PDA

View Full Version : mass production



a darker shade of grey
1 december 2006, 15:05
Jah dit is al mijn tweede topic vandaag..weet ik....
maar ik heb nog een vraagje...
ik lees wel es dat made in korea, dus massaproductie, niet geweldig is, maar neem bijvoorbeeld schecter gitaren, die hebben een paar sexy modellen maar allemaal made in korea.

Is massaproductie echt zo slecht?, want alleen voor de stempel made in america mag je al 500 piek bijpassen...

almarvk
1 december 2006, 15:09
Massaproductie hoeft helemaal niet slecht te zijn, tis maar net hoeveel tijd, energie en geld je erin steekt. Dan komt de kwaliteit er ook wel uit. Je kan in China met waardeloze onderdelen en lawaaibomenhout een crappy gitaartje maken voor pakweg een paar tientjes of een gitaar met goede hardware en goed hout voor een paar honderd euri.

In de US of A zijn de lonen natuurlijk ook veel hoger. Dat zorgt natuurlijk ook voor hogere prijzen voor een vergelijkbare gitaar die gemaakt is in China/Korea oid.

Het heeft dus (IMHO) te maken met kwaliteit & kwaliteitscontrole.

LaurentB
1 december 2006, 15:19
Nou, ten eerste kan er door de voortschrijdende productietechniek een steeds hogere kwaliteit voor hetzelfde geld behaald worden, en ten tweede zijn er natuurlijk een aantal onderdelen die geen handmatige aandacht behoeven, en misschien op sommige punten beter machinaal gedaan kunnen worden.

Ten derde zijn de lonen in bepaalde landen uit het verre oosten nog steeds lager dan hier.
Natuurlijk moet het zaakje wel fatsoenlijk afgesteld worden, en dat zal handmatig moeten en dan is het een kwestie van hoeveel tijd daaraan besteed wordt.
Verder is er de materiaalkeuze.

Maar er worden in Korea absoluut behoorlijke spullen gemaakt tegenwoordig. En ik denk dat als het om gemechaniseerde productie-onderdelen gaat ik zeker niet a priori meer vertrouwen in amerikaanse of europese producten heb. Daar zijn die aziaten verdomd goed in.

Bij akoestische gitaren blijven dingen spelen als het vormen van het bovenblad, het afschaven van de braces, wat nog steeds handmatig beter kan gebeuren door een goede gitaarbouwer dan machinaal, lijkt me.

almarvk
1 december 2006, 15:28
Ik denk dat er evenveel machinaal wordt geproduceerd in China, Korea en US. Dat maakt elkaar vrij weinig. De lonen, kwaliteitscontrole en vakmanschap maken denk ik meer verschil.

olaf reijnders
1 december 2006, 15:52
Bij Cort kunnen ze in ieder geval prima gitaren bouwen. De afwerking is vaak iets minder, maar qua klank en bespeelbaarheid zijn ze zéér goed.

Voornamelijk de CNC techniek heeft ervoor gezorgd dat er sneller en zuiverder kan worden gebouwd. Dit zorgt ervoor dat in China (London City) en Korea etc. uitstekende gitaren worden gebouwd voor een prikkie (lage lonen).

a darker shade of grey
1 december 2006, 16:29
hm dank voor de reacties...
ik wil namelijk binnen nu en een jaar een tweede gitaar naast mijn cort met emg's (hah die werd genoemd afwerking is best okee, maar dat heeft volgens mij mijn gitaarmannetje deels gedaan)...om wat veelzijdiger te kunnen spelen...

olaf reijnders
1 december 2006, 16:39
Ik had een Cort Artisan B5 en die was zéér goed. De enige slordigheid was een stemmechaniek die scheef was gemonteerd. Best wel irritant dat je bij het stemmen de "vleugeltjes" van de stemmechanieken onderling elkaar raken. De fresingen van de pups waren ook redelijk ruim, maar dat zie ik wel vaker bij confectie gitaren.