PDA

View Full Version : Nein! Alles ist ganz kaput!! (hilfe)



Bins
18 december 2002, 01:38
Ok, het verhaal in het kort:
Vorige week bij de repetitie klonk ik ineens als poep (letterlijk). Ik speelde over een 30 watt crate buizenbak, dus ik gaf die de schuld (combinatie Rat-buizenamp ofzo, whatever. 30watt buizen met 1x12 is trouwens NIET hard genoeg, maar das een ander verhaal).
Thuis, spelend over mijn marshall pre-amp klonk ik wel ok (zie/hoor clips bij "sounds"), maar als ik clean speelde "klopte er iets niet".
Daarnet weer repetitie...Dus vooraf ff thuis alles aangesloten...Rat klonk kut, dus ik denk "batterij". Nieuwe batterij gehaald...Rat klinkt nog steeds kut (de batterij was ook helemaal niet leeg.) Op een gegeven moment wel aardig geluid gekregen door amp te tweaken, niet de Rat zelf. In de oefenruimte had de amp geen fx loop, dus kon ik mijn pre-amp niet gebruiken, "gelukkig" had ik de Rat nog bij me...
Bleh!!
Normaal klink ik een beetje Angus-achtig, maar net ietsie meer gain. Wel lekker rauw. Niet te bassig, maar ook niet te treble-ig. Maar net klonk het (weer) gewoon rufterig, ik heb er echt geen ander woord voor. Meer fuzz dan crunch, zeg maar. Zo klonk ik eerst niet, zelfs niet op die &^*^ Crate.
Wat is er aan de hand?

Wat ik morgen iig ga doen:
-Snaren vervangen (fretboard ook ff schoonmaken)
-???? Wat nog meer????

Het is dus de vraag of de Rat of de gitaar kapot is. De gitaar klinkt over de Marshall wel chill, maar de Rat is brand-spanking-new (2 maanden ofzo). En volgens mij is het probleem te herleiden naar de dag dat ineens mijn d-snaar brak (nog nooit gebeurd). Ik weet het gewoon niet.

Als dit 1 van u/jullie bekend voor komt, of als je nog iets weet wat ik kan proberen of whatever, dan hoor ik het graag.

(lekker duidelijk ben ik heh...)

ilovemyguitar
18 december 2002, 08:50
hmm ik heb er geen ervaring mee..

maar als je je afvraagt wat het probleem is de amp of de gitaar..
plug een gitaar van iemand anders ff in je amp en kijk hoe die dan klinkt,
klinkt ie kut is je amp gemold
klinkt ie goed is je gitaar naar de klote..

p.s. waarschijnlijk heb ik geen reet begrepen van dat verhaal en heb je compleet niks aan dit ''advies'' maarja...

Ic3gl0vE
18 december 2002, 11:13
wat voor gitaar heb je? Als je iemand kent die toevallig dezelfde gitaar heeft moet je die even uittesten... dan weet je waar het aan ligt

Als jij een gitaar hebt met hele goede elementen enzo en dan sluit je een Samick aan mag je ervanuit gaan dat het nog steeds kut klinkt :grin:

Dude
18 december 2002, 11:51
Op 2002-12-18 01:38, schreef Bins:
Wat ik morgen iig ga doen:
-Snaren vervangen (fretboard ook ff schoonmaken)
-???? Wat nog meer????



dude, als jij met je rat flink open over een crate versterker speelt zal jij echt niet merken of je oude snaren hebt hoor, dat merk je alleen als je lekker clean speelt, (tenzij je snaren echt een jaar oud zijn maar ieder zichzelf en zijn gitaar respecterende gitarist heeft ze dan al lang vervangen). En een schon fretboard heeft helemaal niks te maken met toon of klank....

maar goed, probeer ook eens op andere versterkers, ga naar feedback met je gitaar en rat en test daar wat uit...

Bins
18 december 2002, 12:53
Op 2002-12-18 11:51, schreef iamyou:

...En een schon fretboard heeft helemaal niks te maken met toon of klank....




Daarom staat het ook tussen ( ) :smile: , maar als de snaren er toch af zijn... Ik denk ook niet dat de snaren oud zijn, maar misschien zit er een "dud" ofzo tussen, weetikveel.

Anywayz, ik neem de Rat zo ff mee naar mn vriendin, dan kan ik het even met haar gitaar testen. Zou wel a-relaxed zijn, moet ik weer helemaal naar Feedback r'dam. Ik dacht dat Rat"ten" onverwoestbaar waren...

Bedankt iig voor de reacties (ik was gisteravond een beetje de weg kwijt, maar dat was niet te merken heh :wink: )