PDA

View Full Version : Marshall JCM800 1959 Super Lead naar Super Bass



Unicron
3 december 2006, 13:28
Hey guys,

Ik weet niet zeker hoe oud die amps zijn, dus ik plaats mijn vragen hier maar even.

Is het makkelijk om van zo'n (4 inputs) JCM800 1959 Super Lead MkII een Super Bass te maken? En hoe ver zit je dan af van een JMP Super Bass? Ik zoek al tijden een JMP Super Bass, maar op deze wijze kom ik er misschien ook wel, voor minder geld ook nog.

Is die Super Lead alleen maar in de oude versie gemaakt, waarbij de pots/inputs niet op de printplaat zitten?

cheers, Jerome

Chris Winsemius
3 december 2006, 13:40
Hey guys,

Ik weet niet zeker hoe oud die amps zijn, dus ik plaats mijn vragen hier maar even.

Is het makkelijk om van zo'n (4 inputs) JCM800 1959 Super Lead MkII een Super Bass te maken? En hoe ver zit je dan af van een JMP Super Bass? Ik zoek al tijden een JMP Super Bass, maar op deze wijze kom ik er misschien ook wel, voor minder geld ook nog.

Is die Super Lead alleen maar in de oude versie gemaakt, waarbij de pots/inputs niet op de printplaat zitten?

cheers, Jerome

Volgens mij zitten de inputs niet op de printplaat. Dat gebeurde (pas) bij de horizontal inputs MV-modellen.

Zonder eventuele revisie moet zo iets binnen 'n 1,5 uur te doen zijn op 'n nette manier.

De meeste (eind jaren 70) JMPs kwamen bij mij ietsje "smoother" over dan vergelijkbare JCM800 modellen.

Succes, 't is ip. gewoon 1959 en 1992 schema's vergelijken.

Unicron
3 december 2006, 13:53
Bedankt Chris, ik wilde het niet zelf doen, maar laten doen, maar nu ik weet dat het ombouwen niet meer dan 100 euro zal gaan kosten, kan ik gaan bieden op zo een 1959... Direct ook maar die "slope" knop in een van de speaker outs zetten, dat was wel een te gekke functie op de jcm800 super bass top. Of natuurlijk direct zo'n JCM800 Super Bass kopen :-)

pol
3 december 2006, 16:50
jcm800 superbass is wel een volledig ander circuit als een 1959 en de ouwe jmp superbass.
De ouwe jmp superbass en 1959 verschillen niet zoveel.

heavy-metal-thunder
3 december 2006, 17:33
Mij staat het voor dat je die ouwe superbass nog regelmatig tegen komt? En kosten aardig wat minder dan zijn gitaar halfbroer.

Unicron
3 december 2006, 20:52
Ik zie ze niet zo vaak, net nu ik er wel geld voor heb. Ik had altijd twee Bassman 100s, maar een tijd terug probeerde ik eens de JMP Super Bass MKII van onze gitarist op bas en dat was totaal iets anders dan zo'n Fender, veel bruter en de hoge snaren kwamen ook goed door.

De Fender Bassman 100 klinkt heel goed hoor, erg fijn zelfs, maar in laaggestemd overstuurd gitaargeweld wil de nuance van de basgitaar wel eens verdwijnen. Op zo'n Marshall miste ik wel iets van warmte en sub-laag, maar het geluid was wel veel imposanter... Heb nu pas een van de Bassman 100s verkocht en zit te azen op een Super Bass, maar ze komen niet echt langs op MP e.d. Zo'n jcm800 1959 ombouwen is dan een goede optie. Ik kan er eentje kopen voor 700 maar vind dat om een of andere reden net wat te hoog. (Mijn 2204 kostte me een paar maanden terug 375).

heavy-metal-thunder
3 december 2006, 21:45
d. Zo'n jcm800 1959 ombouwen is dan een goede optie. Ik kan er eentje kopen voor 700 maar vind dat om een of andere reden net wat te hoog. (Mijn 2204 kostte me een paar maanden terug 375).

700 is toch wel een héél mooie prijs hoor, want die 375 was niet de regel, maar de uitzondering. Natuurlijk, voor jouw doeleinden komen er wel wat kosten bij en dat maakt het iets minder interessant. Die jcm800 zou'k alvast niet laten staan voor 700 euro. Kopen, dat ding en dan misschien nog ff afwachten voor je er met de soldeerbout in trekt. Hopelijk kom je ondertussen de echte bass brother tegen :-)

DaveItUp
4 december 2006, 08:36
Mij staat het voor dat je die ouwe superbass nog regelmatig tegen komt? En kosten aardig wat minder dan zijn gitaar halfbroer.

Nou dat valt nog tegen is mijn ervaring. Zie ouwe superbasses nog eerder voor meer gaan.

pol
4 december 2006, 09:08
700 is een prima prijs, lager ga je ze niet vinden denk ik, tenzij in hele slechte staat, met extra gaten in het Chassis.

375 voor een 2204 is wel enorm weinig, als je maar zoveel betaald heb voor die van jou heb je enorm veel geluk gehad.
Ik heb mijn 2204 aan 800 euro verkocht, en lang heeft die niet te koop gestaan.

hoe dan ook, veel verschil zit er niet tussen een 1959 superlead en superbass, maar de jcm800 superbass met de slope en semi-parametrische mid is een compleet andere amp, stock totaal niet geschikt voor gitaar, bijna niks vervorming uit te krijgen, blijft altijd redelijk clean, zelfs als die vol open staat.

jcm800 superbass vind je misschien nog wel vrij goedkoop, ik had die van mij toen 400 betaald, omdat gitaristen totaal niet in die dingen geïnteresseerd zijn.
Ik heb die toen ook maar laten verbouwen naar een 2203 circuit, maar dat was geen eenvoudige mod, die preamp heeft toen een volledig nieuwe print gekregen.

heavy-metal-thunder
4 december 2006, 09:29
Nou dat valt nog tegen is mijn ervaring. Zie ouwe superbasses nog eerder voor meer gaan.

Heb toch al een paar keer een Superbass van 1971, ptp handwired, voor 800-1000 zien passeren. Probeer daarvoor maar een super lead te scoren.

Unicron
4 december 2006, 14:03
Ik heb ooit al eens de JCM800 Super Bass gehad, maar die werd totaal "leeggezogen" door mijn toenmalige Mesa/Boogie 2x15", alsof ie niet genoeg watts kon persen om de EV's aan het werk te krijgen, een Ampeg SVT-3Pro ging veel harder. Een Bassman 100 had er daarentegen geen probleem mee, dus ik probeer het daarom nu eerst maar zo met een "old school" Super Bass, want die JCM800 SuperBasses gaan tegenwoordig ook niet meer voor 400 (had toendertijd 350 voor de mijne betaald, verkocht voor 500).

Bedankt voor de replies allemaal, ik ga denk ik de gok op de 1959 maar wagen. Ik heb gebeld met m'n tech, en die had het over een mod van twee tientjes om hem naar Super Bass (de oude dus en niet de jcm800 versie) te krijgen, misschien iets meer nog als ik er ook de "slope" knop in wil zetten (indien überhaupt mogelijk op dit model). Als ik dat doe, wel netjes in een speaker-out zodat er niets geboord wordt.

Unicron
6 december 2006, 22:00
Heb de JCM800 1959 gisteren uit Antwerpen opgehaald. Heb nu nog lamme armen van al die stations overlopen, tering... Hij staat nu bij de amptech om naar 1992 specs te gaan, kleine moeite en makkelijk ongedaan te maken. Wel laat ik ook het bright-kanaal donkerder maken, zodat het in ieder geval zin heeft dit erbij in te draaien, momenteel is het veel en veel te scherp.

De "slope" knop laat ik er niet in zetten om dit een laag-weghaal filter was volgens de tech, en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.... Speel bovendien met een GE-7B dus kan de sound al aardig fine-tunen. Zal binnenkort wel even rapporteren hoe het beestje het op de bas doet.

(Voor de geïnteresseerde: Fender P-Bass (in B) -> TS-9 -> SD-9 -> GE-7B -> Marshall -> Fender JBL E-140 2x15)