PDA

View Full Version : 110 volt amp ?



ccc
1 december 2006, 16:36
Hoe laat je best een 110 volt amp uit de States op 220 volt draaien ?


Externe transfo of gaan sleutelen aan de amp zelf ?

Gielz
1 december 2006, 16:52
110 volt, met een aangepaste gewone stekker of nog het standaard amerikaanse stekkertype ?

Indien amerikaans :

een power converter zou ik zeggen, klein apparaat dat je in een gewoon stopcontact steekt en op het apparaat zijn er aansluiting voor de amerikaanse standaard.

Indien gewoon :

Ik heb al preamps etc gezien met een soort externe voeding aan gebouwd,
aangezien 110V meestal gepaard gaat met 60Hz ook.

Chris Winsemius
1 december 2006, 17:00
Hoe laat je best een 110 volt amp uit de States op 220 volt draaien ?


Externe transfo of gaan sleutelen aan de amp zelf ?

Da's afhankelijk v/d voedingstrafo die er in zit en het budget;

- 230 Volt tap: om laten solderen, andere zekering d'r in en bias laten checken
- met converter; iets meer gesjouw en gedoe maa amp blijft in originele staat
- voedingstrafo laten vervangen, let wel op het merk/etc. omdat dit onderdeel zeker/ook impact op de sound en feel heeft. MercuryMagnetics wordt vaak gezien als "ultieme replacement".

ccc
1 december 2006, 19:16
Ik ga dus best voor de converter (als ik de amp origineel wil houden), is de frequentie van belang ?

Chris Winsemius
2 december 2006, 09:06
Ik ga dus best voor de converter (als ik de amp origineel wil houden), is de frequentie van belang ?

Het belanrijkste is het wattage (meestal aangegeven door xxx VA).

Frequentie is gewoon 50 Hz hier, die wordt door zo'n converter niet omgezet.

Agent_Smith
2 december 2006, 09:18
Bij bijvoorbeeld een 110v jukebox wordt er gewoon een 'verhuistrafo' voorgezet en klaar. Spanning wordt omgezet, maar de frequentie is dus 50Hz ipv 60. (alleen de motoren draaien te langzaam). De buizenversterkers doen het er uitstekend op. Met gitaarversterkers zal dat dan toch ook wel gaan zeker?

Robin.ke
2 december 2006, 21:35
De frequentie is niet van invloed, omdat de voedingsspanning (in het geval van een transistoramp) toch wordt omgezet in een gelijkspanning. Bij een buizenamp is dit gedeeltelijk het geval, vaak wordt de buizengloeispanning niet gelijk gericht. Maar ook hierbij is de frequentie ook niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is het vermogen van de omvormertrafo. deze moet meer zijn dan het opgenomen vermogen van de amp.