PDA

View Full Version : Boss GT-8: zijn multieffecten nou echt zo k*t?



CardioClash
30 november 2006, 18:39
Hey,

mn vader kreeg een bonus van zn werk omdat hij 25 jaar zwoegt voor hetzelfde bedrijf, en hij wilde graag wat geld uitgeven. Toen begon hij tegen mij 'wat dacht je van een multi effect?' (hij had het zelf over een boss gt-8, en leek mij ook wel wat). Ik had echt zoiets van 'w00t, echt waar!?'.
Maar na een paar topics te hebben gelezen hier op dit forum begin ik toch te twijfelen...

De voordelen voor mij zijn:
- Dr zitten veel sounds in
- Dr zitten enorm veel mogelijkheden op
- Het bespaart geklungel met allemaal pedaaltjes en dingetjes enzo
- Het bespaart een hoop geld, want goede pedaaltjes zijn niet goedkoop las ik hier (bovendien speel ik nog maar een jaar en 2 maanden en ben ik niet zo technisch)
en dr is nog een hele rits voordelen maar die zal ik jullie besparen en to the point komen. Ik hoor namelijk van vrij veel mensen dat het een onding is en dat de geluidskwaliteit te wensen over laat. Ik citeer
"plastic geluid","paupersound","kutgeluid","kunstmatige herrie"

nu speel ik ook nog niet zo lang (ben wel van plan om er lang mee door te gaan) maar ik heb geen zin om 100-en euro's aan allemaal verschillende pedaaltjes uit te geven als een ongeveer hetzelfde geluid uit een multifx geval kan komen.

wat vinden jullie?
alvast bedankt :p

stumpy
30 november 2006, 18:54
Multi-effecten zijn vooral leuk als je nog niet helemaal weet wat je nou wil. Als je een jaartje een multi-effect hebt gehad, zul je snel tot de conclusie komen dat je lang niet alles gebruikt. De geluidskwaliteit in aparte effect pedalen is vaak beter (natuurlijk ook een kwestie van smaak). Op zo'n multi-effect heb je dus eigenlijk veel te veel opties waarvan je weinig gebruikt. Als je geen ervaring hebt met effecten is het zeker leuk. Of een gt-8 dan meteen nodig is is een tweede vraag..

CardioClash
30 november 2006, 18:58
jah dat was dus ook een beetje mijn vraag...
of ik beter voor losse effecten kan gaan of dat de gt-8 even goed is
(en als dat niet zo is, of ik dan beter voor een minder duur model kan gaan)

maar om het geld hoef ik het niet te doen, het bedrag dat mn vader heeft gekregen is vrij veel en hij weet er zelf ook niet mee wat hij er mee moet doen geloof ik... :p

stumpy
30 november 2006, 19:09
Wat ik dus ook al zei, is dat het geluid van de losse pedalen zeker beter is. (sommige pedalen uitgesloten...) (Je hebt hier bij ook nog keus, naar eigen smaak) Maar als je dan toch aan de multi-effect gaat, is de gt-8 (naar mijn mening) de beste. Je zou ook eens kunnen kijken naar de vox tonelab se.

CardioClash
30 november 2006, 19:27
ga ik zeker doen! zaterdag naar de feedback en dan es wat gaan proberen.. :)

thanks trouwens ;)

dml
30 november 2006, 19:52
Daar gaan we weer. Er wordt wederom geopperd dat bijna alle losse pedalen beter zijn dan de GT8. Welke pedalen dan? En hoe vergelijk je dat?

BeKaaW
30 november 2006, 20:42
Ik heb indertijd een GT-3 gekocht en vond het in de winkel een prima spulletje met een aardig geluid. Goed een GT-3 is geen GT-8 toch heb ik van m'n keuze alleen maar spijt. Met al zijn mogelijkheden gebruik ik slechst de reverb en de delay, ik denk dat dat genoeg zegt!

Ik krijg uit de GT-3 er net nooit die sound die ik wil er mankeert altijd wat aan. Direct in de mengtafel gaat het nog maar over een gitaar versterker zoals m'n JCM800 of m'n Savage vindt ik het echt niks, of het nu er voor of in de effect loop zet.

Het blijft ook de vraag wat je nu eigenlijk wil kwa sound en misschien ook de hoevaak ga je dat dan ook gebruiken? Liever een goede distortion van mijn versterker dan een mislukte Mega Boogie sound van de GT-3. En hoe vaak gebruik al die mogelijkheden als phaser en ringtone, octaver of een microfoon afstand voor je acoustische sound etc eigenlijk? Tevens vind ik dat bijvoorbeeld alle Wah geluiden van de GT-3 bagger zijn en het haalt het niet bij een Dunlop pedaaltje.

Ik denk dat ik zou kijken wat je wil kwa sound en diversiteit. Wil je van alles wat dan kan je een GT-8 overwegen. Wil je een bepaald en specifiek geluid dan zou ik toch voor een goede versterker met een paar losse pedaaltje gaan. Zelf zou ik nooit zo'n doos met geluiden meer aanschaffen

BeeJee
30 november 2006, 20:57
Ik heb zowel multi-effects (lexicon G2) als losse pedalen in mijn set-up. Beiden hebben ieder hun eigen voordelen in mijn beleving.

Harm
30 november 2006, 21:30
Hoi!

Kijk anders naar de alternatieven voor de GT-8

- Line 6 XT live: heb ik zelf en bevalt erg goed voor thuis en zeker met koptelefoon!

- Vox Tonelab: schijnt erg mooi te zijn ook! Demo's op de site erg goed!

- Zoom 9.2 (?): is hier op het forum veel over gezegd!

Ik zelf vermoed dat alle pedalen hierboven beter klinken dan de gt-8... Maar zeker weet ik het niet... Dus uitproberen en vraag anders een wat meer ervaren iemand mee voor de effecten!!

Succes en vooral uitproberen!

Harm

pimmedoris
30 november 2006, 21:38
Als je uit de GT-8 geen goede geluiden krijgt, ligt dat volgens mij meer aan je eigen geduld en instelllingen...
Je kunt zoveel af stellen en regelen dat je er echt wel een prima geluid uit krijgt. Je moet alleen wel de nodige tijd erin steken om het apparaat door en door te snappen en niet alleen door de presets te lopen.

Dat je niet alle opties gaat gebruiken is een tweede...

ateng
30 november 2006, 21:47
Dat vind ik dus ook. Meestal is het een kwestie van goed afstellen en de tijd ervoor nemen.
En voor mij geld dat voor de meeste moddeling, let niet te veel op die namen wat ze gebruiken als moddeling zoals bijvoorbeeld UK '80 en US lead. Kijk welke sound je bevalt en ga daar aan tweaken en maak zo je eigen sound. Wat boeit het als het niet als een Vox of een Marshall klinkt, als ie goed klinkt dan is het toch oke.

CardioClash
30 november 2006, 21:59
Ik ben net op gitaarles geweest en aan mn gitaarleraar gevraagd wat hij dr van vond. Hij vond het een goed ding en was er van plan zelf ook een te gaan kopen (die man heeft gitaren van 6000 euro, maar geen multi effect :S).. hij zei wel dat je voor de distortion beter een pedaaltje neemt. Zijn collega (de basleraar) zei over de gt8 "zou je dat nou wel doen!? plastic geluid joh"

Ik speel echt van alles, van Jimi Hendrix tot Metallica tot The Ramones, dus in principe is veel geluiden ter beschikking hebben wel fijn...

Ik ga in ieder geval naar de winkel en alle alternatieven tegen elkaar afwegen...

Hier op dit forum blijft in ieder geval de eeuwige strijd tussen de pedalisten en de multieffectionisten voortwoeden... :p

bat
30 november 2006, 22:13
Mensen die bij een multi-effect meteen 'plastic geluid' roepen, hebben iets teveel de wangedrochten van tien jaar terug in hun hoofd.

Tegenwoordig zijn er multi-effecten die een prima geluid kunnen maken. Natuurlijk, ze halen het niet bij de betere losse pedaaltjes, maar daar is het prijsverschil dan ook naar.

Een beperking van veel multi-effecten is de instelbaarheid. Aan de ene kant is er zoveel mogelijk, dat je door de bomen soms het bos niet meer ziet. Aan de andere kant kent ook een multi-effect zijn beperkingen, juist ook bij de instelbaarheid van de effecten op zich (om ruimte te besparen moeten controlefuncties soms gedeeld worden).

Maar laat je daar niet door afleiden. Juist met jouw ervaring is dit hét moment om een multi-effect te kopen. Het spelen ermee helpt je te bepalen wat je wel en wat je niet leuk vindt. Op termijn kom je dan tot een aantal effecten die je aanspreken en weet je ook wat je mist in die effecten in het multi-effect. En maak je een bewustere keuze als je toch die losse pedaaltjes koopt.

CardioClash
30 november 2006, 22:17
Maar laat je daar niet door afleiden. Juist met jouw ervaring is dit hét moment om een multi-effect te kopen. Het spelen ermee helpt je te bepalen wat je wel en wat je niet leuk vindt. Op termijn kom je dan tot een aantal effecten die je aanspreken en weet je ook wat je mist in die effecten in het multi-effect. En maak je een bewustere keuze als je toch die losse pedaaltjes koopt.

Zo had ik het nog niet gezien, dank je wel voor jullie advies :)

Maniaaaak!!
30 november 2006, 22:24
Heb destijds de Vox Tonelab, de GT8 en de PodXT naast elkaar gehad om een oplossing te vinden voor mijn gitaarspel ZONDER NORMALE VERSTERKER omdat vorig jaar Oktober mijn zoon is geboren en ik dus niet meer kon blazen in de kamer.

De PodXT klinkt ok ik vond alleen wel dat je veel moet draaien en pielen om een leuk geluid te produceren, ik ben een simpel mens en vond de interface niet rechtlijnig genoeg om het te gebruiken.

De GT8 is een leuk pedaal was niet erg onder de indruk van het modelling gedeelte van deze bak. De nadruk ligt imho erg op het ''multi-effect-zijn'' van dit product. Leuk speelgoed dat wel!

De Tonelab is met mij mee naar huis gegaan, naar mijn idee kon ik zonder teveel geklooi een goed geluid tevoorschijn toveren en klonk het apparaat het meest natuurlijk. Heb nog staan twijfelen om de SE te kopen, ik vond de maat alleen ietwat te groot. De Tonelab heeft een leuke interface en bestaat voor een groot deel uit Boss-style draaknoppen. Tevens heeft de Tonelab een buizeneindtrap (de buis gloeit zichtbaar in het apparaat erg stoer natuurlijk)

De SE versie van de Tonelab is anderhalf skateboard lang! Heb dus de non-SE versie van de Tonelab gekocht en heb er, na een kleine 2 jaar nog geen seconde spijt van gehad. Het apparaat is compleet van alluminium en dus vrij stevig.

armageddon
1 december 2006, 00:36
Ach, ik gebruik de GT8 nu al lang met veel plezier en veel succes. Je moet inderdaad niet alleen een delaytje gebruiken, maar soms eens lekker experimenteren. Een phaser freq bedienen met je pedaal etc. En ook kwa routing is dit ding 100x beter dan de Pod en de Vox vind ik :)

Overigens zijn de preinstalled patches een ramp. Je moet echt lekker zelf aankloten en rustig beginnen met slechts een enkel effectje en dan steeds het een en ander toevoegen.

Ik vind de GT8 niet te vergelijken met de POD en de Vox eigenlijk:
- POD en Vox kunnen uit zichzelf hele overtuigende geluiden creeeren
- GT8 moet je gebruiken als aanvulling op een amp

Harm
1 december 2006, 07:48
Ach, ik gebruik de GT8 nu al lang met veel plezier en veel succes. Je moet inderdaad niet alleen een delaytje gebruiken, maar soms eens lekker experimenteren. Een phaser freq bedienen met je pedaal etc. En ook kwa routing is dit ding 100x beter dan de Pod en de Vox vind ik :)

Overigens zijn de preinstalled patches een ramp. Je moet echt lekker zelf aankloten en rustig beginnen met slechts een enkel effectje en dan steeds het een en ander toevoegen.

Ik vind de GT8 niet te vergelijken met de POD en de Vox eigenlijk:
- POD en Vox kunnen uit zichzelf hele overtuigende geluiden creeeren
- GT8 moet je gebruiken als aanvulling op een amp

Ja, daar ben ik het wel mee eens.. Het is een ander vlak, De POD en Zoom zijn toch meer echt modelling, de Vox eignelijk ook wel... Ik beschouw de GT6 en GT8 ook altijd als een aanvulling...

Over instellen, ja de line 6 vereist wel meer instellen, tweaken duurt wat langer maar dat ben ik gewend met een rack, hehehe!!!

Succes!

Harm

sugarfish
1 december 2006, 10:22
Als je uit de GT-8 geen goede geluiden krijgt, ligt dat volgens mij meer aan je eigen geduld en instelllingen...
Je kunt zoveel af stellen en regelen dat je er echt wel een prima geluid uit krijgt. Je moet alleen wel de nodige tijd erin steken om het apparaat door en door te snappen en niet alleen door de presets te lopen.

Dat je niet alle opties gaat gebruiken is een tweede...

Dikke +1

De GT8 is niet een apparaat wat je voor je neerzet en je kunt los gaan. Dat doe je de eerste dag om het apparaat te leren kennen.
Je kunt namelijk zoveel aanpassen dat er een hoop fout kan gaan en je geen lekker geluid hebt. Elk effect is behoorlijk aanpasbaar en je hebt de mogelijkheid om de FX-chain aan te passen...nou ja, ik kan zo wel even doorgaan.

Je zou eens een weekje de GT8 thuis moeten hebben om te kunnen bepalen of het iets voor je is. (eigenlijk is dat voor ieder multi-effect van toepassing).

Ik heb gekozen voor de GT8 voor de verschillende mogelijkheden en omdat ik alleen covers speel. (van funk tot blues tot rock tot jazz) Daarnaast vind ik die weirdo geluiden helemaal tegek.
Als ik daarvoor losse pedalen moet aanschaffen dan ben ik een kapitaal kwijt.

Het heeft me wel een drietal maanden gekost om het apparaat goed te doorgronden. Ik denk dat eenieder die het apparaat niet, of niet meer dan 1 dag heeft geprobeerd, niet voldoende kan beoordelen of het wel of geen goed apparaat is.

Je zult toch je eigen weg moeten vinden, en ga vooral proberen!

marcelca
1 december 2006, 10:23
hallo

ik heb absoluut geen ervaring met de boss maar heb sinds een maand of 2 a 3 een pod xt live, hier ben ik helemaal weg van, heel veel patches te vinden die met usb makkelijk in de pod te zetten zijn en de patches kan je ook makkelijk aanpassen op de pc , dus geen gerommel met kleine knopjes maar gewoon met muis en toetsenbord....

weet niet of het een alternatief voor je is maar zou het zeker is proberen...



wat ik wel vind is dat het het beste klinkt over de koptelefoon of over een cleane versterker, ik gebruik zelf een vox ad30vt en die vind ik er niet super geschikt voor, het geluid is wel mooi hoor maar via de koptelefoon beter

het probleem hiervan is dat de vox versterker die ik heb ook een modeling versterker is

ateng
1 december 2006, 14:26
Ik vind de GT-8 ook niet slecht en je moet m inderdaad gebruiken met een goede versterker.
En ik vind het ook onzin als ze zeggen dat losse pedalen beter klinken dan de GT-8. Wat je niet mooi vind klinken wil niet zeggen dat het dan slecht is. Wat voor jou niet bruikbaar is kan voor een ander weer super klinken.

johanb
1 december 2006, 14:41
Ik gebruik boss gt 3 . Maar vind vaak dat wat ik gisteren met veel tijd en proberen heb ingesteld vandaag nergens naar klinkt

BLOK182
1 december 2006, 15:09
Als je echt de slimme, zuunige Hollander wil uithangen: probeer een tweedehands GT3/GT6 om erachter te komen of een multieffect jouw ding is. Voor hetzelfde geld kom je er na 2 maanden achter dat je eigenlijk alleen de wah en soms een delay gebruikt. Dan kan je alles los pakken. Mocht je nou na een tijdje erachter komen dat je een hoop effecten gebruikt, check dan de gt8 en vergelijk eens met pedaaltjes los:p Maar goed, als je echt niet op het geld hoeft te letten en het verder niezo boeit, kan je ook gelijk een GT8 pakken:p

Kaboemba
1 december 2006, 19:33
Er is vast al heel wat gezegd en dus kan dit er ook nog wel bij.

Eeen multi-fx is prima, zeker als je nog niet weet wat je wel of niet wilt aan effecten. Denk echter ook even na of je b.v. amp modeling belangrijk vindt want dan moet je NIET voor de GT-8 gaan.
Persoonlijk ben ik niet kapot van de boss fx-en maar eerlijk gezegd heb ik de gt-8 nog nooit gehoort, wel de gt-3 en gt-5.
Ik vond en vind de digitech dingen vaak beter en als je modeling wilt dan zou ik voor de line6 of vox spullen gaan.

renier
1 december 2006, 20:22
ik heb voorheen multieffecten gebruikt (digitech 2120, Boss GT-6, ME-50, etc.)

en gebruik nu losse pedalen. redenen:

a) live is het veel overzichtelijker. als je te veel gain heb, draai je op 1 pedaal de gainknop terug, ipv door presets te gaan lopen en door allerlei menu's te baggeren. heel leuk al die opties en mogelijkheden, maar in het heetst van de strijd is simpel en overzichtelijk altijd het beste.

b) de sound was het gewoon net niet. tuurlijk komen ze in de buurt, maar het blijft een benadering. met losse pedaaltjes kun je per effect een leverancier kiezen.

c) als er live iets sneuvelt, ben je de sjaak met multieffecten. je hebt dan helemaal niets meer. een goeie basissound uit je amp, aangevuld met een paar losse pedaaltjes is wat dat betreft betrouwbaarder. tuurlijk kan een pedaal sneuvelen, maar dan ben je 1 effect kwijt, ipv je hele sound. als IT'er durf ik ook gerust te zeggen: vertrouw nooit iets met een processor erin als het erop aan komt.

d) multieffecten zijn nerdy. gewoon een paar afgesleten trapdozen en een wirwar van kabels is stoerder.

e) wanneer je met losse pedalen speelt, ben je je veel bewuster van de opbouw van je geluid. je kiest dan voor een basissound die je aanvult, in plaats van voor 40 verschillende prefab geluidjes die live allemaal totaal anders klinken, waardoor je de ene keer totaal onhoorbaar bent, de andere keer veel te hard staat en een derde keer veel te weinig bas hebt.



overigens was voor mij reden A het belangrijkste.

Kaboemba
1 december 2006, 20:27
Je moet wel een knap beroerde it-er zijhn om dat te zeggen. En dat zeg ik als it-er.

hassent
1 december 2006, 20:58
He, daar is ie weer als ZOOM promoter :seriousf: . Als je die Mfx gaat testen, zet er dan ook eens een G9.2TT naast. Ik denk dat je versteld staat. Ik ga niet weer m'n hele verhaal posten, dat is hier op het forum wel terug te vinden.
Succes met testen!!

ben vanhoof
1 december 2006, 21:10
Waarom zo'n dure multieffectpedalen?? Als je nog niet zeker bent wat je echt wilt, zou je dan niet beter iets van 150€ kopen ipv zo'n GT 8 van 400€? Ik denk bv aan digitech, zoom,... Ikzelf heb ook n multi effectpedaaltje en gebruik enkel de distortion en de reverb en soms de wah.

hassent
1 december 2006, 21:23
Kan ook, de zoom G2 en G7 zijn ook prima pedalen.

Exitinside
2 december 2006, 10:43
Ik heb zelf ook de gt-8 en ik ben tot de conclussie dat ik nog heel wat uurtjes moet pielen om er goed mee te kunnen werken.
Wat me opvalt bij de preamp gedeelte is dat je de uitgangsignaal zeker op 3/4 moet zetten, anders klinkt hij niet.

De reden dat ik hem gekocht heb is o.a vanwege de aansluitmogenlijkheden ( loop in de effectchain zetten waar je maar wilt).
Een andere reden is om wat meer variatie in mijn geluid te hebben en om te kunnen opnemen met mijn computer.
Ik gebruik hem in combinatie met een Engl thunder combo, waarbij ik door middel van de 4 kabel methode bepaalde effecten voor de engl preamp zet en andere effecten na de engl preamp zet. Dit werkt wel erg goed.

Een tegenvaller van de gt8 vind ik de wah's, deze missen toch wat "punch".
maar ja, dat compenseer ik met mijn losse wah.
Voor de rest zitten er een hoop bagger presets op, een paar hele goeie, en ook een hoop "gaat wel presets".

Zelf vind ik het ruk als je moet tapdansen om effecten te kiezen, dus dan is zo'n multieffect wel ideaal.
Maar ja, ik geef toe, als ik het vergelijk met losse pedaaltjes, tis net iets minder, maar dat maakt de gt8 GEEN k*t/waardeloos/onding.

Ik denk dat je erg verwent bent als je die gt8 krijgt ;) aannemen dat ding

fortydays
12 december 2006, 00:56
Ik heb nog een GT5... heb ik in mijn begin jaren een keer gekocht. Het was erg handig om zo te kijken wat ik eigenlijke wilde... Ik kwam er wel snel achter dat er uit de GT5 geen scheur te halen was.... (weet niet hoe dat met GT8 zit...) Zoals de meeste mensen al hebben gezegt gebruik je op den duur een fractie van wat een multi je te bieden heeft... Zonder mijn gt5 had ik nu niet de vette sound dan wanneer ik zou zijn begonnen met losse pedaaltjes..... En een tweede hands multi is goedkoper dan een aantal losse pedaaltjes... en ik vind dat het je smaakt helpt ontwikkelen...

rjong999
12 december 2006, 11:04
Ik denk dat e.e.a. ook veel te maken heeft met hoe je de opbouw van je eigen geluid benaderd. Er zijn grofweg 2 manieren:

1. je bedenkt en maakt een geluid dat een samenstelsel is van verschillende effecten, preamp modelling enzo, en slaat dat op onder een knop. Je kunt met een GT-8 dan alle kanten op, het feit dat 'ie dual processor is maakt 'm direct al de meerdere van de veelgenoemde alternatieven (als je snapt hoe je dat moet gebruiken) en hij heeft qua routing etc. ook de meeste mogelijkheden. Dus voor 'geluidsbouwers' het ultieme apparaat. Het alternatief is voor alle effecten die je uit de GT8 zou gebruiken "echte" kastjes te kopen en die met een flinke midi-switch in je rek aan te sturen. Dat *kan* soms beter klinken (puristen hebben altijd gelijk, ik weet het), en zal zeker veel duurder zijn - reken al snel op het 10-voudige als je het een beetje serieus aanpakt.

2. Je gaat uit van je basisgeluid, switched dat clean, crunch of lead, en voegt daar dan naar smaak soms een effect toe. In dat geval kun je dus prima met losse effectjes uit de voeten, want je zult er dan waarschijnlijk niet veel gebruiken en ook niet vaak switchen. Als je jezelf een beetje inhoud kun je voor de prijs van een GT8 misschien net een beginnetje aan nette effecten aanleggen - iets van een booster/distortion/screamer, een delay/reverb ding, een chorus, allemaal niet te boutique natuurlijk, want dan is je GT8-geld al weer op. Je geluid zal mogelijk beter zijn dan dat van een goed getweakde GT8.

Misschien is aanpak 2. de meest puristische. Maar je sluit jezelf wel af voor alle mogelijkheden die de GT8 biedt en die niet zomaar uit een kastje te halen zijn. Ik zou daarom toch maar van aanpak 1. uitgaan (tenzij 2. je al helemaal gelukkig gemaakt heeft natuurlijk, vroegah was het niet anders dan zo...) en lekker met de GT8 aan de gang gaan tot je vastgesteld hebt dat je iets beter nodig hebt (en kunt vinden en betalen)

ateng
12 december 2006, 11:23
Ik denk dat e.e.a. ook veel te maken heeft met hoe je de opbouw van je eigen geluid benaderd. Er zijn grofweg 2 manieren:

1. je bedenkt en maakt een geluid dat een samenstelsel is van verschillende effecten, preamp modelling enzo, en slaat dat op onder een knop. Je kunt met een GT-8 dan alle kanten op, het feit dat 'ie dual processor is maakt 'm direct al de meerdere van de veelgenoemde alternatieven (als je snapt hoe je dat moet gebruiken) en hij heeft qua routing etc. ook de meeste mogelijkheden. Dus voor 'geluidsbouwers' het ultieme apparaat. Het alternatief is voor alle effecten die je uit de GT8 zou gebruiken "echte" kastjes te kopen en die met een flinke midi-switch in je rek aan te sturen. Dat *kan* soms beter klinken (puristen hebben altijd gelijk, ik weet het), en zal zeker veel duurder zijn - reken al snel op het 10-voudige als je het een beetje serieus aanpakt.

2. Je gaat uit van je basisgeluid, switched dat clean, crunch of lead, en voegt daar dan naar smaak soms een effect toe. In dat geval kun je dus prima met losse effectjes uit de voeten, want je zult er dan waarschijnlijk niet veel gebruiken en ook niet vaak switchen. Als je jezelf een beetje inhoud kun je voor de prijs van een GT8 misschien net een beginnetje aan nette effecten aanleggen - iets van een booster/distortion/screamer, een delay/reverb ding, een chorus, allemaal niet te boutique natuurlijk, want dan is je GT8-geld al weer op. Je geluid zal mogelijk beter zijn dan dat van een goed getweakde GT8.

Misschien is aanpak 2. de meest puristische. Maar je sluit jezelf wel af voor alle mogelijkheden die de GT8 biedt en die niet zomaar uit een kastje te halen zijn. Ik zou daarom toch maar van aanpak 1. uitgaan (tenzij 2. je al helemaal gelukkig gemaakt heeft natuurlijk, vroegah was het niet anders dan zo...) en lekker met de GT8 aan de gang gaan tot je vastgesteld hebt dat je iets beter nodig hebt (en kunt vinden en betalen)

Manier 2 is voor mij het beste manier. Je basissound aanvullen met GT 5/6/8 en dan presets maken voor rhythm en lead.
Losse pedalen beter dan multifx is onzin en er zijn een paar goede pedalen op de markt maar de mogelijkheden van een multifx maakt het weer goed.
Sommige pedalen zijn gewoon hypes en de hele stoet gaat er in mee omdat een bekende gitarist ermee speelt. Het gaat er om of het je sound is wat je zoekt en niet omdat het een merk is of een hype.

Azrael
12 december 2006, 13:09
Mij lijkt de GT8 met de 4 kabel methode juist ideaal. Gewoon een onwijs veelzijdig multi-effect lijkt het me! En al zijn de amp simulaties klote , die hoef je niet te gebruiken. Want de effecten vind iedereen juist fantastisch ervan. En wat is er nu fijner dan met een druk op de knop wisselen van effecten? Ideaal!
Nadeel....het ding schijnt nogal slechte distortions te hebben wat ik toch jammer vind. Maargoed , ik ga hem wel eens goed aan de tand voelen in een muziekwinkel.

rjong999
12 december 2006, 13:25
Nadeel....het ding schijnt nogal slechte distortions te hebben wat ik toch jammer vind. Maargoed , ik ga hem wel eens goed aan de tand voelen in een muziekwinkel.
Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens. De distortions zijn niet beter of slechter dan de 'gewone' Boss distortions. En die zijn gewoon OK, wie dat niet vindt heeft een afwijkende smaak want het zijn toch echt de meest verkochte wereldwijd. Nou is er niks met een afwijkende smaak, anders dan dat 'ie voor algemene vergelijkingen minder geschikt is.

Maar naast de standaard Boss spullen zitten er ook heel aardige simultaties bij van o.a.de tubescreamer, zonder meer bruikbaar. In het geheel 30 zijn er verschillende Overdrive/Distortion modellen. Natuurlijk niet allemaal prachtig, of nuttig, of heel verschillend, maar wel veel keus. Ik blijf zelf vaak hangen op de DS1, maar zo zal iedeeen ze eigen favo hebben.
Daarnaast ook nog 46 amp sims, waarvoor min of meer hetzelfde geldt: niet allemaal even verschillende of bruikbaar, maar all-in-all toch wel redelijk OK. En voor iedereen die dan roept: "Mijn Twin Reverb klinkt beter" zou ik zeggen: hartelijk gefeliciteerd, als ik het geld had kocht ik er ook een. En dat zal voor de meeste GT8-bezitters wel gelden: die gaan voor veelzijdigheid tegen een lage prijs.
En dan zijn er ook nog mogelijkheden zoals layeren van twee verschillende amps, en dat icm de distortions geven een vrijwel onbeperkte mogelijkheid je eigen geluid te zoeken. Wie dat leuk vindt (en veel GT8-bezitters vinden dat) is hier dus aan het juiste adres. Vindt je dat duf en nurdy, en geef je liever je geld uit aan hele dure one-trick-ponies: veel plezier ermee. Het zegt de meeste mensen niet zo veel maar in je eigen wereldje kun je dan (gegeven voldoende geld, zin en tijd) king zijn (als je een Bogner the Fish had, maar die heb je niet ;-) - dus dan maar queen met je CAE)

(het moest er even uit, sorry...)

Kim Wilson
12 december 2006, 14:08
Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens. De distortions zijn niet beter of slechter dan de 'gewone' Boss distortions. En die zijn gewoon OK, wie dat niet vindt heeft een afwijkende smaak want het zijn toch echt de meest verkochte wereldwijd. Nou is er niks met een afwijkende smaak, anders dan dat 'ie voor algemene vergelijkingen minder geschikt is.

...
Dat zegt niet altijd iets over de kwaliteit, maar eerder over de marketing van het produkt. Windows is ook de wereldwijde standaard, maar dat komt niet omdat dat nou zo goed is. Ze hebben een ijzersterke marketing, dat is waar ze goed in zijn. Ik zeg niet dat Boss pedalen slecht zijn, maar jouw vergelijking gaat niet altijd zonder meer op.

rjong999
13 december 2006, 00:16
Geen enkele vergelijking gaaat volgens mij zonder meer zomaar op. Maar de mijne in dit geval dus wel en de jouwe (windows) in dit geval dus niet. Ik zeg ook niet dat Boss beter is ofzo, alleen dat het de meest algemene smaak vertegenwoordigd.

Kim Wilson
13 december 2006, 08:29
Geen enkele vergelijking gaaat volgens mij zonder meer zomaar op. Maar de mijne in dit geval dus wel en de jouwe (windows) in dit geval dus niet. Ik zeg ook niet dat Boss beter is ofzo, alleen dat het de meest algemene smaak vertegenwoordigd.
Ja hoor, wat jij wil... :confused:

rjong999
13 december 2006, 10:31
Geen enkele vergelijking gaat volgens mij zonder meer zomaar op...

Kim Wilson
13 december 2006, 10:34
Nee, dat klopt. Maar jij zegt dat Boss effecten zeker goed zijn, omdat ze het meest worden verkocht. Ik wil alleen maar zeggen dat verkoopsucces geen garantie is voor een goeie kwaliteit.

Volkswagen wordt ook vreselijk goed verkocht, maar er zijn betere merken...

rjong999
13 december 2006, 10:50
Nee, ik zeg niks over de kwaliteit van Boss in relatie tot het verkochte aantal. Ik zeg alleen dat daarmee duidelijk wordt dat Boss de mainstream smaak is: ze zijn gewoon OK en wie dat niet vindt heeft een afwijkende smaak (van het gemiddelde dus). Daar lijkt mij niks mis mee, en is verder ook geen waardeoordeel of zo.

Kim Wilson
13 december 2006, 11:00
Nee, ik zeg niks over de kwaliteit van Boss in relatie tot het verkochte aantal. Ik zeg alleen dat daarmee duidelijk wordt dat Boss de mainstream smaak is: ze zijn gewoon OK en wie dat niet vindt heeft een afwijkende smaak (van het gemiddelde dus). Daar lijkt mij niks mis mee, en is verder ook geen waardeoordeel of zo.
Dit bedoel ik dus. Boss is zo bekend (goeie marketing) dat iedereen denkt dat Boss hét merk is. Net als men vindt dat Windows hét besturingssysteem is.

dml
13 december 2006, 11:05
Nee, dat klopt. Maar jij zegt dat Boss effecten zeker goed zijn, omdat ze het meest worden verkocht. Ik wil alleen maar zeggen dat verkoopsucces geen garantie is voor een goeie kwaliteit.

Volkswagen wordt ook vreselijk goed verkocht, maar er zijn betere merken...

Boss effecten zijn ook gewoon goed. Als ze niet goed zouden zijn, dan zouden ze ook niet verkocht worden. Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat Boss "kut" is....... Natuurlijk zijn er "betere" effecten, al kun je weer een totaal andere discussie starten over wat precies "beter" is. En meestal levert dat "betere" ook een hogere prijs op. Je kan er niet omheen dat Boss een standaard heeft gezet met hun effectpedalen, en zo goed als het hele arsenaal is terug te vinden in de GT-8.

Volkswagen wordt goed verkocht, het zijn immers goede auto's, dat hebben ze in de loop der jaren waargemaakt (geldt evenzo voor Boss) en ze doen er ook alles aan om dat zo te houden. En natuurlijk zijn er betere merken......

dml
13 december 2006, 11:07
Dit bedoel ik dus. Boss is zo bekend (goeie marketing) dat iedereen denkt dat Boss hét merk is. Net als men vindt dat Windows hét besturingssysteem is.

Net als men vindt dat Marshall hét merk is voor gitaarversterkers, net als Fender hét merk is voor Strat's en Tele's, net als Gibson hét merk is voor LP's, net als John Petrucci dé beste gitarist is, enz. enz. enz. Er is altijd wel een "betere"..........

Leg eens uit wat jij verstaat onder goede marketing?

Kim Wilson
13 december 2006, 11:18
Goeie marketing is goeie reclame, veel naamsbekendheid. Als je maar vaak genoeg de naam hoort, moet het wel goed zijn. Ik zeg niet dat Boss kut is. Ze hebben best hele goeie effecten, voor een redelijke prijs. Maar de stelling "veel verkocht, dus goed" klopt lang niet altijd.

Over Volkswagen: Ze hebben in de jaren 80 met de Golf II een ijzeren reputatie opgebouwd. Daarom verkopen ze nu nog zo goed. Dat is niet vanwege de kwaliteit van de nieuwe auto's. Er komen steeds meer klachten voor.

Opel stond in de jaren 80 en 90 altijd in de top 3 van verkochte auto's. Terwijl er binnen 5 jaar al de gaten invielen, zo roesten deden die krengen. Je kon geen tweedehands Opel vinden met gave achterspatborden. En nog steeds zijn Opels vreselijk roestgevoelig. Maar toch staan ze nog steeds aan de top.

Goeie reclame zorgt voor goeie verkopen.

rjong999
13 december 2006, 11:31
Niet alleen goede reclame: het produkt zelf moet toch ook wel deugen, goed geprijsd zijn, op het juiste moment op de juiste plaats in de juiste winkel liggen, ook in de praktijk zijn reputatie waarmaken enzo. Natuurlijk kan een merk als Boss dat beter dan een boutique bouwertje. Maar who cares ? Nogmaals: De GT-8 zit propvol effecten die door de meeste mensen goed gevonden worden. Het is daarom een apparaat dat bij veel mensen de juiste snaar zal raken. Tel daarbij op dat ook de technische features behoorlijk OK zijn en dan heb je dus gewoon een prima apparaat in handen voor een heel redelijke prijs.
Maar je kunt ook rustig naar je alternatieven kijken: is de veel hogere prijs van de G9 redelijk, en koop je dus liever een Zoom ? Ik dacht van niet (alweer vanuit die mainstream gedachte, de GT8 kan alles dat de Zoom kan en dan nog een beetje extra). Wil je dan liever losse kastjes, omdat je toch maar een paar effecten gebruikt ? Trek dan je portemonnee maar open want je bent dan al snel veel meer geld kwijt (zeker als je het bedieningscomfort van een GT8 wel op prijs stelt). En is het extra aan (subjectieve) geluidswinst je dat geld waard: doen! Lijkt me simpel. Maar voor de mainstream GT8-bezitters zal dat niet het geval zijn, denk ik.