PDA

View Full Version : Dean ML



The_W85
3 december 2006, 12:10
Ik heb hier en daar even wat gesneupt en kwam tot de conclusie dat er groot verschil zit in de Dean ML's die je 2e hands kan krijgen. Mijn vraag is wat nou echt de verschillen zijn tussen de Dean's uit de verschillende periode's en welke je nu echt niet moet hebben en welke wel aardig zijn om op te spelen.

gerrekat
3 december 2006, 12:27
Ik heb hier en daar even wat gesneupt en kwam tot de conclusie dat er groot verschil zit in de Dean ML's die je 2e hands kan krijgen. Mijn vraag is wat nou echt de verschillen zijn tussen de Dean's uit de verschillende periode's en welke je nu echt niet moet hebben en welke wel aardig zijn om op te spelen.


1976 - 1985 original Chicago factory era, hier was Dean Zelinksy de eigenaar van het bedrijf en deze gitaren met name de eind 70'er begin 80'er jaren zijn Gitaren die GIBSON deden sidderen.

Daar is ook weer een onderscheid tussen vanaf 1976 tot zo 1978 werd de zeer grote series I V headstock toegepast. Deze gitaren zijn enorme collectors items en erg zeldzaam.

Van 1978-1981 hebben we de iets beschaafdere (mijn favoriet) series II headstock welke nu een optie is in de customshop.

vanaf 1981-83 de series III headstock welke weer een slag kleiner is, dit model zit ook op de huidige productie Time Capsule gitaren, naar mijn mening iets te klein.

Vanaf eind 83 maakte dean de z.g.n. "shrimpfork" headstock wat een heel klein uitgesneden V'tje aan de kop had, dit model is te zien in de videoclips van ZZ Top, onder de collectors een minder gewild item.

Daarna verkoopt DEAN het bedrijf aan Tropical Music welke de naam van het bedrijf bijna een deccenium ten schande maakt met veelal laagwaardige en misvormde asiatische import gitaren. Let op! de US Customshops uit deze periode zijn wel degelijk goed! Dit is het model waar Dimebag begin jaren 90 op speelt, waar hij normaal veelal van zijn "dime from hell" 1981 flame series ML gebruik maakte.

Vanaf 1996 is het bedrijf in handen van Elliott Rubinson ook de man achter NORD, DDRUM en geruchten gaan KRANK amps. Die nam in eerste instantie Ben Chafin aan als hoofdgitaarbouwer. Een zeer gerenommeerde man, die erg goede gitaren bouwde. In 2000 slaagde Elliott erin Dean Zelinsky weer terug te winnen en sindsdien zijn de gitaren weer helemaal op specs met de gouwe ouwe uit eind jaren 70.

Tho
3 december 2006, 12:30
Dat is hele vette info, daar heb ik ook een hoop aan! Maar hebben we dit dan over de Aziatische ML of USA's..

The_W85
3 december 2006, 12:48
He gerrekat, heb je ook info waar je een tropical kan herkennen?

gerrekat
3 december 2006, 14:03
nee in eerste instantie USA's. Tropicals hebben vaak het serie nummer op de fret van het fretboard staan. USA Tropicals hebben vaak naast het dean logo nog de toeging "USA" rechtsonder het logo staan. 24-fretters en neckthru's zijn bijna allemaal tropicals. Veel Aziatische Tropicals hebben een misvormde body en headstock en een misvormd DEAN logo, welke vrij duidelijk te herkennen zijn

Ouwe "goede" deans hebben achterop de headstock het series nummer welke begint met het jaar van productie dus bijv. 81 ***** voor een gitaar uit 1981. Daarnaast staat er "made in usa" rond de V inkeping op de achterkant van de headstock. In de Tropical periode zijn er ook bolt on USAs gemaakt maar deze kwamen in de zelinksy periode helemaal niet voor. alleen set necks met de bekende DEAN neckjoint en ondiep gezette neck voor waanzinnig toegang tot de hogere frets.Echte Zelinsky era DEANs komen eigenlijk allemaal standaard met DiMarzio's welke custom gewonden zijn voor DEAN en niet vrij op de markt verkrijgbaar zijn. In 85 en 86 heeft DEAN ook wel wat 24-fretters gemaakt maar die hebben eigenlijk allemaal een "shrimpfork" headstock en een rare "hoorn" die dieper uitgesneden is vanwege de toegang naar de hoge frets, waardoor de ML's en explorers er een beetje misvormd uitzien.

Verder bouwde DEAN 2 lijnen, de flame series en de standards, raar genoeg zijn de flame series de gitaren zonder bindings en flame maple top en bezitten ze bovendien een rosewood fretboard in plaats van een ebben bij de standards. De standards kwamen wel met bindings, ebben toetsen en flame maple tops (meer dan 1 cm dik!). Daarnast had je nog de Caddilac welke een volledig uitgepimpte kruising tussen een LP en een explorer was, deze stond op hetg niveau van de standaards maar had bovendien MOP block inlays, multiply bindings (7-ply body, 5-ply headstock) 3 Pickups met gouden covers en een ingebouwde actieve booster. de "simpele" uitvoering daarvan was de E'lite welke dus geen booster, bindings en flale maple top hadden.

DEAN bouwde echter vrij veel custom orders dus je ziet bets nog wel eens uitgepimpte standards met matching flame maple headstocks, block inlays multiply bindings etc etc. Dit was allemaal optioneel en prijsverhogend en alleen bij de Caddilac standaard.

MOmenteel heeft DEAN een zeer beperkte oplage reissues van de allereerste standards gebouwd, de zogenaamde "lost 100" omdat destijds de serienummerig bij 77 00100 begonnen is, met de reusachtige series 1 headstock, helaas is de prijs niet meer hetzelfde als in 1977 ondanks dat DEAN ook in die tijd een behoorlijk prijzig merk was....

http://www.deanguitars.com/lost_100/images/DSCN0621_jpg.jpg

Dit zijn weliswaar actuele modellen maar ze tonenn wel duidelijk het verschil:

Caddilac:

http://www.deanguitars.com/exotic_caddys/images/cadillac_redwood_big.jpg

De Elite

http://www.deanguitars.com/content/imagelib3/CLASSIC/ELITE.JPG


De standards
http://www.deanguitars.com/content/imagelib/classics/IMAGES/updates/images/classicad1_jpg.jpg

gerrekat
3 december 2006, 14:04
Phil Collen (Def Leppard) met zijn uitgepimpte 24 fret shrimpfork headstock Z

http://www.deanguitars.com/defleppard/PhilCollen.jpg

Oh nog vergeten de baby series, USA DEANs maar dan een maatke kleiner, niet zo erg in trek maar deze is wel grappig! Sammy Hager:

http://www.deanguitars.com/content/gallery/sammylg.jpg

Tho
3 december 2006, 14:08
Hey gerre, ik heb een vraag die ik al heel lang wil stellen :) heb je een foto van al je Deans bij elkaar, en zou je die willen posten? :satisfie:
Elke keer zie ik weer een andere die je post, en ik wil nu eindelijk eens weten hoe veel je er hebt, en welke het zijn.

gerrekat
3 december 2006, 14:24
Heb helaas geen foto, dit is wel ter verduidelijking een flame series ML, deze is van mij geweest. Ik heb hem voor grof geld verkocht naar de US, specifiek de 1981 flame ML's zijn heel populair vanwege het feit dat dat ook Dime zijn lievelingsgitaar was. Ik had er twee en dit was de minste vandaar, die andere heb ik nog steeds, dara heb ik onze gehele demo mee ingespeeld, niet mijn mooiste maar wel mijn vetste gitaar!

http://www.pointyguitars.com/gallery/images/collections/hans/dean1981mlflameblack.jpg

Ik heb ook een 1981 Z standard gehad in blueburst met een nogal primitief later ingebouwde floyd, het ding klonk echter wel als een beest, hij stata nu bij de plug te koop, voor het juiste bedrag zou ik hemw el terug willen hebben, maar ze willen er nogal wat voor hebben. Het is echt een players gitaar, schade alom.

Mijn lijst kan ik wel geven en een aantal kun je er zien op pointy guitars:

http://www.pointyguitars.com/gallery/images/collections/hans/hans.html


gehad:

1981 Dean Z standard Blueburst
1980 Dean Z standard Braziliaburst
1980 Dean E'lite Cherryburst
1980 Dean ML standard Braziliaburst
1981 Dean ML Flame classic black
1983 Dean ML standard classic cherry red

waarbij duidelijk gesteld moet worden dat de nekken op de 1980's mij niet zo liggen dit zijn dikke ronde D profielen zoals op LP's. De 1981's hebben een dun fijn V profiel waar DEAN later zo bekend mee is geworden en ook op de 70's DEANs zit. Het is geen regel overigens want er zijn voor beide jaren uitzonderingen te vinden die wel een D respectievelijk V profiel hebben, maar voor de meesten geldt: 1980 dik, vet, rond, D / 1981 dunner, vrij scherp V profiel.

Nu aan Deans in bezit:

1981 Dean flame series ML braziliaburst
2002 Dean TimeCapsule Z #32/50 handgesigneerd
2002 Dean TimeCapsule ML #7/25 blueburst uitvoering
2003 Dean customshop ML trans blueburst
2003 Dean customshop V trans cherry red
2003 Dean Time Capsule Caddilac 3 pickup model trans cherry red
2004 Dean customshop V trans gloss natural

The_W85
3 december 2006, 14:26
Kun je deze ook identificeren? En eventueel een waarde geven?
Serienummer staat trouwens achterop de headstock

http://img309.imageshack.us/img309/8945/deanmlgd3.jpg

gerrekat
3 december 2006, 14:29
Dat is duidelijk een aziatische tropical, waarschijnlijk een neckthru. Ik moet eerlijk zijn, ik zou zelf nooit zoiets kopen, is niet te vergelijken met de "echte" DEANs. Ik heb echter mensen gehoord die vrij tevreden waren met een dergelijke ML. Als je goed kijkt kun je zien dat de body en headstock niet kloppen met de zwarte ML die ik gepost heb. Oh en de PU switch zit niet op de "correcte" plaats, wel handiger zo overigens!

Waarde, pfff, denk rond de € 300-350, misschien ietsje meer als je mazzel hebt.

Overigens staat er een echte vintage E'lite op gitaarmarkt voor weinig centjes....

Tho
3 december 2006, 14:30
Tnx voor de info gerre! Wat een ongelofelijke collectie.. echt fantastisch!

The_W85
3 december 2006, 14:31
Ik wil hem ook kwijt, past niet echt in een bluesband :p

gerrekat
3 december 2006, 14:51
Albert King speelde ook op een flying V, daarmee kun je je juist onderscheiden ;-)

geloof me ik zou best metal kunnen spelen op een ES 335, natuurlijk met de juiste PU's erin.

The_W85
3 december 2006, 14:53
Ik ben niet zo weg van Floyd Rose, heb liever een gitaar met vaste brug. Dat is ook de reden van verkoop, had ie een vaste brug gehad dan had ik hem gehouden

gerrekat
3 december 2006, 14:55
ben ik met je eens, heb ook al mijn gitaren met floyds weggedaan. Ik heb sinds kortw eer een jackson RR met een floyd maar ik kan er maar niet aan wennen.

NOrmale DEANs zijn overigens string thru body. Tis niet echt blues maar Leslie West speelt op een soltero en de jongens van ZZ Top hadden zelfs explorers, en dat zit toch gevaarlijk dicht tegen zware gitaarblues aan! ben geen echte ZZ Top ffan maar af en toe mag ik graag genieten van albums als "deguello", "tres hombres", "eliminator" en zelfs het nieuwe album "Mescalero" jammer dat je hier niet zoveel hoort over ZZ Top.....erg ondergewaardeerde band m.i.

The_W85
3 december 2006, 15:32
ZZ Top vind ik zelf een zeer goede band, met mijn band spele we er ook een nummertje van :cooler: