PDA

View Full Version : Scalloped neck?



Madcow
1 december 2006, 21:43
Wat is hier fijn aan? ik heb er zelf niet op gespeelt maar ik denk dat het niet fijn kan zijn.
Maar de vraag is eigenlijk: Post foto van je scalloped neck, en waarom Scalloped en niet normaal?

Zino Z
1 december 2006, 22:32
het zal best wel fijn KUNNEN zijn anders zullen mensen het niet gebruiken ;)

JimiDylan
1 december 2006, 23:50
Scalloped geeft betere mate van controleerbaarheid, het is echter wel iets zwaarder spelen

vulvasonic
2 december 2006, 00:00
Scalloped geeft betere mate van controleerbaarheid, het is echter wel iets zwaarder spelen

???????????
Hoezo zwaarder spelen?

Je moet juist heel licht op die dingen spelen, anders trek je de hele zooi vals. Dat is ook de reden dat sommige gitaristen er helemaal niet mee uit de voeten kunnen.

JimiDylan
2 december 2006, 00:40
Het is langzamer en je kan slechter akkoorden maken. Maar je hebt veel meer controleerbaarheid over de snaren, benden etc. :hippie:

Kaïn
2 december 2006, 12:05
Of je langzaam wordt ligt denk ik aan de gitarist. Een ene meneer Malmsteen haalt toch een redelijk snelheidje op een scalloped neck.

Dick Wolkendeck
2 december 2006, 12:52
Of je langzaam wordt ligt denk ik aan de gitarist. Een ene meneer Malmsteen haalt toch een redelijk snelheidje op een scalloped neck.

het gerucht gaat, inderdaad :seriousf:

JimiDylan
2 december 2006, 13:33
Klopt, maar die heeft zijn scalloped neck helemaal naar zijn eigen wensen gemaakt. En als je je een beetje verdiept in Yngwie zul je zien dat hij zelf meerdere malen heeft gezegd dat hij er langzamer van werd, maar dat de bespeelbaarheid zoveel vooruit ging, dat hij dat voor lief nam

DarknessAwaits
2 december 2006, 21:03
Ik heb slechts een keer een gitaar bespeeld met een scalloped neck (Ynwie Malmsteen strat van Oknarb180) maar dat je er langzamer van gaat spelen... nee, toch echt het tegenovergestelde.

Het speelt zo verrekte licht omdat je niet tegen het fretboard zelf aankomt, dat is echt wel een groot verschil. Akkoorden lukt me eigenlijk nog prima, ik moest nog wel een beetje moeite doen om de boel vals te duwen.

Al met al lijkt het me wel een leuke toevoeging maar toch zal ik het zelf nog niet gaan toepassen. Toch een beetje dat kenmerkende gitaristen conservatisme op dat gebied.:satisfie:

Anders Destium
3 december 2006, 00:30
Voordelen: makkelijke vibrato's, bends en andere nuances.
Nadelen: akkoordenwerk is kut, je drukt al snel te hard. Dat is echt een ontzettend nadeel IMO bij een hals die volledig is gescaloped.

Verder zijn snelle gitaristen ook op een scaloped toets snel, en langzame gitaristen op een scaloped toets nog steeds langzaam.

Gewoon zelf proberen, en kijken of het je iets lijkt of niet. Hearsay gelul daar wordt niemand vrolijk van.

Hier een foto van mijn scalops:

http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/Fender%20YJM%20strat/DSCN2526.jpg

GunMetalBlue
3 december 2006, 17:35
Ik zat met de brandende vraag wat scalloping was. Toen vond ik dit. (http://www.projectguitar.com/tut/scal1.htm)

Doet deze vent idioot of krijg ik er met reden de bibbers van? :o

sjoerd5
3 december 2006, 17:41
De heer blackmore had het (of course)

Maar hij heeft volgens mij alleen het onderste deel van zijn toets scalloped

Kaïn
3 december 2006, 18:34
Klopt, maar die heeft zijn scalloped neck helemaal naar zijn eigen wensen gemaakt. En als je je een beetje verdiept in Yngwie zul je zien dat hij zelf meerdere malen heeft gezegd dat hij er langzamer van werd, maar dat de bespeelbaarheid zoveel vooruit ging, dat hij dat voor lief nam

I stand corrected :chicken:

iwamoto
3 december 2006, 18:44
ik wil het ook nog steeds gaan toepassen op mn oude strat, maar mis het gereedschap, anders vraag ik wel aan mn tech of ik het bij hem mag doen..of hij het doet

fred dons
4 december 2006, 09:29
Malmsteen bullshit hier een beetje, in het begin van zijn carriere zei hij nog dat hij er sneller van ging spelen maar later (bang voor concurrentie?) werd het verhaal dat hij er langzamer van werd
(hij jokt ook altijd een beetje over de dikte van zijn snaren)

Blackmore heeft zijn hele nek gescalloped maar begint tamelijk ondiep op de eerste frets en wordt verder op de neck dieper

als je je stijl aan past aan een scalloped nek "kun" je sneller gaan spelen (ook daarna op een normale nek) maar dan moet je inderdaan "lichter" gaan indrukken

Zino Z
4 december 2006, 13:32
De heer blackmore had het (of course)

Maar hij heeft volgens mij alleen het onderste deel van zijn toets scalloped

jah net als Vai's EVO...

http://www.vai.com/Machines/guitarpages/EVO/images/large_images/neck_LRG05.jpg


http://www.vai.com/Machines/guitarpages/EVO/images/large_images/neck_LRG06.jpg

Maar deze zijn wel vrij diep of niet? En je zou ook niet zeggen dat ie er langzamer van geworden is ;)

fred dons
4 december 2006, 13:37
nogmaals blackmore heeft zijn hele toets gescallopped alleen worden de scallops dieper naarmate je hoger op de nek komt
blackmore strat
http://www.jorevall.com/freddie/BIlder/strat1.jpg

en vai heeft inderdaad alleen de laatste frets gedaan