PDA

View Full Version : Koch Multitone 100 vervangen



DaFonz
1 december 2006, 10:22
Hallo daar,

Ik zit een beetje te spelen met de gedachte om mijn Koch Multitone I 100 top + Koch 412SL cabinet (4 V30’s) te gaan vervangen. Niet omdat de versterker niet doet wat ik wil, maar omdat hij gewoon te hard is voor wat ik ermee doe. De penthode-triode schakelaar staat standaard op triode (50%) en de voorversterkers gaan niet verder dan half open. Volgens mij sta ik dan een beetje muggen te vangen met een kanon. Opzoek naar een nieuwe versterker dus.

Een combo’tje heeft de voorkeur, omdat toch net weer even iets makkelijker te vervoeren is met mijn Peugeot 106 (Koch top+kast, Ampeg 4x10 + top, twee gitaren, een bas en nog twee personen gaat net, maar is toch wel krap :P). Het geluid wat ik nu uit de Koch haal is: Het clean-kanaal staat gewoon echt clean. Drive-kanaal staat op een milde bluesy oversturing, in combinatie met het hals-element van mijn strat heerlijk. Op het gain-kanaal staat de gain-knop net niet half open, voor een geluid dat min of meer vergelijkbaar is het geluid van de leadgitaar in “Rain Down On Me” van Kane. Wat ik zoek is een combo die ongeveer dezelfde geluiden in zich heeft, eventueel met behulp van een drive-pedaal. Het clean zou eventueel wel een klein randje/iets warmer mogen, iets wat ik nu met het drive-kanaal geknepen zou kunnen doen, maar ik hou niet zo van knoppen draaien live ;).

Ik hoor heel veel goede dingen over de reissues van de Vox AC combo’s, maar schakelen tussen de kanalen gaat daar niet zo simpel als bij mijn Koch begrijp ik. Het kan wel met een A/B-switch, maar hoe moet ik dat dan voor me zien? Kabel van gitaar naar A/B-switch, twee kabels van A/B-switch naar versterker? Met een drive-pedaal erbij heb ik dan toch 4 verschillende geluiden? Ook begrijp ik dat de AC30 nog steeds wel vrij hard is, een AC15 zou theoretisch minder hard moeten zijn, maar is een totaal andere versterker begreep ik. Wat is dan het wezenlijke verschil (in geluid) tussen deze twee? Naast Vox zijn er natuurlijk nog een hoop andere versterkers om rekening mee te houden. Roept u maar! :D Wat is zeker de moeite van het testen waard?

Wat de rest van mijn spul betreft; ik gebruik een ’50 strat die in een cry-baby geplugd is, deze gaat via een flanger naar mijn versterker. Effect loops gebruik ik niet, dus zijn wat mij betreft geen vereiste.

Zo, best een verhaal… alvast bedankt voor de moeite :p

Fonz

Ps. Het budget is in principe wat ik terug zou krijgen voor de Koch. Iemand enig idee wat dit nog op zou moeten brengen?

Squier4ever
1 december 2006, 11:50
die nieuwe voxen hebben wel een normale footswitch hoor, je moet de AC-30CC versies hebben.

DaFonz
1 december 2006, 11:59
die nieuwe voxen hebben wel een normale footswitch hoor, je moet de AC-30CC versies hebben.

Ik dacht dat deze alleen voor de tremolo en reverb waren...

EDIT: Ik weet het zeker

henkr
1 december 2006, 12:07
Je bent tevreden over het geluid van een Koch; waarom geen Twintone combo?
Stuk compacter (1x12"), schakelbaar tussen 25 en 50 watt, reverb, solo- en gain boost (v2).

arjanb01
1 december 2006, 12:09
Hallo daar,

Ik zit een beetje te spelen met de gedachte om mijn Koch Multitone I 100 top + Koch 412SL cabinet (4 V30’s) te gaan vervangen. Niet omdat de versterker niet doet wat ik wil, maar omdat hij gewoon te hard is voor wat ik ermee doe. De penthode-triode schakelaar staat standaard op triode (50%) en de voorversterkers gaan niet verder dan half open. Volgens mij sta ik dan een beetje muggen te vangen met een kanon. Opzoek naar een nieuwe versterker dus.

Een combo’tje heeft de voorkeur, omdat toch net weer even iets makkelijker te vervoeren is met mijn Peugeot 106 (Koch top+kast, Ampeg 4x10 + top, twee gitaren, een bas en nog twee personen gaat net, maar is toch wel krap :P). Het geluid wat ik nu uit de Koch haal is: Het clean-kanaal staat gewoon echt clean. Drive-kanaal staat op een milde bluesy oversturing, in combinatie met het hals-element van mijn strat heerlijk. Op het gain-kanaal staat de gain-knop net niet half open, voor een geluid dat min of meer vergelijkbaar is het geluid van de leadgitaar in “Rain Down On Me” van Kane. Wat ik zoek is een combo die ongeveer dezelfde geluiden in zich heeft, eventueel met behulp van een drive-pedaal. Het clean zou eventueel wel een klein randje/iets warmer mogen, iets wat ik nu met het drive-kanaal geknepen zou kunnen doen, maar ik hou niet zo van knoppen draaien live ;).

Ik hoor heel veel goede dingen over de reissues van de Vox AC combo’s, maar schakelen tussen de kanalen gaat daar niet zo simpel als bij mijn Koch begrijp ik. Het kan wel met een A/B-switch, maar hoe moet ik dat dan voor me zien? Kabel van gitaar naar A/B-switch, twee kabels van A/B-switch naar versterker? Met een drive-pedaal erbij heb ik dan toch 4 verschillende geluiden? Ook begrijp ik dat de AC30 nog steeds wel vrij hard is, een AC15 zou theoretisch minder hard moeten zijn, maar is een totaal andere versterker begreep ik. Wat is dan het wezenlijke verschil (in geluid) tussen deze twee? Naast Vox zijn er natuurlijk nog een hoop andere versterkers om rekening mee te houden. Roept u maar! :D Wat is zeker de moeite van het testen waard?

Wat de rest van mijn spul betreft; ik gebruik een ’50 strat die in een cry-baby geplugd is, deze gaat via een flanger naar mijn versterker. Effect loops gebruik ik niet, dus zijn wat mij betreft geen vereiste.

Zo, best een verhaal… alvast bedankt voor de moeite :p

Fonz

Ps. Het budget is in principe wat ik terug zou krijgen voor de Koch. Iemand enig idee wat dit nog op zou moeten brengen?

Hey Fonzie !

Ga voor een kleinere koch ! Studiotone (pas met gemak in een klein autootje, handelbaar en hard zat ! EL84 buisjes dus het vox geluidje zit er ook in, heb em zelf ook !) of een Twintone 2 !

PeteRS
1 december 2006, 12:19
Een kleinere Koch, zou die daar niet zelf op zijn gekomen? :)

Wicked Willy
1 december 2006, 13:33
Een Multitone 50???? Of Twintone. Een Studiotone is wel heel erg lekker compact, maar heeft wel een totaal andere sound dan een Multi of Twintone.

DaFonz
4 december 2006, 09:26
OK, bedankt voor deze adviezen, maar die had ik al wel een beetje verwacht ja. Ik ben eigenlijk een beetje opzoek naar iets anders dan een Koch. Ik vind dat mijn versterker nu eigenlijk iets te netjes doet wat van hem verwacht wordt. Clean is gewoon clean, hetzelfde bij de andere kanalen, maar ik mis iets. Het geluid krijgt, naar mijn idee, te weinig kleur en karakter mee van de versterker. Dat dit komt doordat ik op ca. 20% van z’n kunnen sta te spelen wil ik best geloven, dus zal ook zeker wel even een Multitone 50 combo of Twintone meenemen in mijn test (mid)dag(en).

Iemand nog een idee welke versterker die een beetje aan mijn wensen lijkt te voldoen die ik ook zeker moet uitproberen? En iemand een idee wat een tweedehands Multitone 100 top + 4x12SL kabinet met V30’s op zou moeten brengen?

Dude
4 december 2006, 10:26
te vervoeren is met mijn Peugeot 106 (Koch top+kast, Ampeg 4x10 + top, twee gitaren, een bas en nog twee personen gaat net, maar is toch wel krap :P).


dat vind ik wel stoer... bind je die shit op het dak of gaan je passagiers op de trekhaak ?? ;)

ik kreeg met moeite mijn gitaren plus top en 2x12 in 106je..

anyway...



weet wat je wegdoet, das wat ik je wil zeggen !


en probeer de multitone 2 serie eens.. echt !

Lacrymosa
4 december 2006, 10:40
ik zou eerst even bij je eigen amp beginnen.
Als je nou 2 eindbuizen dr uit haalt, en dan de pentode/troide switcht op 50% zet, ben je al een heel eind.

Als je nu ipv een 4x12 een 2x12 of zelfs een 1x12 neemt.
Dan zou je nog naar de speaker kunnen kijken, want V30's gaan wel heel erg hard.

dml
4 december 2006, 11:52
Die 4x12" verkopen en bij Koch een Multitone-combo-behuizing kopen, versterkerdeel overzetten en je hebt een prachtig combo. Oh ja, zorg er dan wel voor dat je geen V30's neemt want dat kunnen ze met z'n tweeën niet aan.

Wicked Willy
4 december 2006, 12:32
Of gewoon een 2x12" Koch kabinet. Scheelt een hoop ombouwwerk.

DaFonz
5 december 2006, 10:47
dat vind ik wel stoer... bind je die shit op het dak of gaan je passagiers op de trekhaak ?? ;)

ik kreeg met moeite mijn gitaren plus top en 2x12 in 106je..


Hah, een beetje verkeerd omschreven zie ik. Het is nu net alsof ik als bestuurder nog 2 personen mee neem. Nee hoor, 1 bestuurder + 1 passagier. Kabinet op z’n rug naar binnen en dan in de auto een kwartslag draaien. De passagier heeft de basgitaar dan wel tussen zijn benen, maar toch. Ik verbaas me ook nog iedere keer hoe veel er nog in kan.

Anyway, gister even de top uit elkaar gedraaid om eens te horen hoe die klinkt met maar twee eindbuizen. Helaas had ik niet de goede schroevendraaier om het rek wat om de eindbuizen zit er af te halen. Na twee keer proberen met een verkeerde schroevendraaier zag ik het schroefkopje al misvormen, dus maar gestopt en was de moeite dus voor niets. Zier er trouwens allemaal erg netjes uit daar binnen.

Is er iemand die ongeveer kan vertellen wat de Multitone I 100 en het Koch 4x12SL kabinet met V30’s tweedehands waard is. Dan kan ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn, moet er geld bij of blijft er geld over voor iets extra’s :D

Tips voor zeker te testen combo’s zijn nog steeds erg welkom.

guhlenn
5 december 2006, 11:14
1200,- voor de set moet zeker lukken, meer behoord tot de mogelijkheden...

DaFonz
6 december 2006, 09:32
1200,- voor de set moet zeker lukken, meer behoord tot de mogelijkheden...

Dat mag ik hopen ja, bij Feedback Roterdam staat er een Koch combo gitaar Multitone 50 W OCCASION voor 1.359,- Het lijkt me toch dat ik voor mijn set toch wel meer dan die combo zou moeten kunnen krijgen, of zit ik er naast?

Nogsteeds zijn tips voor zeker te testen combo's welkom.

Wicked Willy
6 december 2006, 09:47
Als je een tweedehands versterker bij een winkel koopt, dan zit daar gewoon weer 19% btw op, bovendien heb je er een jaar garantie op. Als je iets via marktplaats oid koopt is dat niet het geval. Ik denk dat 1200 tot max 1400 euro een mooie prijs is, als ie in goede staat is.

Dweezman
6 december 2006, 10:14
dat vind ik wel stoer... bind je die shit op het dak of gaan je passagiers op de trekhaak ?? ;)
ik kreeg met moeite mijn gitaren plus top en 2x12 in 106je..
anyway...
weet wat je wegdoet, das wat ik je wil zeggen !
en probeer de multitone 2 serie eens.. echt !


Zo doe ik het, incl de hele band:
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/probleem.jpg

charlie45
6 december 2006, 11:01
ik denk dat je een te gekke set hebt. doe hem niet te snel weg. geen enkele versterker doet alle geluiden heel goed, en deze doet tenminste twee van de drie geluiden goed die je wilt.

probeer eens een versterker te lenen van iemand en neem die mee naar een paar optredens of repetities.

afgezien daarvan:
vox combo's zijn te gek en heel bruikbaar. wat ze niet doen is strak en hard in het laag. ook op hoog volume clean is niet zo koel. mijn vox ac30 wordt weggeblazen door een multitone 50w, dus laat staan een 100w.

Dude
6 december 2006, 12:00
bij Koch een Multitone-combo-behuizing kopen, .

zou dat niet onwijs prijzig zijn ?

ben wel benieuwd eigenlijk !

DaFonz
6 december 2006, 12:15
mijn vox ac30 wordt weggeblazen door een multitone 50w, dus laat staan een 100w.

Dat is juist het probleem, ik sta dat ding enorm te knijpen om enigzins handelbaar te blijven. Toch nog maar eens een juiste schroevendraaier op snorren en twee eindbuizen eruit halen...