PDA

View Full Version : tone-pot vraag



Gearjunkie
3 december 2006, 13:01
Ik heb 2 SD Phat Cats in mijn gitaar. Via één volume en één tonepot gaat het geheel naar de output.

Probleem:
Als je de tonepot afrold, heb je tussen 4 en 10 hetzelfde geluid, tussen 1 en 4 heb je dan zoals het hoort weinig hoog meer. Maar 2 standen dus.

Ik heb gewerkt volgens dit schema (guitarelectronics):
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/wdu_hh3t11_01

Ik heb het schema van SD gebruikt voor het bepalen van de waarden: 2x 500K pots en een capacitor van 0,047.
(SD gaat uit van 3 of 4 pots, en ik heb er maar twee)

Ik heb gezien dat SD de capacitor op een ander pootje soldeerd dan guitarelectronics...
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/schematicsjpg/2phatcats_2vol_1tone_3way.jpg

Wat moet ik veranderen???

bedankt alvast!

no 1 hops
3 december 2006, 14:00
piezo zal het wel zeker weten maar of je tone potmeter is gewoon van slechte kwaliteit of van het verkeerde type.
ik gebruik eigenlijk altijd met een A erop
dus een A500 of A250

Gearjunkie
3 december 2006, 14:05
Ik heb destijds tone en volumepots besteld. Inderdaad, de een heeft een A (logaritmisch??) en de ander, dus de tonepot, heeft een B (liniair???)
Het mogen dus wel dezelfde pots zijn, voor tone en volume???


Misschien is het dat wel! bedankt!

hassent
3 december 2006, 14:07
Precies anderom: A=lineair, B= logaritmisch

no 1 hops
3 december 2006, 14:09
er is een bepaalde regel voor, maar ik gebruik de laatste jaren constant A versies voor volume en tone.
het heeft iets te maken met het gelijkmatig weghalen van (in wezen) stroom/freq en dat doet een A type anders dan een B

heb nu een phoenix stc 33 met twee nieuw Bill lawrence old stock L450 pups.
dat zijn single coil voiced humbuckers met wat meer output dan een normale single.
master volume A250K en master tone A500K.
werkt prachtig

Gearjunkie
3 december 2006, 14:10
Volume lijkt me vanzelfsprekend lineair, dus Tone moet dan de logaritmische B variant zijn?? En die zit erin.

Gearjunkie
3 december 2006, 14:12
er is een bepaalde regel voor, maar ik gebruik de laatste jaren constant A versies voor volume en tone.
het heeft iets te maken met het gelijkmatig weghalen van (in wezen) stroom/freq en dat doet een A type anders dan een B

heb nu een phoenix stc 33 met twee nieuw Bill lawrence old stock L450 pups.
dat zijn single coil voiced humbuckers met wat meer output dan een normale single.
master volume A250K en master tone A500K.
werkt prachtig

IK ga de tonepot maar vervangen voor een A-type!

Bedankt voor de reacties!

no 1 hops
3 december 2006, 14:13
Volume lijkt me vanzelfsprekend lineair, dus Tone moet dan de logaritmische B variant zijn?? En die zit erin.dan lijkt het toch de potmeter zelf te zijn die niet goed werkt

JCG
3 december 2006, 14:14
Volume lijkt me vanzelfsprekend lineair, dus Tone moet dan de logaritmische B variant zijn?? En die zit erin.

Volume knoppen werken altijd logaritmische, te minsten bij radio´s enzovoort.

Gearjunkie
3 december 2006, 14:19
Volume knoppen werken altijd logaritmische, te minsten bij radio´s enzovoort.

Ja tuurlijk! Ik bedoel het omgekeerd.

hassent
3 december 2006, 14:20
In audio zijn vloumepotmeters meestal logaritmisch omdat ons gehoor ook logaritmisch is. Bij gitaren zie je vreemd genoeg vaak dat de volumepot lineair is. Dit zal wel een reden hebben die ik zo snel niet kan bedenken, maar in m'n zelfbouw PRS heb ik voor volume (en tone) ook gewoon lineair gebruikt en dat werkt goed.

piezo
3 december 2006, 17:13
Je kunt er niet altijd van uitgaan dat B lineair is en A logaritmisch. Er is namelijk niet alleen een "oude" en een "nieuwe" codering (nota bene met min of meer met omgekeerde aanduidingen), ook overlappen die elkaar omdat de overgang per land en per fabrikant verschilt. Als je in een catalogus alleen een code ziet, zonder de tekst "log" of "lin" erbij, kun je dus de verkeerde krijgen.

Daarnaast vinden sommige fabrikanten de codering al helemaal niet correct omdat die geen onderscheid maakt tussen echte logaritmische en "pseudo"logaritmische pots. Op Aziatische "pseudo"log pots vind je daarom soms een D code.

Even voor de duidelijkheid:
- bij een lineaire pot neemt de gemeten output (dus niet de gehoormatige output) lineair toe met de afstand over de grafietbaan
- bij een echte logaritmische pot neemt de gemeten output exponentieel toe met de afgelegde afstand (en de gehoormatige min of meer lineair)
- bijna alle zogenaamde logpots (ook op duurdere gitaren) zijn in werkelijkheid "pseudo"log pots, bestaande uit 2 achter elkaar liggende lineaire grafietbanen met verschillende weerstandswaarden. De output neemt in het begin langzaam toe tot een bepaald knikpunt en daarna steiler. Samen benaderen ze de echte log curve, maar hoe goed ze dat doen hangt af van wat de fabrikant goed genoeg vindt.

Verder:
- ook op dure gitaren (mijn PRS bijvoorbeeld) kan de "log" tonepot een duidelijke knik in de curve vertonen. Dat kan ook bewust gedaan zijn om het hoog eerst subtiel te kunnen verminderen en daarna ineens er uit te draaien, alsof er een schakelaar omgezet wordt
- hoe hoger de waarde van de "pseudo"log pot, hoe duidelijker de knik doorgaans is. Vergelijk maar eens het gedrag van een 250 k volumepot + singlecoils met dat van een 500 k volumepot + humbuckers
- voor een tonepot kun je eventueel wel een lineaire pot gebruiken, voor een volumepot meestal niet, maar dat kun je alleen experimenteel bepalen
- er zijn truukjes om een lineaire pot met behulp van wat extra weerstandjes een pseudo log verloop te geven. De waarde van de pot moet dan wel hoger zijn dan normaal.
- ook kun je proberen met een weerstandje tussen de middenaansluiting en aarde de output van een pseudo log pot gelijkmatiger te laten verlopen. Je moet dan wel experimenteren met weerstandswaarden, zo rond de 25 % van de potwaarde. De gemeten curve is dan overigens wel een S-curve, maar die kan gehoormatig mooi zijn. De 2 genoemde truukjes zijn overigens bedoeld voor volumepots, niet voor tonepots.
- met een "treble bleed" (UTFS :) ) geef je een volumepot ook een wat vloeiender verloop

Gearjunkie
3 december 2006, 19:49
- ook op dure gitaren (mijn PRS bijvoorbeeld) kan de "log" tonepot een duidelijke knik in de curve vertonen. Dat kan ook bewust gedaan zijn om het hoog eerst subtiel te kunnen verminderen en daarna ineens er uit te draaien, alsof er een schakelaar omgezet wordt


Dus het kan zijn dat ik hiermee te maken heb? Dan laat ik het lekker zo!!

Bedankt voor deze uitgebreide technische uitleg, alhoewel ik het nog eens moet lezen om het ook te begrijpen :)