PDA

View Full Version : zebrano en looks



Orpheo
3 december 2006, 18:50
Ey guys, even een simpel vraagje; als je een zebranotop hebt (even alleen kijkend naar de looks, niet denken aan tone), hoe zouden jullie dat afwerken?

sunburst=achtig?
stainen?
naturel?

olaf reijnders
3 december 2006, 18:52
Naturel! Zeker weten!

kiem
3 december 2006, 19:02
absoluut naturel,als vind ik t idee van een sunburst ok niet gek.

DarknessAwaits
3 december 2006, 19:35
Naturel all the way! Ook de reden dat ik hier een zebrano top heb liggen... zit de denken aan 2 identieke opstellingen a la Ibanez RG, 1 met maple top en de ander met zebrano. Ook een naturel binding met zebrano lijkt me een fantastisch effect geven.

Hans74
3 december 2006, 19:54
Naturel all the way! Ook de reden dat ik hier een zebrano top heb liggen... zit de denken aan 2 identieke opstellingen a la Ibanez RG, 1 met maple top en de ander met zebrano. Ook een naturel binding met zebrano lijkt me een fantastisch effect geven.

+1
Zeker naturel houden! Zebrano is zo'n mooie houtsoort dat enkel zo volledig tot zn recht komt.
Qua afwerking zou ik persoonlijk kiezen voor olie, maar lakken vind ik ook best mooi, zeker met een lichte binding.

Kaïn
3 december 2006, 21:49
Naturelllll!!!!!! Absoluut. En met een knijper op je neus. Het schijnt te stinken als de ziekte.

Orpheo
3 december 2006, 21:53
riekt t ook nog zo sterk na lakken?

wat ik zit te denken is een top van zebrano, body van korina (welke rood gestained is), blank lakken, en rosewood hals/toets.

Kaïn
3 december 2006, 22:00
Hmm, om eerlijk te zijn heb ik geen idee, maar je zou verwachten dat het mee zal vallen. Wie wil je nou veel geld betalen voor een gitaar met een exotische top die je niet langer dan 30 minuten vast kan houden omdat ie zo stinkt?

Leuk idee trouwens, ben benieuwd hoe dat gaat klinken/eruit gaat zien!

Orpheo
3 december 2006, 22:45
ik ben ook benieuwd :) qua elementen ga ik helemaal los en hardware ook.

wilkinsin trem
sperzel tuners
2 p90's in s.c. formaat
singlecoil sized superDistortion in brug en hals
filtertron in t midden
pearloid binding om body (mooi contrast met 't rode van t body).

qua inleg ben ik er nog niet uit. ik denk celtic cross (ook vanaf de 1e fret). lijkt me wel sick :)

oh ja; t wiringschema is heel eenvoudig; 2 5weg draaischakelaars, 1 3weg keuze schakelaar. eitje.

fred dons
4 december 2006, 08:06
ik ben niet zo van het naturele zebrano, ik vind het te jaren 70, echter als je het amber of rood staint wordt het wel een prachtige houtsoort (met amber lijk het meer op een palisander)
en inderdaad na het lakken stinkt het hout niet meer
(en ipv van een wilkinson zou ik een hipshot trem nemen, klinken beter en zijn (nog) stabieler)

Orpheo
4 december 2006, 09:22
ik ben niet zo van het naturele zebrano, ik vind het te jaren 70, echter als je het amber of rood staint wordt het wel een prachtige houtsoort (met amber lijk het meer op een palisander)
en inderdaad na het lakken stinkt het hout niet meer
(en ipv van een wilkinson zou ik een hipshot trem nemen, klinken beter en zijn (nog) stabieler)

hmm. heb je een voorbeeldje van hoe rood gestained zebrano eruit ziet? :) ik vind rood gestained korina echt ongelooflijk gaaf btw :P

fred dons
4 december 2006, 09:36
nee sorry ik kan zo snel niets vinden,
maar het wordt een beetje zoals deze palisander top (maar dan wat roder)
http://www.warmoth.com/showcase/bodies/S1209a.jpg

Orpheo
4 december 2006, 23:09
nee sorry ik kan zo snel niets vinden,
maar het wordt een beetje zoals deze palisander top (maar dan wat roder)
http://www.warmoth.com/showcase/bodies/S1209a.jpg

hmm niet verkeerd eigenlijk :satisfie: als t nu sunburst was geweest, was t nog mooier.

Van Dattum
5 december 2006, 15:00
Ik heb een balk Zebrano liggen voor een hals en ik ruik niks.....

G.G.
5 december 2006, 15:07
Ik heb een balk Zebrano liggen voor een balk en ik ruik niks.....

Ga maar ff schuren en dan ruiken.

G.G.
5 december 2006, 16:33
Orpheo: linkje naar een meubelmaker bij mij in de buurt (hij heeft zelf in het verleden ook geexperimenteerd met gitaarbouw). Hele coole gast, gebruikt ook regelmatig zebrano. In het linkje zie je een kast met zebrano(fineer) zoals zebrano (naar mijn mening) op zijn mooist is.

PS: als je van meubels houdt, check zijn "bobbelkasten"

Misschien kan hij je van advies voorzien hoe zebrano het beste te kleuren (tel.nr. staat op de site)

EDIT: was linkje vergeten:

http://www.elok.nl/?page=particulier&project=25

Orpheo
6 december 2006, 00:22
hoe meer ik zebrano zie, hoe meer kitsch ik 't vind. :chicken:

pff ik heb een globaal beeld van de les paul die ik hebben/maken wil, maar t komt maar niet goed uit de verf. toch maar mahonie/esdoorn, blauw gestained, en lichtbruine back? of korina/zebrano, tobacco burst? of geheel rosewood met ebben hals? lastig. lastig.

ps: feit is wel dat ik n gitaar moet hebben die mijn zwarte custom kan vervangen, want dit beeestje begint ECHT op te raken.

fred dons
6 december 2006, 08:35
als ik nog een warmoth les paul zou nemen zou ik nog zoveel mogelijk van de zeldzame houtsoorten er in proberen te krijgen, flame koa top op een black limba achterkant dan wel solid koa achterkant met een solid brazilian rosewood neck

Orpheo
6 december 2006, 11:18
als ik nog een warmoth les paul zou nemen zou ik nog zoveel mogelijk van de zeldzame houtsoorten er in proberen te krijgen, flame koa top op een black limba achterkant dan wel solid koa achterkant met een solid brazilian rosewood neck

limba+koa doen ze helaas niet...

als t gaat om weirde combi's zou ik doen:

korina+zebrano top en voor de hals kingswood toets en bloodwood hals. lekker weird. jammer alleen dat zebrano te overdreven is...

Orpheo
30 januari 2007, 12:01
als ik nog een warmoth les paul zou nemen zou ik nog zoveel mogelijk van de zeldzame houtsoorten er in proberen te krijgen, flame koa top op een black limba achterkant dan wel solid koa achterkant met een solid brazilian rosewood neck

na wat heen en weer gemail zijn ze eindelijk bereid een LP body te maken met korina back koa top. maar ik heb eigenlijk geen idee hoe dat klinkt.... heb jij n idee?

Luke-wannabe
30 januari 2007, 12:26
ps: feit is wel dat ik n gitaar moet hebben die mijn zwarte custom kan vervangen, want dit beeestje begint ECHT op te raken.
Hoe kan je gitaar op raken?

Orpheo
30 januari 2007, 13:14
Hoe kan je gitaar op raken?

de lak begint heel erg te slijten, de frets raken zo erg gesleten dat ze nog n vlakbeurt niet overleven, etc etc etc. en een refret zie ik niet zitten.ik hoor daar teveel horrorverhalen over....

madman
30 januari 2007, 13:21
dat de lak slijt hou je toch, ik vind het op zich wel mooi om te zien dat een gitaar geleefd heeft

en refretten, tja, als je het door iemand laat doen die je de garantie geeft dat het goed gebeurt ben je wel wat geld kwijt, maar dan heb je een gitaar die niet alleen maar voor het zicht aan de muur hangt...

zou het zelf ook niet zelf durven doen, maar het is in mijn ogen best de moeite waard om het dan te laten doen...

SBloke
30 januari 2007, 13:55
dat de lak slijt hou je toch, ik vind het op zich wel mooi om te zien dat een gitaar geleefd heeft

en refretten, tja, als je het door iemand laat doen die je de garantie geeft dat het goed gebeurt ben je wel wat geld kwijt, maar dan heb je een gitaar die niet alleen maar voor het zicht aan de muur hangt...

zou het zelf ook niet zelf durven doen, maar het is in mijn ogen best de moeite waard om het dan te laten doen...


Als ik eht goed heb is Steve Morse's main gitaar (die blauwe) al iets van 7 keer herfret...

ernieman
30 januari 2007, 15:52
de lak begint heel erg te slijten, de frets raken zo erg gesleten dat ze nog n vlakbeurt niet overleven, etc etc etc. en een refret zie ik niet zitten.ik hoor daar teveel horrorverhalen over....

Als je naar een serieuze bouwer gaat die zelf ook echt instrumenten bouwt (electrisch of acoustisch) en dus niet alleen hersteld, dan zit je wel sefa volgens mij. Je kunt altijd eens vragen, of je een handgebouwde gitaar mag zien. Zitten de frets daar ok, dan is er toch geen probleem. Dat ie anders een no-cure-no-pay papiertje geeft oid.

Orpheo
30 januari 2007, 15:53
dat de lak slijt hou je toch, ik vind het op zich wel mooi om te zien dat een gitaar geleefd heeft

en refretten, tja, als je het door iemand laat doen die je de garantie geeft dat het goed gebeurt ben je wel wat geld kwijt, maar dan heb je een gitaar die niet alleen maar voor het zicht aan de muur hangt...

zou het zelf ook niet zelf durven doen, maar het is in mijn ogen best de moeite waard om het dan te laten doen...

zit wat in. maar toch.... ik lees zoveel horrorverhalen erover....

oknarb180
30 januari 2007, 16:17
Hey Orpheo,

Als je 'm zelf bouwt, dan heb je een grote kans dat ie toch niet helemaal als je custom gaat spelen, maar waarschijnlijk wel goed bij benadering.
Een refret zal ook invloed hebben op de bespeelbaarheid van je custom. Toch zou ik een refret serieus overwegen. Man, zo te horen is het een gitaar waar je erg veel plezier mee hebt om op te spelen, dan is het zonde om 'm straks aan de muur te moeten hangen, en dan ga je volgens mij toch weer nadenken over refretten of laten hangen. Informeer eens bij een aantal bekendere gitaarbouwers, Oké, Vox is waarschijnlijk wel een van de duurdere, maar dat is toch 1 van de bouwers waar ik eens zou gaan informeren. Gooi er een paar 100 euro tegenaan en je hebt weer jaren plezier van je gitaar. En ik kan me niet voorstellen dat en LP Custom het niet waard zou zijn!!! Kun je er eventueel alsnog zelf 1 bouwen, of 2, of 3, of....

vr.gr.

Branko

Orpheo
30 januari 2007, 17:05
Hey Orpheo,

Als je 'm zelf bouwt, dan heb je een grote kans dat ie toch niet helemaal als je custom gaat spelen, maar waarschijnlijk wel goed bij benadering.
Een refret zal ook invloed hebben op de bespeelbaarheid van je custom. Toch zou ik een refret serieus overwegen. Man, zo te horen is het een gitaar waar je erg veel plezier mee hebt om op te spelen, dan is het zonde om 'm straks aan de muur te moeten hangen, en dan ga je volgens mij toch weer nadenken over refretten of laten hangen. Informeer eens bij een aantal bekendere gitaarbouwers, Oké, Vox is waarschijnlijk wel een van de duurdere, maar dat is toch 1 van de bouwers waar ik eens zou gaan informeren. Gooi er een paar 100 euro tegenaan en je hebt weer jaren plezier van je gitaar. En ik kan me niet voorstellen dat en LP Custom het niet waard zou zijn!!! Kun je er eventueel alsnog zelf 1 bouwen, of 2, of 3, of....

vr.gr.

Branko

is waar. voorlopig houdt ie 't nog wel uit hoor :) maar ik zit met een andere vraag; de zelfbouw die eraan komt, daar moeten leuke houtsoorten inkomen. de hals word full rosewood. de body korina. top OF koa, Of zebrano OF korina.


welke top zouden jullie kiezen, waarom, en welke kleur lak moet ie hebben?

ernieman
30 januari 2007, 18:01
Volgens mij heb jij teveel geld Orpheo.
Een hals voledig uit Rosewood, een top van koa, man man dat gaat wat kosten.