PDA

View Full Version : Waar gebruik jij piëzo's voor?



Nickname
30 november 2006, 12:55
Hey mensen,

Voor degenen die piëzo's in hun (elektrische) gitaren hebben, bijvoorbeeld een parker of een ibanez. Maar ook de mensen die het zelf hebben ingebouwd (waaronder ik). Waar gebruiken jullie het eigenlijk het meeste voor?

Ik hoor van sommige mensen dat ze het gebruiken om hun clean singaal wat mooier te maken, anderen gebruiken het echt voor een akoestisch geluid, en anderen gebruiken het weer bijna niet.

Nu vraag ik me dus af.. waar gebruiken jullie ze voor? en hoe verwerken jullie het signaal (wat voor amp, stereo, 2xmono) :satisfie:

Zelf heb ik een stereo output die naar naar 2 mono inputs van mn toneport lopen. Het magnetische signaal versterk ik door een normale versterker mod en mn piëzo signaal stuur ik door alleen een pre-amp. On stage gaat mn piezo signaal direct de PA in en mn elektrische naar een gewone versterker. :)

Grtz, Nickname

datsun
30 november 2006, 18:25
Wat doet/is eigenlijk zo'n piëzo? De term valt hier veel, maar ik heb geen idee wat het is....

Nickname
30 november 2006, 18:38
Wat doet/is eigenlijk zo'n piëzo? De term valt hier veel, maar ik heb geen idee wat het is....

Piëzo elelementen zijn speciale pickups, net als de humbucker of single coil
krijg je er na versterking een geluid uit, maar piëzo elementen werken op een
totaal ander princiepe dan magnetische elementen.

Magnetische elementen werken als volgt: De trilling van de snaar geeft
interactie met het magnetisch veld van je elementen, waardoor die een
elektrisch signaal geven die je kan versterken voor je geluid.

Piëzo elementen werken anders, deze liggen vaak in direct contact met de
snaar of een resonerend materiaal. In deze elementen zit een piëzo elektrisch
kristalletje dat druk(verschillen) direct omzet in een elektrisch signaal,
hierdoor is het signaal veel zuiverder en klinkt het (mits correct versterkt)
bijna zoals een akoestische gitaar. :)

Hopelijk snap je het een beetje, de meeste piëzo elementen zitten dus ook
ingebouwd in de brug of zadels van een gitaar.

Ziehier de piëzo zadels van mijn ibanez (normaal zijn die dingen van metaal,
maar deze van een soort koolstof)

http://i42.photobucket.com/albums/e318/boeltjes/DSC01195.jpg

Ash ketchum
30 november 2006, 18:46
Piëzo elementen worden ook gebruikt in motoren van auto's. Ze vangen onregelmatige trillingen op die worden veroorzaakt door pingelen van motoren. Als de motormanagement dit waarneemt past deze zichzelf weer aan om het pingelen tegen te gaan en bijvoorbeeld een regelmatig stationair toerental.

Nickname
30 november 2006, 20:54
Piëzo elementen worden ook gebruikt in motoren van auto's. Ze vangen onregelmatige trillingen op die worden veroorzaakt door pingelen van motoren. Als de motormanagement dit waarneemt past deze zichzelf weer aan om het pingelen tegen te gaan en bijvoorbeeld een regelmatig stationair toerental.

Automonteur zeker? ;)

Nickname
30 november 2006, 21:46
En om ff in mijn vakgebied te blijven.. piëzo's worden ook gebruikt bij de echografie :satisfie:

Mitch
30 november 2006, 22:13
Twee mono outputs, bediend door een mini driewegschakelaar. Piëzo signaal via L. R. Baggs Para DI (voegt ontzettend veel toe aan het benaderen van een echt akoestische sound) de tafel in. Werkt bijzonder goed, echt een perfecte sound. Enige nadeel is dat je met twee kabels uit je gitaar zit, maar dat valt in de praktijk best mee.

Nickname
30 november 2006, 22:29
Twee mono outputs, bediend door een mini driewegschakelaar. Piëzo signaal via L. R. Baggs Para DI (voegt ontzettend veel toe aan het benaderen van een echt akoestische sound) de tafel in. Werkt bijzonder goed, echt een perfecte sound. Enige nadeel is dat je met twee kabels uit je gitaar zit, maar dat valt in de praktijk best mee.

Zo'n L.R. Baggs Para DI.. wat is dat eigenlijk? heb je trouwens een fabrieksmatige piëzo of zelf ingebouwd? zelf heb ik het via een stereo jack en een Y-kabel.. dus in princiepe ook 2 kabels maar dan in 1 gaatje :) :satisfie:

Mitch
1 december 2006, 00:39
Ik gebruik hun brug ook http://www.lrbaggs.com/html/products/pickups_tbridge.shtml

dan zit dit nog aan boord;
http://www.lrbaggs.com/html/products/preamps_ctrlx.shtml
maar gebruik''m niet om te mixen, puur als voorversterker. Gebruik er puur een volumepot voor en dus de driewegschakelaar.

en dit is de DI:
http://www.lrbaggs.com/html/products/preamps_paradi.shtml
Die draagt echt enorm bij aan de klank. De toonregeling is ontzettend goed, ik heb al meerdere geluidsmannen verrast door de overtuigende klank.

Het zit allemaal op een custom gitaar van De Gier, is wel het één en ander over te vinden op dit subforum.
Ik heb hiervoor ook een L.R. Baggs gehad op een Godin, alleen was die met een andere pre amp (met drie bands eq). Die was ook erg goed, maar deze klinkt nóg overtuigender. De gitaar klinkt van zichzelf al niet beroerd (mahonie hals, ebben toets, mahonie body met esdoorn top geven een behoorlijk volle sound) en ik vermoed dat ook de Bigsby-style tremolo wat toevoegt aan de zangerigheid.