PDA

View Full Version : Les Paul :dit is compleet te gek voor woorden



terrasbeest
1 december 2006, 21:52
http://www.jimsguitars.com/store/mcart.php?ID=1020

RvB
1 december 2006, 21:53
Ik heb wel eens gekker meegemaakt ;)

Agent_Smith
1 december 2006, 22:43
Wat is er dan? Vind je m niet mooi?

:)

Lucluc
1 december 2006, 22:49
Wat is whitesnake??

Orpheo
1 december 2006, 22:54
Wat is whitesnake??

das een band. behoorlijk bekend. en als je t niet kent; schaam je diep!!!!!

Lucluc
1 december 2006, 23:02
Maar hadden die meerdere hits dan???

vulvasonic
1 december 2006, 23:11
Hahaha........, ik ben gek op die Nijmeegse humor! :seriousf:

ExRxIxC
1 december 2006, 23:11
dit soort dingen moeten ze dus echt verbieden!

dano
1 december 2006, 23:12
heuw dat zijn peanuts vergeleken met deze:

http://www.maverick-music.com/scripts/vintage-guitars.asp?idproduct=1211

(list price is weggehaald, maar stond voor $ 2.000.000 (ja 2 miljoen dollar :|, tsjek ook vooral alle andere "aanbiedingen" op die site)

bat
1 december 2006, 23:17
heuw dat zijn peanuts vergeleken met deze:

http://www.maverick-music.com/scripts/vintage-guitars.asp?idproduct=1211

(list price is weggehaald, maar stond voor $ 2.000.000 (ja 2 miljoen dollar :|, tsjek ook vooral alle andere "aanbiedingen" op die site)
Er is nogal wat controverse rondom deze deal. De één zegt dat Gary Moore er dik een miljoen pond voor heeft gevangen, de ander zegt dat ie voor veel minder is verkocht en dat meneer Moore beslist not amused was over de vermelding van die 2 miljoen dollar. Ook het hele publicitaire verhaal er omheen is met name Moore in het verkeerde keelgat geschoten.

Feit is dat een gitaar die Peter Green voor een appel en een ei aan Gary Moore heeft overgedaan voor flink wat meer geld commercieel verkocht is door Moore.

Clapton veilde ze dan tenminste nog voor het goede doel.

B_2_the_a
1 december 2006, 23:21
schandalig!!

alleen maar omdat er een of andere bekende pief erop heeft gespeeldt wordt de prijs zo omhoog geschoten?

alsof de gitaar erdoor beter gaat klinken en spelen?

Lucluc
1 december 2006, 23:25
Maar van iemand van Whitesnake geweest.... wie denkt daarmee te kunnen scoren? Straks willen ze mij nog doen geloven dat de gitarist van Europe meerdere hits heeft geschreven. Of gelooft iemand dat hier?

B_2_the_a
1 december 2006, 23:28
ey rustig over europe

had er eerst een schijthekel aan!
maar sinds ik m'n nieuwe baan heb met nieuwe collega's waaronder 1 grote europe fan ===> door hem ben ik erachter gekomen dat europe ook nog gigantisch gave nummers heeft... final countdown is dus ook echt hun KUT nummer

Fenndangoband
1 december 2006, 23:46
Had ik maar een Les Paul van W.A.S.P. dat zou pas scoren zijn :D

Jay75
2 december 2006, 00:33
Ruilen met mijn originele cc deville van Poison gitaar dan??

hihihi

Punt
2 december 2006, 02:44
Maar van iemand van Whitesnake geweest.... wie denkt daarmee te kunnen scoren? Straks willen ze mij nog doen geloven dat de gitarist van Europe meerdere hits heeft geschreven. Of gelooft iemand dat hier?

De '59 LP is DE lp..
Heeft niets met Whitesnake te maken, als jij hem te koop hebt kun dat ook vragen.

RS-Rik
2 december 2006, 02:50
WASP speelt toch alleen op enge puntige houtbewerksels?

Handig bij het sos snijen

B_2_the_a
2 december 2006, 08:08
maar dat bedrag gaat wel erg ver hoor ;)
hoe goed de gitaar ook is

Agent_Smith
2 december 2006, 09:11
Maar van iemand van Whitesnake geweest.... wie denkt daarmee te kunnen scoren? Straks willen ze mij nog doen geloven dat de gitarist van Europe meerdere hits heeft geschreven. Of gelooft iemand dat hier?

En waarschijnlijk heb je geen idee wie de gitarist van Europe is. En ook niet wie Peter Green of Gary Moore is.
Ik kan je vertellen dat John Norum dus absoluut regeert!


:)

Danny Drug
2 december 2006, 09:26
http://image.listen.com/img/356x237/1/1/9/4/584911_356x237.jpg

hier hoef ik ook geen gitaar van

grayfink
2 december 2006, 09:49
Hey die ken ik, die gast rechtsonder. Die heeft in een bandje gezeten met de broer van Paul Kemper die jarenlang in Normaal heeft gespeeld! :o

Agent_Smith
2 december 2006, 10:31
Hey die ken ik, die gast rechtsonder. Die heeft in een bandje gezeten met de broer van Paul Kemper die jarenlang in Normaal heeft gespeeld! :o

Ja idd. Die z'n LP wil ik best hebben.

zoon van Piet
2 december 2006, 11:04
heren heren.. alle commotie rond bedenkelijke 'hair'-bandjes ten spijt: een slordige half miljoen euro is een heel gangbare prijs voor een '59er LP standard. Zeker als ie een mooie tijgerstreep heeft, zoals deze. De toegevoegde waarde dat ie bezit was van een (overigens megagoeie) redelijk bekende gitarist is tegenover die basisprijs te verwaarlozen.

En ik snap wel dat jullie dat geld niet hebben. Ik ook niet, tenzij ik mn huis, mn auto, mn gitarenverzameling en mn vrouw verkoop. Maar dat verandert niks aan het feit dat deze gitaren voor deze bedragen echt verkocht worden.

Punt
2 december 2006, 11:10
Zeker.
De miljoen dollargrens is al overschreden.
Heeft overigens niets meer met de kwaliteit van de gitaar te maken.
Het is de verzamelwaarde.
1959 is het heilige LP jaar.

Fenndangoband
2 december 2006, 12:10
1959 is het heilige LP jaar.
Kan iemand mij even kort schetsen waarom dit zo is? Ik heb het meermaals gelezen maar weet nog steeds niet waarom?? :???:

Orpheo
2 december 2006, 12:37
Kan iemand mij even kort schetsen waarom dit zo is? Ik heb het meermaals gelezen maar weet nog steeds niet waarom?? :???:

omdat zo'n beetje alle groten der aarde een '58/59 les paul hebben, en omdat ze legendarisch zijn. joe perry, slash, jimmy page, clapton etc etc etc. allemaal een '58/59er. de 59'er is alleen NOG iets bijzonderder vanwege de vaak overdreven mapletop en dikkere frets.

het is gewoon de mythe die rond de gitaren hangt, en het sporadische grandioze exemplaar.

drap
2 december 2006, 12:45
Ben je mooi verneukt als je een '60er hebt :o

Lucluc
2 december 2006, 12:56
... dat europe ook nog gigantisch gave nummers heeft... final countdown is dus ook echt hun KUT nummer

O ja, Carry, dat was inderdaad een gaaf nummer!!!

Maar goed, als zo'n gitaar van een of andere latente bi-seksuele poedel is geweest, dan willen jullie hem extra graag hebben???

Kim Wilson
2 december 2006, 13:06
Ik heb een Japanse Fender te koop staan. Hij is van de rhythmgitarist van de William E-Street Bluesband geweest! Speciaal voor forumleden mag ie weg voor €1000. :)

taylor
2 december 2006, 13:08
de legendarische status kwam na het beano album van clapton toen kwamen ze er achter dat een les paul+marshall in staat was om een nieuw soort (heavy) sound te produceren.

daar is eigenlijk de echte verzamel woede onstaan van de 58/59 les paul.

maar 5 ton is niet echt gangbaar, normaal zullen ze zo voor rond de 2 ton van de hand gaan.

frekie
2 december 2006, 13:11
http://www.gbase.com/files/store_images/919/1570841/photo1_9cbb7.jpg

Is nog te koop voor rond de 10.000 US dollar. Gibson LP DC junior/P90. Of je scoort een Jap Tokai copie uit de CMS boedel 8-)
Simpel, rechttoe rechtaan maar wel errug ROCK 'N ROLL :rockon:

zoon van Piet
2 december 2006, 13:24
de legendarische status kwam na het beano album van clapton toen kwamen ze er achter dat een les paul+marshall in staat was om een nieuw soort (heavy) sound te produceren.

daar is eigenlijk de echte verzamel woede onstaan van de 58/59 les paul.

maar 5 ton is niet echt gangbaar, normaal zullen ze zo voor rond de 2 ton van de hand gaan.

Nou.... er zijn er diverse op Ebay gegaan het afgelopen jaar. Prijzen liggen echt rond het slordige half miljoen $$$... prijs wordt voornamelijk bepaald door originaliteit ( verkeerd schroefje? 25.000 eraf!) en de mate van vlammen/tijgerstrepen. bespeelbaarheid en klank wegen nauwelijks mee, want deze gitaren gaan in de vitrine...

Squier4ever
2 december 2006, 14:09
ander feit dat de prijs van 59'ers omhoog schroeft is het feit dat er gewoon fucking weinig van gemaakt zijn, ik geloof zelfs minder dan 1000, de LP was in die tijd erg impopulair, in 1960 (geloof ik) zijn ze zelfs een tijd gestopt met de singlecut Lp, verkocht te weinig. dus ook de '60 LP is best aan de prijs als je er eentje wil kopen.

net als de 1968 custom, omdat toen voor het eerst weer singlecut Lp's werden gemaakt.

dit zijn geloof ik de kloppende jaartallen maaar correct me if I'm wrong

zoon van Piet
2 december 2006, 14:16
434 stuks in 58 en 643 in 1959, volgens Duchossoir. tel daarbij nog enkele honderden in 1960, voordat men overging naar het SG-model.

taylor
3 december 2006, 11:43
op de prijzen van ebay moet je niet afgaan die zijn idd soms absurt en tevens vraag ik me vaak af wie daar zo koopt een vintage gitaar.

ik had ook in het algemeen over de 58/59 het merendeel ervan zijn plaintops niet tigertops wat deze dus wel is dat is nog veel zeldzaamer...

Punt
3 december 2006, 11:47
op de prijzen van ebay moet je niet afgaan die zijn idd soms absurt en tevens vraag ik me vaak af wie daar zo koopt een vintage gitaar.

ik had ook in het algemeen over de 58/59 het merendeel ervan zijn plaintops niet tigertops wat deze dus wel is dat is nog veel zeldzaamer...

Het stikt van de rijke babyboomers in de US die gek zijn op dit soort gitaren.
Die kopen ze voor de verzameling.

Als ik de BOTB (Beauty of the burst - boek met foto's van bekende 58/59's) eens inkijk staat dat vol flmetops....

taylor
3 december 2006, 11:52
toch waren het het merendeel van de LP standaard plaintops of een klein beetje flame zoals de number one van jimi page.

heavy-metal-thunder
3 december 2006, 14:37
ander feit dat de prijs van 59'ers omhoog schroeft is het feit dat er gewoon fucking weinig van gemaakt zijn, ik geloof zelfs minder dan 1000, de LP was in die tijd erg impopulair, in 1960 (geloof ik) zijn ze zelfs een tijd gestopt met de singlecut Lp, verkocht te weinig. dus ook de '60 LP is best aan de prijs als je er eentje wil kopen.

net als de 1968 custom, omdat toen voor het eerst weer singlecut Lp's werden gemaakt.

dit zijn geloof ik de kloppende jaartallen maaar correct me if I'm wrong

jep, klopt erg. NIEMAND wou een Les Paul single cut in die periode. Daarom zijn er zo weinig gemaakt. Er is zelfs heibel geweest tussen Les Paul en Gibson. Ik geloof dat Les Paul dan een tijdje opgestapt is bij Gibson, of dat hij enkel op commissieloon voor hen werkte... weet het niet precies;

zoon van Piet
3 december 2006, 15:13
dat is een ander verhaal. Les was n iet ingenomen met het SG-model waarop zijn naam stond. Bovendien was hij aan het scheiden en wilde hij van zn contracten af, omdat Mary anders de helft hebben moest...\

De Oorspronkelijke Lp was een mislukking, inderdaad. de LP werd op de markt gezet als een ... jazzgitaar!
De muziekstijlen waarvoor het ding geschikt was, werden pas jaren later geboren. Vanaf toen kon de LP een klassieker worden - en het 59/59 model het klassiekst van allemaal.

cardinal
3 december 2006, 16:30
onzin dit soort zaken. Zou ik nooit voor over hebben als had ik al het geld in de wereld. Heb collectabels nooit zo goed begrepen.

Kan ook nog steeds genieten van een goedkoop gitaartje, als ie maar klinkt en lekker speelt.

Agent_Smith
3 december 2006, 16:50
onzin dit soort zaken. Zou ik nooit voor over hebben als had ik al het geld in de wereld. Heb collectabels nooit zo goed begrepen.

Kan ook nog steeds genieten van een goedkoop gitaartje, als ie maar klinkt en lekker speelt.

To each his own

Dirkdewaard
3 december 2006, 17:47
De een koopt een schilderij om naar te kijken, de ander koopt een gitaar om naar te kijken.

Voor mij is er geen schilderij zo mooi als deze gitaar. :)

Dirkdewaard
3 december 2006, 17:50
jep, klopt erg. NIEMAND wou een Les Paul single cut in die periode. Daarom zijn er zo weinig gemaakt. Er is zelfs heibel geweest tussen Les Paul en Gibson. Ik geloof dat Les Paul dan een tijdje opgestapt is bij Gibson, of dat hij enkel op commissieloon voor hen werkte... weet het niet precies;

Gibson veranderde de LP in een SG vorm, Dhr les paul vond dit geen mooie gitaar en heeft zijn naam eraf laten halen. Volgens mij lag hij in een scheiding en gunde zijn vrouw geen extra geld.

Zo heb ik het in mijn hoofd.

Orpheo
3 december 2006, 18:29
Gibson veranderde de LP in een SG vorm, Dhr les paul vond dit geen mooie gitaar en heeft zijn naam eraf laten halen. Volgens mij lag hij in een scheiding en gunde zijn vrouw geen extra geld.

Zo heb ik het in mijn hoofd.

jep, zo zit t in elkaar :)

Squier4ever
3 december 2006, 18:36
was al eens verteld dirkdewaard, ff lezen



dat is een ander verhaal. Les was n iet ingenomen met het SG-model waarop zijn naam stond. Bovendien was hij aan het scheiden en wilde hij van zn contracten af, omdat Mary anders de helft hebben moest...\

De Oorspronkelijke Lp was een mislukking, inderdaad. de LP werd op de markt gezet als een ... jazzgitaar!
De muziekstijlen waarvoor het ding geschikt was, werden pas jaren later geboren. Vanaf toen kon de LP een klassieker worden - en het 59/59 model het klassiekst van allemaal.

Dirkdewaard
3 december 2006, 18:46
Mijn excuus Squier, het is zondag. :hippie:

Squier4ever
3 december 2006, 18:48
excuses aanvaard dan maar weer he :P

bert k
3 december 2006, 19:48
Hij wordt aangeboden met condition: excellent, terwijl hij flink beschadigd is. Nou geeft dat niets, maar noem hem dan relic of zo...

ColourofFire
3 december 2006, 20:07
Gibson veranderde de LP in een SG vorm, Dhr les paul vond dit geen mooie gitaar en heeft zijn naam eraf laten halen. Volgens mij lag hij in een scheiding en gunde zijn vrouw geen extra geld.

Zo heb ik het in mijn hoofd.

En later kreeg je nog eens het gelazer dat Gibson geen zin meer had om les te betalen en The Paul op de markt bracht...heel erg slechte zet. Zijn ze ook gauw op teruggekomen.

Orpheo
3 december 2006, 20:11
En later kreeg je nog eens het gelazer dat Gibson geen zin meer had om les te betalen en The Paul op de markt bracht...heel erg slechte zet. Zijn ze ook gauw op teruggekomen.

lijkt me een sterk verhaal. de The Paul was een goedkopere versie van de les paul...

zoon van Piet
3 december 2006, 20:35
Hij wordt aangeboden met condition: excellent, terwijl hij flink beschadigd is. Nou geeft dat niets, maar noem hem dan relic of zo...

Deze gitaar is NIET relic, maar gewoon echt natuurgetrouw oud. Even oud als ik, maar hij ziet er stukken beter uit. Vandaar 'excellent condition'....

bert k
3 december 2006, 20:48
Ik wist het, iemand zou over het woord 'relic' struikelen. :confused: Ik bedoel gewoon de beschadigingen op de body.

Marc Oblivian
4 december 2006, 10:23
De een koopt een schilderij om naar te kijken, de ander koopt een gitaar om naar te kijken.

Voor mij is er geen schilderij zo mooi als deze gitaar. :)

Je maakt een verkeerde vergelijking. Een gitaar kopen om aan de muur te hangen lijkt mij meer op een kwast en een tube verf kopen en die aan de muur hangen.
Punt is dat een gitaar een instrument is waar je wat mee moet doen om het uiteindelijke resultaat te maken: muziek.
Een schilderij heeft dat niet: het is af en hoeft geen inbreng van de eigenaar (tube verf en kwast weer wel...daar maak je het schilderij mee).

Kim Wilson
4 december 2006, 10:25
Je maakt een verkeerde vergelijking. Een gitaar kopen om aan de muur te hangen lijkt mij meer op een kwast en een tube verf kopen en die aan de muur hangen.
Punt is dat een gitaar een instrument is waar je wat mee moet doen om het uiteindelijke resultaat te maken: muziek.
Een schilderij heeft dat niet: het is af en hoeft geen inbreng van de eigenaar (tube verf en kwast weer wel...daar maak je het schilderij mee).
Dat is jouw visie. Voor een ander is de gitaar op zich al kunst genoeg. ;)

Dirkdewaard
4 december 2006, 13:24
Je maakt een verkeerde vergelijking. Een gitaar kopen om aan de muur te hangen lijkt mij meer op een kwast en een tube verf kopen en die aan de muur hangen.
Punt is dat een gitaar een instrument is waar je wat mee moet doen om het uiteindelijke resultaat te maken: muziek.
Een schilderij heeft dat niet: het is af en hoeft geen inbreng van de eigenaar (tube verf en kwast weer wel...daar maak je het schilderij mee).

Ok voor de een is een vaas een vaas voor de ander is het kunst.
Blijkbaar is het het zelfde met een gitaar, er worden veel gitaren tegenwoordig gekocht met de intensie deze te bekijken ipv te bespelen.
Soms jammer...

Fenndangoband
4 december 2006, 18:13
Woow... dit is leuk om eindelijk te weten vanwaar en waarom die "legendary" LP '59... bedankt.
Ik kijk naar een gitaar als een kunstwerk... de kleuren, vorm, materialen, karakter... Noem me een cultuurbarbaar als je wil maar liever een geil karaktervol gitaartje dan een Picasso (of toch niet... dan verkoop ik die Picasso en met dat geld koop ik een magazijn vol gitaren :) )...
Het is wel een feit... je moet er wel op durven spelen... het blijft een gebruiksvoorwerp (waar je wel goed zorg voor kan/moet dragen).

Punt
4 december 2006, 18:29
Je maakt een verkeerde vergelijking. Een gitaar kopen om aan de muur te hangen lijkt mij meer op een kwast en een tube verf kopen en die aan de muur hangen.
Punt is dat een gitaar een instrument is waar je wat mee moet doen om het uiteindelijke resultaat te maken: muziek.
Een schilderij heeft dat niet: het is af en hoeft geen inbreng van de eigenaar (tube verf en kwast weer wel...daar maak je het schilderij mee).

Tja, kunst waarderen vraagt toch wel iets van de waarnemer.
Als dat niet zo was dan hing er overal zo'n ventje met een traan.

Danny Drug
4 december 2006, 18:45
een gitaar als kunst moet bespeelt worden

een film als kunst moet bekeken worden


beide keren 'gebruik' je het item..

maar ik vind de film net zo mooi als hij in dvd in me kast staat, en ik vind mooie gitaren ook mooi als ze aan me muur hangen

Chris Winsemius
4 december 2006, 19:15
Had hier laatst 'n originele '57 LP GoldTop met PAFs in m'n handen, getaxeerd op 50.000 euro.

Best ok :) maar ik heb 'n aantal LPs (Gibson Custom shop en v/e gitaarbouwer) in m'n handen gehad die ik zelf lekkerder/beter vond.

Bij zulke gitaren praat je op dit moment meer over investeringen dan over "top axes", meeste oude/vintage top-axes zijn toch al v/d markt verdwenen.

Dirkdewaard
4 december 2006, 20:29
[QUOTE=Chris Winsemius]Had hier laatst 'n originele '57 LP GoldTop met PAFs in m'n handen, getaxeerd op 50.000 euro.

QUOTE]

Staat de '57 GT te koop?

Chris Winsemius
4 december 2006, 21:34
[QUOTE=Chris Winsemius]Had hier laatst 'n originele '57 LP GoldTop met PAFs in m'n handen, getaxeerd op 50.000 euro.

QUOTE]

Staat de '57 GT te koop?

Volgens mij niet.

Dirkdewaard
4 december 2006, 21:40
pindakaas :(