PDA

View Full Version : Wat voor een gitarist ben je zelf?



Wouter J
2 december 2006, 17:36
Laten we het eens hebben wat voor gitarist je bent en hoe dat dat zo gekomen is.

http://toetsenman.famschrijnemakers.nl/fotos/bart1.jpg
Hier ben ik (Helemaal rechts in de foto) tijdens een optreden in de fenix in Sittard een paar weken terug.

Ikzelf ben een gitarist in de stijl van David Gilmour, Gary Moore en Slash. Van die gedragen solos die met veel tact en gevoel worden voorgedragen. Kwa clean spel is het duidelijk te horen dat ik bas heb gespeelt, Ik speel riffjes om de baslijn heen en speel vaak met de drums mee. Ik ben beslist geen shredder en ik zie mezelf ook niet als een uitgesproken virtuoos al hoor ik wel van anderen die met me spelen dat ik wel degelijk van wanten weet als het op gitaar spelen aankomt.

Hoe dat dat zo gekomen is. Brian Setzer van de Stray Cats was mijn inspiratie om gitaar te gaan spelen, later kwam daar nog Iron maiden bij en de hele Hair metal scene two hand tapping sweep picking appergio's en de hele rambam. Maar ik merkte al heel gauw dat het mij niet lukte om dat door te krijgen, als 14 jarige waren mijn vingers niet flexibel genoeg om zulke trucjes te kunnen uitvoeren. En toen bracht Guns N Roses "Use your illusion" uit en ontdekte ik het gitaar spel van Slash en dat opende mijn ogen voor het feit dat je helemaal geen shredder hoeft te zijn om toch lekkere harde rock te kunnen spelen. Via zijn spel ontdekte ik Pink Floyd en Gary Moore en toen was het met me gebeurd.

Ik ben ook zo'n type die gelooft in "Minder is beter" wat mijn apperatuur betreft, meestal plug ik gewoon rechtstreeks in mijn versterker en gebruik ik een Boss overdrive om te kunnen scheuren. Gewoon Les Paul, boss overdrive en mijn Peavey Classic versterker en klaar, meer heb ik niet nodig.

Okay dan, wat voor gitarist ben JIJ?

chennie
3 december 2006, 15:24
ik ben een prutser.

Spitfire
3 december 2006, 15:38
een John Frusciante-wannabe

FruscianteFan
3 december 2006, 16:54
Een samenraapsel van zeg, mijn vijf grootste invloeden. Wel een stuk slordiger en simpeler.

Soms expirimenteer ik veel met effecten, maar ik vind het ook heerlijk om (waar dan ook) met gitaar op schoot wat te improviseren.

De meeste tijd stop ik trouwens in het meespelen met cd's. Als het een beetje meezit ga ik echter binnenkort mijn eigen shit eens opnemen.

Overigens speel ik ook bass en dan ben ik waarschijnlijk beïnvloed door mijn gitaarspel en het werk van Flea, vanaf Californication ongeveer. Misschien wat Colin Greenwood. Ik vind het nogal vervelend om alleen de lage basnoten mee te spelen met gitaar, maar snelle loopjes zijn niet aan mij besteed.

Tho
3 december 2006, 17:28
Ik ben een echte ritme-gitarist. Ik ben heel sterk beïnvloed door bijvoorbeeld Dimebag, James Hetfield, Exodus, en momenteel vind ik veel inspiratie in Annihilator. Een mooi dubbelspel vind ik ook prachtig, dus dat passen we ook veel toe.
Ik ben ritmegitarist omdat ik (denk ik) graag een soort basis, of kern vorm. Verder soleer ik tegenwoordig ook meer.

sjoerd5
3 december 2006, 17:51
Ik ben een soort mengeling van Ritchie Blackmore en Jimi Hendrix

snowy
3 december 2006, 18:58
Ik ben geinspireerd door Slash en Kirk (metallica) die gozers spelen gewoon masterlijk . Ik kan wel aardig meekomen als ik meespeel met cd. Maar ik vind het ook heerlijk om af en toe us wat te inproviseren.

Greetz,
Snowy

Madcow
3 december 2006, 19:05
Door wie ik gitaar ben spelen: Karl logan, iorn maiden
de stijl die ik heb: Geen id eigenlijk, Ik ben ook geen shredder, Ik denk toch wel manowar stijl, Gewoon heavy metal

glacius
3 december 2006, 19:30
ik begon met gitaar spelen na de 1e keer slash te hebben zien spelen ..

mijn speelstijl nu is een mix van veel invloeden die ik heb in de loop der tijd..

een ruime mix tussen , gary moore/slash/paul gilbert/mark tremonti/steve vai

GunMetalBlue
3 december 2006, 19:36
Da's een heel leuke vraag vind ik. Maar wel moeilijk!

Ik weet idd dat ik ook een simpele gitarist ben. Maar dat enkel omdat ik gewoon niet beter kan :). Ik heb me er ook bij neergelegd dat ik niet snel zal kunnen schredden. Mijn vingers verkleumen echt van de kou (echt altijd, behalve vanaf 20° buiten, en dan nog) dus die zijn zo stijf als hout.

Qua solo's begint het wat te komen, ik leer wat laddertjes en schemaatjes en het lukt aardig. Zoals iedereen heb ik wel m'n eigen dingetjes waar ik op terugval. Zoals het ronddraaien tussen vier noten (u snapt mij? bijvoorbeeld G-A-C-G-A-C...) om net voor een climax van een solo de muziek terug even tot rust te laten komen en dan dus éxtra te kunnen laten barsten met een giga-bend. Tokkelen heb ik nooit echt leuk gevonden, fingerpicking dus.

Ritme-gitaar vind ik leuk zolang de open akkoorden wegblijven. Ik speel verschrikkelijk graag met barré's. Je kunt dan zo lekker knoeien! Bijvoorbeeld pinkje los en dat pinkje dan twee posities op de hogeE boven de barré plaatsen om ff wat kinderachtigs aan het akkoorden mee te geven.

Qua uitrusting zweer ik bij analoog, mijn portomennee zweert bij digitaal :). Maar als ik zelf geld ga verdienen en een spaarcentje heb (dat dan niet bedoeld is om alleen te kunnen gaan wonen) koop ik nog eens een vette Marshall of iets dergelijks. En dan ook een reesem pedaaltjes.

Alhoewel effecten... geef mij een reverb en een overdrive en ik ben een tevreden mens. Ik weet niet hoe sterk je een distortion pedaal nodig hebt op een Marshall om echt te metal'en. Maar als je dat echt nodig hebt wil ik dus nog een distortion ook. Nu zit alles in m'n SpiderII 112 die het best aardig doet. Maar dat ding ken 1 ding niet: gevoel.

...en ik speel met gevoel!

EDIT Mijn invloeden varieren van John Fogerty, Johnny Cash en Merle Haggard tot ensiferum (maar dan niet het hele repertoire :) en dream theater (ook niet alles).

Azrael
4 december 2006, 00:08
Een slechte........maar dat maak ik goed met zingen. :P

Wabbie
4 december 2006, 08:32
een beetje jimi hendrix/SRV meets Santana meets Dimebag. Alhoewel ik de leads verzorg in mijn huidige band, heb ik jarenlang ritme gitaar gespeelt in diverse bandjes en doe ik dit nog steeds met veel plezier. Qua solo's ben ik helemaal doel op hammer on's en pull off's en het spelen van snelle triolen over vierkwarts maten ed. Ik zou mezelf geen schredder noemen, alhoewel ik wel aardig tempo kan stampen als het moet. In veel van mijn solo's komt toch nog mijn sterke bluesinvloed naar boven drijven.
Naast dat heb ik toch alweer aardig wat nummers geschreven voor de band, varierend van simpele schemaatjes tot complexere balads.
Qua sound, Ik plug bij een opgevoerde jazzmaster ( erg hete pups ) een een high gain back, met als enige effect een wah ertussen. Op dit moment heb ik met mijn jazzmaster en mijn Koch PTII 3 bruikbare kanalen, van mooi clean naar lekkere crunch naar scheurende solo's.

Owhjah, en ik ben ook nog bassist en dat wil zich inderdaad nog wel eens uiten in partijen die met de drummer meelopen op met de bas zelf( of er juist net tegenin :D )

Rude Perception
4 december 2006, 08:35
hmmm, moeilijk.

ik ben begonnen met punk. Hierdoor heb ik nu een redelijk snelle ritme-rechterhand, die normaal alle akkoorden downpicked. Ik ben daar nu al een tijdje mee klaar, maar wat ik eraan over heb gehouden is een lekkere 16de feel. Verder, als ik improviseer, kom ik eigenlijk altijd uit op (een poging tot) tactvolle solo, die qua stijl eigenlijk altijd erg bleusy is. Zal wel door m'n leraar komen. Verder ligt het eraan wat ik speel wie mijn invloeden zijn. Als ik punk speel zijn het vooral de toy dolls, maar anders weet ik het eigenlijk niet. M'n leraar, SRV (ik hou ervan om het te spelen, maar ik weet niet of, wanneer ik zelf schrijf/improviseer ik veel invloeden heb) en verder weet ik het eigenlijk niet. Oja, ik houd ook wel van een Slash-achtige solo.

Pais
4 december 2006, 09:38
Ik vind het zo ehm... aandoenlijk, wanneer mensen zichzelf met een hele batterij aan grootheden vergelijken :satisfie:

Ik speel nog niet zo lang, maar heb al wel duidelijk een eigen style. Ik speel wat ik lees en heb weinig creativiteit. Vind ik heel jammer eigenlijk, maar het past bij mn exacte denkpatroon. Ik hou van ritme en contrast in mn spel.

Harry
4 december 2006, 10:12
ik ben een simpele rock 'n roll-gitarist. Ben beinvloed door de diverse gitaristen van de Bintangs, Dany Lademacher, Chuck Berry, Brian May, en verder wat ik hier en daar hoor. Geen moeilijk gedoe, maar lekker rammen met hier een daar een solootje. En ik ben zanger, dus ik speel meestal een simpele begeleiding. Hoort ook bij de muziek die ik maak trouwens.

vulvasonic
4 december 2006, 12:33
Ik hou er van om een stuwende kracht binnen de band te zijn, door middels eenvoudige accoorden en een clean-vunzig geluid mede bepalend te zijn voor de dynamiek. Dat is een rol die me lekker ligt.

Natuurlijk vind ik het ook heerlijk om zo nu en dan een solo te spelen. En dan hou ik het graag sober, omdat ik weet dat ik dat kan. Ik probeer zoveel mogelijk bij m'n basisniveau te blijven, zodat ik er altijd een schepje bovenop kan doen als de omstandigheden daar om vragen.

Kim Wilson
4 december 2006, 12:49
Ik hou er van om een stuwende kracht binnen de band te zijn, door middels eenvoudige accoorden en een clean-vunzig geluid mede bepalend te zijn voor de dynamiek. Dat is een rol die me lekker ligt.

Natuurlijk vind ik het ook heerlijk om zo nu en dan een solo te spelen. En dan hou ik het graag sober, omdat ik weet dat ik dat kan. Ik probeer zoveel mogelijk bij m'n basisniveau te blijven, zodat ik er altijd een schepje bovenop kan doen als de omstandigheden daar om vragen.
Kortom, eigenlijk ben je maar een luie gitarist. :D

Helter Skelter
4 december 2006, 13:18
ik ben in potentie de beste gitarist van Nederland, maar tegelijkertijd ook zo lui als een varken. Ik parasiteer al een jaar of vijftien op de skills die ik de eerste tien jaar mezelf heb aangeleerd...SCHANDE!! en al helemaal als in ogenschouw wordt genomen dat ik wel altijd de tijd en gelegenheid heb gehad om bijna onbeperkt te kunnen oefenen TOT EEN UUR OF 12 PER DAG! :o Mijn gitaren verdwijnen na een optreden ook in de koffers en zien het licht pas weer bij het volgende optreden SHAME! SHAME! SHAME!...ik kijk namelijk nog liever naar groeiend gras dan dat ik een toonladdertje oefen :)

zo'n 'gitarist' ben ik...echt heel erg!

Kaïn
4 december 2006, 13:38
Hmm...mijn stijl is denk ik "obsessieve gitarist" :p Ik ben in de gelegenheid om veel te oefenen, en dat doe ik. Tot ik het echt spuugzat wordt, maar dat gebeurt zelden. Elke dag netjes oefeningen spelen voor plaatsing, toonladders. Muziektheorie bestuderen, vervolgens dat toepassen. Etc.
Qua stijl...tsja...expirimenteel houden we het maar op ;)

Kim Wilson
4 december 2006, 13:43
Ik speel nog maar 3 jaar vrij intensief gitaar. Nou ja, intensief... Ik speel al drie jaar in een band, waarmee we nu totaal denk ik 20 keer bij elkaar zijn geweest. Thuis oefen ik ook niet gek veel. Dus mijn gitaarspel blijft beperkt tot het spelen van slagpartijen met zo af en toe een vooringestudeerd solootje.

Qua akkoorden zit ik echt in de blueshoek. Veel 6 en 9 akkoorden, rock&roll ritmes en dat soort werk. Het is nog niet bar veel wat ik beheers. Maar wat ik kan, doe ik wel goed.

Rude Perception
4 december 2006, 14:34
Ik vind het zo ehm... aandoenlijk, wanneer mensen zichzelf met een hele batterij aan grootheden vergelijken :satisfie:

Als je mij bedoelt lees je t verkeerd...
Bovendien kan je heel goed in iemands stijl zitten maar toch ver onder zijn niveau. Bovendien is beinvloed zijn door iemand anders in te delen in 'jatten van iemand'. Dus dat is nog niet vergelijken met iemand.

BamBuFan1
4 december 2006, 14:51
Okay dan, wat voor gitarist ben JIJ?

Een hele langzame die geen ene moer verstand van techniek of theorie heeft.

hendrix2
4 december 2006, 15:51
Ik pas me héél makkelijk aan.
Heb al bijna alle genres gespeeld (van rap, blues, jazz, metal, rock, reggea, klassiek...-
In m'n soloos vind je wel typerende blues licks terug (gelijk welk genre ik speel).
Het is ook afhankelijk van m'n functie binnen de groep, ben al zanger-gitarist geweest, dan laat ik de lead over aan iemand anders, maar ben zelf ook al lead gitarist geweest.

Malle Eppie
4 december 2006, 16:14
Ik kan nog geen noot lezen en een F mineur akkoord zegt mij helemaal niks.

Heb mezelf 16 jaar geleden gitaar leren te spelen door bij concerten van Slayer, Metallica, Anthrax, Grave, Carcass, Mucky Pup, Filter, Morbid Angel, Ozzy Osbourne, Van Halen, Helmet, Pantera, Obituary, Machine Head, Death en nog veel meer vooraan te gaan staan (voor zover dat mogelijk was bij Slayer) en alles af te kijken.

Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Red me nu aardig en DVD's met live optredens zijn echt een uitkomst.

Zit er nu aan te denken om mijn linkerhand te laten opereren want die dingen die Zakk Wylde allemaal doet lukken mij echt niet.

Jay75
4 december 2006, 16:31
Rocknroll en sixties garage, denk sonics/ AcDc riffjes, Hellacopters bij benadering alleen minder snel.

Ik hou van strakke slag, al is het alleen maar de A, als de hoofdjes maar mee gaan knikken.

En laatst heb ik Jovink ontdekt, ik dacht altijd dat t een rukband was, maar het tegendeel is waar, jezus wat rocken die gasten hard. De nederlandse ac/dc zeg ik dan, natuulijk zonder Angus, maar wat zij spelen benaderd eigenlijk wel mijn stijl.

WAKKER WORDEN!

Axelll
4 december 2006, 16:33
Ik ben een redelijke gitarist met vind ik zelf een aparte stijl. Ik ben van huis uit een beetje een bluesrock gitarist. Als ik zelf improviseer komen er meestal rifjes ala Agnus Young uit. Of countryrock achtige dingetjes. Ik ben eigenlijk technisch een slechte gitarist. Ik speel echt op gevoel. Als ik soleer ben ik een echte bluesrockgitarist (inclusief alle clichés). Ik speel in een rock n roll bandje met invloeden van garage - surf indie achtige dingen. Maar als we zelf nummers enzo maken komen m'n invloeden te boven.

Axelll
4 december 2006, 16:34
Oei nu ik het bekijk ben ik eigenlijk precies een soort gitarist als Jay75.

Kim Wilson
4 december 2006, 16:35
Rocknroll en sixties garage, denk sonics/ AcDc riffjes, Hellacopters bij benadering alleen minder snel.

Ik hou van strakke slag, al is het alleen maar de A, als de hoofdjes maar mee gaan knikken.

En laatst heb ik Jovink ontdekt, ik dacht altijd dat t een rukband was, maar het tegendeel is waar, jezus wat rocken die gasten hard. De nederlandse ac/dc zeg ik dan, natuulijk zonder Angus, maar wat zij spelen benaderd eigenlijk wel mijn stijl.

WAKKER WORDEN!
Tip: Het album "Klasse, goed te passe"!

Jay75
4 december 2006, 23:57
Oei nu ik het bekijk ben ik eigenlijk precies een soort gitarist als Jay75.


Ik dacht net hetzelfde :)

Ben ook nog setzer fan! EN surf hell yeah!

almarvk
5 december 2006, 09:09
Ik vind het zo ehm... aandoenlijk, wanneer mensen zichzelf met een hele batterij aan grootheden vergelijken :satisfie:


Geeft niets hoor. Ik lees sommige posts met veel plezier :)

intGod
5 december 2006, 09:31
http://www.erikschepers.nl/photos/transentience/2006_09_24/img_6360.jpg

Tja, wat voor gitarist ben ik ... Ik ben zeker geen uitmunted gitarist - helaas. Maar ik kan wel aardig wat gitaar spelen, ik ken aardig wat akkoorden en de laatste jaren heb ik mij wat verdiept in muziektheorie wat mij wel geholpen heeft om muziek te begrijpen en het voor mij makkelijker maakt om te componeren.

Maar ik sta zaterdag wel lekker op de MetalBash, dus ik zal wel iets goed doen :) (Of de rest van de band speelt hard genoeg zodat ik niet opval).

FruscianteFan
5 december 2006, 12:52
dan zie ik jou zaterdag spelen :)

Als ik er tegen die tijd nog aan denk (en dan nog nuchter ben), zal ik eens opletten ;)

bass blom
5 december 2006, 14:11
keith richard, eric clapton, eelco gelling en joe satriani hebben mij beinvloed.

Pun
5 december 2006, 14:15
Ik zie mijzelf meer als een muzikant dan als een gitarist. Ik maak ook meer muziek dan dat ik gitaar speel. (Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel).

Verder vindt ik mezelf wel een beetje een herriemaker met de gitaar :)

jorrit
5 december 2006, 18:13
Maar ik sta zaterdag wel lekker op de MetalBash, dus ik zal wel iets goed doen :) (Of de rest van de band speelt hard genoeg zodat ik niet opval).

ghehe check de eerste foto die je tegen komt op je myspace en dan heb je al de helft van je succes :P

(on topic)

wat voor gitarist ik ben... speel metalcore ala instill, caliban etc. plus invloeden van at the gates, in flames..

Malle Eppie
5 december 2006, 18:54
En laatst heb ik Jovink ontdekt, ik dacht altijd dat t een rukband was, maar het tegendeel is waar, jezus wat rocken die gasten hard. De nederlandse ac/dc zeg ik dan, natuulijk zonder Angus, maar wat zij spelen benaderd eigenlijk wel mijn stijl.

Hail Tante Rikie!

Tupelo
5 december 2006, 18:58
Een erg moody gitarist.
De ene keer is echt de andere niet.
Doorgaans hapert er nog weleens wat waaraan ik mezelf erg irriteer.
Volgens mensen die met mij spelen of met me gespeeld hebben ben ik technisch niet volmaakt maar heb ik rondom mijn onkunde wel een prettige eigen stijl ontwikkeld.
De momenten dat ik deze kritiek voor serieus neem vind ik het wel cool van mezelf, maar het merendeel van de tijd zit ik mezelf op te vreten over mijn gebrek aan meer diepgaande techniek.


Oh invloeden... Susan Vega, Jao Gilberto, Thurston Moore, David Hollestelle Jr., Bernard Buttler... en ik hoop Greg Dulli.

marter544
5 december 2006, 20:58
Voornamelijk de mannen van Metallica en Anthrax... Maar ook Randy Rhoads, Zakk Wylde en Paul gilbert..

Eko
5 december 2006, 22:03
Ik ben beinvloed door Clapton, Stevie Ray Vaughn, BB King, Brian Setzer.....

strat58
5 december 2006, 22:32
Hoi nou ik ben een mix van Jimi Hendrix, Ritchie blackmore, Randy Rhoads en de laaste tijd behoorlijk veel blues zoals Rory Gallagher, Billy Gibbons en SRV.
Mix dat bij elkaar en je krijgt mijn eigen style. Weet wat van theorie en scales en arppegio's maar gebruik dat nooit in mijn bluesy gitaarstyle. Eigenlijk speel ik nog steeds de pentatonische ladder gecombineerd met de minor scale.
Peace Strat58

nopster
6 december 2006, 09:25
Ik luister al lang naar blues en lichtere rock, maar speel nog maar een jaar of 3 gitaar. De meest voor de hand liggende voorbeelden zijn de typische invloeden van zo goed als iedereen in de blueswereld: Buddy Guy, Albert King, Freddie King, Albert Collins, Elmore James, en nog een heleboel... en dan de jongere generatie bluesrockers zoals Rory Gallagher, Kossoff, Hendrix, SRV, Johny Winter, Bonamassa, ... en ga zo maar door.

heinz3110
6 december 2006, 10:23
Ik kan erg moody zijn. De ene dag beter dan de andere...Ik kan soms vloekend,tierend,maar ook als een kind in de zandbak zo blij door één optreden doorkomen-ik noem het het roetsjbaan-effect :) .Ik probeer smaakvolle partijtjes neer te zetten,maar kan ook compleet melig de bocht uitvliegen. :D

Stijl? Mijn stijl! Technisch gezien wel adequaat,vind ik,maar het kan altijd beter. Mijn oren werken goed in ieder geval.Erg veel plezier al van gehad,van die 2. Invloeden: Hendrix,Blackmore,Satriani,Vai,Doc Watson,James Williamson,Joe Satriani,Billy Gibbons,JJ Cale,Mick Ronson,James Brown,Philip Glass. Laats nog Junior Brown ontdekt.Heerlijk.

strat58
6 december 2006, 14:10
Ik luister al lang naar blues en lichtere rock, maar speel nog maar een jaar of 3 gitaar. De meest voor de hand liggende voorbeelden zijn de typische invloeden van zo goed als iedereen in de blueswereld: Buddy Guy, Albert King, Freddie King, Albert Collins, Elmore James, en nog een heleboel... en dan de jongere generatie bluesrockers zoals Rory Gallagher, Kossoff, Hendrix, SRV, Johny Winter, Bonamassa, ... en ga zo maar door.

Yes de vlam is doorgegeven en de toekomst is verzekerd ah wel tof om te lezen dat nog zoveel gitaristen van vroeger nog bekend zijn.
De 3 Kings, Collins, Elmore James,Robert Johnson en Buddy Guy zijn grote voorbeelden van menig gitarist.
daar hebben Hendrix,Gallagher,Page enz hun inspiratie vandaan.
Peace Strat

sugarfish
7 december 2006, 11:57
Leuk inderdaad om te lezen wat voor type spelers hier rondlopen.

Ikzelf behoor tot het type "basic" ondersteunend in de band met af en toe een riffje en een solootje (maar alleen daar waar nodig). Ik heb geen voorgrond-neigingen (show-off toestanden...)
Ik heb meer de attitude van een bassist en geef ondersteuning aan de rest van de band met af en toe een aanvulling.. (dat komt omdat ik zelf ook een paar jaar hebt gebast)


Mijn niveau? kan ik niet bepalen (ben nooit uitgeleerd) maar ik kan goed meekomen met de rest! Dat is het belangrijkste!

jemke
7 december 2006, 18:24
Ik ben Steve Vai in Crossroads als hij de Duivel speelt:)

Serieus nu, mijn chronologische invloeden:


14-16 jaar: Ik heb mijn eerste akkoorden geleerd door Nervermind van Nirvana, dus is dit een onuitwisbare stempel, jeugdig sentiment, waar momenteel eigenlijk weinig nog verwijst in mijn huidige stijl naar deze invloed.

16-20 jaar: Na mijn grunge periode begon mijn Hendrix, Deep Purple en Zep en Pink Floyd periode. Hier is mijn liefde voor de sologitaar sterk naar voor gekomen. Shine on You crazy Diamond van buiten leren zonder partituur was een dagelijkse hobby en meejammen met cd's vierde hoogtij. In deze periode is muziek een echte passie geworden.

20-24 jaar. Vai en Satch periode, ik heb verre van hun techniek en kennis maar hun manier van expressie vind ik heel sterk en dat probeer ik ook na te streven. Passion and Warfare is nog steeds mijn nummer 1 instrumentale gitaarplaat.
Via Jazz-Fusion, à la Mahavishnu Orchestra, Brand X, Weather Report,...,heb ik de sprong naar Jazz gemaakt en parels zoals Kind Of Blue en Giant Steps leren kennen. De gitaar hoefde niet per se meer centraal te staan.

22-24: Zappa en nog eens Zappa, een nieuwe wereld ging voor mij open en heeft mij diep aangegrepen. Het is eerlijk gezegd een obsessie geweest:)
Zappa was alles wat ik in muziek zocht, clevere composities, uitzonderlijke muzikaliteit en integriteit, en dat in elke denkbare vorm van rock, jazz en klassiek. Jammer dat deze man maar een 75-tal officiele albums heeft gemaakt, al blijft het groeien.

24-heden (28): ik probeer mij steeds te verbreden, jazz, blues, rock,...ik heb keus genoeg!

Makor1966
7 december 2006, 18:46
Een zingende… Ben begonnen als lead-zangeres van de band waar ik in zit.
Toen ik twaalf jaar geleden eindelijk de moed bijeen had geraapt en begon met zingen (workshop) heb ik na een tijdje ook gitaarles genomen om te kunnen meepraten met de rest van de workshopband als ze een nummer uitvogelden, was toen nog niet echt geinteresseerd in het instrument op zich.
Heb tussen 2001-2006 weinig tot niets uitgevoerd op gitaar, was druk met de band, in 2003 hersenbloeding, en in 2004 geboorte baby, op een gegeven moment was ik van plan alles te verkopen, dus zat op marktplaats rond te kijken om m’n Laney versterker te verkopen… maar toen ik ‘m wegdeed heb ik gelijk een andere versterker en een tele gekocht, en ondertussen nog een semi-akoestische GC en een kleine versterker voor thuis erbij gekocht. Schijnt een GAS aanval te heten ;) en ben voorlopig nog niet uitgegast… zit op het moment ook weer rond te kijken voor een betere semi-akoestische. Weet nog niet of het een 6 of een 12 snaar wordt, ze komen er zowiezo allebei.
Na het opstappen van de lead-gitarist van de band in juni dit jaar, zijn de slaggtarist en ik allebei een plaatsje doorgeschoven.
Half oktober geinteresseerd geraakt in fingerstyle door Gert de Meijer; zie “Sunny Bellamypark” http://www.youtube.com/watch?v=QotU7Cx5EYM op YouTube, na een beetje heen en weer mailen een weekendje bij hem op masterclass geweest. Ik probeer het mezelf nu verder aan te leren, met behulp van alles wat ik hier en op het net kan vinden. Ondertussen probeer ik ook Sunny Bellamypark te tabben met Powertab, maar dat kan nog wel even duren.
Het zingen en tegelijk (slag)gitaren gaat trouwens nog niet helemaal zonder nadenken…het is weleens een beetje rommelig, soms ook verrassend goed gelukkig, dus de band heeft er vertrouwen in dat het allemaal goed komt.

kiem
7 december 2006, 19:14
ik speel nu denkik zon 3 en een half jaar

ik ben begonnen als bassist, njah, ik had een bas van mn broertje overgenomen, en daar zat ik op te pielen, ik begon toen wat gitaar solos op mn bas te leren, dus toen ben ik maar op gitaar overgestapt. kheb ongeveer een half jaar ofzow gebast, en totaal niet serieus.

toen ben ik dus gaan gitaarspelen, ik was helemaal dimmu borgir fan in die tijd, dus ik ben hun tabs gaan leren, kheb ook egt door tabs gitaar leren spelen.

ik speel eigenlijk alleenmaar solos, af en toe speel ik paar nummertjes met een cd mee, maar dan tog weer voor de solos in die nummers.

mijn invloeden zijn dimmu borgir en cryptopsy, en dan voornamelijk weer de gitaar solos...

ik ben overigens geen metal fan, de meeste metal die bestaat is zo inspiratieloos als t maar kan, maar for some reason kom ik wel vaak bij metal uit, al zijn t egt maar een paar bands die ik weet te waarderen, ik ben erg moeilijk als t om muziek gaat.

Mike2012
14 december 2006, 23:36
uhhm ik speel 4 en half jaar,ik ben begonnen op akoestisch,binne een ruim korte tijd,had ik de basic akoorden enz wel onder de knie,na 2 jaar begon het akoestisch wel vervelen,enben ik overgestapt naar electrisch,die ik nu zeer goed beheers,ik kan van alles wat spelen,ik speel meestal met backing tracks mee,santana,floyd,yngwie malmsteen,steve vai,hendrix,de gitaristen...
verder vind ik et geweldig om met iemnad anders akoestische gypsy./klassieke /jazz muziek te maken voor de zomeravonden in een park,vinden mensen het wel leuk
ik stop veel tijd in gitaarspelen tochw el zo'n 4 uur per dag,in et wekeend 5/6 uur per dag of als ik vrij ben
ik ben de laatste 2 weken bezig met flamenco,dat is ook heel erg mooi en moeilijk,vooral ik die niet gewend is met me vingers te spelen,maar met een plectrum "shred" ik klassieke melodieén om je oren! :hippie:
zelf produceer ik "psychedelische" muziek,waarin m'n leven word verteld,en met dat project ben ik bezig.
verder doe ik kleine projectjes als hophop/en met een zanger/gitarist..
maar tohc vin dik et mooiste om in me eetnje op akoestische spaanse gitaar gewoon te imrpoviseren wat meestal goed uitpakt!

krist
15 december 2006, 10:22
Hoi,

ik speel nu een jaar of acht basgitaar en gitaar. Heb heel lang bas gespeeld in een bandje en tegelijkertijd veel akoestische gitaar gespeeld. Op bas veel stoner en noise dingen, akoestisch meer naar folk neigend. Sinds een jaar of twee ben ik zanger/gitarist in een bandje. Ik speel dus vooral wat ik zelf verzin, waardoor ik volgens mij wel redelijk creatief ben. Nadeel is wel dat ik niet echt veelzijdig ben. Ik kan vooral mijn eigen dingen goed spelen. Er gaat bij mij dan ook veel tijd zitten in nummers en texten schrijven. Daarnaast verdiend mijn zang ook altijd wel de nodige aandacht.

Qua gitaarspel ben ik denk ik het meest beinvloed door Nirvana, Pixies en Sonic Youth. Ook Motorpsycho is een enorme invloed maar ik ben denk k toch te matig om dat in mijn gitaarspel echt naar voren te laten komen.

Ik speel nu ook weer bas, in een punkrocknroll bandje en merk wel dat ik daar enorm veel van leer, omdat het instrument echt op 1 staat en ik nummers speel die door een ander bedacht zijn.

Lennert
18 december 2006, 16:08
Ik speel nu bijna 2 jaar gitaar (sinds maart 2004 ongeveer) Ben begonnen met fingerpicking, maar kwam er al snel achter dat dat toch niet helemaal mijn ding was (al doe ik het nog steeds af en toe, voor m'n vriendin ;) ). Dus toen heb ik vorige kerst mijn les paul gekocht, en sindsdien speel ik eigenlijk vooral metal.

Mijn invloeden zijn vooral(lees: bands/personen waar ik inspiratie uit haal, ik speel namelijk zelden (nooit) bestaande nummers):

Carcass
Children of bodem
Pantera
Metallica
Trivium
Eric johnson (geen metal ik weet t :P)
Steve vai
Yngwie malmsteen

En verder luister ik best wel vaak klassieke muziek waar ik inspiratie uit haal, vooral voor tappen enzo ;)

Ik wil ontzettend graag leren shredden op de een of andere manier.. Ik kan er nog geen zak van, maar ik blijf oefenen. Ik denk ook niet dat het realistisch is om te denken dat je binnen 2 jaar autodidactisch kan leren shredden, maar ach, het is bij mij vooral voor de lol :)

Utreg
18 december 2006, 17:09
Malmsteen is mijn grote held (laat commentaar maar achterwegen :P) en Jason Becker, Marty Friedman, Joe Satriani en Steve Vai zijn ook erg vaak uit mijn boxen te horen (versta: Uit mijn stereo instalatie, niet uit mijn amp :P) Ikzelf kom best een eindje in Malmsteen nummers, tot de solo komt, maarja, oefenen he :P Nu bezig met Hiroshima Mon Amour uit de Alcatrazz collectie, en de intro begint nu goed te lopen, dus dat is mooi, maar ik vind het aan de andere kant ook geweldig het rustige (ik wil niet zeggen gevoeligere, want Malmsteen heeft ook echt wel gevoelige stukken, als Brothers bv.) Cryin' of Starry Night van Joe Satriani te spelen :)

Ik ben overigens gaan spelen door Slash en Van Halen, die ik ook super vind...

Amen :P

B_2_the_a
18 december 2006, 17:29
tjah,
wat voor gitarist ben ik :S
Ik ben begonnen met klassiek gitaar, na 2 jaartjes pingelen ben ik gaan punken op een elektrische gitaar.. nu probeer ik zoveel mogelijk te spelen, af en toe wat klassiek, metal, wat dan ook...

Sinds ik SRV heb gehoord probeer ik ook meer te soleren, wat is dat toch gaaf!

Ik heb de laatste 3 a 4 jaar in bandjes gebast, dat heeft mijn gitaarspel ook beinvloed....

Ik zal nooit, maar dan ook nooit lead gitarist willen worden... Dit omdat ik de term leadgitarist niet goed vindt... Dan is het alsof alles om die gitarist draait, een band hoort de hele groep te gaan, anders moet je maar rapper worden..

Ik doe mijn best om de muziek kwalitatief beter en leuker te maken, niet om m'n ego te strelen...


Daarnaast probeer ik ook steeds meer te zingen, na wat tips en mislukte pogingen vroeger begint het nu steeds meer te lopen, zit zelfs aan les te denken!


edit: daarnaast ben ik ook wel een noise freak, als het past in een nummer om met vage effecten te spelen... count me in

B_2_the_a
18 december 2006, 17:31
owjah, mijn invloeden:

dominic miller, james hetfield, srv, jeff zwart, peter v.d. ploeg en sting (als bassist zijnde dan)

kwa instelling ben ik het meest te vergelijken met dominic miller, maar kwa speelstijl en techniek is hij mij toch mijlen ver voor, helaas :(

kassie
18 december 2006, 17:44
ik ben gewoon een verdomde hard rocker. en mijn voorbeelden zijn BB King, SRV, Jimi Page, Slash, E. van Halen. Ik speel op m'n eigen manier. Ik probeer m'n eigen ideeen en emoties zoals ik ze precies in m'n kop heb om te zetten in geluid via mijn gitaar en versterker hahaha. :rockon:

Keesz
18 december 2006, 17:45
erg veel slash/page fanaten hiero.....is hun spel ook in dat van velen van julie herkenbaar?

ben vanhoof
18 december 2006, 20:42
Iets tussen Zakk Wylde (look die ik wil, ik haat een overmaat aan picking), Hetfield (trash metal invloeden), Randy Rhoads (gitaar en riffs) en Jerry Cantrell (jam-achtige).
Voor de verduidelijking: dit is wat ik wil, of ik het ben of ga worden valt nog af te wachten. Met dromen is niets mis, hoop ik....

Orpheo
27 december 2006, 23:58
mijn manier van slag spelen is heel erg ala Rudolph schenker. redelijk strak, maar niet TE. lekker stevig, maar niet TE. melodie in de slag, en niet alleen maar e klein raggen.

ik vind het leuk om 'rare' solo's te spelen, ala rudolph. OF juist heel erg de zangpartij uitwerken in de eindsolo (still loving you) of juist compleet atonaal te werk (lonesome crow).

het simplistische werk van Joe Perry spreekt me ook aan. het allrounden van Perry vooral.

Als het gaat om mijn andere liefde, glamrock: the darkness, en dan voroal: JUSTIN! hoe hij speelt, perfect! lekker simpele slag, maar DIK! en STRAK, en die solo's: simpel, snel, toonladders, benden en stringskippen. top! precies hoe ik t wil. en nu dat nog mooi schaven. ik kan zijn solo's spelen ja, maar nu nog zelf schrijven.

Orpheo
28 december 2006, 00:02
erg veel slash/page fanaten hiero.....is hun spel ook in dat van velen van julie herkenbaar?

ik ben fanaat van page's spel. maar tis bij mij niet direct te horen.

wel jan akkerman, schenker, Perry en hawkins

Luke-wannabe
1 januari 2007, 19:07
T zal niemand verbazen, maar ik ben echt heel erg beinvloed door John Frusciante, en in mindere mate Hillel Slovak (1ste gitarist van RHCP). Ook Jimmy Page, SRV, Hendrix, Tom Morrello en Eric Johnson behoren tot mijn invloeden die meer op de achtergrond staan, maar ook wel aanwezig zijn in mijn spel als je goed gaat luisteren.
Ik houd er van om funky slagjes te spelen en dan vooral subtiele hoge snaartejs er in te mengen. Daarentegen krijg ik ook echt een gigantische kick van het spelen van de heftige riffs van Tom Morello in Rage Against the Machine.
Echt technisch ben ik niet (meer). Ik speelde vroeger meer met snelle solo's enzo (toen ik meer naar The Darkness, Metallica en Toto luisterde). Maar nu gaat het allemaal om het gevoel bij mij.

Kaboemba
1 januari 2007, 19:28
Ik ben eigenlijk net als mijn baan, een ambtenaar gitarist. Extreem lui en geen enkele aanzet tot meer. Terwijl ik best graag wil en kan maar het komt er niet van op de een of andere manier. Is dat herkenbaar ? dat je je voorneemt om van alles te doen maar er komt geen reet van.

Ik moet het hebben van het ritme en redelijk simpel spel maar gelukkig weet ik wat ik kan en vooral wat ik niet kan, helaas wil dit ook wel is de reden zijn om niet meer te doen. Als je niks doet kan je ook niks fout doen, zoiets dus.

Sinds kort wel extra aanzet tot spelen vanwege een band, dat scheelt heel wat.

schizo910
1 januari 2007, 20:17
Ik ben voornamelijk gitaar gaan spelen nadat ik Neil Young ontdekte. En ik ben al bijna net zo'n belabberde gitarist!

Richwoodje
1 januari 2007, 23:22
Ik ben voornamelijk gitaar gaan spelen nadat ik Neil Young ontdekte. En ik ben al bijna net zo'n belabberde gitarist!

ben jij ZO GOED? :o

Een gitarist moet emotie overbrengen, en als iemand dat kan is dat ome Nelis wel. Ik baal nu nog meer dat ik je tweemaal gemist heb :o

ik heb wel een beetje de techniek van Neil Young af en toe :D Maar ik ben vooral een slechte gitarist, te lui (lees Kaboemba's post) om vooruitgang te boeken. Dan ben ik ook nog 'ns een echte slaapkamerrocker, dus ik vermaak me met heel veel kloten en improviseren en al improviserend over cd's heenkloten. Het gaat helemaal nergens over, mijn improvisaties. Een beetje rustige Neil Young/Frusciante/beetje blues, maar dan dus erg slecht.

Keesz
2 januari 2007, 00:05
HA! herken ik heel veel in, te lui om is een tab op te zoeken enzo....slaapkamer jammen, improv op CD's enzo....ik ken het

schizo910
2 januari 2007, 00:48
ben jij ZO GOED? :o

Een gitarist moet emotie overbrengen, en als iemand dat kan is dat ome Nelis wel. Ik baal nu nog meer dat ik je tweemaal gemist heb :o

ik heb wel een beetje de techniek van Neil Young af en toe :D Maar ik ben vooral een slechte gitarist, te lui (lees Kaboemba's post) om vooruitgang te boeken. Dan ben ik ook nog 'ns een echte slaapkamerrocker, dus ik vermaak me met heel veel kloten en improviseren en al improviserend over cd's heenkloten. Het gaat helemaal nergens over, mijn improvisaties. Een beetje rustige Neil Young/Frusciante/beetje blues, maar dan dus erg slecht.

Nou.. nee, ik ben niet zo goed, maar wel zo belabberd... :D snap je?
Ik heb alleen de slechte techniek eigenschappen van ome Nelis kunnen evenaren...

vulvasonic
2 januari 2007, 00:53
Toevallig heb ik Nelis de Jong net opstaan. Zijn spel lijkt beroerder dan het is. Hij weet heel goed wat ie doet, alleen z'n motoriek werkt niet altijd even lekker mee, waardoor zijn feel uniek is en waardoor wij 'm allemaal zo enorm kunnen waarderen (nog los van het feit dat z'n muziek gewoon heel goed is).

schizo910
2 januari 2007, 00:56
Die man ademt gewoon muziek, ik zou willen dat ik het talent uit zijn kleine teen had. Hij laat zien dat muzikaliteit belangrijker is dan techniek en zo'n speler ben ik wel. Alleen kan ik nog niet in de schaduw staan van één van zijn neusharen.

Richwoodje
2 januari 2007, 01:31
Die man ademt gewoon muziek, ik zou willen dat ik het talent uit zijn kleine teen had. Hij laat zien dat muzikaliteit belangrijker is dan techniek en zo'n speler ben ik wel. Alleen kan ik nog niet in de schaduw staan van één van zijn neusharen.

AMEN!

net weer een mooie jam van hem met o.a. The Band, Ronnie Wood, Stephen Stills, Dr. John en Ringo Starr zitten kijken, prachtig :satisfie:

schizo910
2 januari 2007, 01:32
Er is een nummer uit zijn Buffalo Springfield periode, "Nowadays Clancy can't even sing" Daar heb ik een solo opname van uit 1971 van de BBC. In die uitvoering, serieus een van de mooiste nummers die ik ken...

vox
2 januari 2007, 09:32
uhhhh.. jah ben een punk gitarist power akoorden/riffjes..
effecten: alleen reverb

toen ik 5/6 jaar geleden begon.. had ik mezelf al voor gehouden om slag gitarist te blijven wel met de nodige riffjes etc etc. Ik zie mij niet als Slash of Jimi de meeste wereldse solo's er uitzien zien spugen op podium..

ik ben beinvloed door Gilby Clarke en Johnny Ramone en Slash maar neig meer Johnny zijn kant op.. Ik hou van simpelheid (Gitaar -> Versterker -> Spelen)

Leuke simpele solotjes.. Het is wel zo, als ik een riffje hoor of een melodie hoor en ik vind het mooi dan moet ik het spelen en leren, en er mee bezig blijven tot ik het kan spelen.

Markn
2 januari 2007, 14:02
Metal-gitarist
het liefst lekker rammen met wat ingewikkelde riffjes!

Ritch
5 januari 2007, 10:58
Ik probeer een eigen style te ontwikkelen, maar dat is zo moeilijk omdat bijna alles al ís gespeeld. Ik speel (in solo's) veel lickjes à la Satriani en Lukather. Ik heb de afgelopen jaren dan ook verschrikkelijk veel de beide mannen beluisterd. Ik probeer steeds meer dissonante tonen in lickjes te stoppen. Nieuwe invloed is dan ook Omar Rodriguez en jazzgitaristen zoals Scofield en Metheny. Qua ritme probeer ik sober te spelen.

vox
5 januari 2007, 13:53
eigen stijl heeft naast speelstijl ook te maken met hoe jij bent op het podium..
zo vergeleek iedereen mij met johnny, in mijn oude band. steevast op dezelfde plek blijven staan afentoe beetje naar voren lopen en gitaar veel bewegen,

maar dat kwam omdat toen destijds veel op 1 plek aan het optreden waren en daar was net aan plek voor ons 4en op het podium, dus had niet veel bewegings vrijheid..

en sinds nu is dat er eigelijk gewoon ingebleven..

cardinal
6 januari 2007, 20:52
Kom van oorsprong uit de metal en heb ongeveer anderhalf jaar terug de overstap richting de rock gemaakt en moest eigenlijk weer opnieuw gitaar leren spelen.


Het vierkante machinale maatgevoel van de metal hadden ervoor gezorgt dat mijn groove er echt niet was en hier moe(s)t ik echt aan werken. Tevens spelen akkoorden niet zo'n enorme rol in de metal die ik maakte en ook daarin moest ik een enorme inhaalslag maken.

Daarnaast ben ik erbij gaan zingen en dat gecombineerd met gitaarspelen wat best pittig. Maar dat gaat me eigenlijk nu wel prima af.

Goed, de rock.

Helemaal te gek en die stap had ik al een paar jaar eerder moeten maken. De muziek is tegek om te maken, ik maak de muziek die ik zal al vanaf jongsafaan luisterde (quo, acdc, queen, etc). Ook live kan ik nu helemaal uit mijn dak. In de metal is dat toch anders, op de vierkante meter zoveel mogelijk headbangen en boos de zaal inkijken. Per ongeluk een keer een gitaar op je heup en hup meteen ben je een poser, hehehe.

Metal maak ik nog steeds, vind ik natuurlijk nog steeds te gek, maar doe het niet meer in bandverband.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik een track heb gemaakt en ik luister het terug en krijg of en toe gewoon kippevel en dan weet ik dat het goed zit.

Wokalot

vox
7 januari 2007, 02:07
gaaf dat je een overstap heb gemaakt..

artnaz
20 januari 2007, 19:02
Ik ben 87% Ritchie Blackmore, 3% andere gitaristen, en 10% mezelf:D.

Powerchordschuiver
20 januari 2007, 20:14
Ik als gitarist ben een gefrustreerde rukker, die geen stap verder komt dan het lage niveau waar hij nu op zit.
Wil mezelf eigenlijk niet eens een gitarist noemen (die benaming is teveel eer), maar meer de bezitter van een gitaar.
Een eersteklas klootveger die hevig GASt op vooral amps, zich die ook wel kan veroorloven, maar die mooie spullen gewoon niet waardig is.
Een minkukel dus met weinig gevoel voor eigenwaarde, die alleen maar soms wat zit te kloten met metal powerchord-herrie omdat 'ie niks anders kan.
En dan te bedenken dat 'ie veel verder had kunnen zijn dan nu, maar te gierig was om geld uit te geven voor lessen.
Loser....

}{Metalmaster}{
20 januari 2007, 20:31
Ik begon met spelen door de gitarist van 1 van mijn bandjes. Toen zat ik er overigens nog niet bij, bij die band.

Ik speel eigenlijk van alles op me gitaren. Iers, punk, metal, beetje bluesy.

Qua ritme en akkoorden benk goed, maar dan ook echt niet hoger dan goed.
Soleren, beginner.

In totaal, matig:p
Maar vergeleken met slash en hammett ben ik nog niks XD.

MaxR
20 januari 2007, 21:10
Ik als gitarist ben een gefrustreerde rukker, die geen stap verder komt dan het lage niveau waar hij nu op zit.
Wil mezelf eigenlijk niet eens een gitarist noemen (die benaming is teveel eer), maar meer de bezitter van een gitaar.
Een eersteklas klootveger die hevig GASt op vooral amps, zich die ook wel kan veroorloven, maar die mooie spullen gewoon niet waardig is.
Een minkukel dus met weinig gevoel voor eigenwaarde, die alleen maar soms wat zit te kloten met metal powerchord-herrie omdat 'ie niks anders kan.
En dan te bedenken dat 'ie veel verder had kunnen zijn dan nu, maar te gierig was om geld uit te geven voor lessen.

dude, doe niet zo negatief! zoals je nu klinkt ben je echt niet tevreden, terwijl

je kan echt wel verbeteren hoor :)

ik ben een vrij simpel gitarist, ik ben niet echt een shredder (hou ik niet van, kan ik niet, luister ik niet naar etc.) maar meer iemand die gewoon mooie dingen wil doen met akkoorden en melodieen. ik speel nog niet lang, maar heb wel in korte tijd veel geleerd. in 'mijn' 'band' schrijf ik dingen, maar 'dien' ik net zo gemakkelijk.

Daniël_san
20 januari 2007, 21:49
Ik ben, vind ik, sterker in slag-gitaar dan in in lead. Ik oefen nu beide en is allebei leuk, ik zie wel wat er verder van komt.

vox
20 januari 2007, 22:14
dude, doe niet zo negatief! zoals je nu klinkt ben je echt niet tevreden, terwijl

je kan echt wel verbeteren hoor :)

ik ben een vrij simpel gitarist, ik ben niet echt een shredder (hou ik niet van, kan ik niet, luister ik niet naar etc.) maar meer iemand die gewoon mooie dingen wil doen met akkoorden en melodieen. ik speel nog niet lang, maar heb wel in korte tijd veel geleerd. in 'mijn' 'band' schrijf ik dingen, maar 'dien' ik net zo gemakkelijk.

kijk dat vind ik nou gaaf met akkoorden en melodien.. dat shredden vind ik zelf ook niks, ik snap niet wat er leuk aan is.. ik vind dat muziek (instrumentaal in band verband of solo) iets moet vertellen/ iets moet overbrengen.. en met shredden heb ik niet echt dat gevoel.. zie weleens van die mensen iets shredden in gitaar winkels.. en dan ben jij net klaar met al je gevoel een mooi nummer te spelen (mijn stijl legt dan bij punk rock, dus vaak speel ik wat riffjes en akkoordjes om spullen uit te proberen) en dan gaat er zo'n figuur doorheen staan te schredden :S aaaaaaaaaaaahhhhh

el loco
20 januari 2007, 22:23
Slash was de reden dat ik gitaar ben gaan spelen, zo`n 12,5 jaar geleden, toch lijkt mijn gitaarstijl in de verste verte niet op Slash. Ik zit zelf meer in de metal/metalcore/hardcore hoek. Vette riffs, veel akkoordenwisselingen, waarbij het ritme belangrijker is dan de melodie. Voor wat betreft solo`s kan ik mezelf aardig redden. Ik doe het niet zo vaak, maar als een nummer het nodig heeft, dan weet ik meestal wel een goeie lead te fixen. Verder zou ik mijn stijl vooral als functioneel omschrijven, ik speel wat (ik denk dat) een track nodig heeft en als ik dat nog niet beheers, dan leer ik het.

Heb de eerste jaren dat ik begon met spelen vrij veel gespeeld (2/3/4 uur per dag) vooral met tablatuur. De laatste jaren zoek ik af en toe nog wel eens wat op gehoor uit. Dat is leuk (als het lukt) en een goede gehoortraining.

Thijs_Razor
1 februari 2007, 13:42
Ik speel nu zo'n 3 jaar gitaar (laaste jaar eigenlijk echt serieus) en ben vooral geïnspireerd door mijn alltime favorite Neal Schon (blues, rock, hardrock).

Ik ben meer een 'prutser' en iemand die improviserend meespeelt op een nummer (met vallen en opstaan uiteraard) :D .
Ik ben meer iemand van solo's met lekkere snelle stukjes afgewisseld met ook lekkere bends en vibrato.

Ik speel bar weinig van tablatuur aangezien ik ze eerder verwarrend vind dan verhelderend om daarmee een nummer te leren en dus speel voornamelijk op gehoor.

Ik speel op een donkerrode Epiphone Les Paul met een Marshall MG15 dfx versterker. Ik heb er verder geen evrstand van :chicken:

vox
2 februari 2007, 00:04
waarom heeft iedereen zoveel zelf kennis?? je moet gewoon zeggen:
ja, ik kan gitaar spelen en doe jij maar eens na wat ik kan..

GoldKiwi
2 februari 2007, 00:17
ik ben een noob :hippie:

B_2_the_a
2 februari 2007, 00:29
zelf kennis is goed,

dan weet je ook wat je slechte punten zijn... en daar kan je dan aan werken

guitars and sigarettes
2 februari 2007, 09:17
ik speel nu 7.5. jaar. ooit begonnen met slash. Maar ik speel nu alles wat lekker klinkt. Er zijn geen gitaristen waar ik naartoe streef. Alleen gitaristen die me inspireren. Slash vind ik nog steeds geweldige solos spelen. Maar rythmn zoek ik meer in de persoon van john frusciante en jimi hendrix. Het wisselt ook vaak, en ligt eraan waar ik naar luister. Over het algemeen verzin ik de meeste licks zelf. Hoewel de meeste licks wel bekend klinken.. hoe kan het ook anders.. streef ik door zoveel te improviseren naar zoveel mogelijk eigenlijk stijl :satisfie: want zo hoort het toch!

FruscianteFan
2 februari 2007, 11:33
zelf kennis is goed,

dan weet je ook wat je slechte punten zijn... en daar kan je dan aan werkenZelfkennis is inderdaad goed. Maar het delen van die kennis is niet altijd even goed, je publiek moet namelijk niet (teveel) gaan letten op je slechtere kanten!

Nobler
2 februari 2007, 13:12
1979, ik ben 15. Ik hoor Cheap Trick en AC/DC op de radio. Ik leen een LP van AC/DC in de fonotheek en ben helemaal weg van The Jack van AC/DC. Ik zoek de accoorden uit (ik speel dan al een jaar of 5 op een accoustische gitaar, uitsluitend accoorden), en ontdek daardoor het 12-maten blues-schema. Ik ontdek dat blues mij aanspreekt, ga luisteren naar 'weekend blues' van de Kirsten Klijnsma (NCRV!) op de zaterdagavond op toen nog Hilversum 3, en leer zo andere bluesartiesten kennen waar ik LP's van leen bij de fonotheek. Mijn favorieten uit die tijd: BB King, Albert King, Otis Rush (zullen niet veel mensen kennen), Eric Clapton (vooral uit de pre-Cream tijd) en toen actueel: Nederlandse blues van Flavium en Barrelhouse met de in mijn ogen geweldige gitaristen Hans Driesten en Johnny Laporte. En natuurlijk Angus Young van AC/DC. Later in het jaar mijn eerst electrische gitaar (Epiphone Scroll 450), proberen te soleren, het zelf ontdekken van wat ik de Bluesladder noemde (pentatonische toonladder?) en steeds meer truukjes. Door die gitaristen is mijn stijl gevormd, altijd bluesy (zelfs bij heel anders stijlen speel ik het toch klaar om altijd weer bluessolo's te spelen), van de ene kant ook jazzy (none en sext accoorden en zo), maar op zijn tijd ook lekker ruig en stevig (Angus Young), liefst veel dynamiek met ingehouden momenten en dan weer toewerkend naar spetterende muzikale orgasmes. Als ik echt lekker aan het soleren ben in de band vergeet ik alles om me heen, echt heerlijk, alleen gebeurt dat niet zo vaak spelend met anderen, vaker thuis met het oefenversterkertje bij de stereotoren!

vox
2 februari 2007, 17:13
Zelfkennis is inderdaad goed. Maar het delen van die kennis is niet altijd even goed, je publiek moet namelijk niet (teveel) gaan letten op je slechtere kanten!

exact........

repelsteeltje
8 maart 2007, 23:39
Ik ben geintreseerd geraakt door mijn broer en beinvloed door Gary more (Thinlizzy tijd en daarna solo gary more) ik luister veel naar Steve vai, satriani
Maar mijn stijl is eigenlijk wat Symphonisch ala Gilmour met wat blues invloeden van stev ray vaugh en clapton (denk ik) en eigenlijk ben ik altijd zoekende in de simphonische pop/ rock sfeer als ik zelf nummers in elkaar zet.

Eigenlijk een hele goei vraag wat voor een gitarist ben je eigenlijk want ik heb bijvoorbeeld in een cover band gespeeld en speelde nummers van de stones terwijl dit niet echt mijn stijl was en om nou te zeggen dat ik alround ben....nee niet echt.
Maar ik beleefde wel veel lol in die tijd zelfs nog wat reggae gespeeld en dergelijke.

Jeroenvanhulsteijn
9 maart 2007, 07:39
Klassieke opvoeding. Op klassieke gitaar hou ik vooral van preludes en etudes. Bewerkingen van Bach vind ik ook erg leuk. Momenteel is het klassieke spel een beetje in het slop geraakt. Maar ben wel weer op een stuk aan het studeren.

Elektrisch gitaar is vooral gericht op slagpartijen. Solo's doe ik niet graag. Solo's moet ik ook echt even voor gaan zitten om iets te verzinnen. Dat floept er niet zomaar uit.
Qua stijl vooral blues/jazz denk ik. Ik hou wel van lekkere riffs of thema's. Kan ik uren achter elkaar blijven spelen.
Verder hou ik wel van exotische akkoorden.

Op de basgitaar speel ik altijd fingerstyle. Verder weet ik niet precies of ik een bepaalde muziekstijl volg. Speelde bas bij een koor. De muziek was daar vrij afwisselend (funky/bluesy/raggae/pop/rock).

Momenteel hou ik me vooral bezig met klassieke en jazzy dingetjes.

fretboardtoash
9 maart 2007, 11:53
10 jaar geleden begonnen na een jaar of 4(geloof ik) pianospelen. muziek hoorde bij mijn opvoeding dus voor zover ik weet altijd al een instrument moeten bespelen. ik heb 6 jaar les gehad in't begin en geef nu zelf zo'n 2 jaar les, omdat de muziekschool wegging uit rhenen en tja iemand moet toch doen.
mijn invloeden zijn van blues, steeds ruiger gegaan tot thrash-metal aan toe en daarna kwam een omslag naar klassieke muziek en echte ouwe lullen rock(lees, zz top, billy idol, robert palmer, status quo, dire straits etc.)

ik speel nu na lange tijd met een plectrum weer met m'n vingers en 't klinkt echt zo veel levendiger en vetter. mijn eigen spelen varieert verschrikkelijk veel tussen puur klassieke composities, echte ouwerwetse (hard)rock riffs en ballads of boogie achtige jazz/blues nummers.

ik heb een overklaarbare hekel aan power accoorden en om een of andere reden moet alles wat ik speel lastig zijn en niet in een kwartiertje te leren. ik gebruik als ik een plectrum gebruik plectrums van hout, been of hoorn.
en mijn favoriete gitaar is een pensa mark-knopfler model('t enige verschil met mijn dean -custom 450- is dat de mijne 2 humm's heeft)

Nellyrocks
9 maart 2007, 12:44
Mooi. Veel mensen begonnen met Slash. Hij is ook een van de reedenen dat ik gitaar ben gaan spelen maar ook the Who, U2 en de Peppers.
Vanaf jongs af aan pingelen op de piano en accoustische gitaar thuis. Vanaf mijn 8e pianoles, later keyboardles en even kerkorgel gespeeld. Vanaf mijn 14e toetsen in mijn eerste bandje. Toen ben ik ook met gitaar begonnen en heb zo'n beetje elke CD die ik had uit mijn hoofd geleerd. Dit is inmiddels 14 jaar geleden. Tussendoor 1.5 jaar Schoolmuziek gestudeerd met als hoofdvak klassiek piano maar nu speel ik eigenlijk alleen maar gitaar. Bandjes: Hoop coverdingen in bandverband mar ook veel adhoc. Negen jaar funken met Pajotini, nu al een tijdje TUBE. Lekker rocken.

Sheraton/ tele/ strat/ Danelectro --> hoop rommel --> AC30.

vox
10 maart 2007, 15:52
ik denk dat 10.000en gitaristen wel slash in hun kop hadden om te beginnen.
is het wel niet de speelstijl dan wel het persoon zelf..

davidof
10 maart 2007, 18:50
Ik ben Kirk hammet / James Hetfield junior ^^ ik speel alleen metallica:p ghéhé ben ik nu een metal freak xD

jorrit
11 maart 2007, 01:23
er is meer metal als metallica... veeeeel meer metal... ;)

Mitch
11 maart 2007, 14:01
Ik ben een beetje een rare gitarist, ik zie mezelf misschien ook wel meer als muzikant dan als pure gitarist. Begrijp me niet verkeerd, ik kan me nergens zo heerlijk in uiten als op gitaar, maar mijn stijl is een rare mengelmoes.
Zoals wel meer types hier ben ik geen shredder. Waar ik wel goed in ben is enerzijds simpel hakken en zagen: akkoorden knallen dus, wat door mijn slechte grip (plectrum met drie vingers beethouden) steevast leidt tot een beschadigde nagelriem van mijn middelvinger....
Anderzijds houd ik juist erg van het subtiele werk: kleine loopjes, thema's, extra lijntjes, beetje delay erop.... vrij zwaar beïnvloed door hoe The Edge dat doet. Het moet allemaal het liedje dienen en niet andersom.
Gek genoeg doe ik dan ook best weer wat lead werk en dan zowel covers als oorspronkelijk werk. Zeker in dat laatste probeer ik altijd vooral meldoieën te krijgen, beetje met de zanglijnen spelen, met een snufje scheurend benden en de klassieke triolen om de suggestie van snelheid te wekken. :)

Wat ik mooi vind:
early Clapton, vooral Derek and the Dominos, maar ook zeker From the Cradle.
Page en Slash qua solo's.
Bettie Serveert: mooi voorbeeld van hoe gitaar tegelijk dominant als subtiel kan zijn.
Red Hot Chili Peppers qua sprankelend rhythm en simpele solo's
Blof qua totale composities

Dude
11 maart 2007, 14:31
Dit ben ik volgens de lui van mn nieuwe bandje... (http://www.coverage.nl/NewNewsflash.html)

leuk om te lezen vond ik !

qua spel ben ik iemand die liever lui is dan moe.... maw ik heb veels te weinig geoefend de laatste 8 jaar... speel sinds mn 18e, laat begonnen, weinig moeite gedaan om te leren improviseren en hang nog steeds in pentatonische laddertjes te pielen... mis vaak snelheid en souplesse en heb geen idee wat mensen bedoelen met 'we spelen hem in D' .... ach.. ik kom aan de andere kant prima mee in mn huidige band en het nivo van mn nieuwe band is er een van de betere coverbands van de regio en ook dat trek ik prima... who needs technique !! ;)

Fender75
11 maart 2007, 14:47
Een gemiddelde! Ik zou beter kunnen, als ik wat meer tijd zou steken in oefenen en studeren...maar ja, dat komt er zeker niet altijd van!

Qua muziek vind ik blues en rock het lekkerst om te spelen, kan een aardig stukje meespelen met cd's. Zou graag metal spelen, maar da's nog steeds veels te snel..:)

Ik heb me voorgenomen om er wat meer tijd in te steken, zodat ik ook weer eens een beetje progressie zie...is ook wel eens leuk!

fretboardtoash
11 maart 2007, 21:42
er is meer metal als metallica... veeeeel meer metal... ;)
megadeth? whaha, sorry dat was flauw maar ik denk dat ie nog wat te jong is om al in die maffe vete te zitten. keertje Mr. big luisteren denk ik, ook een aanrader voor snelheid.

johantipker
12 maart 2007, 14:34
ik kan een paar kunstjes........ 8-)

MarkS
12 maart 2007, 20:44
Een lousy en sloppy vrotkees...
Maar ik vermaak me nog steeds!

Luca P
12 maart 2007, 21:50
Ik begon eigenlijk in 1970? nadat ik van mijn vader een kunstje op zijn gitaar leerde.
Met de verkeerde hand nog wel!
Vele jaren later werd ene Eddie Van Halen vrij beroemd met een of andere rare tap techniek. (had hij dus van mijn vader gejat)
Hoe dan ook een dikke 5 jaar later, na de gitaar links te hebben gelaten, speelde een vriend van mijn zus Smoke on the Water op de gitaar en ik was besmet!!
Ik begon met alle nummers die ik leuk vond na te spelen op het gehoor. Beatles ,Country spul, Abba (this was the 70's) later The Police, ELO, Dire Straits en de belangrijkste Brian Setzer!
Intussen waren mijn vingers in gitaar houding gegroeid en nu zo'n dikke wat...27 jaar later speel ik nog alles uit mijn hoofd.
Ik heb een paar jaar les gehad maar kon al redelijk spelen dus zag ik daar van af.
Zoals verwacht spreekt muziek uit mijn jeugd erg aan. 60/70 dus.
Maar ook classics van Glenn Miller of Les Paul zelf speel ik graag.
Vai, EVH dat soort tap dancers spreekt mij minder aan. (misschien omdat ik die techniek niet kan/snap)
Ik zag mezelf jaren lang als een soort George Harrison ('I just play jinge jing')
Muziek stijlen die me het beste liggen zijn R&R, Rockabilly, Country rock (Eagles...) en muziek richting jazz.
That's it.

Ratdawg
12 maart 2007, 22:16
Chuck Berry goes hardcore! Als dat niet origineel is?

Niet? Kan zijn hoor.:satisfie:

vox
12 maart 2007, 22:19
chuck berry, hmm nu ik erbij nadenk zijn dat soort mensen ook wel op invloed geweest bij mij.. niet qua spelen of sound.. maar meer de nummers.. bij mijn geschreven tekst vind je weleens wat van die simpele 50/60 rock n roll teksten terug..

Laser
13 maart 2007, 11:17
En dan gaan we een heel andere kant op...
ben als kind begonnen met klassieke gitaar, nooit lessen genomen maar alles zelf aangeleerd op gehoor ( doe ik voornamelijk nog).
Klassieke muziek à la Bach, Rodrigo, dan al gauw Cohen, N Young, luistermuziek.
Altijd op klassieke gitaar gespeeld, dan jàààààren niks meer gedaan van 22 tot 35 jaar), en dan begeleiding gespeeld in een groepje, meer fingerpicking en ritme.
Pierre Bensusan werd al snel een boegbeeld, net als Harry Sacksioni (al van in de Van Veen periode).
Tijd folkgroep gespeeld.
Keuze gemaakt om bij fingerstyle te blijven, DADGAD lessen gevolgd, andere gitaarkeuzes gemaakt na een Clapton periode ( zelfs electrisch) en blues. Nu nog alleen acoustisch ( al dan niet versterkt).
Voorbeelden blijven Sacksioni, Bensusan, Hedges, Stotzem en Emmanuel. Maar klassieke stukken en singer-song (Bloom, Cockburn) blijven me inspireren.
Geen echte vaste stijl dus, ik speel wat me invalt en improviseer erop los. Soms heb ik het gevoel wat te blijven hangen, heb ik weer uitdagingen nodig en dan zoek ik verder, volg indien mogelijk wat lessen die me helpen een nieuwe richting in te slaan.
Kleine optredens zijn er al geweest in het verleden, maar is niet mijn ambitie. Ik speel uit "noodzaak" of "verslaving" aan muziek, en wil me kunnen uitdrukken op die manier.
Meer moet dat niet zijn....
Blijjjjjjjven speeeeleuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

reauxbeaux
13 maart 2007, 20:02
Leuk om je eens af te vragen, wat voor gitarist je bent. Ikzelf ben absoluut geen technische gitarist. Ik heb het niet in me om megasnelle solo's te spelen, moet zeggen dat ik daar ook nooit enige behoefte aan heb gehad. Ben echter wel een echte solo gitarist. Ik houd er meer van om een goede sound te zoeken, en met relatief weinig werk zoveel mogelijk emotie over te dragen. Lekker scheuren en pielen ala frusciante, johnny greenwood, matt bellamy en jeff buckley.

Ik hoop niet dat ik hier vijanden mee maak, maar een megasnelle gitarist hoeft naar mijn idee niet muzikaal te zijn, wel athletisch. Een gitarist die met 1 simpele bend zijn gitaar zo kan laten janken dat alle ogen op hem gericht zijn heeft meteen mijn respect. :gitarist:

Tho
13 maart 2007, 21:35
Ik hoop niet dat ik hier vijanden mee maak, maar een megasnelle gitarist hoeft naar mijn idee niet muzikaal te zijn, wel athletisch. Een gitarist die met 1 simpele bend zijn gitaar zo kan laten janken dat alle ogen op hem gericht zijn heeft meteen mijn respect. :gitarist:

Tuurlijk maak je daar geen vijanden mee, de shredders zijn hier sowieso ver in de minderheid, t is meer een 'fenderforum' ;).

Ik vind wel dat een een hele snelle solo heel mooi kan zijn. Het is gewoon wat minder emotioneel

Jyuuga
13 maart 2007, 23:09
Ik ben vooral een hardrock/poprock/J-rock gitarist (13), Slash en Jimi Hendrix zijn mijn grote voorbeelden nu.

Ik luister nu vooral naar Guns 'n Roses, Jimi Hendrix, Eddie Van Halen, Metallica, Asian Kung-fu Generation (als je geen enkel benul hebt wie dat zijn en wat voor 'n stijl ze spelen, pm me maar), Red Hot Chili Peppers, Queens of the Stone Age, Franz Ferdinand, Fall Out Boy, Tenacious D, Deep Purple, Coldplay, en ik heb pas Green Day ontdekt 8-D.

Ik speel nu dus covers en ik ben bezig een bandje te formeren, zij het met de juiste attitude, die in de war word geschopt door iemand die opeens mee wilt doen. Maar goed, eigenlijk moet ik nog mn eigen stijl ontwikkelen want ik zit pas anderhalve maand op les, maar omdat het lekker opschiet en ik het gewoon leuk vind om te doen ga ik vooral ergens in de trent van Guns 'n Roses, Asian Kung-fu Generation, en Green Day spelen. En als alles goed gaat kan ik in een bandje :).

Danieldg
14 maart 2007, 13:23
Ik ben meer een blues rock/hard rock/metal gitarist, men invloeden liggen bij Metallica, Judas Priest, Van Halen en ook wel een beetje bij Gary Moore.
Dit vind ik het interesantste om te spelen, vooral om de snelheid, de uitdaging en bij Gary Moore natuurlijk de lekkere vibrato en toch ook wel de snelheid.
Ik luister heel graag naar alle muziek, van klassiek tot thrash metal, zolang er maar gitaar / piano of viool in zit vind ik het altijd leuk om naar te luisteren :)

Harry
14 maart 2007, 13:59
jij bent niet raar, ik heb het zelf gezien.




Ik ben een beetje een rare gitarist, ik zie mezelf misschien ook wel meer als muzikant dan als pure gitarist. Begrijp me niet verkeerd, ik kan me nergens zo heerlijk in uiten als op gitaar, maar mijn stijl is een rare mengelmoes.
Zoals wel meer types hier ben ik geen shredder. Waar ik wel goed in ben is enerzijds simpel hakken en zagen: akkoorden knallen dus, wat door mijn slechte grip (plectrum met drie vingers beethouden) steevast leidt tot een beschadigde nagelriem van mijn middelvinger....
Anderzijds houd ik juist erg van het subtiele werk: kleine loopjes, thema's, extra lijntjes, beetje delay erop.... vrij zwaar beïnvloed door hoe The Edge dat doet. Het moet allemaal het liedje dienen en niet andersom.
Gek genoeg doe ik dan ook best weer wat lead werk en dan zowel covers als oorspronkelijk werk. Zeker in dat laatste probeer ik altijd vooral meldoieën te krijgen, beetje met de zanglijnen spelen, met een snufje scheurend benden en de klassieke triolen om de suggestie van snelheid te wekken. :)

Wat ik mooi vind:
early Clapton, vooral Derek and the Dominos, maar ook zeker From the Cradle.
Page en Slash qua solo's.
Bettie Serveert: mooi voorbeeld van hoe gitaar tegelijk dominant als subtiel kan zijn.
Red Hot Chili Peppers qua sprankelend rhythm en simpele solo's
Blof qua totale composities

Orgasmocaster
14 maart 2007, 17:51
Ik ben niet goed genoeg om zoals mijn favoriete gitaristen (zoals Steve Howe) te spelen..

Veel van mijn Cakewalk projectjes klinken uiteindelijk als een goedkope Porno Soundtrack, dus eigenlijk ben ik een Porno gitarist!

Seriously, mijn stijl is ergens tussen 70s progressive rock en 80s metal, maar mag ook graag experimenteren met andere invloeden zoals Funk, Blues etc..

D3nnis
14 maart 2007, 19:23
Grappig topic....ik ben denk ik een "niks-gitarist".
De eerste tijd dat ik speelde, hakte ik graag, en dat ging me ook aardig af, in het begin hakken & zagen met oude metallica muziek, en later dat triolengedoe zoals bij bv Iced Earth. Later ging ik in een rockcoverbandje spelen, waar ik veel losser moest spelen, en daarna ben ik me wat bezig gaan houden met klassieke muziek, met als resultaat dat ik nu op alle vlakken geen bevredigend resultaat kan halen :-D
Als ik "losse muziek" speel dank klinkt het te veel black sabbath, en moet ik stramme muziek spelen, dan klinkt het te veel eric clapton, zoiets ;-)

'66 special
18 maart 2007, 19:45
Ik ben een zanger met gitaar spelen als uit de hand gelopen hobby.....
Ben nu een redelijke gitarist, ver beneden het niveau van de grootmeesters als Scotty Moore, Hank Garland, Merle Travis en Grady Martin etc.

Doe nu een poging T-Bone Walker te doorgronden.

vox
18 maart 2007, 21:11
ik ben tevreden met wat ik nu heb..

mijn gitaar, mijn speelstijl (power akkoorden en riffjes) mijn sound. het geheel
ben een gemiddelde gitarist.. die ook nog door een microfoon staat de blerhen..

sandra-kane
20 maart 2007, 16:14
ik een soort pruts-bryan adams
maar ik speel graag nirvana en ac dc
sandra