PDA

View Full Version : Overspuiten en klank



vulvasonic
3 december 2006, 01:35
Beste gitaarbouwers (en daarmee hopelijk experts op dit gebied); ik heb de volgende prangende vraag:

Ik wil een telecaster laten spuiten in gold sparkle (of silver sparkle - ben ik nog niet over uit). Maar ik heb geleerd dat de dikte van de laklaag van invloed is op de klank van een gitaar. De invloed zou marginaal zijn, maar toch......
Moet ik:

de gitaar een beetje op laten schuren en over de oude laklaag heen laten spuiten, waardoor de uiteindelijke laag erg dik wordt, maar de kosten beperkt blijven.
de gitaar laten strippen en pas DAN opnieuw laten lakken, waardoor het geintje eigenlijk niet leuk meer is voor mijn krappe portemonnee.
van dit idee afzien, want niemand wil zo'n finish aanbrengen, want het brengt veel rotzooi met zich mee........ (niet lachen, ik heb bouwers gehoord die me dit ooit vertelden!).
Dus, wat kan ik het beste doen?
Op wat voor bedrag moet ik dan rekenen?
Wie wilt het doen?
Hoe lang duurt het voor ik mijn plank terug heb?
En het belangrijkste, wat voor concequenties kan dit hebben op het geluid?


Bij voorbaat dank voor de antwoorden. :)

Malle Eppie
3 december 2006, 14:23
Ehh, je zit hier wel in het 'ZELFbouw' forum. Waarom onnodig kosten maken als je zelf ook dingen kan doen? Schuurpapier kost niet zoveel en je kan vast wel ergens een schroevendraaier lenen. Dan kan je iig al zelf de gitaar uit elkaar draaien en kaal schuren (is hier genoeg info over te vinden).

'Sparkle' doen ze hier ook wel eens door gewoon de sparkles in de natte blanke lak te strooien.

Misschien zelf proberen? Of iemand die een beetje kan spuiten? Ik ga het iig binnenkort zelf proberen en als het mislukt schuur ik de boel gewoon weer kaal.

hassent
3 december 2006, 14:31
Zelf doen is best een optie. Bij de formido verkopen ze spuitbussen op basis van nitrocellulose waar dit soort effecten in zitten. In alerlei kleuren, ook goud en zilver.

Als je cellulose gaat gebruiken moet je wel je gitaar helemaal kaalschuren anders hecht het niet. Fred Dons kan je daar veel meer over vertellen, hij is de expert.

En invloed op de klank.... Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

vulvasonic
3 december 2006, 17:46
Zelf durf ik het niet aan. Bovendien moet het wel een beetje professioneel gebeuren. Ik heb twee linker handen en ik heb ook al geen geduld.

fred dons
4 december 2006, 08:21
allereerst zou ik de originele lak laten zitten, wel opschuren maar niet volledig verwijderen, hier door heb je veel minder lak nodig voor de glitter lak waardoor je per saldo minder hoeft te spuiten

echte glitter, zoals deze
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=89&page=12&ktw=588109a598ecc2d2dd4e050f5bc995df
is wat anders dan metallic zoals ze bij de forimido verkopen (ik betwijfel overigens of dat cellulose is)
probleem met glitter lak is dat je die glitters de eerste jaren nog in je spuitpistool tegen komt nadat je het gebruikt hebt, dat is ook de reden dat veel spuiters het liever niet gebruiken.
(Daarnaast heb je ook een pistool met een wat grotere opening nodig om de glitters te kunnen spuiten)

tegenwoordig heb ik daar wel de juiste spullen voor maar die gouden gitaar heb ik eerst goud metallic gespoten (createx) daarna een blanke lak laag gespoten en toen met de hand hologlitters in de nog natte lak laten vallen, daarna weer verder aflakken en klaar
Glitters krijgen overigens altijd een wat dikkere laklaag van wege diezelfde glitters (anders voelt je lak aan als schuurpapier)

createx verkoopt tegenwoordig ook verschillende kleuren soorten glitters in verf om dit effect te bereiken maar dat heb je dus minstens een colani airbrush voor nodig om dit goed te kunnen spuiten

Ik heb op dit moment geen tijd (en geen zin ;) ) om het te doen maar ik wil je er wel bij assisteren (zo moeilijk is het nou ook weer niet)

vulvasonic
4 december 2006, 15:57
allereerst zou ik de originele lak laten zitten, wel opschuren maar niet volledig verwijderen, hier door heb je veel minder lak nodig voor de glitter lak waardoor je per saldo minder hoeft te spuiten

echte glitter, zoals deze
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=89&page=12&ktw=588109a598ecc2d2dd4e050f5bc995df
is wat anders dan metallic zoals ze bij de forimido verkopen (ik betwijfel overigens of dat cellulose is)
probleem met glitter lak is dat je die glitters de eerste jaren nog in je spuitpistool tegen komt nadat je het gebruikt hebt, dat is ook de reden dat veel spuiters het liever niet gebruiken.
(Daarnaast heb je ook een pistool met een wat grotere opening nodig om de glitters te kunnen spuiten)

tegenwoordig heb ik daar wel de juiste spullen voor maar die gouden gitaar heb ik eerst goud metallic gespoten (createx) daarna een blanke lak laag gespoten en toen met de hand hologlitters in de nog natte lak laten vallen, daarna weer verder aflakken en klaar
Glitters krijgen overigens altijd een wat dikkere laklaag van wege diezelfde glitters (anders voelt je lak aan als schuurpapier)

createx verkoopt tegenwoordig ook verschillende kleuren soorten glitters in verf om dit effect te bereiken maar dat heb je dus minstens een colani airbrush voor nodig om dit goed te kunnen spuiten

Ik heb op dit moment geen tijd (en geen zin ;) ) om het te doen maar ik wil je er wel bij assisteren (zo moeilijk is het nou ook weer niet)

Hee Fred!'
Mijn dank alvast! :D

Het is me inderdaad te doen om de grove glitters, dus geen gewone metallic lak. En de reden dat een bevriende gitaarbouwer liever geen glitterklussen meer deed had inderdaad te maken met het feit dat hij die troep nog jaren later tegen bleef komen.....

Maarre...... stel dat jij het mettertijd voor me zou willen doen......., kost me dat?
Mocht je dat niet zo willen of kunnen vertellen, mag je me best even PM'men. :)

fred dons
4 december 2006, 16:18
pm gestuurd

vulvasonic
4 december 2006, 23:12
We're talking SPARKLE here!

Silver......
http://www.tdlguitars.com/11-29-04/745-Buck%20Rich.jpg



of toch maar Gold?
http://www.tdlguitars.com/gold%202.jpg


En Fred, alvast enorm bedankt! :jam:

grayfink
4 december 2006, 23:15
Ik stem gold.

Renoud
4 december 2006, 23:25
Ik ook! goud is sjeik!

B_2_the_a
5 december 2006, 00:42
gold = heilig


zag laatst een DeArmond met blue sparkle, was ook geil