PDA

View Full Version : Effects Loop



Fvddungen
18 december 2002, 10:31
Ik hoor van diverse kanten dat ik effecten in de effects loop moet zetten. Ik weet wel wat dat is, maar ik vraag me af waarom. Ik beschik niet over een echte gitaarversterker, maar ik heb de gitaar in mijn mixer geprikt, die weer op mijn eigen stereoset is aangesloten. Ik ben zeer zeer tevreden over het geluid. De versterker en boxen zijn namelijk van sony en van een behoorlijke kwaliteit.

Tussen de gitaar en mixer heb ik nu een v-amp zitten. Geweldig leuk ding. Maar zoals je al leest maak ik dus geen gebruik van de effects loop op mijn mixer.

Ik vraag me dus af of ik dit beter wel kan doen en zo ja, waarom dan. En als ik dit doe heeft het dan ook nog zin om een di-box tussen mijn gitaar en de mixer te zetten?

Alle tips zijn zeer welkom. Alvast bedankt voor de input.

Noctiis
18 december 2002, 10:34
omdat je bijvoorbeeld met een v-amp in de effectsloop, de preamp van de versterker paseerd en direct in de poweramp van de versterker gaat... das bij een v-amp fijn omdat die zelf al een preamp is :smile:

Fvddungen
18 december 2002, 10:42
Maar zoals ik al zei heb ik geen aparte gitaarversterker. Dus als ik het goed begrijp is zoals ik het nu doe prima genoeg.

Noctiis
18 december 2002, 10:59
ja :smile:
maar als jij het goed vind klinken maakt het toch niet uit hoe je alles aansluit? zolang t maar klinkt :smile:

basswasp
21 december 2002, 11:54
Sony is idd een heel goed versterkermerk... WTF?!

Om cd's op te draaien misschien, maar ik kan me echt niet voorstellen dat je 'zeer tevreden' bent met wat je nu hebt... Wel al eens een echte gitaarversterker geprobeerd?

Fvddungen
21 december 2002, 11:56
Ja, een 10 watt squier versterkertje van het stratpack. Met de v-amp + de sony geluidsset kom ik een heel end.

Als ik het geld heb ga ik wel voor de real thing.

basswasp
21 december 2002, 12:12
Ohh... 'k dacht dat je zo'n beetje je gitaar rechtstreeks (al dan niet met v-amp) in je stereo had geplugd... :smile:

Fvddungen
21 december 2002, 14:38
Dat heb ik ook. Het versterkertje gebruik ik niet. Mijn gitaar zit op de v-amp. Die weer op de mixer en die tenslotte in de Sony versterker.

Apello
22 december 2002, 00:19
Een effectloop is handig voor effecten die het beste achter de voorversterker moeten zitten. Dit zijn galm, delay en chorus e.a. Effecten die het beste klinken wanneer ze tussen je gitaar en de versterker zitten zijn een wahwah, een compressor of een scheurpedaaltje e.a. Probeer het maar eens net andersom, dan merk je dat een delay tussen gitaar en versterker nergens naar klinkt en dat een pedaaltje in de effectlus ook nergens naar klinkt.

Moonchild
22 december 2002, 01:21
Dus als je een Delay pedaaltje hebt moet ie in de effects loop?

Fvddungen
22 december 2002, 09:00
Nou wordt het leuk. Mijn V-amp heeft al die effecten. Nu weet ik nog niet of ik hem nou wel of niet in de effectloop moet zetten.

basswasp
22 december 2002, 10:28
Op 2002-12-21 14:38, schreef Quint:
Dat heb ik ook. Het versterkertje gebruik ik niet. Mijn gitaar zit op de v-amp. Die weer op de mixer en die tenslotte in de Sony versterker.

Eeh ja... maar ok, doe wat jij fijn vind klinken... :smile:

Fvddungen
22 december 2002, 10:45
Ach, ben nog niks beter gewend, zeg maar. Ik denk dat zodra ik de real thing heb staan, ik mezelf afvraag hoe ik in hemelsnaam voorheen.....

basswasp
22 december 2002, 11:03
'k heb ook weleens dat ik op vakantie over zo'n draagbaar cd-spelertje moet bassen/gitaren... en dan kom je weer thuis... aah! :smile: