 10:34
ik ben ondertussen meer bassist dan gitarist... al een paar jaar geen gitaar echt aangeraakt...
Maar een open E klinkt zelfs met een nul-fret nog anders dan een gefrette E, gewoom omdat ie lager is... maar zoals je zelf al aangaf, de klank kleur zal inderdaad geen groot verschil meer vertonen...
ik heb een haarelastiekje van me zusje op al m'n bassjes, dit had eerst 1 reden: m'n andere snaren trilde minder mee, als ik bruut stond te rammen of te slappen in m'n band... vervolg bleek, dat m'n open snaren gecontroleerde klonken... ze zijn nu minder fel en dat vind ik eigenlijk wel lekker... het zal natuurlijk niet hetzelfde effect geven als een nul-fret, maar even om aan te geven dat het soms wel lekker kan klinken...
en inderdaad het is een kwestie van smaak, gewon uitproberen, vind je het niets... dan zijn er genoeg zonder!

Buzz
8 december 2006, 13:43
ik heb een haarelastiekje van me zusje op al m'n bassjes


wat moet je nou met haarelastiekjes? :???:

sickpunk
8 december 2006, 17:01
net over je topkam schuiven... zodat ze op je snaren drukken...
zoals ik al zei... ben bassist geen gitarist...

Nocki
9 december 2006, 08:40
Ik gebruik ook wel eens een haarbandje op mn gitaar. maar dat terzijde.

een nulfret vind ik zelf wel handig. wordt idd vaak geassocieerd met goedkope gitaar maar hoeft niet zo te zijn. de gitaar speelt en klinkt op alle snaren en in alle posities hetzelfde en dat vind ik wel fijn. vooral in de tijd van de perfecte gitaren (prs en andere 100% gitaren) zou je denken dat je het vaker zou zien. een normale top kam geeft toch een verkleuring aan de sound van je open snaren. Ooit een discussie gehad met mn gitaarleraar waarom ik me toch steeds weer in bochten wrong om open snaren te vermijden tijdens het spelen. nou gewoon omdat een gitaar vaak niet super klinkt. niet altijd maar wel vaak. een nulfret klint wat mij betreft net wat lekkerder.

Nocki

gospelgibson
11 december 2006, 08:52
Beste Pais,

Actie is niet lager dan op welke andere plek op de hals.
Zodra je een capo op 3 (voor de 3e fret) zet is de 3e fret dus 0 en die actie is dan even laag als de officiele 0-fret.
Logisch toch.

Pais
11 december 2006, 09:39
Beste Pais,

Actie is niet lager dan op welke andere plek op de hals.
Zodra je een capo op 3 (voor de 3e fret) zet is de 3e fret dus 0 en die actie is dan even laag als de officiele 0-fret.
Logisch toch.

Het gebruik van een capo is een verhaal apart. Hiermee verkort je het mensuur, waardoor de uitwijking van de snaren bij aanslag minder is en hierdoor heb je minder kans op fret-buzz.