PDA

View Full Version : Fishman electronica op semi-akoestische gitaar



superg
4 december 2006, 10:49
Hallo

ik ben op zoek naar wat advies. Eerst en vooral: ik ben van plan een Guild gad50-CE aan te schaffen om die live rechtstreeks te kunnen inpluggen via DI in de PA. Dit lijkt me een deftige semi-akoestische gitaar waar ik live toch wel een degelijke klank hoop neer te zetten.

Nu had ik zo mijn vragen bij de electronica die hierbij gebruikt wordt (Fishman® Matrix 1). http://www.shorelinemusic.com/images/fishman_matrix1.JPG

Weet er iemand of dit iets deftigs is want heb geen zin om vast te stellen dat het geluid er live niet gaat uitkomen zoals ik hoop.

Daarom had ik ook mijn oog laten vallen op de Fishman Stereo Blender
http://www.shorelinemusic.com/images/fishman_psb.jpg Ik weet dat dit element vaak op een Martin wordt geïnstalleerd en die klankregelaar is subliem.

Denken jullie dat de mogelijkheid bestaat dat deze pickup geinstalleerd wordt op een standaard GAD50? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of gewoon heel tevreden zijn van de kwaliteit van de Fishman Matrix 1?

Alvast bedankt voor jullie feedback,

Superg

chris c
4 december 2006, 11:38
Mijn Avalon is standaard uitgerust met zo'n Fishman stereo blender en de klank is inderdaad geweldig. Aan de binnenkant van de preamp zit een microfoontje die je kunt mengen met de Matrix. Ook de klankregelaars zijn heel goed, er zit bovendien een notch filter en een phase switch om feedback tegen te gaan (heel efficiënt). De Matrix op zich is zeker goed, en voor velen hoeft er niet eens een microfoon bij. Ik vind wel dat de microfoon toch een nog realistischer geluid geeft (maar ook sneller feedback).

Nu is het de vraag of het wel de moeite (en het geld) waard is om daarvoor een gat in de zijkant van de gitaar te zagen. Een alternatief is de Fishman Ellipse blend, die goedkoper is en gemakkelijk aan de binnenkant van het klankgat te monteren. De versterkte klank is zeker even goed als de Stereo Blender. Er zijn wel minder mogelijkheden om de klank te regelen, maar dat kan ook nog via de versterker.
http://namm.harmony-central.com/SNAMM04/Content/Fishman/PR/Ellipse-Blend-lg.jpg

Kortom, de Matrix is een goed uitgangspunt, en een microfoon/blender systeem kun je desgewenst altijd later inbouwen. Als er geen stereo blender standaard in de gitaar is gemonteerd, zou ik eerder voor de Ellipse blend kiezen.

superg
4 december 2006, 13:19
bedankt voor de feedback chris. mag ik je vragen welke avalon je precies bespeelt en in welke prijscategorie ik die mag situeren?

ja die stereo blender ik vind die wel echt belangrijk. ik zou bijna een gitaar gaan kiezen in functie van die pickup.

ik speel sowieso niet door een akoestische versterker en daarom dat ik de klankregeling graag op de gitaar zelf zou doen.

nogmaals bedankt voor je nuttige info.

chris c
4 december 2006, 15:40
Mijn Avalon is een Jacques Stotzem signature model, kost normaal minstens 2500 euro, maar ik heb ze gelukkig voor veel minder kunnen kopen. Is moeilijk te vinden, je moet ze misschien bij Avalon bestellen.

kornelius
4 december 2006, 21:22
ik heb alleen maar 'gewone' fishmans, geen stereo blender. Ik ben wel tevreden over het geluid zo. Ik heb hier op het forum trouwens wel gehoord dat die microfoon van die blender meer feedback gevoelig is, dus als je in een band tegen de drummer etc op speelt, heb je kans dat je live die microfoon alsnog weg moet draaien misschien.

ponq
6 december 2006, 13:26
Ik heb de Matrix op mn Guild D50ce. klinkt fantastisch. Laatst voor opnames direct in de HD-recorder (Korg) en t geluid is gewoon om kippevel van te krijgen. Ik speel met Elixer snaren, die combi geeft een prachtig helder en diep geluid.