PDA

View Full Version : Klankverschil Ibanez RG570 vs. RG1570



Thom TK
30 november 2006, 15:13
...ervan uitgaande dat ze kwalitatief identiek zijn (wat ze geloof ik ook zijn).

Oke, de RG570 heeft:
Maple neck
"standaard" mounted pickups
250K potmeters

De RG1570 heeft:
Een 5-layer laminated neck
direct-mount pickups
500K potmeters

Aangezien ik mijn huidige RG470, dus met de specs van de RG570, nogal dun vind klinken, heeft de RG1570 dat ook?
Ik neem namelijk aan dat die direct mounted pickups en laminated neck een behoorlijke invloed op de sound moeten hebben.
Ook schijnen de potmeters invloed op het geluid te hebben, met name met high-gain humbuckers.

Iemand ervaring?

sjoerd5
30 november 2006, 16:41
Deze gaat naar elektrische gitaren

vulvasonic
30 november 2006, 16:47
Ik heb een RG570EX gehad. Dat ding was in alle opzichten perfect, behalve het geluid. Ik vond de PU's ronduit ***. Toen zat er nog een V7, een V8 en een S1(?) PU op. Later, maar ik weet niet of dat met de toevoeging van de 1 voor het model was, zijn ze Seymour Duncans gaan gebruiken (of waren het DiMarzio's?).

Dat zou in ieder geval veel kunnen uitmaken. Ik hoop het in ieder geval voor ze.

Trocar
30 november 2006, 16:58
Ik heb een RG570EX gehad. Dat ding was in alle opzichten perfect, behalve het geluid. Ik vond de PU's ronduit ***. Toen zat er nog een V7, een V8 en een S1(?) PU op. Later, maar ik weet niet of dat met de toevoeging van de 1 voor het model was, zijn ze Seymour Duncans gaan gebruiken (of waren het DiMarzio's?).

Dat zou in ieder geval veel kunnen uitmaken. Ik hoop het in ieder geval voor ze.

Nou, op de huidige site staan de 1570's gewoon met V7, V8 en S1. Alleen de wat hoger neck-thru 5XX modellen hebben IBZ by DiMarzio pickups.

Over die potmeters, ik dacht altijd dat 500K standaard was bij humbuckers.
En heeft die dunne klank ook niet een beetje met de houtsoort van de body te maken?

stumpy
30 november 2006, 17:04
De meeste bodys van ibanez zijn van basswood. De reden dat ik mijn ibanez ook heb weggedaan. Ik vond het geluid ook te iel. Die gitaren zijn niet meer te redden met betere pickups. Het karakter van het hout blijft.

Nickname
30 november 2006, 17:08
Ik heb een RG1570 met de V7, V8 en S1 pickups. Ik vind deze set humbuckers toch echt niet slecht. Ze zijn heel erg veelzijdig voor allerlei soorten muziek en zeker als je ze alle 2 tegelijk schakelt (dit is echter geen standaard schakeling) dan hebben ze een gezonde dosis aan OOMPH. De S1 singlecoil pickup daarentegen is wel vrij schel, echter in samenwerking met bijvoorbeeld de V7 nekhumbucker gesplit krijg je een heel erg mooi en vol geluid dat goed voor clean is. :)

Natuurlijk ga ik niet lopen te verkondigen dat een setje dimarzio's of seymour duncans niet beter kunnen klinken, maar ik ben gewoon goed tevreden over deze pickups. :cooler:

DarknessAwaits
30 november 2006, 17:59
Ik vind niet dat je je blind moet staren op de pickups die er standaard bij komen, ook niet als dat "ibz dimarzio's" zijn. Ik heb zelf een Ibz 2550 (of 2570?) waar deze in zaten en persoonlijk (en ik ben niet de enige) vond ik ze toch echt wat tekort komen als je ze vergelijkt met de normale dimarzio's.

Daarna heb ik ze ook vervangen door een Paf Pro en een Tonezone, met een Seymour Duncan single coil. Dat was al duidelijk beter, maar uiteindelijk zitten er nu EMG's in. Dat is natuurlijk al helemaal een soort 'taboe' op het forum smaaktechnisch gezien, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik vind het uiteindelijk behoorlijk waardeloos dat ze zelfs op de allerduurste ibanezsen niet meer de normale DiMarzio's gebruiken, want voor dat geld zou je dat toch echt wel verwachten en er zit ook echt verschil tussen.

Nickname
30 november 2006, 19:57
Ik vind het uiteindelijk behoorlijk waardeloos dat ze zelfs op de allerduurste ibanezsen niet meer de normale DiMarzio's gebruiken, want voor dat geld zou je dat toch echt wel verwachten en er zit ook echt verschil tussen.

Daar heb je wel een punt inderdaad.. als je 1000€+ neerlegt voor een gitaar dan mag dat best wel :)

Nickname
30 november 2006, 20:45
Hadden ze vroeger trouwens wel echte dimarzio's erin zitten?

AART
30 november 2006, 22:00
Hadden ze vroeger trouwens wel echte dimarzio's erin zitten?


Yeah, tot 2005.

Mijn RGT3020(2003) kwam stock met PAF Pro's.

Nickname
30 november 2006, 22:01
Yeah, tot 2005.

Mijn RGT3020(2003) kwam stock met PAF Pro's.

Das mooi klôhte... ben je wel mooi genaaid als je er 1 van 2005 hebt :p

Thom TK
1 december 2006, 01:06
OKe de elementen maken verschil dat weet ik, maar het ging me voornamelijk om het verschil mbt direct mounted pickups en de neckconstructie.
Heeft iemand deze 2 gitaren direct vergeleken?

Nickname
1 december 2006, 11:12
OKe de elementen maken verschil dat weet ik, maar het ging me voornamelijk om het verschil mbt direct mounted pickups en de neckconstructie.
Heeft iemand deze 2 gitaren direct vergeleken?

Ja, min of meer wel. Een maat van me (vester86) van het forum heeft een omgebouwde RG570. Plugged in klinken ze wel anders omdat vester andere elementen heeft. Maar unplugged klinken ze vrijwel identiek, ik kan me voorstellen dat het verschillend mounten van de pickups bij de 1570 wat meer attack en sustain geeft, maar dat verschil heb ik niet duidelijk gehoord. :satisfie:

Negative K3 fan
1 december 2006, 16:06
volgens mij zouden 500k pots ivm 250k pots harder en dunner moeten klinken...

een 5 stuks gelamineerde nek is waarschijnblijk een stuk stijver dan een normalere nek, dus je zou zeggen dat daar meer sustain uit zou moeten komen.

persoonlijk ben ik ook geen fan van ibanez elementen, erg weinig definitie

verder wordt er natuurlijk ook weer veel gezeken op basswood, dat is vrij neutraal van klank, ikz ou het niet zomaar 'iel' noemen.

verschil tussen direct mounted en gewoon mounted elementen heb ik nooit getest, maar het lijkt me niet hetgeen waarnaar jij zoekt.

vulvasonic
1 december 2006, 16:15
:dontgeti: ivm???????????

Negative K3 fan
1 december 2006, 16:58
in vergelijking met ??? :D