PDA

View Full Version : Marshall DSL100 voor vette metal?



Tho
3 december 2006, 15:44
Hey allemaal. Uiteraard heb ik de zoekfunctie al geprobeerd.
De marshall dsl100 head lijkt me erg vet. Weinig knopjes, zat opties (voor mij dan) en nog looks ook.
Nou vroeg ik me af: Kan je daar (zonder pedaal) strakke en vette metal uit halen? En dan heb ik het over de sound van bands als Annihilator, Trivium, Metallica, Pantera, om maar wat te noemen.
De juiste gitaar voor die sound heb ik al.
Wat denken jullie? :)

Dude
3 december 2006, 15:54
ja....



utfsb !!!

Tho
3 december 2006, 16:00
Ja ik dacht het zelf ook al, maar ik wou toch even weten wat jullie er van denken. Nog meer mensen?


Dude.. wat betekend utfsb?

STW
3 december 2006, 16:02
joez de vakking surtjs battn

Tho
3 december 2006, 16:03
Ja dat heb ik dus al gedaan en veel wijzer ben ik er niet uit geworden. Voornamelijk rock en heavy rock.

Elixir
3 december 2006, 16:26
Ik weet wel dat Matt Heafy van Trivium ook op een DSL100 speelt (of heb ik het nu helemaal mis).

Tho
3 december 2006, 17:35
Ja dat klopt, maar ik wil graag een versterker die dit geluid van zichzelf heeft, en waar ik geen pedaaltjes bij moet halen.
Ik weet dus niet of Matt dat doet..

caliban
3 december 2006, 17:57
ja....



utfsb !!!
Dient een forum niet om op te posten??

BLOK182
3 december 2006, 18:12
Ik denk dat het een beetje aan je speelstijl ligt. Kan zijn dat je uit de DSL al genoeg gain haalt om erg lomp en vet te klinken, kan ook zijn dat je voor de feel en sound toch meer gain zoekt. Ik denk dat de DSL zeker erg metal / heavy KAN klinken, maar denk ook dat het aan de gitarist ligt, de een zoekt het misschien toch ergens anders, in de Engl, Peavey of Mesahoek bijvoorbeeld. De DSL is een beetje randgeval, geen pure metalbak, maar wel potentie-tot-metal.

Tho
3 december 2006, 18:14
Ik denk dat het een beetje aan je speelstijl ligt. Kan zijn dat je uit de DSL al genoeg gain haalt om erg lomp en vet te klinken, kan ook zijn dat je voor de feel en sound toch meer gain zoekt. Ik denk dat de DSL zeker erg metal / heavy KAN klinken, maar denk ook dat het aan de gitarist ligt, de een zoekt het misschien toch ergens anders, in de Engl, Peavey of Mesahoek bijvoorbeeld. De DSL is een beetje randgeval, geen pure metalbak, maar wel potentie-tot-metal.

Daar ben ik het mee eens. Ik ben niet zo'n gainfreak, maar het moet wel snijden, krachtig en toch vol zijn.
Ik zat inderdaad ook te denken aan een Powerball, maar die is meteen weer 500 euro duurder

AART
3 december 2006, 18:19
Check eens de Mesa (dual) Caliber series.
Metal bakken, niet heel veel gain, maar errug bruut.

gerrekat
3 december 2006, 18:23
Wat dacht je van een ENGL FIREBALL als de Powerball je te duur is en teveel knoppen heeft?

Supervette bak, check de soundclips op www.rocksolidamps.com eens!

Gielz
3 december 2006, 18:25
De DSL100 kan metal aan, samen met zowat elke muziekstijl.
Ikzelf speel ook (trash-)metal en hardcore nummers op deze amp,
klinkt zeer goed (imho, naar mijn normen dus). zeker met de Deep switch voor
wat extra laag, en voor iets Metallica achtig de tone shift (scooped mids).µ

Het is geen pure metal bak, maar je zal er zeker wel uitkrijgen wat je zoekt met
de juiste settings, gewoon testen dus !

Giel

Tho
3 december 2006, 18:49
mannen heel erg bedankt! Ik ga dus mesa's, ENGL's en Marshalls checken!
Ik kan weer even vooruit.
Trouwens Gerre, de Powerball heeft niet te veel knoppen. De invader dan weer wel ;)

gerrekat
3 december 2006, 18:57
je zou het achterpaneel van mijn SE alleen al eens moeten zien ;-) toch werkt het allemaal erg makkelijk en intuitief.

De INVADER is trouwens wel heel interessant als je van de Marshall tone houdt, deze amp klinkt heel anders dan de meeste ENGLs....

Tho
3 december 2006, 18:59
je zou het achterpaneel van mijn SE alleen al eens moeten zien ;-) toch werkt het allemaal erg makkelijk en intuitief.

De INVADER is trouwens wel heel interessant als je van de Marshall tone houdt, deze amp klinkt heel anders dan de meeste ENGLs....

Haha, ik geloof je meteen. Ik hou het toch liever simpel. De invader is trouwens echt geen optie want ik heb geen zin om er 4 maanden voor te sparen. Voor wat minder heb ik een net zo'n goeie bak volgens mij. Misschien met minder mogelijkheden, maar er blijven er waarschijnlijk nog zat over ;)

BLOK182
3 december 2006, 19:23
Je kan ook eens de Engl Richie Blackmore proberen. Die naam kan je wegdenken, tis gewoon een erg goede 100-watter, 4 kanalen, gedeelde eq, kan erg bruut klinken. Een vrij close-match alternatief voor de DSL100 denk ik. Ook qua prijs!

heavy-metal-thunder
3 december 2006, 19:43
Dient een forum niet om op te posten??

dat vind ik ook !!!!


Sorry, maar de DSL is niet de meest geschikte om metal op te spelen. Gain genoeg, maar het klinkt ergens niet strak genoeg en de sound is gewoon anders. De DSL heeft op het classic kanaal een behoorlijk clean, een lekkere crunch (denk Plexi tot JCM 800) . Op het lead kanaal heb je lead 1 en lead 2. Die ontlopen elkaar niet zo danig, maar lead 2 is wat heavier gevoiced. Gain heb je hierop genoeg, maar zoals de naam zegt lead. Het is super goed voor lead. Ik speel er zelf op in een rock (geen metal) coverband, nummers van half jaren 60 tot de laatsten van de Peppers... gaat allemaal lekker. In mijn andere groep spelen we wat heavier en als ik mijn DSL dan vergelijk met de VHT van de andere gitarist, dan is die VHT gewoon meer geschikt voor heavy stuff. Zaken als Nickelback, Rage against the machine, Metallica... klinken daarop gewoon veel strakker. Ergens heeft de DSL die vintage marshall sound in zich. Ik vind zelfs dat mijn Marshall JMP 1987 van begin jaren 70 berter is daarvoor (met de juiste pedalen).

BLOK182
3 december 2006, 19:47
Ik denk dat TS beter zelf ff kan gaan testen. Wat voor de een metal is is voor de ander misschien wel een heavy rocksound:p Ik denk dat de DSL's heftige Marshallbrul wel in metal te gebruiken is:-)

Tho
3 december 2006, 19:48
dat vind ik ook !!!!


Sorry, maar de DSL is niet de meest geschikte om metal op te spelen. Gain genoeg, maar het klinkt ergens niet strak genoeg en de sound is gewoon anders. De DSL heeft op het classic kanaal een behoorlijk clean, een lekkere crunch (denk Plexi tot JCM 800) . Op het lead kanaal heb je lead 1 en lead 2. Die ontlopen elkaar niet zo danig, maar lead 2 is wat heavier gevoiced. Gain heb je hierop genoeg, maar zoals de naam zegt lead. Het is super goed voor lead. Ik speel er zelf op in een rock (geen metal) coverband, nummers van half jaren 60 tot de laatsten van de Peppers... gaat allemaal lekker. In mijn andere groep spelen we wat heavier en als ik mijn DSL dan vergelijk met de VHT van de andere gitarist, dan is die VHT gewoon meer geschikt voor heavy stuff. Zaken als Nickelback, Rage against the machine, Metallica... klinken daarop gewoon veel strakker. Ergens heeft de DSL die vintage marshall sound in zich. Ik vind zelfs dat mijn Marshall JMP 1987 van begin jaren 70 berter is daarvoor (met de juiste pedalen).

Bedankt voor deze rijke informatie! Die vintage sound is misschien ergens wel wat ik zoek. Ik ga hem gewoon een keer testen bij de feedback of zo!

heavy-metal-thunder
3 december 2006, 20:34
Dat moet je vooral doen. Ik speel over een greenback 4*12 cab. Ik denk met een ander cab (vb. vintage 30, dat het weeral wat anders zal zijn).

Het is idd. wat je juist verstaat onder metal. Ik ben in dat genre echt niet thuis, maar aLs je tegen mij zegt metal, dan denk ik aan die scheurende rectum fires, Engl's, diezel etc.. Sounds als modern Metallica, die dikke Duitsers (vergeet altijd hun naam) en noem maar op... als je echter uit bent op iets als oud Van Halen, Iron Maiden... dan zit je wel goed met de DSL.

Gielz
3 december 2006, 20:46
dat vind ik ook !!!!


Sorry, maar de DSL is niet de meest geschikte om metal op te spelen. Gain genoeg, maar het klinkt ergens niet strak genoeg en de sound is gewoon anders. De DSL heeft op het classic kanaal een behoorlijk clean, een lekkere crunch (denk Plexi tot JCM 800) . Op het lead kanaal heb je lead 1 en lead 2. Die ontlopen elkaar niet zo danig, maar lead 2 is wat heavier gevoiced. Gain heb je hierop genoeg, maar zoals de naam zegt lead. Het is super goed voor lead. Ik speel er zelf op in een rock (geen metal) coverband, nummers van half jaren 60 tot de laatsten van de Peppers... gaat allemaal lekker. In mijn andere groep spelen we wat heavier en als ik mijn DSL dan vergelijk met de VHT van de andere gitarist, dan is die VHT gewoon meer geschikt voor heavy stuff. Zaken als Nickelback, Rage against the machine, Metallica... klinken daarop gewoon veel strakker. Ergens heeft de DSL die vintage marshall sound in zich. Ik vind zelfs dat mijn Marshall JMP 1987 van begin jaren 70 berter is daarvoor (met de juiste pedalen).

de dsl100 heeft idd die typische marshall roar op het lead kanaal vooral, wat hem meer wat laat brullen ipv echt superstrak te zijn. Maar de 1 zijn mening is de andere niet, dus t'is vooral een voorkeur !

Ik speel erover op een 4*12 V30 en die klinkt ( weer imho ) erg lekker, voor zowel Metallica,Pantera als Hatebreed en Killswitch Engage

drap
3 december 2006, 22:04
Als je twijvels hebt bij een DSL, probeer de TSL dan ook eens. Dat derde kanaal is volgens mij super te gebruiken voor metal zonder ook maar één pedaaltje.

wrc_46
3 december 2006, 22:11
Op deze site http://www.gearwire.com/ kan je bij amps een demo filmpje van de marshall DSL 100 downloaden en nog andere amps. Misschien kan je dat wat helpen. Ik ben zelf ook aan het sparen voor een DSL, heb er eens op gespeeld toen ik een andere gitaar ging halen en vond het wel een lekker beestje.

Rormo
3 december 2006, 23:56
Ik zou het niet doen voor Metal. Er zijn betere amps voor metal. De DSL is er ook niet voor bedoeld. Kijk naar Mesa of Engl.

heavy-metal-thunder
4 december 2006, 08:18
Ik zou het niet doen voor Metal. Er zijn betere amps voor metal. De DSL is er ook niet voor bedoeld. Kijk naar Mesa of Engl.

dat vind ik er ook van. Het lead kanaal heeft bakken gain, maar dat is meer voor lead, dat klinkt niet zo strak voor dat laag van metal goed te brengen.

Het is een echt fijne versterker, maar hij zit toch echt in het straatje van vintage rock tot eighties hairmetal. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij geen moderne sound heeft, toch wel, maar niet hedendaagse metal. Dat laatste ken ik niet zo, maar als ik de muziek van mijn dochter hoor, vb. screamo, dan vind ik gewoon dat er betere dingen bestaan. Oké, ietsje duurder, maar who cares.

Ik denk niet dat de TSL meer gaat geschikt zijn. Eigenlijk is dat niet veel meer dan de 2 modes van het classic kanaal dat ze gesplitst hebben in 2 afzonderlijke kanalen. En hij klinkt wat scherper.

BLOK182
4 december 2006, 09:45
Als ik dat gearwirefilmpje kijk krijg ik toch stiekem wel zin in zo'n DSL:p

heavy-metal-thunder
4 december 2006, 12:17
http://www.rocksolidamps.com/items.php?CA=8

lijkt wel de site van Lord riffenstein, al die Engltjes :-)

interessander
4 december 2006, 16:10
Hey allemaal. Uiteraard heb ik de zoekfunctie al geprobeerd.
De marshall dsl100 head lijkt me erg vet. Weinig knopjes, zat opties (voor mij dan) en nog looks ook.
Nou vroeg ik me af: Kan je daar (zonder pedaal) strakke en vette metal uit halen? En dan heb ik het over de sound van bands als Annihilator, Trivium, Metallica, Pantera, om maar wat te noemen.
De juiste gitaar voor die sound heb ik al.
Wat denken jullie? :)

Als je een keer zo'n DSL gaat testen moet je er ook gewoon eens en tubescreamer (of kloon) voor zetten, ik begrijp dat je geen pedalen wil gebruiken om daar je main-distortion uit te halen maar voor een leker strak ritmegeluid is een tubescreamer op een buizenversterker erg fijn. Trivium doet precies hetzelfde en als je dat een fijn geluid vindt (en je hebt ook nog eem EMG) dan ben je dr al.

gerrekat
4 december 2006, 16:23
Voor metal vind ik persoonlijk de DSL geen juiste keus, mar goed dan versta ik onder metal zoiets als vanaf 80's thrash en speed metal en heb ik het niet over early 80's NWoBHM ofzo, daarvoor voldoet een Marshall prima natuurlijk.

Tho
4 december 2006, 17:28
Als je een keer zo'n DSL gaat testen moet je er ook gewoon eens en tubescreamer (of kloon) voor zetten, ik begrijp dat je geen pedalen wil gebruiken om daar je main-distortion uit te halen maar voor een leker strak ritmegeluid is een tubescreamer op een buizenversterker erg fijn. Trivium doet precies hetzelfde en als je dat een fijn geluid vindt (en je hebt ook nog eem EMG) dan ben je dr al.

Ja het is toch dat ik gewoon puur gitaar en amp, niets geen toeters en bellen wil. Anders ben je toch afhankelijk van een pedaaltje of iets dergelijks.

@ gerre: Ik versta inderdaad het zelfde onder metal.

Mannen bedankt voor de reacties, nu weet ik een beetje wat ik er van kan verwachten!

Dan hier mijn volgende vraag: Zit er veel verschil tussen de powerball en de fireball behalve de 4 en 2 kanalen? Ik ben niet zo'n ampkenner namelijk.
Zou die 60 watt van de fireball ook makkelijk het podium, groot of klein op kunnen?

Mr Brightside
4 december 2006, 17:48
Probeer eens een randall warhead

Tho
4 december 2006, 17:49
Probeer eens een randall warhead

Ja dat wil ik absoluut!!! Die dingen lijken me geweldig! ( ja omdat di...) Maar die dingen vind ik nergens.

BLOK182
4 december 2006, 18:05
Ja het is toch dat ik gewoon puur gitaar en amp, niets geen toeters en bellen wil. Anders ben je toch afhankelijk van een pedaaltje of iets dergelijks.

@ gerre: Ik versta inderdaad het zelfde onder metal.

Mannen bedankt voor de reacties, nu weet ik een beetje wat ik er van kan verwachten!

Dan hier mijn volgende vraag: Zit er veel verschil tussen de powerball en de fireball behalve de 4 en 2 kanalen? Ik ben niet zo'n ampkenner namelijk.
Zou die 60 watt van de fireball ook makkelijk het podium, groot of klein op kunnen?
Fireball kan je zeker meenemen op het podium. Zelf vond ik de Powerball nog net wat lomper. Daar zit dan ook een 100 watt eindtrap achter, vond em nog wat bruter pushen in het laag. Maar Fireball is ook te gek, wil er zelf stiekem wel eentje:-)

Soulflyhigh
4 december 2006, 19:07
Ja dat wil ik absoluut!!! Die dingen lijken me geweldig! ( ja omdat di...) Maar die dingen vind ik nergens.
Gewoon voor een buizenversterker gaan! Engl Fire/Powerball of Blackmore zijn prima opties :) Ik blijf zelf lekker bij m'n 5150 haha maar een powerball zoou ook niet verkeerd zijn

Tho
4 december 2006, 19:19
Ja die Blackmore klinkt ook vet trouwens :eek:

JacksonBas
4 december 2006, 19:36
ik heb de fireball k vind m het beste klinken in vergelijk met die ritchie en de powerball. en dat ding blaast :eek:

Tho
4 december 2006, 19:45
Gaat hij ook lekker in combinatie met je Jackson?

Het mooie van de Blackmore vind ik overigens dat hij 4 kanalen heeft en 100 watt is. Toch weer +puntjes tegenover de fireball

heavy-metal-thunder
4 december 2006, 19:58
Gaat hij ook lekker in combinatie met je Jackson?

Het mooie van de Blackmore vind ik overigens dat hij 4 kanalen heeft en 100 watt is. Toch weer +puntjes tegenover de fireball

het staat me voor dat, net als de DSL, géén 4 kanalen heeft, maar 2 kanalen met elk 2 voicings. Dus niet per footswitch 4 onafhankelijke kanalen.

Tho
4 december 2006, 20:09
het staat me voor dat, net als de DSL, géén 4 kanalen heeft, maar 2 kanalen met elk 2 voicings. Dus niet per footswitch 4 onafhankelijke kanalen.

Dat krijg je er dus van als je Duits probeerd te lezen :sneaky:

EDIT:
RITCHIE BLACKMORE SIGNATURE E 650
Technical specifications:


Preamp:
4 channels

heavy-metal-thunder
4 december 2006, 21:10
Ik dacht ook dat hij 4 kanalen had, echter een moderator van dit forum heeft me erop gewezen dat dit niet zo is. Ik citeer zijn woorden:

"Blackmore is erg veelzijdig maar heeft helaas maar 1 eq en dat vind ik niet super handig. Je hebt dus 1 EQ en 2 instelbare gains dus 2 kanalen. Om de Blackmore veelzijdiger te maken heeft Engl dan een gain boost voorzien per kanaal, deze kan je helaas niet instellen en de werking is afhankelijk van de gain instellingen van je 2 kanalen. Alles is echter wel switchable. Goeie versterker en lekkere sound!"

Tho
4 december 2006, 21:13
tnx thunder! Misleidende info op de ENGL site dus.

BLOK182
5 december 2006, 10:22
Je hebt, in tegenstelling tot de DSL, wel vier sounds die je met je footswitch kan oproepen, en in de praktijk heb je dan clean-crunch-scheur-meer scheur. Wel gedeelde EQ en misschien moet je soms ergens enige concessie doen, maar wel 4 direct oproepbare sounds.

gerrekat
5 december 2006, 10:43
de enige ENGL die echt 4 volledig gescheiden kanelen heeft is de INVADER. Echter, de Powerball, SE en SAVAGE 120 zijn prima als 4 kanaals amp te gebruiken zonder veel consessies te doen. De SE is volledig midischakelbaar waardoor de gedeelde EQ op de low en high gain kanalen geen enkel probleem vormt. Overigens is de EQ vaak niet geheel gedeeld zo heeft de powerball een aparte treble regeling voor alle kanalen, de SE en SAVAGE 120 heeft aparte gain regelaars voor alle 4 de kanalen en ook aparte trebleregeling. Om de Blackmore of Screamer echt als 4-kanaals amp te zien lijkt me wat vergaan.
H. Boekraad

SGS
5 december 2006, 19:31
Ikzelf speel op een Laboga Mr. Hector. In twee woorden: Fantastische Amp.
Momenteel kost hij 1335 euro in de winkel. Als je hem niet in de winkel vindt, kan je misschien best eens contact opnemen met de invoerder voor benelux Heartmusic Distribution (www.heartmusic.co.nr)

Momenteel wordt deze amp al gebruikt door Behemoth, Ill Disposed, Annihilator, Antfarm studio (Tue Madsen), 37 stabwoundz, Dagoba,... las ik op hun site.