PDA

View Full Version : bewaartemperatuur gitaren



steven fauconier
1 december 2006, 16:23
Hallo,

IK heb drie elektrische gitaren (tele, strat en les paul) maar ik weet eigenlijk nog altijd niet hoe ik ze best bewaar. Eerst lagen ze op de grond in onze living maar daar lag de vloerverwarming aan en dat leek me niet zo ideaal omdat de gitaren soms zweterig waren. Nu liggen ze op mijn kamer maar daar is het redelijk koud (mijn kamer is de vroegere garage, die omgebouwd werd tot kamer). Ze liggen daar nu dus onder enkele dekens maar ik denk dat het toch te koud is daar. Weet iemand van jullie wat de juiste temperatuur is om ze te bewaren ook rekening houden met de vochtigheid?

Alvast bedankt

guitarchris
1 december 2006, 16:31
het moet niet vochtig zijn en een beetje kou kunnen ze wel tegen.. Let wel op de houdbaarheidsdatum... zo klonk t haast haha

hendrix2
1 december 2006, 16:31
Hallo,

IK heb drie elektrische gitaren (tele, strat en les paul) maar ik weet eigenlijk nog altijd niet hoe ik ze best bewaar. Eerst lagen ze op de grond in onze living maar daar lag de vloerverwarming aan en dat leek me niet zo ideaal omdat de gitaren soms zweterig waren. Nu liggen ze op mijn kamer maar daar is het redelijk koud (mijn kamer is de vroegere garage, die omgebouwd werd tot kamer). Ze liggen daar nu dus onder enkele dekens maar ik denk dat het toch te koud is daar. Weet iemand van jullie wat de juiste temperatuur is om ze te bewaren ook rekening houden met de vochtigheid?

Alvast bedankt

Hmm, ze kunnen wel wat hebben hoor.
Mijn gitaren staan al jaren gewoon op m'n kamer. In de winter is het hier soms maar 10 graden. Vochtigheid kan een probleem vormen, maar dan moet het toch al héél vochtig zjn, dus ik zou er niets speciaals mee doen. Gewoon lekker op je kamer bewaren.

a darker shade of grey
1 december 2006, 16:32
ik vind het een beetje een non-item.....
je bewaart ze waar je ze het beste kwijt kan...

G.G.
1 december 2006, 16:45
Ze liggen daar nu dus onder enkele dekens maar ik denk dat het toch te koud is daar.

Dekens zijn bedoeld om warmte vast te houden (lichaamswarmte) Als je kamer koud is zal die deken alleen de kou vasthouden aangezien hij niet verwarmd wordt door lichaamswarmte. Heeft dus vrij weinig nut, en dekens kunnen vocht vasthouden wat ook niet goed is.

gewoon lekker in de koude kamer laten staan en genoeg ventileren om het vocht uit de kamer te krijgen.

FruscianteFan
1 december 2006, 16:52
Dekens zijn bedoeld om warmte vast te houden (lichaamswarmte) Als je kamer koud is zal die deken alleen de kou vasthouden aangezien hij niet verwarmd wordt door lichaamswarmte. Heeft dus vrij weinig nut, en dekens kunnen vocht vasthouden wat ook niet goed is.

gewoon lekker in de koude kamer laten staan en genoeg ventileren om het vocht uit de kamer te krijgen.+ 1, 234567

Rormo
1 december 2006, 18:06
In de bijbehorende koffer bewaren is wel erg goed. Dan kunnen ze niet kromtrekken en hebben ze ook minder last van eventuele luchtvochtigheid. Maar ik heb mijn gitaren gewoon aan de muur hangen hier.

Neals
1 december 2006, 22:33
Ik bewaar ze in koffers of tassen. Verder maak ik me om luchtvochtigheid niet al te druk.

vulvasonic
1 december 2006, 22:49
Temperatuur maakt dus niet zoveel uit.
Maar hou wel rekening met snelle temperatuurwisselingen, dat kan namelijk heel vervelend zijn. Hang je gitaar bijvoorbeeld niet tegen de muur op een niet goed geïsoleerde zolder. Als het buiten koud is, dan is het meteen steenkoud en als de zon een beetje gaat schijnen dan is het er niet uit te houden van de hitte.

De gitaar gaat er niet van kapot, maar je mag wel een flinke afstelbeurt verwachten.

Rewind
2 december 2006, 00:52
qua luchtvochtigheid, wat zal dan een beetje ideaal zijn?

op mijn kamer (zolder) is het in de zomer ècht heel heet (dan ga ik daar ook zeker geen gitaar spelen).
Nu verschilt de temperatuur in m'n kamer van normaal een graad of 15 en 21 als de verwarming eens aan wil slaan. De luchtvochtigheid varieerd tussen de 60 en 70%. Kan dit nog? als ze niet in de koffer of tas zitten?

Punt
2 december 2006, 02:45
Hang ze aan de muur.
Neemt weinig ruimte in, ze staan niet in de weg en je loopt ze niet omver

RS-Rik
2 december 2006, 02:46
Voor jou in de oven..

Het boeit echt niet zoveel. Tis geen slagroom ofzo.

terrasbeest
2 december 2006, 09:23
A rapid change in temperature or humidity can result in small cracks in the finish known as "finish checking". In most cases it happens when a chilled instrument is exposed to warm air. It occurs most frequently in the winter when a guitar case is opened in a warm room or studio after being outside. This is a result of the wood expanding faster than the lacquer. While this condition does not affect the tone it certainly does affect the appearance. To eliminate the possibility of this happening to your instrument we recommend you warm it slowly by opening the case slowly and fanning it to induce warm air to circulate over the top. If a bright bluish fog appears on the top, close the case immediately and let it warm up for a few minutes. Then lift the instrument a little bit from the case and allow the rest of it to warm to room temperature.

Danny Drug
2 december 2006, 09:31
als je gitaar langszaam koud word als hij buiten in een koffer staat... word hij ook langszaam warm als hij binnen is..

lijkt me dus logish dat je hem gewoon in de warme oefenruimte zet en ff een kwartiertje niet opent.. ga je je snaren ff goeddoen ofzo.... dan is je gitaar weer langszaam warm geworden..

Punt
2 december 2006, 11:04
Mensen betalen grof geld voor cheking.
Aging heet dat :)

<_-Tijs-_>
2 december 2006, 14:36
Temperatuur maakt dus niet zoveel uit.
Maar hou wel rekening met snelle temperatuurwisselingen, dat kan namelijk heel vervelend zijn. Hang je gitaar bijvoorbeeld niet tegen de muur op een niet goed geïsoleerde zolder. Als het buiten koud is, dan is het meteen steenkoud en als de zon een beetje gaat schijnen dan is het er niet uit te houden van de hitte.

De gitaar gaat er niet van kapot, maar je mag wel een flinke afstelbeurt verwachten.

als het heel warm is kan het wel uitmaken hoor, in de zomer in italie. ik stem mijn acoustische gitaar, 5 minuten later klonk het alsof mijn pasgeboren kennis erop sloeg met een rammelaar!

<_-Tijs-_>
2 december 2006, 14:37
A rapid change in temperature or humidity can result in small cracks in the finish known as "finish checking". In most cases it happens when a chilled instrument is exposed to warm air. It occurs most frequently in the winter when a guitar case is opened in a warm room or studio after being outside. This is a result of the wood expanding faster than the lacquer. While this condition does not affect the tone it certainly does affect the appearance. To eliminate the possibility of this happening to your instrument we recommend you warm it slowly by opening the case slowly and fanning it to induce warm air to circulate over the top. If a bright bluish fog appears on the top, close the case immediately and let it warm up for a few minutes. Then lift the instrument a little bit from the case and allow the rest of it to warm to room temperature.

ben niet zo goed in engels :satisfie:

terrasbeest
2 december 2006, 15:51
Een snelle verandering in temperatuur of vochtigheid kan resulteren in het ontstaan van kleine scheurtjes in de beschermlaag, ook wel bekend onder de naam “ finish checking”. In de meeste gevallen gebeurt dit als een gekoeld instrument wordt blootgesteld aan warme lucht. Zoiets komt meestal voor in de winter, wanneer een gitaarkoffer wordt opengemaakt in een warme kamer of studio nadat ze buiten is geweest. Dit is het resultaat van het snellere uitzetten van het hout dan van de laklaag. Hoewel dit verschijnsel geen effect heeft op de klank, heeft het zeker wel invloed op het uitzicht. Om de kans dat het voorkomt sterk te verminderen raden we je aan om het langzaam te laten opwarmen door de koffer niet te snel open te doen en eventueel te ventileren om op die manier de warme lucht geleidelijk over het instrument te laten circuleren. Als er een helder blauwige mist ontstaat op de bovenzijde, sluit dan onmiddellijk de koffer en laat het nog een paar minuten opwarmen. Daarna kun je het instrument een beetje optillen om het zo te laten opwarmen tot de warme kamertemperatuur.

zo dan?

Punt
2 december 2006, 16:43
checking heb je toch alleen bij nitrocelluloselak?