PDA

View Full Version : En nou wil ik het toch weten....



Rutger
1 december 2006, 12:21
k Heb hier een oude Ibanez LP staan, 1,5 jaar geleden in huis gehaald. Ik ging er vanuit dat dat ding van multiplex was. Desalniettemin een leuk gitaartje en met wat upgrades heb ik er een goed geluid uit weten te halen.

Er was toen een hele discussie over op dit forum, maar eigenlijk betwijfel ik nu of ie wel van multiplex is. De body bestaat namelijk uit een opstapeling van blokjes/staafjes hout met een dwarsdoorsnede van circa 2 cm. En niet uit de dunne laagjes van één mm, zoals we multiplex nu kennen.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat daar destijds multiplex onder werd verstaan, maar ik vermoed eigenlijk dat het wel een houten body is, maar dan uit een aantal kleinere stukken opgebouwd.

Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven? Heet dit multiplex, of is het een goedkope manier om toch een 'massief' houten body te produceren?

jakaagte
1 december 2006, 12:38
Ik heb er weinig verstand van maar ik lees dat ie lekker speelt en je er tevreden over bent. Maakt het dan uit of ie van multiplex is of van hout of karton? Begrijp me niet verkeerd, je wilt het gewoon weten dat snap ik wel.

zoon van Piet
1 december 2006, 12:46
Ibanez LP-kopieen kwamen in verschillende gradaties voor, van multi tot massief-afhankelijk van de prijs. Jouw variant is volgens mij de meest gebruikelijke: een body van heel veel kleine balkjes. Daar zit dan een triplex top en back overheen - vaak met een tussenruimte waar de Lp bol is.

Rutger
1 december 2006, 13:24
exact

maar heet dat dan multiplex? ik wil het idd gewoon weten ;)

bass blom
1 december 2006, 13:26
ik heb multiplex deuren hier, 4 cm dik..
heb ff geteld, 20 laagjes.. 2 mm per laagje dus.
ik noem dat multiplex, niet een laag balkjes :D

Rutger
1 december 2006, 13:29
i know, smartass :p

t gaat me meer om het idee dat ie toch niet van multiplex is, ben ik weer wat blijer met mn plank(jes) ;)

Harry
1 december 2006, 13:36
noemen ze dit geen laminated of pancake body?

2350
1 december 2006, 14:21
Ik heb een stuk of 50 Ibanez kopietjes (gehad) maar daar zit er niet één tussen van multiplex. Verreweg de meeste zijn uit blokken mahonie van 20-25 mm over de lengte van de body verlijmd.

Rutger
1 december 2006, 14:26
Ja precies :)

He, waarom vertelt iemand mij nooit wat.... de hele tijd gedacht dat ik een multiplex plank had waar ik teveel voor had betaald :roll: :p

Pancake body is weer iets anders, dan heb je een body die bestaat uit een aantal lagen van verschillende houtsoorten

zoon van Piet
1 december 2006, 14:39
dat heet niet multiplex. het is in principe dezelfde constructie als de oude danelectros: balkjes met een buitenkantje - al is dat laatste bij Iba gelaagd en bij Dano van hardboard. Multiplex kwam voor bij goedkopere kopiegitaren , ik herinner me een Maya die ik vroeger had. Ik meen dat ook Ibanez zulke dingen had, onderaan in de catalogus. Maar zeker ben ik na 2350 niet meer...

Rutger
1 december 2006, 15:00
Oke top, bedankt voor de antwoorden! Rutger is weer blij :)

Dit is m btw, gepimpt en al :)

http://img364.imageshack.us/img364/6216/picture088028rd.jpg

LaurentB
1 december 2006, 15:29
Oke top, bedankt voor de antwoorden! Rutger is weer blij :)

Dit is m btw, gepimpt en al :)

http://img364.imageshack.us/img364/6216/picture088028rd.jpg

Hè? Is het een semi-hollow body dan? Dan is het toch geen Les Paul model? Wel ERG mooi trouwens!

Over losse stukjes hout gesproken: op de Dutch Guitar Builder's Meeting was iemand die een Stratocaster gebouwd had uit een IKEA snijplank, die uit een net dambordpatroon van blokjes hout bbestond. Zag er lollig uit, en scheen gewoon goed te klinken.

Rutger
1 december 2006, 15:40
Nee, hij is niet semi-hollow. Zoals eerder genoemd zweeft bij een Ibanez het bovenblad een stukje boven de massieve body. Daardoor krijg je wel een akoestisch tintje aan het geluid, dat wel.

Ik heb zelf die f-hole eruit gezaagd en gevijld. Het 'hollow'-effect heb ik bereikt door de body onder de f-hole donkerbruin (bijna zwart) te verven. Ben vrij trots op het resultaat mag ik wel zeggen :)

olaf reijnders
1 december 2006, 15:43
Wat ik weet is dat de body werd gemaakt van Mahonie met een Berken laag boven en onderop. De mahonie body is vaak van aaneengelijmde stukken inderdaad.

Wat heb je gepimpt? De F hole en de Bixby? En is dit een met een geschroefe of gelijmde hals?

Rutger
1 december 2006, 15:46
Bigsby idd ook, en de HB-sized P90 bij de neck. Verder kan de humbucker serie/parallel geschakeld worden met de mini-switch.

Verder een re-fret, nieuwe stemsleutels, brug en een SD hummie bij de brug, maar dat zat er allemaal al op toen ik m kocht.

Hij heeft een geschroefde hals, dat hebben zover ik weet alle Ibanezjes

LaurentB
1 december 2006, 15:46
Nee, hij is niet semi-hollow. Zoals eerder genoemd zweeft bij een Ibanez het bovenblad een stukje boven de massieve body. Daardoor krijg je wel een akoestisch tintje aan het geluid, dat wel.

Ik heb zelf die f-hole eruit gezaagd en gevijld. Het 'hollow'-effect heb ik bereikt door de body onder de f-hole donkerbruin (bijna zwart) te verven. Ben vrij trots op het resultaat mag ik wel zeggen :)

Mooi gedaan hoor! Ik had dat laatst zelf ook eens bedacht, dat zo'n F-gat boven in een Les Paul model mooi zou zijn, of als je op die manier een mini-hollowbody zou maken.

olaf reijnders
1 december 2006, 15:59
Hij heeft een geschroefde hals, dat hebben zover ik weet alle Ibanezjes

Dat is dus niet zo. De 2651 heeft een gelijmde hals en een mahonie body met een carved curly maple top. Een getrouwe kopie dus. Ibanez had een duurdere serie die veel dichter bij de origineel kwamen. Dit geldt voor de meeste modellen.
Check eens http://www.ibanez-vintage-page.de/.

FruscianteFan
1 december 2006, 16:08
Ben vrij trots op het resultaat mag ik wel zeggen :)En da's volkomen terecht!

Negative K3 fan
1 december 2006, 16:10
Ik heb zelf die f-hole eruit gezaagd en gevijld. Het 'hollow'-effect heb ik bereikt door de body onder de f-hole donkerbruin (bijna zwart) te verven. Ben vrij trots op het resultaat mag ik wel zeggen :)

aan de hand van wat ik zie op die foto mag het resultaat er zeker wezen, erg netjes!!

Rutger
1 december 2006, 16:45
Thanx :)


2..3..

rickert
6 december 2006, 23:38
Hey! Ik heb jou wah! :seriousf: Dat ding speelt zeker lekker :noob: Ik had toen ik 'm vast had al niet het idee dat het multiplex was! Hoe is het met dat telecasterproject waar je aan begonnen was?

Rutger
7 december 2006, 09:32
hey, leuk je hier te zien :) bevalt de Wah nog steeds?

als je dit topic goed gelezen had, had je gelezen dat hij dus niet van multiplex is :p ;)

voor m'n tele project heb ik ff geen geld, helaas....

rickert
7 december 2006, 11:13
hey, leuk je hier te zien :) bevalt de Wah nog steeds?

als je dit topic goed gelezen had, had je gelezen dat hij dus niet van multiplex is :p

voor m'n tele project heb ik ff geen geld, helaas....

yes maar ik bevestigde het nog even:-P de wah bevalt nog errug goed! jammer van je teleproject... als je maar wel foto's post als je hem af hebt :hippie: