PDA

View Full Version : Gitaar opnemen voor beginner



H.H
3 december 2006, 09:36
Hallo allemaal,

Ik heb hier al een beetje rondgekeken maar kon het antwoord op mijn vraag niet vinden. Het komt erop neer dat ik mijn (elektrische) gitaar wil opnemen.
Nu maak ik gebruik van een mijn cube 30 met daarvoor een goedkoop microfoontje, wat mij redelijke resultaten geeft, maar ik wil beter. Nu heb ik al wat naar de line6 producten gekeken:

pod2
podxt
guitarport
toneport

Maar kom er maar niet uit welke de beste voor mij is. Mijn doel is om gitaar op de pc op te nemen, met cooledit ofzo, en daarnaast ook gewoon gitaar te spelen met een koptelefoon. Aangezien ik geen effectenbak voor de cube nodig heb vallen de pod2 en xt af (right?), tussen de twee die overblijven snap ik niet wat het verschil is, want er wordt toch gebruik gemaakt van dezelfde software (gearbox meen ik). Met deze software zou ik in staat moeten zijn een geluid te maken met verschillende amps en/ of effecten en te spelen over de boxjes van de pc dan wel de koptelefoon en zo'n geluid op te slaan en daarmee op te nemen in cooledit, of zie ik dat verkeerd?

Het komt er eigenlijk op neer dat ik alleen gitaar goed wil kunnen op nemen met verschillende amps en effecten (dus geen zang, bas of drums).

Welk product raden jullie mij aan van de genoemde of zie ik misschien nog een ander product over het hoofd? en is dit de beste/ goedkoopste oplossing of kan ik beter naar een mixer en microfoon gaan kijken voor mijn cube 30?

Hajo

STW
3 december 2006, 10:30
ik ken de toneport en de guitarport niet
maar googlen op "toneport guitarport difference" levert een hoop info op

verder zijn er ontzettend veel mogelijkheden om op te nemen.

het goedkoopst is denk ik een preamp/DI-box in combinatie met guitar rig (legaal gekocht natuurlijk *kuch*)

het beste resultaat lijkt me te behalen een goede gitaaramp, een goede mic, een goede preamp, goed opnamespul

zelf ga ik (noodgedwongen) voor het eerste, dat is ook nog eens erg veelzijdig en kan ook op laag volume

wat voor jou het beste is zou ik eerlijk gezegd niet weten, dat is afhankelijk van zoveel factoren (geld, smaak, muziekstijl, buren)

STW
3 december 2006, 10:36
trouwens, ik heb zelf een vrij goede geluidskaart, de tone-/guitarport is in principe ook een goede geluidskaart dacht ik? dat is misschien voor jou wel aantrekkelijker dan.

een andere (de goedkoopste) optie is opnemen via de line out van je cube. geen idee hoe dat klinkt, bij mijn versterker klinkt dat iig behoorlijk kut. maar de cube is een modelling geval geloof ik dus misschien klinkt dat beter

Azrael
3 december 2006, 13:12
trouwens, ik heb zelf een vrij goede geluidskaart, de tone-/guitarport is in principe ook een goede geluidskaart dacht ik? dat is misschien voor jou wel aantrekkelijker dan.

een andere (de goedkoopste) optie is opnemen via de line out van je cube. geen idee hoe dat klinkt, bij mijn versterker klinkt dat iig behoorlijk kut. maar de cube is een modelling geval geloof ik dus misschien klinkt dat beter

De cube via line-out is ook ruk. Klinkt bagger.....

Bouke
3 december 2006, 13:17
Als je alleen gitaar op gaat nemen, zou ik kiezen voor een PodXT (of iets in die richting, kan ook een Pod2, Behringen V-amp, Vox Tonelab, Korg, etc...). Da's voor homerecording het meest 'hanteerbaar' (je hoeft dan geen dikke buizenbakken over de nek te jagen om goede tone te krijgen, je blijft op die manier bevriend met de buren) en het is mogelijk in verschillende prijsklassen.

Ga je ook zang opnemen, zou ik een Toneport nemen, dan ben je beter voorzien voor het aansluiten van een mic en heb je een aparte mic pre-amp(s). Tevens zitten er een aantal gitaaramps/cabs/mics/fx van de PodXT in. Er is zelfs een versie met toetsen.

De optie met GuitarRig2 of Amplitube is ook leuk, mar het heeft niet mijn voorkeur. De latency van de plugins is goed werkbaar en minimaal, maar zeer zeker wel aanwezig, bij een Pod heb je daar minder last van. De 'feel' van een echte amp krijg je met beide opties eigenlijk niet, maar voor opnemen en koptelefoon werk, gaat het prima met Pod's en plugins.

Bouke