PDA

View Full Version : FX Loop: ik heb parallel maar wil serieel



Maarten_
30 november 2006, 14:39
Beste klussers,

Ik hoop dat ik geen vervelende n00bvraag ga stellen maar ik wil graag een antwoord van de ervaren klussers en modders.

Ik heb een Marshall DSL401, standaard met parallele loop. Ik zou graag een TC electronic G-Major aansluiten en heb dit eenmaal geprobeerd. Ondanks dat ik de killdry functie aan had staan en de mix-knop van parralel op 100% wet stond wilde het gewoon niet lukken met ene mooi geluid.

Met een seriële loop zou ik allerlei prachtig 19" spul kunnen gebruiken op mn versterker waar ik voor de rest heel tevreden mee ben.

Ik neem aan dat het mogelijk is de versterker zo te modificeren dat de parallele loop een seriële loop wordt, of dat er naast de parallele loop ene seriële bijkomt.

Is dit überhaupt lonend of is dit enorm duur als ik dit laat doen?

Waar kan ik zo'm mod laten uitvoeren?

Ik heb weleens een soldeerbout vastgehouden ;), kan ik zo'n mod met enige voorbereiding ook zelf uitvoeren?

Alvast bedankt voor je reactie!

Maarten

Nocki
30 november 2006, 15:15
Weet je zeker dat je naar serieel wilt?
kan je niet beter je fx 100% wet zetten en lekker paralel gana draaien? an houdt je je marshall sound wat meer intact

Nocki

Albert
30 november 2006, 15:22
misschien een loop die je kunt omschakelen tussen serieel en parallel? heb ik zelf ook serieus overwogen toen ik nog een dls401 had. (is echter al een poos de deur uit)

Maarten_
30 november 2006, 15:50
@Nocki:

Ik heb het geprobeerd met 100% wet signal (parallel) maar veel van de effecten van bijv de g major komen niet goed door, zoals filters, delays etc.

@Albert:

Klinkt interessant, weet je ook hoe moeilijk en hoe duur dit is en waar je het kan laten verbouwen?

henkr
30 november 2006, 16:02
@Nocki:

Ik heb het geprobeerd met 100% wet signal (parallel) maar veel van de effecten van bijv de g major komen niet goed door, zoals filters, delays etc.


Probeer eerst het input level van de TC van Pro naar Consumer te zetten. Het kan zijn dat
het eenvoudig te laag is en bovendien, hoe zit 't met de mix van de TC effects?
Ik zou m'n parallel loop nooit naar serial laten ombouwen.

Maarten_
30 november 2006, 16:11
Ik heb de G Major nu niet meer tot mijn beschikking, dus ik zou het niet zomaar even uit kunnen proberen.

Bedankt voor de tip Henk, hoe zet je het input lvl naar consumer, ik ben dit nergens tegen gekomen.

Het valt me trouwens op dat er nu al veel mensen zijn die tegen een seriële loop adviseren. Ik heb wel gelezen dat een seriële loop je geluid aantast, maar dat dit schijnbaar zo erg is had ik niet verwacht. Hoe is het te verklaren dat goedkopere versterkers vaak met parallele loop zijn uitgerust en de duurdere met seriële?

Er moet toch een manier zijn waarop ik op mijn versterker gewoon kan genieten van de effecten uit een processor als de G -Mj?

Bedankt voor de opmerkingen en adviezen tot zover, meer meningen/tips/opmerkingen zeer welkom!

Maarten

henkr
30 november 2006, 16:37
Ik heb de G Major nu niet meer tot mijn beschikking, dus ik zou het niet zomaar even uit kunnen proberen.

Bedankt voor de tip Henk, hoe zet je het input lvl naar consumer, ik ben dit nergens tegen gekomen.

Geen probleem. Dit komt van de TC support site:

Go to the I/O menu of the G-Major and set the Input Rng parameter to from 'Pro' to 'Consumer'. This makes the input more sensitive.
In order to obtain an equal output level you should reduce the Output Rng by 12dB (i.e. from the default 20dB to 8dB)
The default setting is normally “Pro” which will match most preamps.
However some guitar loops output a lower signal level (-10dBV consumer level)




Het valt me trouwens op dat er nu al veel mensen zijn die tegen een seriële loop adviseren. Ik heb wel gelezen dat een seriële loop je geluid aantast, maar dat dit schijnbaar zo erg is had ik niet verwacht. Hoe is het te verklaren dat goedkopere versterkers vaak met parallele loop zijn uitgerust en de duurdere met seriële?

Sommige hebben beide.
Ik weet niet of dat goedkoper/duurder verhaal waar is.
Het zal ongetwijfeld een ontwerp keuze zijn.



Er moet toch een manier zijn waarop ik op mijn versterker gewoon kan genieten van de effecten uit een processor als de G -Mj?

Tuurlijk, het is, zoals altijd, alleen even een tijdje zoeken/expirimenteren.

Succes.

-h

Nocki
30 november 2006, 16:49
Dit is idd een waardevolle top. als je flink hard insturt en uitstuurt in de gmajor zal je de beste klank hebben!

Maarten_
30 november 2006, 19:55
Ok bedankt jongens.

Nu ben ik nog op zoek naar info over ombouwen. Zou het voor mijzelf mogelijk zijn ana de slag te gaan met een soldeerbout en er zo ene serial loop bij te fiksen, of ligt het iets ingewikkelder?

Bij welke adressen zou men mij hiermee verder kunnen helpen, en aan wat voor prijzen moet ik dan denken?

Alvast bedankt,

Maarten