PDA

View Full Version : Nylon beter voor beginner?



ASK4MORE
30 november 2006, 15:31
Hallo allemaal,

Als je gitaar leert spelen op een nylon snarige gitaar, kom je dan later niet in de problemen als je staal snarig gaat spelen? (Vanwege het formaat, de scherpte van de snaren etc.) Ik vind die nylon veel prettiger op het moment omdat ik beginneling ben maar zou later ook gewoon op staal willen kunnen spelen.

Alvast bedankt!

Groetjes

Dennis :jam:

Spitfire
30 november 2006, 15:34
Je komt iig niet in de problemen, het is even wennen, maar doordat je gewend bent op een klassieke gitaar te spelen (bredere hals, actie is hoger) zal (met mij was dit het geval) je op stalen snaren makkelijker kunnen spelen.

Don Capo
30 november 2006, 15:35
Dennis,

De afweging die je moet maken heeft meer te maken met wat voor muziek je wilt gaan spelen. Laat je niks aanpraten over moeilijker of makkelijker leren wanneer je eerst nylon of eerst staal speelt, allemaal lariekoek. Belangrijk is dat je speelt wat je wilt spelen en daar plezier uit haalt, de techniek word alleen goed door veel, heel veel te oefenen, dat kan je alleen maar dan als je er plezier in hebt en de muziek leuk vind.

Dus, wat wil je gaan spelen?

ASK4MORE
30 november 2006, 15:41
Ik ben fan van The Eagles (Hotel California, Tequila Sunrise etc, Girl from yesterday etc.) en Fleetwood Mac. Een beetje in dat genre. Maar ook van Bon Jovi, Bryan Adams etc.

Don Capo
30 november 2006, 15:55
Geen gezeur, staalsnarig! (en dat uit de mond van een Nylon fanaat)

Maar serieus, wanneer je dat leuk wilt laten klinken is staalsnarig te prefereren aan Nylon.

Spitfire
30 november 2006, 15:55
Excusus, ik dacht dat je al nylon speelde en dat je je afvroeg of dat wel slim was. Maar wat Don Capo zei ;)

Hazze
30 november 2006, 16:04
Inderdaad voor staalsnarig gaan.

Men zei vroeger tegen mij dat vroeg beginnen met electrisch ook niet goed was... Nog steeds geen spijt van. Maar das weer een andere discussie.

Alberto
30 november 2006, 17:27
Als je op een nylonsnarige gitaar begint is het wat minder pijnlijk voor de vingers.
Verder is de hals breder dus als je op een Spaanse gitaar een barré kunt nemen dan kan je het op alle gitaren :) verder is het advies wat Don Capo gaf het beste. De muziekstijl die je wil spelen beïnvloed je keuze!

guitartub
30 november 2006, 18:35
Zoals Don Capo zei: Ga gewoon staalsnarig spelen als je graag liedjes van The Eagles wilt spelen. Dus zoals gezegd: De stijl die je wilt gaan spelen is bepalend voor de gitaar die je nodig hebt. (Ik kan me ook niet voorstellen dat je Heavy Metal of Hard Rock wilt gaan spelen en dat doet op een Akoestische Nylon of Staalsnaar.)

Alvast veel suc6.

Pais
30 november 2006, 19:29
Ik speel vanalles op Nylon. Ik heb ook Staalsnarig, maar het speelt gewoon minder fijn. Mijn gitaarleraar speelt ook vanalles op Nylon, ook popliedjes, ook optredens.
Ik ben bijna verliefd geworden op het geluid van nylon. Het is wat je zelf prettig vind, maar het feit dat iemand van pop houdt, hoeft niets te maken te hebben met je gitaarkeuze

guitartub
30 november 2006, 19:47
Die popliedjes zullen dan ongetwijfeld voor nylonsnaar gearrangeerd zijn. Volgens mij praten we over iemand die wil beginnen met gitaarspelen, die zal dus ook nog geen voorkeur hebben voor nylon of staal, laat staan dat hij overweg kan met speciale arrangementen.

BeKaaW
30 november 2006, 20:01
Het heeft alles te maken met wat je leuke muziek vindt en hoe het moet klinken. Ik vind het kortzichtig om te claimen dat je op een bepaald instrument moet beginnen. Ik ken diverse mensen die op alle mogelijke gitaren zijn begonnen zijn, ze spelen allemaal op hun manier een prima stukje muziek en dat heeft alles te maken met motivatie. Het motiveert om muziek te spelen die je wat doet en dan ook met plezier en alle inzet. Of dat nu met nylon of staal acoustisch of electrictrisch is.

Ik ben begonnen met les op een viool met later daarbij een western met stalen snaren. Ik speel nu op alle mogelijke gitaren inclusief electrische bas en ook nog steeds viool omdat ik vind dat alles zijn eigen klank heeft die past bij een bepaald geluid dat juist bij die muziek hoort.
Het is waar - zoals gemeld - dat de hals van een spaanse gitaar breder is in vergelijk met een western. Ik denk wel dat een spaanse gitaar ondanks de brede hals wat minder kracht vereist.

Nou, success bij je keuze!

Pais
30 november 2006, 21:14
Die popliedjes zullen dan ongetwijfeld voor nylonsnaar gearrangeerd zijn. Volgens mij praten we over iemand die wil beginnen met gitaarspelen, die zal dus ook nog geen voorkeur hebben voor nylon of staal, laat staan dat hij overweg kan met speciale arrangementen.
Er is toch wel iets wat je meer aanspreekt dan de ander? Ik wist gelijk dat ik voor nylon wilde gaan, ook al had ik nog nooit 1 van de twee in handen gehad.

ASK4MORE
1 december 2006, 00:06
Bedankt voor de reacties. De voorkeuren zijn duidelijk op dit forum. Geniet sowieso van het spelen en oefen gewoon lekker op beiden. :D

guitartub
6 december 2006, 11:33
Er is toch wel iets wat je meer aanspreekt dan de ander? Ik wist gelijk dat ik voor nylon wilde gaan, ook al had ik nog nooit 1 van de twee in handen gehad.

Toen ik veel klassiek speelde deed ik dat bij voorkeur over een nylonsnarige gitaar. Toen ik wat verder kwam en meer jazz en pop ging spelen vond ik dat over die nylonsnaar niet mooi tenzij de liedjes speciaal voor nylonsnaar waren uitgeschreven. (Dergelijke arrangementen zijn gewoon te koop.) Ik speel dus inmiddels over diverse gitaren (Nylon- staalsnarig, Hollowbody Jazzgitaar, Solid body pop en rockgitaar en sold body 4 en 5snarig basgitaar.) Maar ik ben dus (heeeeeel lang geleden) begonnen op nylonsnaar. Niet omdat ik die voorkeur had maar gewoon omdat dat nu eenmaal zo was als je klassiek ging doen. Naarmate ik vorderde is ook mijn smaak gaan veranderen waarna ik uitgesproken voorkeuren kreeg waarover je gitaar zou moeten spelen.

ASK4MORE
6 december 2006, 12:04
Ach ik vind het sowieso leuk om te oefenen. Ben nu Country Roads van John Denver, de akkoorden, aan het spelen. Dat gaat best goed al zeg ik het zelf haha. Ik heb beide gitaren nu. Had eerst alleen een Western maar kon voor 30,- euro een Nylon snarige kopen. Dat heb ik niet gelaten...

Groeten,

Dennis

Gitaristje 18
7 december 2006, 19:51
Ik zelf leerde gitaar spelen op de nylon snaar toen ik iets van 8 of 9 was ofzo. Ik was na een jaar gestopt. Ik vond er niks aan en ik zag er toen het nut niet van in. Maar een paar jaar geleden kreeg ik weer steeds meer interesse in het gitaar spelen en met name op de elektrische gitaar. De eerste nootjes leerde ik met software en de oude nylon snaar waar ik toen ook op leerde spelen. Maar ik kocht al erg snel een elektrische gitaar. Een poos later kocht ik er ook een akoestische staalsnaar bij.
Nu op dit moment speel ik het liefst op de elektrische, maar akoestisch spelen vind ik ook erg leuk. Maar ik moet wel zeggen dat als ik enkel op een akoestische gitaar moest spelen en niet elektrisch zou mogen spelen dan was ik allang gestopt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik vind dat iemand die gitaar wil leren spelen dat enkel en alleen maar moet doen op het soort gitaar waar zijn of haar interesse ligt. En natuurlijk, elektrisch spelen is makkelijker, maar als je ook akoestisch wilt spelen en je koopt een akoestische gitaar dan leer je ook akoestisch spelen waarbij je dus meer en ander werk moet verrichten om een goede toon te krijgen zeg maar. Ik kan dus zowel elektrisch als akoestisch spelen.
Kortom, als je dus een akoestische gitaar wilt leren spelen, leer dat dan spelen op de akoestische gitaar die jij mooi vind klinken. Anders kan je snel gedemotiveerd raken.