PDA

View Full Version : Geluid te recht uit mijn cabinet



caliban
3 december 2006, 18:04
Ik heb altijd het idee dat het geluid van mijn versterker uit mijn 5150-cabinet veel te recht komt, zich totaal niet verspreidt. Daartegenover het geluid van onze andere gitarist komt niet zo recht uit zijn 1960-cabinet maar wordt verspreid door de ruimte waarin gespeeld.
Nu vraag ik mij af of dit afhangt van cabinetconstructie of van de speakers.
Iemand een idee van of zelf ervaring ermee
Alvast bedankt

Chris Winsemius
3 december 2006, 18:14
Ik heb altijd het idee dat het geluid van mijn versterker uit mijn 5150-cabinet veel te recht komt, zich totaal niet verspreidt. Daartegenover het geluid van onze andere gitarist komt niet zo recht uit zijn 1960-cabinet maar wordt verspreid door de ruimte waarin gespeeld.
Nu vraag ik mij af of dit afhangt van cabinetconstructie of van de speakers.
Iemand een idee van of zelf ervaring ermee
Alvast bedankt

Is afhankelijk van diverse factoren.
Je kan dit (behoorlijk) oplossen door Weber BeamBlockers (of vergelijkbaar spul van TubeTown) te gebruiken.

armageddon
3 december 2006, 18:58
Misschien dat dit helpt?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70465

caliban
4 december 2006, 00:41
Dat kan misschien helpen, maar het ding is
Ik ben sowieso van plan binnenkort iets te veranderen omtrend mijn cabinet.
Ofwel een nieuwe kopen, ofwel nieuwe speakers zetten. Daarom dat ik vroeg waaraan het normaal ligt. Stel nu dat het eigen is aan sheffieldspeakers kan het opgelost zijn met andere speakers zetten.
Iemand tips.
Bedankt voor de antwoorden

armageddon
4 december 2006, 09:07
Hmm..ik zou toch eerst voor de goedkoopste oplossing gaan eigenlijk. Dus bovenstaande link.

BlackSun
4 december 2006, 12:56
Idd, die beam blockers zijn speciaal voor dat doel gemaakt, en het is een relatief goedkope oplossing. Ik zou ze iig uitproberen, mocht het niks voor je zijn kom je er weer makkelijk vanaf door ze te verkopen.

Iig is het wel normaal dat je geluid zo geprojecteerd wordt. Ik heb het zelf ook. Met een 4x12" cabinet heb je nu eenmaal meer spreiding dan bij een 2x12 cabinet/combo.

caliban
4 december 2006, 12:57
Ik snap dat wel, maar het geluid zelf uit mijn cabinet is ook niet helemaal naar mijn zin.
Sowieso wil ik iets aan het geluid veranderen en zat daarom te denken aan misschien 4 V30's of 2 V30's en de rest laten. Als het dan van de speakers afhangt dat het geluid zich zo slecht verspreidt is dat ineens opgelost en ook mijn geluid zal meer naar mijn zin zijn verwacht ik.

BlackSun
4 december 2006, 12:59
Ik kan je vertellen dat spreiding meer ligt aan de constructie van het cabinet dan aan de speaker zelf. Verschil tussen speakers onderling is er iig bijna niet (kwa spreiding).

caliban
4 december 2006, 13:06
Dan koop ik misschien beter gewoon een hele nieuwe cabinet (of occasie) of als het financiele gedeelte niet zou meevallen toch maar die beamblockers

Kim Wilson
4 december 2006, 13:08
Of je schroeft de achterkant er uit. Kan ook een hoop schelen.

armageddon
4 december 2006, 14:13
Volgens mij ben je gewoon voor jezelf goed aan het praten dat je GAS hebt...geeft niet hoor, dat hebben we allemaal wel eens zo'n periode :D

caliban
4 december 2006, 14:49
Betrapt precies
Nee ik geil wel heel erg hard op een bogner 4*12 cabinet
En het geluid van mijn cabinet is net niet wat ik wil. Beetje te scherp geluid.
Ook niet tight genoeg
Ik ga denk ik eens proberen met de achterkant uitgeschroefd
Ja en mesacabinets zijn ook superlekker
Die oude met zo ijzeren grillen (potje kwijl)

pol
4 december 2006, 15:25
zo super zijn die bogner cabs ook weer niet, ik heb er een gehad, en speel nu terug over een gewone marshall 1960AV.
De bogner bleef altijd wat stijfjes en aan de doffe kant klinken, precies alsof het geluid in de kast bleef zitten, hij had wel meer laag als de Marshall, maar dat werkt soms alleen maar storend.

Die oude mesa cabs met EV's en ijzeren gril wil ik ook nog wel eens testen. Die heb ik nog niet gehoord moet ik zeggen. Nieuwe mesa rectocab heb ik wel gehad, die geven wel veel laag, maar zijn dan weer te hol in de mids.

AART
4 december 2006, 17:28
Mesa metalgrill, damn, das gewoon de shit, moet ik ook altijd nog eens.


*werpt een blik op internetbankieren en ziet dat ie toch net iets tekort komt*

caliban
4 december 2006, 18:06
Het is voor op een mesa mark III dus zo een EV-cab zou echt zalig zijn
Er is een prachtig nummer dat mijn gedachten daarover beschrijft
Het prachtige Geil van DJ Visage
Nee ik wil die echt eens kunnen testen
Sowieso ga ik binnenkort eens een bogner langs een mesa testen met mijn amp
Zouden de übercabs misschien niet minder dof zijn als 4*V30
Die marshallcabs vind ik altijd wat te basloos