PDA

View Full Version : versterking akostische gitaar



reitse
30 november 2006, 20:59
hey,

ik heb een akoustische gitaar met nylon snaren,
en wil ik het voor optredens versterken met een micorofoontje,
nu is het probleemdat ik niet weet of dat ook op een nylonsnarige gitaar kan, zoja welke merken kan je dan het beste nemen en zou je dat dan wel gewoon op een elektrischegitaarversterker aansluiten

dag,

reitse

reitse
2 december 2006, 11:40
waarom reageert niemand?

LaurentB
2 december 2006, 12:06
wtf, waarom reageert niemand?

Iedereen ligt nog met een kater in bed, man. Behalve ik dan, ik ben al aan het gitaar oefenen.
Is het geen idee een piëzo-element te monteren? Ik heb er een van Shadow op mijn klassieke gitaar zitten. Dus dat is een zadel met element eraan vast. Geen geboor en geschroef dus.
Vooral bij optredens gaan microfoons zo snel rondzingen, lijkt me. Hangt ook een beetje van het volume af natuurlijk.

Merc Wiersma
2 december 2006, 13:01
Flamenco-gitaristen gebruiken vaak een systeem met een microfoon. Ik heb er ook een aangeschaft (chromacord) voor mijn klassieke gitaar. Je moet sowieso een akoestisch gitaarversterker nemen en geen elektrische gitaarversterker. Rondzingen valt met die Chrommacord microfoon. Echter spelen in een band, waarnij je dus op een redelijk hoog volume moet spelen gaat niet. In dat geval is een goed piëzo systeem van bijvoorbeeld Fishman naan te raden. Die Chromacord mag je trouwens van mij overkopen tegen een schappelijke prijs. Ik gebruik de gitaar versterkt alleen in een band en daarin voldoet hij dus niet.

Merc Wiersma
2 december 2006, 13:02
Iedereen ligt nog met een kater in bed, man. Behalve ik dan, ik ben al aan het gitaar oefenen.
Is het geen idee een piëzo-element te monteren? Ik heb er een van Shadow op mijn klassieke gitaar zitten. Dus dat is een zadel met element eraan vast. Geen geboor en geschroef dus.
Vooral bij optredens gaan microfoons zo snel rondzingen, lijkt me. Hangt ook een beetje van het volume af natuurlijk.

Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen met Shadow zijn. Kun je aangeven hoe het Shadow-element is t.o.v. Fishmann elementen.

Ron Houben
2 december 2006, 13:15
Dit is een vraag di al honderd keer beantwoord is. Misschien is het een idee om hier een vast topic van te maken waarmee dit soort vragen in één keer mee beantwoordt zijn.
Bert K. zal ik daar eens een opzet voor maken?

@Reitse: "WTF" is echt niet gepast. Er zijn mensen die ook nog een leven naast jouw vraag hebben.

LaurentB
3 december 2006, 23:51
Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen met Shadow zijn. Kun je aangeven hoe het Shadow-element is t.o.v. Fishmann elementen.

Nee, want ik heb weer geen ervaring met die Fishman. Althans, niet op nylonsnarig.

Ik kan me echter wel herinneren dat toen ik mijn Crafter akoestische gitaar kocht, met Baggs element, ik die vergeleek met een Alhambra met een Fishman. En vooral versterkt was er een duidelijk verschil in het voordeel van de Alhambra met Fishman.

Toevallig heb ik mijn klassieke gitaar vandaag gebruikt, op een gewone Fender gitaarversterker, inderdaad eigenlijk niet zo geschikt voor een piëzo versterking, maar tot mijn verbazing ging dat nog heel aardig.
Je moet altijd zorgvuldig je EQ afstellen met piëzo. Vooral bij nylonsnarig niet teveel hoog erin, want dat gaat veel teveel 'knerpen', en ietsjes het laag opschroeven, want dat wordt meestal wat teveel onderdrukt t.o.v. het natuurlijke nylonsnarige geluid.

Don Capo
4 december 2006, 08:42
Dit is een vraag di al honderd keer beantwoord is. Misschien is het een idee om hier een vast topic van te maken waarmee dit soort vragen in één keer mee beantwoordt zijn.
Bert K. zal ik daar eens een opzet voor maken?

@Reitse: "WTF" is echt niet gepast. Er zijn mensen die ook nog een leven naast jouw vraag hebben.

Ron, ik ben het met je eens dat deze vraag al een aantal keer voorbij is gekomen maar ik ga er geen sticky van maken. Er bestaat zoeits als de zoekfunctie die mensen kunnen gebruiken en we hebben al een aantal stickies, ik wil de lijst niet te lang maken. Ik vind trouwens dat zo'n sticky eerder in opnemen/Recording past en niet in het akoestische gitaren Forum. Verder heeft Bertje K weinig in den melk te brokkelen op Akoestisch :D

reitse
4 december 2006, 14:44
weet iemand of de fishman neo-d een goede is ik heb een nylonsnarige akoustische gitaar en past hij dan wel in mijn klankast of is mijn klankkast te klein of te groot?

graag jullie adviezen

vriendelijke groet,

reitse

chris c
4 december 2006, 15:24
Zo'n magnetisch klankgatelement is volgens mij niet geschikt voor nylon snaren...

reitse
4 december 2006, 16:01
Zo'n magnetisch klankgatelement is volgens mij niet geschikt voor nylon snaren...

weet iemand dan wel een goede micoroof in je klankkast onder 100 euro?

Pais
4 december 2006, 16:15
Zo'n magnetisch klankgatelement is volgens mij niet geschikt voor nylon snaren...

Weet je het zeker? Ik heb er geen verstand van hoor, maar ik meen dat ik een tijd geleden een filmpje op internet zag waarbij een klankgat element werd gebruikt voor een klasieke gitaar.

Ron Houben
4 december 2006, 16:43
hallo Reitse,

Zit er geen goede gitaarbouwer/winkel bij jou in de buurt. Die kunnen je dit allemaal direct vertellen. Als je niet weet waarheen, kan je me een persoonlijk bericht sturen, dan verwijs ik je wel door.

chris c
5 december 2006, 09:57
Origineel gepost door chris c
Zo'n magnetisch klankgatelement is volgens mij niet geschikt voor nylon snaren...

Weet je het zeker? Ik heb er geen verstand van hoor, maar ik meen dat ik een tijd geleden een filmpje op internet zag waarbij een klankgat element werd gebruikt voor een klasieke gitaar.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar een nylon snaar heeft volgens mij geen invloed op een magnetisch veld. Daar heb je denk ik een metalen geleider (snaar) voor nodig.