PDA

View Full Version : Brom/ruis help me!!



Keesie
30 november 2006, 14:28
Beste forum mensen ik zit met een probleempje.

Ik heb een rack met de volgde setup; Marshall JMP-1, Mesa Boogie 50/50 en de Rocktron Replifex effectenbak.

Ik heb onwijs veel last van ruis en ik denk ook brom. ik heb alles al geprobeerd zoals de singaal kabeltjes 1 voor 1 omdraaien de 230v stekkers 1 voor 1 omdraaien voor de juiste volgorde van aarde (heb ik is ergens gelezen dat het uitmaakt?) Alles uit mijn rack zodat ze niet met elkaar in het frame geaard kunnen zijn. verschillende soorten singaal en speaker kabels. het maakt allemaal niet. Het zit niet in mijn Replifex want als die er tussen uit is is er geen verschil.

Als ik mijn gitaar volume wegdraai blijft er een ruis met overdrive met clean heb ik er geen last van. Maar als ik mijn mesa's volume verder opvoer met clean en gitaar volume uit komt er een soort van brom maar dat is wel als ik hem tot bijna max. open draai.

Ik hoef niet een muisstil rack, natuurlijk wel mooi maar denk niet haalbaar.
het vervelende is dat als ik met overdrive speel en mijn volume wegdraai nog steeds zo'n onwijze ruis houd. en het gekke is dat ik in het begin met deze setup er last van had daarna een hele tijd niet meer en nu sinds een maand of 2 is het weer dwijlen met de kraan open. Ik verander soms de sound wel is maar daar mag alles toch niet ineens van gaan ruizen. neem ik aan?

Wie kan mij helpen of advies geven of heeft ook ervaring met toevallig deze setup. Alvast bedankt!!

henkr
30 november 2006, 15:23
Beste forum mensen ik zit met een probleempje.

Als ik mijn gitaar volume wegdraai blijft er een ruis met overdrive met clean heb ik er geen last van. Maar als ik mijn mesa's volume verder opvoer met clean en gitaar volume uit komt er een soort van brom maar dat is wel als ik hem tot bijna max. open draai.


De brom in je eindversterker hoort in elk geval niet; daar moet je naar laten kijken. En wat betreft die ruis: je speelt metal met waarschijnlijk flink wat gain. Ik zou eens op zoek gaan naar een goeie ruisonderdrukker (tussen pre-amp en je effect; (2e hands) Rocktron Hush-IIcx of Guitar Silencer oid.). Ik heb zelf nooit zo'n Marshall pre-amp gehad maar wel een ADA MP1 en die kunnen ook, met hoge gain instellingen, een enorme hoeveelheid ruis produceren.

Succes.

(Tsja, eerste post dames en heren; je moet toch ergens beginnen ;-))

FNaRK
30 november 2006, 16:54
kijk voor de gein eens naar de switch linksonder achterop op je MESA, daar kun je ground / loop mee aan- en uit zetten ...

was bij mij toen de boosdoener

henkr
30 november 2006, 16:59
Ja, goeie tip. Dat zou de brom van de eindtrap kunnen opheffen.

Keesie
30 november 2006, 20:45
Ik heb die ground/loop switch geprobeerd maar het maakt geen verschil.
Het is echter wel alleen als ik de volume van mijn 50/50 echt ver open draai. maar hoort het officieel gewoon stil te kunnen zijn?

En met de gain aan en dan het volume open van de 50/50 dan hoor ik veel ruis en een brom.

Henk je hebt het ook over een ruisonderdrukker. op mijn rocktron Replifex staat duidelijk aangegeven HUSH system. Kan ik daar niet wat mee doen?

Ik ken namelijk gitaristen (niet persoonlijk) die ook over zo'n setup als mij spelen ( of tenminste met zo'n JMP-1 en verder niet veel andere dingen) en die niet zo'n apparte ruisonderdrukker in hun rack hebben zitten. dus misschien werken ze toch met dat Hush system van de Replifex of Intellifex?

Magic Bean
30 november 2006, 22:17
De intellifex en replifex hebben allebei een Hush aan boord en ik raad je aan om die sowieso aan te zetten.
Als je de snaren of brug van je gitaar aanraakt, hoor je dan ook nog ruis/brom? Als het weg is moet je toch je aarde nog n keer nakijken.
Ik denk ook dat je eens moet kijken naar de buizen. Wanneer zijn ze voor het laatst vervangen?

henkr
1 december 2006, 11:30
Henk je hebt het ook over een ruisonderdrukker. op mijn rocktron Replifex staat duidelijk aangegeven HUSH system. Kan ik daar niet wat mee doen?


Ja, zou ik zeker doen. De manual is overigens ook on-line beschikbaar. Kijk hier:
http://www.rocktron.com/support/manuals/replifex/manrepli.html

Michael AE
1 december 2006, 12:55
Ik zou persoonlijk pas een noisegate gebruiken (en dan nog bij hoge uitzondering) als ik last had van overmatige feedback van mijn elementen bij hoog volume. Het werkt wel, maar in mijn ogen (naja, oren dan...) is het funest voor je geluid.

Probeer eerst de brom volledig uit je systeem te halen, alvorens je noisegates gaat gebruiken om het probleem te maskeren.

Je kan eens proberen een andere preamp aan te sluiten om te kijken of het probleem daarbij ligt. Ook kun je even je gitaar op de poweramp aansluiten. Het kan ook een probleem met je buizen zijn, dus die vervangen kan misschien helpen. Je hebt ook andere kabels geprobeerd, neem ik aan? Ook met alleen je poweramp en preamp en dan snoeren vervangen?

Kun je ons vertellen wat voor een brom je precies krijgt, of, nog mooier, een soundclipje maken van de specefieke brom? Dan kunnen we je wellicht beter helpen, want dan kunnen we misschien vaststellen wat voor soort brom het is.

Gebruik de searchfunctie eens op www.hugeracksinc.com. Daar is al ontzettend veel geschreven over dit fenomeen en er zijn vast onderwerpen te vinden waarin tips staan om het en en ander uit te zoeken.

Succes!

muse12
6 december 2006, 18:56
ik heb gewoon erge ruis als ik gitaar speel door de snaren denk ik. ook als de gitaar niet ingeplugged is in de versterker hoor ik gebrom, vooral bij de bovenste drie snaren maar van de week herkende ik het geluid ook al bij de B-snaar :S

Oplossingen?

Keesie
6 december 2006, 22:55
Hallo bedankt iniedergeval voor jullie reacties,

Ik heb bij een van mijn bandleden ook even zitten kijken hoe het bij hem zit.

Zijn setup zonder effect is namelijk mesa Triaxis en een mesa 50/50
Hij heeft er geen last van. Ook hebben we even mijn jmp-1 op zijn 50/50 gezet maar geen verschil. Wat wel opvallend was was toen hij zijn gitaar in mijn gear plugde was het ruis verhaal gewoon bijna weg. en dat is toch wel het beste want met die hush op mijn Replifex haal ik mijn ruis wel weg maar je leverd ook in op de sound. de buizen zijn nog niet zo gek lang geleden vervangen en gebiast door DR.Tube.
Dus dan zou het aan mijn gitaren moeten liggen want ik heb het met alle twee mijn gitaren Ik heb een ibanez RG320FA met dimarzio Tone zone in brugpositie en PaF Pro in neck en een ibanez RG7620 (7snaar) helemaal standaard) wat kan het wezen?