PDA

View Full Version : Vraag over Guitar Rig 2



AxeGod
3 december 2006, 04:30
test test test

AxeGod
3 december 2006, 04:31
Ik gebruik nu sinds een maand NI Guitar Rig 2 en ik vindt het een geweldig programma. Ik heb mijn eigen setup samengesteld voor een super gelikt metal geluid. Ik heb alleen een vraag; Ik lees op diverse sites dat je voordat de gitaar de geluidskaart in gaat er een DI Box tussen moet voor een beter geluid. Ik heb mijn gitaar (Epiphone V met Dimarzio's) rechstreeks in mijn Behringer UB1204-PRO op een linekanaal. Dat kanaal gaat gemute naar de submix richting mijn M-Audio Audiophile 24/96. Ik vindt mijn geluid erg mooi, maar gaat het nou nog mooier worden met een DI Box? Hoe moet ik dat zien?
Ik zit er overigens ook nog aan te denken een bas-gitaar erbij te kopen. Als ik nog een di box kan gebruiken, kunnen die daar dan allebei in? Wat is een goeie DI box?

Nog een andere (misschien) domme vraag; Wat vinden jullie beter: Guitar Rig 2 of een Line 6 POD Xt, en waarom?

Alvast Bedankt.

STW
3 december 2006, 05:00
die DI-box is om zo de preamp van je pc niet te hoeven gebruiken, aangezien die meestal niet al te best zijn.
dus die heb jij niet nodig lijkt me. misschien dat een di-box minder ruist dan die behringer, maar dat is een ander verhaal.

bass blom
3 december 2006, 11:12
een gitaar geeft geen lijn signaal.
DI boxjes bestaan niet voor niets al meer dan een halve eeuw.
probeer er eens 1 en je zult horen dat het wel degelijk uitmaakt :D

STW
3 december 2006, 11:41
(hij heeft al een mixer)

Bouke
3 december 2006, 11:52
Tot nu toe vind ik de PodXT nog de beste optie. Ik heb Guitar Rig 2 uitgebreid geprobeerd. Tones zijn best goed (clean en crunch) en de routing is heel goed. Alleen vind ik dat er teveel CPU-power wordt gebruikt. Als ik meerdere gitaartracks opneem in Sonar en ik gebruik GR2 daar voor, slurtp GR2 de meeste cpu-power. Dat gaat dan vaak ten koste van andere plugings.

Bovenstaande geldt trouwens ook voor Amplitube 2. Ook mooie tones maar teveel cpu-belasting.

En elke keer als ik daarna weer tracks opneem via de PodXt, vind ik dat toch ook weer erg goed. Dus ik blijf daar nog even op hangen.

Bouke

STW
3 december 2006, 12:36
maar als je met een pod opneemt neem je toch alleen het 'bewerkte' signaal op? (correct me if I'm wrong)
als je met de guitar rig je bewerkte signaal in sonar zet vreet ie ook geen extra cpu-kracht meer

Bouke
3 december 2006, 13:04
maar als je met een pod opneemt neem je toch alleen het 'bewerkte' signaal op? (correct me if I'm wrong)
als je met de guitar rig je bewerkte signaal in sonar zet vreet ie ook geen extra cpu-kracht meer

Als ik opneem met GR2 of Amplitube2, wordt alleen het onbewerkte signaal opgenomen en dat wordt dan telkens weer door de plugin van de juiste sound voorzien. Zo blijft het ook aan te passen. Uiteraard kun je dit bouncen naar een bewerkte track, maar dan ligt de tone wel vast, kun je niet meer re-ampen.

Met de PodXt laat ik ook vaak een onbewerkt signaal vastleggen om er mee te kunnen spelen in de mix. Soms neem ik ook wel bewerkte tracks op.

Maar als je flexibel wilt blijven, moet je volgens mij wel elke keer de plugins op je onbewerkte tracks loslaten. Ik heb een aantal patches in de PodXT die altijd bewerkt opneem, omdat ik weet dat ze werken in de mix en omdat ik ze mooi genoeg vind :D Das de snelste methode en het kost inderdaad de minste cpu-power. Maar soms kies ik voor de flexibiliteit.

Bouke

mesadude
3 december 2006, 15:56
cpu-power is toch iets waar je vandaag geen rekening meer mee moet houden..
ik kan hier zonder problemen 20 tracks guitarrig naast elkaar draaien zonder over de helft van mijn processingpower te gaan..

Bouke
3 december 2006, 17:36
cpu-power is toch iets waar je vandaag geen rekening meer mee moet houden..
ik kan hier zonder problemen 20 tracks guitarrig naast elkaar draaien zonder over de helft van mijn processingpower te gaan..

dan toe ik blijkbaar iets fout... :D

Ik heb een AMD64 /3200 (?) cpu maar ook daarmee blijft de cpu-belasting hoog. Heb je nog tips om dat omlaag te krijgen? Ik werk met Sonar4.

Thanks!

Bouke

mesadude
3 december 2006, 21:18
dan toe ik blijkbaar iets fout... :D

Ik heb een AMD64 /3200 (?) cpu maar ook daarmee blijft de cpu-belasting hoog. Heb je nog tips om dat omlaag te krijgen? Ik werk met Sonar4.

Thanks!

Bouke

met wat vr soundcard? je cpu heeft wschlk al veel werk met het converteren zelf.. hoeveel ramgeheugen heb je?
en AMD staat spijtig genoeg ook niet bekend om zijn performance binne de audio..
Windhoos XP home of pro? dingen die nog meedraaien (ook onbewust?)

Ik draai zelf op een mini-mac intel dual 1,66 met 1G ram en een digi002. oneindig veel power in zo'n klein ding.

Bouke
4 december 2006, 00:08
met wat vr soundcard? je cpu heeft wschlk al veel werk met het converteren zelf.. hoeveel ramgeheugen heb je?
en AMD staat spijtig genoeg ook niet bekend om zijn performance binne de audio..
Windhoos XP home of pro? dingen die nog meedraaien (ook onbewust?)

Ik draai zelf op een mini-mac intel dual 1,66 met 1G ram en een digi002. oneindig veel power in zo'n klein ding.

PodXT als Asio soundcard, 1GB ram, Win2k, zoveel mogelijk backgroundservices uitgeschakeld, geen andere progs draaien (ik zet zelfs de netwerkverbinding uit en daarna ook de virusscanner etc.) dat scheelt uiteraard altijd heel veel. Skype is de grootste stoorzender, die checkt heel vaak z'n status, evenals mij printerdrivers naar de pinter over het netwerk. Maar goed dat zet ik dus altijd al uit.

Ik ben nu net weer even aan het experimenteren geweest met GR2. Ik heb nu 4 stereo tracks (eigenlijk 8 mono dus) (3x GR2 1x Battery2 >> allen software plugins, puur voor deze test). In de ASIO setup van de PodXT kan ik aangeven hoeveel latency ik wil. Tijdens opnemen gooi ik dat zo laag mogelijk. Dan heeft zit de pc met deze 4 stereotracks aan z'n max (loopt steeds tegen de 90% en begint te haperen). Als ik mix etc. zet ik de ASIO driver op de grootst mogelijke latency en dan komt de pc tot 65% zonder haperingen, dus werkbaar. Dat gaat redelijk en is voor mixen geen probleem.

En... het hangt natuurlijk heel sterk af van wat je GR2 allemaal laat uitvreten. Ga je veel met reverbs etc. spelen, daan vreet dat cpu-power. Heel veel mogelijkheden dus.

Ik ga het ook nog testen met mijn M-audio usbdinges en met m'n firewire hercules. Zit ook nog veel verschil in. Zal Amplitube2 ook nog even aan de tand voelen (heb nog 4 demotestdagen :D)

Bouke