PDA

View Full Version : Isolatie zolderkame



Azrael
1 december 2006, 21:32
(wellicht kun je je eigen topic beginnen, om zaken gescheiden te houden)
Hoi Azrael,

Om met je laatste vraag te beginnen, de wol gaat tussen de spalken van het Frame, dus niet op de muur. Tussen de muur en het frame hou je een kleine luchtruimte (2,5 cm is prima) zodat het ontkoppeld en als "veer" werkt.

Laminaat zul je toch echt een stuk moeten afhalen. Frame NIET op het laminaat, en laminaat NIET tegen de muren en frame leggen (moet ontkoppeld zijn ivm impact geluiden, flankeringen etc)

Je zult nu eenmaal kosten moeten maken, daar ontkom je niet aan. En ga niet lopen bezuinigen op zaken. Geluidsisolatie is een serieuze zaak en kan makkelijk fout gedaan worden waardoor de gehele constructie uiteindelijk niet helpt. Ye don't want that, eh.

2xgips platen van 12mm is wel het minimum eigenlijk. Isolatie wol, goedkope prut is prima in dit geval. Liefst zonder damplaag. Houten frame niet te klein maken. minimaal 5cm breed. Stevig maken ivm de massa die er aan komt te hangen.

Alles goed afkitten rondom (alles, maar dan ook alles kitten)

Eventueel bouwvilt rondom frame ivm contact grond, muur plafond.

Voor zo'n muurtje ben je zo een paar honder euro kwijt. Een gemiddelde akoestische "kamer" bouwen kost je zo'n 5000 euro (incl afwerking, vloer etc).

Aan de hand van deze reactie open in even een nieuw topic. Ik zal het topic morgen of zondag vol met informatie over mijn betreffende kamer gooien en hoop dat mensen mij kunnen helpen met mijn isolatie plannen.

Voordat ik echter dat allemaal post had ik wat andere kleine maar wel relevante vragen m.b.t het geluid.

1. Maakt de postie van de gitaar versterker wat uit wat betreft de spreiding van het geluid? Ik gok zelf dat het niet zoveel uitmaakt omdat vooral de lage tonen het probleem zijn en die toch redelijk overal komen. Maar ik ben benieuwt.

2. Hetzelfde voor de positie van een drumstel en eventueel een tip om extra geluid tegen te houden daarvan. Ik zat te denken aan een podium wat gedempt is of iets dergelijks om contact geluid te verkomen. Zelfde geld voor de gitaar versterker. Voor heel weinig geld kan ik misschien een formaat versterker podiumpje maken wat een hoop knallen naar beneden zal tegen houden lijkt mij. De hele vloer zwevend maken (ligt nu laminaat) gaat mij qua kosten gewoonweg niet lukken.

Alvast bedankt , hopelijk weet ik over een tijdje genoeg om aan deze grote klus te beginnen en het ook fatsoenlijk uit te voeren.

De reden overgens dat ik dit wil gaan doen is omdat ik hard wil kunnen gitaar spelen en omdat ik een drumstel wil kopen. Naar mijn weten kan ik daar niet zachtjes op spelen of ik moet een oefen drumstel kopen maar daar vind ik dan weer gaan ruk aan. De kick van het drummen is ook het geluid dat eraf komt net als met lekker raggen op de gitaar.

Laatste vraag. Wat is precies het nut van glaswol in de muur - glaswol - muur constructie? Moet dat speciaal glaswol zijn of kan allerlei ander zacht spul ook? Ik werk in een tapijtzaak en vraag mij af of ik namelijk daar nog nuttige spullen kan meenemen. Dikke tapijt ondervloer kan ik aankomen in verschillende vormen voor weinig.

Roman
2 december 2006, 13:19
Hai.

Ik ben bang dat ik je nu toch slecht nieuwe moet brengen. Als je serieus met gitaar en drums herrie wilt gaan maken zul je met enkel een muurtje naar je buren en eventuele risers voor drum/versterker niet ver komen. Geluid is 3 dimensionaal en gaat overal dwars doorheen. Met name in de lage frequenties. Wat meteen je vraag beantwoord over spreiding van (laag) geluids. Bass heeft geen richting en hoor je overal bijna even hard. Met name in de hoeken van de kamer waar basgeluid zich verzameld.

In mid/hoog frequenties zul je wel verschil merken met plaatsing van de bron. Afhankelijk van het volume van de kamer kun je hier nog mee spelen maar zal in jouw geval (kleine kamer) niet veel uitmaken.

Dus, een muurtje naar de buren gaat het voor jou niet doen. Je zult dan echt een kamer-in-kamer moeten gaan bouwen welke ook nog eens zwefend moet worden uitgevoerd (dus ontkoppeld van huidige kamer).

Het wol tussen frame is om geluid in de spouw te absorberen. Zodat het geen grote "drum" wordt als het ware.

Volgens mij kun je beter opzoek naar een goede ofenruimte. Zekers als je (nog) thuis woont. En al helemaal als je de familie en buren te vriend wilt houden.

Denk er nog eens goed over na. Je zegt zelf al dat je het of goed of niet wilt doen. Well, there's only one way to do it right here.

Azrael
2 december 2006, 18:08
Kamer-in-kamer gaat een hele dure grap worden. Zeker gezien ik schuine wanden heb waar ik rekening mee moet houden en omdat ik verwacht geen jaren hier nog te wonen. Ook gaat het me niet lukken om het laminaat uit mijn kamer te slopen om een zwevende vloer te maken. Mijn ouders zullen gewoon daar helemaal niet blij mee worden.
Twee wanden zal inderdaad waarschijnlijk te weinig zijn omdat ik mijn versterker al door twee betonnen muur plus kamer heen ging. De buren 2 huizen verderop kwamen namelijk klagen. (eerste keer want daarvoor had ik een cube30 die gaat niet zo hard) Die vroegen zich eerst namelijk af waar in hemelsnaam al die herrie vandaan klonk. Toen hoorde ze een gitaar erin en was de link snel gelegt hehe...

Na pakweg 4 jaar ga ik eruit als ik een studie heb afgemaakt.
Ik denk dat gezien de hoeveelheid werk en het kostenplaatje ik goedkoper af zou zijn om iets te huren wat ver van de bewoonde wereld af ligt. Misschien een bedrijfsgedeelte ergens of iets dergelijks. Ik zou namelijk daar dan ook al mijn muziekspul willen neer knallen en moet dus iets veiligs ook hebben.
Lastig allemaal.....ik moet goed gaan overwegen wat ik nu precies moet gaan doen. Zijn eigenlijk maar twee opties....of isoleren en dan ook duur en goed (geintje zal vast een paar duizend euro kosten of meer) , of een andere ruimte vinden waar ik mij naar hartelust kan uitleven.

Roman
4 december 2006, 08:54
Ja, lastige keuzes. Ik zou op zoek gaan naar een ruimte die geprepareerd is voor dit soort zaken waar dus niemand last van je heeft.

Het spelen met niveau's van 100dB en hoger (waar je als drummer niet veel moeite voor hoeft te doen) is niet weggelegd voor in (rijtjes) woningen. Buren, medebewoners etc hebben daar altijd last van. Soms kun je gezette tijden afspreken, maar dan nog ben je gebonden.

ook voor toekomstige zaken is het helemaal geen slecht idee om rond te kijken naar bestaande structuren mbt het maken van muziek

veel succes!

Azrael
4 december 2006, 20:22
In iedergeval heel erg bedankt voor de informatie. Wie weet als ik ooit een eigen huis koop dat ik wel een kamer ervoor laat isoleren maar het is te duur dit voor een tijdelijk zolderkamer te doen. Elektronisch drummen vind ik niks dus ik laat het wel even varen. Heb mijn gitaar , ik zing en speel piano dus ik heb zat te doen nog. En binnenkort neem ik een vioolles om te kijken of dat bevalt.

Bedankt!