PDA

View Full Version : REVIEW Shiny Punch Crunch



dml
4 december 2006, 02:26
Nu eens een betaalbaar “boutique” product op de pijnbank, de Shiny Punch Crunch. Een knalgeel pedaal, handgebouwd in Dieren (vlakbij Arnhem) door Shiny Guitar Gear. Betaalbaar en boutique? Gaat dat samen? Blijkbaar wel. Dit pedaal kost in ieder geval € 75,- en het is een overdrive. Overigens is dit pedaal afkomstig van de tweede batch Punch Crunches, de eerste batch zat in een andere behuizing. Het arsenaal van Shiny bestaat, naast de Punch Crunch, uit de Swoopin’ Sweeper (phaser), de Distortion Overdrive en de Rockdrive (distortion met 3-band EQ). Deze laatste wordt alleen nog op bestelling gemaakt.

CONSTRUCTIE
De Punch Crunch ziet er gelikt en opvallend uit, zoals gezegd is de behuizing kanariegeel. Bovenop prijkt het Punch Crunch logo: een rode tekening van een boze muis met bokshandschoenen aan, dat schept verwachtingen!! Het formaat is vergelijkbaar met dat van de overbekende MXR-Phase-90. Bovenop het pedaal vindt je maar twee draaiknoppen: volume en gain. Onder de draaiknoppen een rood 5mm ledje (DML-mod is dus mogelijk), gehuisvest in een metalen lensje – netjes. Daaronder de aan/ uitknop van het type 3PDT wat direct verraadt dat het pedaal True Bypass is. Op één van de lange zijkanten vindt je naast elkaar de output (“amp”), de input (“guitar”) en een ingang voor een adapter: center negatief dus Boss-style. De aansluitingen zitten redelijk dicht op elkaar, voor de input kun je onmogelijk een Neutrik of Switchcraft haakse plug gebruik. Ja, het kan wel maar dan steekt hij recht omhoog. Wellicht een idee voor Shiny om bij de volgende batch hier rekening mee te houden. Aardig detail is wel dat er een polariteitbeveiliging is ingebouwd dus per ongeluk een adapter met omgekeerde polariteit aansluiten hoeft niet tot onherstelbare schade te leiden maar enige oplettendheid is op zijn plaats. Aangezien de behuizing is volgepropt met elektronica en de bouwer het pedaal zo compact mogelijk wilde houden, is ervoor gekozen geen ruimte vrij te houden voor een batterij. Het pedaal werkt dus alleen met een externe voeding. Zoals ik al zei is het in het pedaal een drukte van belang. Wat eerst opvalt is het grote grijze rechthoekige blok wat bijna de helft van de beschikbare ruimte inneemt. Het blok bestaat uit “speciale elektro-hars” en herbergt dus alle elektronica. Aan de ene kant slim, de elektronica wordt op deze manier beschermt tegen heftige trillingen en magnetische velden. Aan de andere kant minder slim, als er een klein weerstandje defect raakt, kun je deze niet makkelijk vervangen. Aan het uiteinde van het blok steken vier kleine trimpotmeters uit, welke verantwoordelijk zijn voor de oversturingstrappen, wijs gezegd ook wel “gainstages”. Naar smaak kun je één en ander dus instellen maar raadpleeg wel eerst Shiny zodat hij aanwijzingen kan geven.

Voor een beoordeling van het geluid en de functies zijn de volgende slachtoffers ingezet:
-Koch Powertone II 2x12 combo
-Musicman Silhouette HSS Hard Tail
-Parker P-40, helemaal stock
-Spectraflex Fatsoflex kabels
-Pedalenplank met diverse lekkernijen

GELUID
Ik heb de Punch Crunch gewoon over mijn cleane kanaal gezet, met de Gain en Volume op 12 uur. Shiny pretendeert dat dit pedaal vooral erg smeuïg klinkt met een Les Paul. Helaas, een Les Paul heb ik niet meer dus gewoon maar mijn trusty zwarte Silo erbij gepakt. In vergelijking tot mijn MI Audio-pedalen valt op dat de Punch Crunch meer “vintage” klinkt dus vooral in het middengebied aanwezig is. Ook heeft ‘ie veel meer compressie, maar op een muzikale “buizige” manier. Net als bij mijn eerder geteste FX Engineering RAF-pedalen mis ik enige vorm van toonregeling niet. Tja, de mate en vorm van compressie lijkt ook een beetje op dat van een Tubescreamer maar daarna stopt ook elke andere vergelijking met het bekende groene pedaal. De Punch Crunch doet mij denken aan de sound van een gepushte Mesa Mk 1 en/ of aan een gepushte Marshall Bluesbreaker.
De sticker vermeldt tevens “high gain overdrive” maar met de Gain voluit wordt het echt geen scheurmonster a la Peavey 5150 of Dual Recto, het blijft “vintage rock” klinken. Wellicht dat de interne trimpotmeters hier wat aan kunnen doen, vast wel.
Met de gain op 11 uur schoont het aardig op en klinken funky slagjes ook nog lekker. Trap daarbij een wah aan en het is precies goed. Schroef je daarnaast het volume op, dan wordt het geluid niet alleen harder maar lijkt het ook wat aan te dikken, qua toon. De twee draaiknoppen lijken elkaar dus te beïnvloeden.
De prijs zou doen vermoeden dat het hier om een Boss-kloon gaat maar als het om warmte gaat, gaat Boss met zijn oversturingspedalen finaal mank. De Punch Crunch heeft gewoon een eigen sound. Ik kan me voorstellen dat dit pedaal het erg goed zal doen met een Les Paul en een JCM800 en 4x12” met Greenbacks.

CONCLUSIE
Zoals ik al zei is dit pedaal “instant vintage rock”. Daar moet je van houden. Zelf hou ik van een meer open, moderne sound met zo min mogelijk compressie, vintage is niet aan mij besteed. Dit pedaal zal ongetwijfeld zijn weg vinden naar liefhebbers van vintage rock.
Groot nadeel van veel boutique pedalen is de hoge prijs waardoor de wat minder bedeelde gitarist het moet doen met 2e handsjes of een middagje kwijlend kijken in de vitrine bij de plaatselijke muziekwinkel waar al dat moois staat te lonken. Dit nadeel geldt niet voor de pedalen van Shiny. Relatief goedkoop, handgebouwd met prima componenten en ook nog made in Holland. Oh ja, en ben je niet in de gelegenheid één van de Shiny pedalen te kunnen testen, dan kun je het betreffende pedaal, na aanschaf, rustig op je eigen spullen testen. Mocht ‘ie niet bevallen, dan kun je ‘m retourneren. Wat wil je nog meer? En nu niet allemaal tegelijk zo’n pedaal bestellen want ik ben bang dat Shiny een gigantische vraag niet aankan (wat overigens ook geldt voor andere boutique merken).

http://www.gitaar.net/forum/download.php/7,1278/Shiny%20Punch%20Crunch.JPG

Vonk
4 december 2006, 08:40
Beetje jammer van de layout van de knoppen. Had dan tenminste het ledje links gehouden zodat je hem kan zien als je met je voet erop staat.

Mitch
4 december 2006, 12:57
Vraag die bij mij opkomt: moeten we het dan meer in de riching van een MXR distortion+ / DOD250 zien ?
Wel een bizar slechte layout trouwens. Een hoop pedalen worden qua hoge prijs gerechtvaardigd door een lange R&D voorafgaand aan het bouwen. Dit lijkt omgekeerd evenredig :D

shiny
5 december 2006, 08:13
Dank voor de feedback! altijd goed om kennis te nemen van andermans kijk op mijn pedalen. Wat betreft de layout van deze Punch Crunch: ik ben mij ervan bewust dat de pots, led en switch nogal dicht op elkaar zitten, maar aangaande de R&D :) : de meeste gitaristen willen een zo’n klein mogelijk pedaal, en in deze maat behuizing (+/- 6 x 11 x 3 cm) waren de plaatsingsmogelijkheden van de componenten helaas niet erg groot. Heb e.e.a. tegen elkaar afgewogen en kwam tot deze layout. Hoe dan ook: ik had mij al voorgenomen om voor een volgende serie geen standaard box te gebruiken, maar weer ’s wat aluminium door de zetbank te trekken en de behuizingen zelf te bouwen. Dan kan ik de maten zelf bepalen en de layout aanpassen. Zal tegen die tijd wel ’s een paar foto’s hier op het forum posten.

Vr. groet,
Gerard
http://www.shinyguitargear.nl

Einzeln
5 december 2006, 08:35
JE krijgt dan last met de spampolitie hier. JE kunt het beter aan je klanten laten om info te linken.

DREAMMACHINE
5 december 2006, 08:53
prettig om shiny hier ook te zien!....hopelijk veel nieuwe input voor je ontwikkeling van je producten. Zoland je maar een realistische kijk hebt op je eigen product en niet te pas en te onpas je eigen pedalen gaat lopen aanprijzen zie ik geen probleem.

idno
5 december 2006, 08:58
prettig om shiny hier ook te zien!....hopelijk veel nieuwe input voor je ontwikkeling van je producten. Zoland je maar een realistische kijk hebt op je eigen product en niet te pas en te onpas je eigen pedalen gaat lopen aanprijzen zie ik geen probleem.

+1 :hippie:

Tristan
5 december 2006, 09:11
+1 :hippie:

Ik ben ook voor! :hippie:

marc_o
5 december 2006, 09:35
Leuke review, ben wel benieuwd geworden eigenlijk, op de layout na dan, want die klopt niet. Okay, gitaristen willen misschien wel kleine pedaaltjes (nooit gehoord, maar goed...) hij moet gewoon op de pedalenplank en aan enkele standaards voldoen. Maar het is uiteindelijk de klank die bepaalt...en hiep-hoi voor een Nederlands product. Meer van zulks!




Voorts ben ik van mening dat de SPAM-politie eens met pensioen moet, zielig gezeik altijd!

Dirk_Hendrik
5 december 2006, 10:07
Gerard,

Voor het geval je terugkeert de standaard vraag (die ik al aan zoveel mensen heb gesteld),

Waarom werk je die gelikte graphics af met die goedkope witte plastic ring rond de switch?

shiny
5 december 2006, 14:09
Hallo allemaal,

Geen paniek: zal hier beslist geen reclame gaan maken, ben me er (net zoals denk ik iedereen) meer dan ik zou willen ervan bewust hoe irritant spam is. Ben daarbij ook niet zo'n enorme forum-lezer/poster, dus maak je niet bezorgd. :)

En die plastic ring? tja, je hebt wel gelijk, is zo'n detail waar ik eigenlijk nooit bij stil heb gestaan: zal 's een mooie chromen sluitring gaan gebruiken, goeie tip!

Vr. groet,
Gerard

intervine divention
5 december 2006, 14:30
Ik moet zeggen dat ik het oneens ben met de kritiek op het formaat van de Punch Crunch, ik heb hem nu twee weken op mijn pedalboard staan en ik heb geen enkel probleem met de plaatsing van de switch en knoppen. Ik ben erg blij dat de Punch Crunch (en de Swoopin Sweeper, die ik ook heb) zo klein is zodat ik niet zo'n gigantische effectenkoffer in de trein en op de fiets hoef mee te nemen. dus als je het mij vraagt mag je het zo houden.
de vraag is ook hoe belangrijk plastic ringetjes zijn als het geluid zo formidabel is. Hij is heerlijk te combineren met de tubescreamer en laat de crappy solidstate marshalls in onze oefenruimte echt zingen! en hoe gaaf kleurt dat geel op de zwarte ondergrond van het pedalboard, Brutal!

up-guitarman
5 december 2006, 14:32
Soundclips op de wabsite klinken lekker !!!
Zijn ze ergens in belgie te testen ???

shiny
5 december 2006, 16:20
Hoi "Up-Guitarman", mail me maar even. Is denk ik gepaster om hier geen zaken te doen.

gr.
Gerard

d'oh
5 december 2006, 17:12
Ik heb ook een punch crunch van shiny.
Ik vind het ook een geweldig pedaal, klinkt gewoon erg goed ook over transistorbakkies.
Ik heb hem in de andere 'verpakking', ook daar is het eigenlijk net wat te klein.
Maarja de prijs maakt dan ook veel goed.

Keep up the good work mr. Shiny Guitar Gear!

dml
6 december 2006, 08:48
Beetje jammer van de layout van de knoppen. Had dan tenminste het ledje links gehouden zodat je hem kan zien als je met je voet erop staat.

Neem de gemiddelde MXR van hetzelfde formaat, de LED zit op precies dezelfde plek. Ik weet niet hoe klein jouw voet is en hoe jij je pedalen bedient, maar als ik mijn voet op een pedaal zet, voel ik een bepaalde klik als 'ie aan gaat, daarbij verandert mijn geluid, dus een LEDje op dat specifieke moment heeft voor mij weinig nut.

En Shiny, vergeet niet dat je met gitaristen te maken hebt. Als iets afwijkt van het "gebruikelijke", in dit geval de lay-out, dan is het bij voorbaat al een slecht ontwerp.

DREAMMACHINE
6 december 2006, 09:34
......ik zie nu bij de maxguitar sale een punch crunch 2 voor een wel heel aardige prijs voorbijkomen!...misschien toch maar ff uitproberen!

Dirk_Hendrik
6 december 2006, 11:26
Ik moet zeggen dat ik het oneens ben met de kritiek op het formaat van de Punch Crunch, ik heb hem nu twee weken op mijn pedalboard staan en ik heb geen enkel probleem met de plaatsing van de switch en knoppen.

En


Neem de gemiddelde MXR van hetzelfde formaat, de LED zit op precies dezelfde plek. Ik weet niet hoe klein jouw voet is en hoe jij je pedalen bedient, maar als ik mijn voet op een pedaal zet, voel ik een bepaalde klik als 'ie aan gaat, daarbij verandert mijn geluid, dus een LEDje op dat specifieke moment heeft voor mij weinig nut.

En Shiny, vergeet niet dat je met gitaristen te maken hebt. Als iets afwijkt van het "gebruikelijke", in dit geval de lay-out, dan is het bij voorbaat al een slecht ontwerp.


Deden me toch wel erg denken aan deze:


waarvan ik me afvraag wat je er in hemelsnaam mee kan bedoelen, anders dan: 'Mamma, hij zegt dat me spulletjes kut zijn"

Maar omdat ik dat van de poster van die laatste quote ook moest kunnen nuanceren,

Het kan best wezen dat het voor jullie prima werkten fijn dat jullie zo blij zijn met je pedaal. Jammergenoeg zijn er behoorlijk veel gitaristen die graag wat meer rumte willen hebben. De ruimte tussen knoppen en schakelaar is niet voor niets iets dat al jarenlang in acht wordt genomen. . Soortgelijk met LED plaatsing. Dat het jou niet stoort betekent niet dat het een ander ook niet hoeft te storen. Verder geloof ik ook niet dat er iemand heeft gezegd dat het een slecht ontwerp is. Wel over de layout. Blijkbaar mag dat niet.
Tenslotte zou het met een "klassieke" layout haalbaar zijn geweest om het ding wél een batterijmogelijkheid te geven. Misschien ten kostte van het nutteloos (http://forum.musikding.de/yabbse/index.php?topic=2486.0) klooien met kunsthars

Mitch
6 december 2006, 12:10
Ik zal mijn vraag en opmerkingen nog maar eens herhalen dan.....
Opmerking:
Als je geen eens ruimte hebt voor twee haakse plugen vind ik dat een behoorlijke tekortkoming in het ontwerp. Zelf gebruik ik niet anders. Ik testte laatst een paar pedalen van een Belgisch bedrijfje, had ook zo'n storende lay-out fout: de behuizing zat zo ruim om de PCB heen, dat de stroomvoorziening niet met een normale Ibanez daisy chain bleef zitten, hij viel er gewoon uit.

Vraag:
moet ik qua sound denken aan MXR distortion+ / DOD250 of zit het in een heel andere hoek ? De eeuwige vergelijking met een TS9 zegt me niet zo veel.

intervine divention
6 december 2006, 15:20
Bewerkt, PM komt er aan


@mitch: Ik kan de sound niet vergelijken met de dist+, maar in vergelijking met de dod heeft hij ongeveer evenveel gain, maar is de toon veel strakker en ronder, een beetje richting de klassieke marshalls zeg maar.

rjong999
6 december 2006, 15:36
Deden me toch wel erg denken aan deze:

Citaat:
Origineel gepost door rjong999
waarvan ik me afvraag wat je er in hemelsnaam mee kan bedoelen, anders dan: 'Mamma, hij zegt dat me spulletjes kut zijn"


Maar omdat ik dat van de poster van die laatste quote ook moest kunnen nuanceren

Mijn god...sommige dingen blijven wel hangen he ? Hit a sour spot ? Nou ja, effectenpolizei wordt je ook niet voor niks, denk ik dan maar. Alsof ik een mening zou hebben over de plaatsing van knopjes en ledjes op effectenkastjes, die bij mij toch zo linea recta het rek in zouden verdwijnen.

Dirk_Hendrik
6 december 2006, 15:58
Niet in het geheel Rjong.
Het viel me alléén bijzonder sterk op dat je aanwezigheid met bijbehorend gedrag in dit draadje nog miste. Ik ben blij te zien dat je er eindelijk bent. Bedankt nog voor je mooie quote!

intervine divention
6 december 2006, 16:45
anyway, even on-topic :) voor mensen die zich niet storen aan het smalle ontwerp, het ontbreken van een batterijvakje en natuurlijk het plastic ringetje denk ik dat shiny echt een mooi pedaal heeft neergezet. ideale betaalbare 'marshall in a box'

rjong999
6 december 2006, 17:23
anyway, even on-topic :) voor mensen die zich niet storen aan het smalle ontwerp, het ontbreken van een batterijvakje en natuurlijk het plastic ringetje denk ik dat shiny echt een mooi pedaal heeft neergezet. ideale betaalbare 'marshall in a box'
..en voor mensen die zich daar wel aan storen: meld het bij de bouwer en kijk vooral verder.

Mitch
6 december 2006, 18:23
Mijn god...sommige dingen blijven wel hangen he ? Hit a sour spot ? Nou ja, effectenpolizei wordt je ook niet voor niks, denk ik dan maar.

Je kan door blijven bitchen natuurlijk, maar je kan het ook laten :dontgeti:



Alsof ik een mening zou hebben over de plaatsing van knopjes en ledjes op effectenkastjes, die bij mij toch zo linea recta het rek in zouden verdwijnen.

Als je een pedaal in een rackshelf gooit doen die te dicht bij de switch staande knoppen er niet toe, nee, want dan hoef je er nooit meer met je voeten op te trappen. Maar met een prijs van ruim onder de 100E zal het pedaal vooral ook gitaristen aantrekken die geen duur rack-systeem hebben maar hun pedaaltjes gewoon op de grond hebben liggen. Die dan dus wel met hun voet tegelijk de knoppen zullen raken met de voetschakelaar.
Goeie klank of niet, het zou voor mij geen optie zijn.

Speeddemon
6 december 2006, 19:19
@Gerard, ziet er netjes uit (tja, jammer van de layout alleen),
maar eh... volledig origineel circuit? verbetering van iets bestaands?

Als ik de beschrijvingen zo hoor, zou ik denken aan iets Marshall Bluesbreaker achtigs of evt. de Drivemaster?

dml
6 december 2006, 20:23
Maar omdat ik dat van de poster van die laatste quote ook moest kunnen nuanceren,

Het kan best wezen dat het voor jullie prima werkten fijn dat jullie zo blij zijn met je pedaal. Jammergenoeg zijn er behoorlijk veel gitaristen die graag wat meer rumte willen hebben. De ruimte tussen knoppen en schakelaar is niet voor niets iets dat al jarenlang in acht wordt genomen. . Soortgelijk met LED plaatsing. Dat het jou niet stoort betekent niet dat het een ander ook niet hoeft te storen. Verder geloof ik ook niet dat er iemand heeft gezegd dat het een slecht ontwerp is. Wel over de layout. Blijkbaar mag dat niet.
Tenslotte zou het met een "klassieke" layout haalbaar zijn geweest om het ding wél een batterijmogelijkheid te geven. Misschien ten kostte van het nutteloos (http://forum.musikding.de/yabbse/index.php?topic=2486.0) klooien met kunsthars

Altijd goed om te lezen dat bepaalde posts indruk hebben gemaakt.

Mijn reactie ging over de plaats van het LEDje, ik heb er zelfs nog "op dat specifieke moment" aan toegevoegd. M.a.w. het ledje zit niet op een rare plek. Ik zeg ook nergens dat het een ander niet mag storen maar kijk wel even naar hoe "gerenormeerde" merken een ledje toepassen voordat je met zo'n opmerking komt.
Of het met een klassieke lay-out wel haalbaar was geweest om batterijruimte te creëren moet je aan Shiny vragen, er zijn vast wel redenen geweest om het zo te doen. Of misschien was het een experiment.......
Jij als FX-reparateur/-bouwer kan vast wel uitleggen waarom kunsthars "nutteloos klooien" is.

De ruimte tussen knoppen en schakelaar is niet voor niets iets dat al jarenlang in acht wordt genomen.

Ja en? Ik kan genoeg pedalen opnoemen, die ook nog eens een flinke duit kosten, die dat niet in acht nemen. Er valt altijd wel wat te verbeteren en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de Punch Crunch I qua lay-out beter vond. Dat van de plaatsing van de jack's is voor mij de grootste doorn in het oog.


Nog een tip voor alle pedalenbouwers:
Doe eens een rubberen ringetje om elke potmeter-as, voordat je de potmeterknop erop zet. De knoppen draaien daardoor een stuk zwaarder waardoor de setting ook niet verloren gaat, mocht je er per ongeluk met je voet tegenaan komen (Cusack levert deze ringetjes standaard bij zijn pedalen). O zo simpel en o zo doeltreffend.

shiny
6 december 2006, 21:02
Hoi Speeddemon,

Dank voor de complimenten, en uiteraard is het gebaseerd op bestaande overdrive circuits, denk trouwens dat er ook maar weinig bouwers zijn die met iets volledig nieuws weten te komen. Uiteindelijk is een solid state overdrive toch altijd in de kern een simulatie van het klassieke buizenschema. Ik zie mijzelf in ieder geval niet als een elektro wizzkid :), maar ik klei en rommel net zo lang door tot het voor mij goed klinkt. En als het voor anderen ook goed klinkt is dat alleen maar mooi. Mijn distortion-overdrive’s zijn wel terug te voeren op één ‘oerontwerp’, de bluesbreaker inderdaad, ben die ooit ’s uit nieuwsgierigheid gaan nabouwen en voor ik het wist zat ik tot m’n ellebogen in de soldeertin, en langzaam aan het geluid naar eigen wens modelleren.

Hoe dan ook: ik ben niet erg bekend met forums e.d., zeker niet vergeleken met sommige posters (5.329 post’s! Allemachtig! Slaap jij wel? :) ) maar leuk om te lezen hoe iedereen hier een pedaal bekijkt, ik leer in ieder geval een hoop bij!

Vr. groet,
Gerard

Dirk_Hendrik
6 december 2006, 21:05
Jij als FX-reparateur/-bouwer kan vast wel uitleggen waarom kunsthars "nutteloos klooien" is.

Je hebt wellicht gezien dat ik een linkje onder dat woordje "nutteloos" heb geplakt?

Epoxy gebruik in elektronica schakelingen heeft weinig te maken met effecten bouwen en repareren. Heeft meer te maken met het algemene elektrovakgebied waarin ik werk (en niet effectgerelateerd) waar zoveel van dit soort grappen worden uitgeprobeerd om maar te proberen een stukje IP (Intellectual Property in dit geval) te beschermen. Een soortgelijke grap is ook het typenummers afvijlen (bijvoorbeeld Lovetone)of spuitverf (Cornish) Het mag een snelle "copy-cat" misschien afremmen maar voor een meer ervaren elektrotechnicus is het alléén maar een uitdaging. Wanneer het "hacken" dan gelukt is is de neiging tot wereldkundig maken alléén maar groter.

Daarmee zijn het gebruik van epoxy, goopen, vijlen en andere perikelen slechts een drempel. Naar mijn mening kun je die net zo goed laten. Zij die aan de slag gaan om dat hacken voor elkaar te krijgen waren toch al niet de doelgroep die jouw vinding wou kopen, idem voor degene die jouw vinding nabouwen. Als ze jouw ding niet kunnen bouwen bouwen ze wel wat anders, Kopen komt in elk geval niet van. In het geval van deze Shiny zou ik het ook achterwege laten. Hij is al zo goedkoop dat zelf bouwen amper voordeel oplevert.

Wat betreft de bovenstaand gelinkte OCD thread is Fuller anders met z'n epoxy aan de slag gegaan en wel precies om de reden die jij al aangaf. Niet te repareren. Sterker nog, in de vroege versies kon door de epoxy kon de print alléén maar uit de behuizing worden gehaald met bruut geweld. Om die reden zijn in een OCD alléén de passieve clipping componenten nog in hars gegoten. De gebruikte Opamp, (een slecht afgevijlde TL082) is weer los en kan dus, in geval van defect raken, vervangen worden.

dml
6 december 2006, 22:36
Ik heb het "linkje" wel gelezen maar ook dat is weer een forum.

Voorbeeldje:
Ik weet nog goed dat een tijdje terug "True Bypass" je van het was, maar een enkeling wist van de geluidsdegradatie af wat dit fenomeen teweeg kan brengen. En zoals altijd een hele hoop "gitaristen-hear-say". Onderhand weet men ook dat TB niet altijd de oplossing is voor tone-suck (buffer, enz.....). M.a.w. een forum is voor mij niet echt een goed beargumentatie.

Zo ook met epoxy- (of elektro-) hars. Er zal vast wel een reden zijn waarom een fabrikant dit gebruikt. Voor jou is het niet meer dan het "beschermen van het ontwerp". En dat geloof ik bij de peperdure boys a la Fulltone zeker: laat een handige jongen maar niet zien dat de gebruikte onderdelen in een OCD nog geen € 30,- kosten (bij wijze van spreken). Maar ik denk eerlijk gezegd niet of Shiny het ook om die reden doet. Wellicht wil Shiny hierop reageren??

Mitch
6 december 2006, 22:46
Ja, ik geloof ook nooit wat ik op een forum lees, zeker reviews niet :D
De link die Dirk gaf is overigens naar een iets technischer, specialistischer forum dan dit forum. Maar goed.

marc_o
6 december 2006, 23:05
Ja, ik geloof ook nooit wat ik op een forum lees, zeker reviews niet :D
De link die Dirk gaf is overigens naar een iets technischer, specialistischer forum dan dit forum. Maar goed.

Ja hallo he, ik haal al me informasie van hamoniecentrol, is dat allumaal nie waar dan wadda sta?

shiny
7 december 2006, 08:27
het mooiste van hars blijft (vind ik) dat je zo’n pedaal bij wijze van spreken van tien hoog naar beneden kunt mikken en dan zitten de componenten nog steeds allemaal keurig op hun plaats. Ik heb eerder nogal wat fabriekspedalen gehad die na tig keer laten vallen steeds meer op een half leeg pak hagelslag begonnen te lijken als je ze heen en weer schudde. :)
Ook shielding en IP is natuurlijk mooi meegenomen.

Wimvdb
7 december 2006, 09:13
Kheb hier momenteel de rock drive liggen ( leen ) maar ik vind er niet echt veel soeps aan

shiny
7 december 2006, 09:31
Tja, da's er eentje die of wel, of niet mooi vindt, geen tussenweg mogelijk, puur een kwestie van smaak. Ook de reden waarom ik ze alleen nog maar maak voor mensen die exact dat geluid willen en niet meer in series (al doende leert men :satisfie: )

Speeddemon
7 december 2006, 22:57
Hoi Speeddemon,

Dank voor de complimenten, en uiteraard is het gebaseerd op bestaande overdrive circuits, denk trouwens dat er ook maar weinig bouwers zijn die met iets volledig nieuws weten te komen.
Absoluut. En degene die 't doen, gaan daardoor ook gelijk megalomane trekjes vertonen. *kuch*zvex*kuch*. :satisfie:



Uiteindelijk is een solid state overdrive toch altijd in de kern een simulatie van het klassieke buizenschema. Ik zie mijzelf in ieder geval niet als een elektro wizzkid :), maar ik klei en rommel net zo lang door tot het voor mij goed klinkt. En als het voor anderen ook goed klinkt is dat alleen maar mooi. Mijn distortion-overdrive’s zijn wel terug te voeren op één ‘oerontwerp’, de bluesbreaker inderdaad, ben die ooit ’s uit nieuwsgierigheid gaan nabouwen en voor ik het wist zat ik tot m’n ellebogen in de soldeertin, en langzaam aan het geluid naar eigen wens modelleren.

Ik herken 't volledig, al begon ik met een DOD 250. :)
Ik ben ook geen rocket-scientist, maar heb wel duidelijk voor ogen en in m'n oren hoe iets moet klinken (en als 't er en passant als een geil pedaal uitziet, is dat een dikke plus boven elke ongeverfde hammondbox + edding markerstift.)

Maar ik vind het sowieso prijzenswaardig dat mensen zoals jij open zijn over wat ze doen, ipv 'niet al te bijzondere mods te hullen in vage omschrijvingen', zoals bijv. Analogman nog wel eens pleegt te doen.
Duidelijk verschil dus met bijv. Keeley, die wel gewoon zegt wat ie doet.

Wimvdb
17 december 2006, 19:57
Tja, da's er eentje die of wel, of niet mooi vindt, geen tussenweg mogelijk, puur een kwestie van smaak. Ook de reden waarom ik ze alleen nog maar maak voor mensen die exact dat geluid willen en niet meer in series (al doende leert men :satisfie: )

Het was geen beledeging hoor :satisfie: Alleen ik kan er niet veel mee doen omdat ik graag nogal wat low end heb E.d. daarom niet high gain maar toch...
Goede pedaal en zeker qua bouw , maar niet mijn smaak