PDA

View Full Version : Test Fender Orange Peavey



marc_o
30 november 2006, 10:03
Gisteren bij Feedback Rotterdam geweest en me eens opgesloten in één van de luisterhokjes met de volgende versterkers.
Orange Tiny Terror
Fender Supersonic combo
Peavey Valve King 212

Orange:
Veel over gelezen, veel oordelen, de één lovend, de ander minder, maar hey....ik wil het gráág zelf bepalen.
Aangesloten op een Brunetti 1 keer 12 V-30 closed back speakerkastje en gewapend met een USA strat.
Volume, Tone en Gain, meer zit er niet op en dat kán genoeg zijn.
Volume heeft het lief ogende topje meer dan genoeg in ieder geval. Dat je 'm niet gaat gebruiken in een metalband met 2 gitaren, lijkt me logisch, maar daarvoor koop je over het algemeen geen Orange.
Tristan had het enige tijd geleden over een middig geluid wat hem niet helemaal aanstond en ik kan dat begrijpen, alleen vind ik het niet storend, want de Tiny Terror klinkt zoals een Orange hoort te klinken, en....daar koop je 'm voor.
Clean doet ie goed, met redelijk wat volume, net genoeg om overeind te blijven in een band. Dan heb ik het over echt clean, clean met een randje (waar ik meer van hou) dat doet ie perfect en direct met een dosis meer volume, echt een karaktervol beestje. Nadat de gainpot het midden voorbij is krijg je ook met een strat een lekkere ruige rocksound, Oasis achtige ritmesounds. Ik denk dat je met humbuckers al flink in de leads zit op dat moment. Vanaf dat punt gaat ie er vol in hoor, totaan zingende leads en moddervette riffs. Echt te gekke versterker voor diegene die Orange op waarde weten te schatten. Je kunt er echter een grote miskoop aan hebben als je er niet mee om weet te gaan en je niet van het midderige van een Orange houdt. Maar let op, juist door deze mids gaat het publiek je zeker horen en ik denk dat ie prima in een mix zit. Oh ja, volle bak open is het best oorverdovend.


Fender Supersonic combo.
60 Watt, 1 keer 12 V-30, 2 kanalen met een schakelbare effectlus.
Ik had de top al eens getest en daarover was ik absoluut laaiend enthousiast. Ballen en kwaliteit dropen uit de speakers. Dat was wel even anders bij deze combo. Hij kon me niet bekoren, helaas. Veel hoogmid en snerpende treble kwam me tegemoet. Reverb feitelijk onbruikbaar, kon niet voorbij standje 1 zonder direct irritant te worden. De reverb zit niet op de top, die met een 212 V30 speakerkast voor mij zo'n beetje het Walhalla van sounds betekende. Waar het me echter om ging was de schakelbare effectloop, dat werkt dus echt als een trein. Neem een kabeltje en verbind de send en return met elkaar en stel de volumes hiervan in. Zodra je nu op de footswitch de effectloop activeert, heb je een regelbare boost!!! Dit is overigens een tip van Fender zelf en staat ook beschreven in de gebruiksaanwijzing van deze versterker. Voila, niet 2, maar 4 kanalen!
Die top ga ik zeker nog eens kopen, maar de combo laat ik voor wat het is. Sounds: Clean kun je kiezen voor Vibrolux en Bassman. Het is natuurlijk smaakgebonden, maar beide sounds doen wat ze beloven. Bassman geeft dikke cleane ronde sounds met veel attack en Vibrolux is een stuk dunner en helderder. op de footswicht kun je tussen deze 2 sounds schakelen, maar praktisch is het niet, want de EQ moet je feitelijk wel aanpassen.
Overdrivekanaal: Deze gaat van bluesy clean tot aan metal aan toe, met overtuiging. In navolging op de Prosonic hebben ze nu weer een Fenderversterker gemaakt die echt goed en strak over z'n nek kan.
Combo, dikke NEE, top, dikke JA!!

Peavey VK 212
Voor mij de verrassing van de maand!
Nieuwe budgetlijn van Peavey, de Valve King. Had er al veel over gelezen, maar nu stond ie voor mijn neus.
Clean en overdrive met een schakelbare boost op het drivekanaal.
Ziet er allemaal goed uit, deze 50 watter met 2 Peaveyspeakers.
aangesloten werd ik echt blij en jaloers op de beginners van nu. Moest je vroeger veel betalen voor een 212 combo transistor, heb je nu deze buizenbak MET class A schakelaar en 2,5 kanaal voor 499 Euro!!! echt geen geld.
Clean, helder hard en direct. Heel bruikbaar en zeker met de Class A stand goed vintage te krijgen. Alleen dit kanaal rechtvaardigt de totale aanschafprijs al.
Drive: Kanaaltje doet wat het zegt, begint al snel te oversturen, maar doet dit gewoon goed. Beetje marshallBoogieachtig, maar toch ook wel wat je gewend bent van Peavey, en dat is helderheid en goed door een mix prikken. Het volume was al snel niet meer te houden, wat nog meer eens bewijst dat je echt niet aan de 100 watt moet om gehoord te worden. De boost werk ook prima, en geeft nog meer gain, waarbij je zelfs met een strat in Metal belandt.
Ik wou dat ze 'm 20 jaar geleden al hadden gemaakt, verdomme. Ik stond de rockheld uit te hangen met een Peavey Backstage 30 en een Boss HM2 pedaal, voor niet eens zo heel veel minder geld.!!

heavy-metal-thunder
30 november 2006, 10:10
Marc, ik ben blij dat ik niet alleen sta met mijn mening over de Valveking! Ik heb hier al 10-tallen malen geadviseerd aan mensen met een budget van 4-500 euro om die Valveking te proberen. Nieuw, garantie, verschillende mogelijkheden, van goed clean tot heavy drive.

Bestaat de 50W nu ook al in 2*12?

Ik heb een jaartje terug de 100W 2*12 en de 50 W 1*12. Ik vond beiden heel goed, maar die 100W was beter door die 2 speakers. Toen was (nu nog?) er nog ergens een verschil tussen de 100 en 50W. Ik meen iets ivm. de rectifier of de sag of wtf...

zeppo
30 november 2006, 10:12
Ik stond de rockheld uit te hangen met een Peavey Backstage 30 en een Boss HM2 pedaal!!

Doe maar ruig! in mijn schoolbandje speelde ik over een Peavey Decade.
Maar liefst 10 hele watts :D

Maar OT: leuke review. Helaas heb ik zelf niet zoveel tijd om te gaan testen in muziekwinkels. Voorlopig is dat ook niet nodig, want ik ben best tevreden met mijn Fender Ultimate Chorus (T) en Peavey Ultra (B)

marc_o
30 november 2006, 10:16
Marc, ik ben blij dat ik niet alleen sta met mijn mening over de Valveking! Ik heb hier al 10-tallen malen geadviseerd aan mensen met een budget van 4-500 euro om die Valveking te proberen. Nieuw, garantie, verschillende mogelijkheden, van goed clean tot heavy drive.

Bestaat de 50W nu ook al in 2*12?

Ik heb een jaartje terug de 100W 2*12 en de 50 W 1*12. Ik vond beiden heel goed, maar die 100W was beter door die 2 speakers. Toen was (nu nog?) er nog ergens een verschil tussen de 100 en 50W. Ik meen iets ivm. de rectifier of de sag of wtf...

Oh, ik ging er eigenlijk zomaar vanuit datie 50 Watt was, dacht dat alleen de top 100 Watt was. Dam'n, niet goed gecheckt. Kan dus ook 100 zijn, en dat is het HELEMAAL een koopje!

almarvk
30 november 2006, 10:21
De valveking is idd een echte aanrader!


Over de Fender; leuk geintje met de effectlus. Lijkt me ook bruikbaar. De reverb vond ik op andere Fender versterkers ook al super irritant. Ik kon er helemaal nix mee...

Tristan
30 november 2006, 11:40
Hoi Marc,

In tegenstelling tot wat je zegt in je review heb ik nooit geklaagd over het middige karakter van de Orange Tiny Terror...

Mijn opmerkingen gingen voornamelijk over de tonecontrol en de voicing hiervan...
Deze zit voor mijn gevoel namelijk te veel in het hoogmidden, waardoor het geluid naar mijn idee redelijk schel en dun wordt (zelfs al) als je de tonecontrol rond of boven het midden zet...

Een andere opmerking van mij betrof de gain control, als je deze boven het midden zet dan wordt het wat mij betreft zelfs met een Strat al ongedefinieerd, dan kan je natuurlijk de tonecontrol wat meer omhoog draaien, maar dan wordt het geluid dus redelijk schel en dun en blijf je over met een rafelig, redelijk schel en dun geluid...

Het is zeker geen slechte amp en als je de gain en tonecontrol niet boven het midden zet dan krijg je er wat mij betreft zeker een lekkere sound uit en er zit dan ook nog genoeg volume in om boven een stevige drummer uit te komen denk ik...
Ook heeft de amp beduidend meer ballen dan de Epiphone Valve Junior naar mijn idee, maar dat mag ook wel gezien het prijsverschil en het feit dat de amp niet single ended is...

Een andere opmerking die ik zou willen plaatsen betreft de mogelijkheid om de Tiny Terror van 15 watt naar 7 watt te schakelen, dat vind ik behoorlijk goed werken...
In principe leek het er voor mij meer op alsof er meer gain in de amp kwam, waardoor ik de gaincontrol wat lager moest zetten om dezelfde gedefinieerde, maar toch vette crunchsound weer te krijgen en dat hield uiteindelijk in dat ik vrijwel dezelfde sound op lager volume weer kon krijgen...
De ballen bleven in de 7 watt modus ook nog behoorlijk overeind, het was wel wat minder, maar het viel mij zeker niet tegen...

Al met al denk ik dat de Tiny Terror met een aantal modificaties (gain reductie en andere voicing tone knop) nog een stuk veelzijdiger zou kunnen zijn, die ene crunchsound die je nu erin kan vinden klinkt wel lekker...
Clean vond ik het ampje ook prettig klinken...

PeteRS
30 november 2006, 12:44
Leuke review. Jammer dat die supersonic combo zo tegenviel, ik zit wel een beetje te gassen op dat ding (heb hem nog niet gehoord overigens). Waar ligt dat aan denk je, gezien je de top helemaal te gek klinkt. Heb je die getest met een V30 kast?
Op andere fora lees ik ook zeer wisselende reviews over de combo. Ook zou er groot verschil zijn tussen de een en de andere combo, met oorzaken als "niet-ingespeelde" speakers of beroerde stock-buizen en/of veel te koud gebiast. Wat was je mening over het ontbreken van een mid en of precence op kanaal 1 ?
De specs van deze combo spreken mij iig zeer aan.

marc_o
30 november 2006, 13:26
Leuke review. Jammer dat die supersonic combo zo tegenviel, ik zit wel een beetje te gassen op dat ding (heb hem nog niet gehoord overigens). Waar ligt dat aan denk je, gezien je de top helemaal te gek klinkt. Heb je die getest met een V30 kast?
Op andere fora lees ik ook zeer wisselende reviews over de combo. Ook zou er groot verschil zijn tussen de een en de andere combo, met oorzaken als "niet-ingespeelde" speakers of beroerde stock-buizen en/of veel te koud gebiast. Wat was je mening over het ontbreken van een mid en of precence op kanaal 1 ?
De specs van deze combo spreken mij iig zeer aan.


Ik heb de top destijds getest op een Orange 212 met V-30's. Die is echt wáánzinnig en zou er zo een Rivera voor inruilen (doe ik niet, want ik ben een hebberige hond, maar dit terzijde)
Qua bias en dergelijke, daar kun je in een winkel tijdens een test niks mee, maar zou inderdaad best mogenlijk kunnen zijn. Inspelen van de speaker, zou ook kunnen, maar het verschil is wel te horen, maar niet op te lossen met wat de combo me deed horen.
Het ligt er volgens mij aan dat deze versterker gebaat is bij een closed-back speaker, daarmee komt ie naar mijn mening beter uit de verf.
In de top zitten ook meer buizen, welke dat zijn en wat die doen, dat is me even ontschoten, maar hij klinkt gewoon stukken beter. Overigens vind ik de prijs bij Feedback van rond de 1350,- echt top!!
De effectlustruck werkt echt te gek, want dan gebruik ik die ook eens.
Ik ben niet van de effecten en zeker niet in een lus, veel te veel kabels en zo. Mijn effecten zet ik voor de versterker. Dat er geen reverb op de top zit, vind ik niet erg, die gebruik ik toch zelden tot nooit.

marc_o
30 november 2006, 13:31
Hoi Marc,

In tegenstelling tot wat je zegt in je review heb ik nooit geklaagd over het middige karakter van de Orange Tiny Terror...

Mijn opmerkingen gingen voornamelijk over de tonecontrol en de voicing hiervan...
Deze zit voor mijn gevoel namelijk te veel in het hoogmidden, waardoor het geluid naar mijn idee redelijk schel en dun wordt (zelfs al) als je de tonecontrol rond of boven het midden zet...

Een andere opmerking van mij betrof de gain control, als je deze boven het midden zet dan wordt het wat mij betreft zelfs met een Strat al ongedefinieerd, dan kan je natuurlijk de tonecontrol wat meer omhoog draaien, maar dan wordt het geluid dus redelijk schel en dun en blijf je over met een rafelig, redelijk schel en dun geluid...

Affijn, het ging over de mids en ik ben het daarmee eens in ieder geval, maar dat moet ieder voor zich maar uitmaken.
Ik vond 'm niet ongedefinieerd worden overigens, maar ook dat is ieders perceptie en wellicht scheelt het per exemplaar en wat voor speakerkast eraan hangt.
Al met al, ooit wil ik 'm er wel bij. Ik word zo blij van al die betaalbare dingen tegenwoordig (alhoewel, bij elkaar wordt het toch weer duur.....)
Was er nu ook een matching Orange cab in wit tolex???

Tristan
30 november 2006, 13:53
Ik vind die Tiny Terror ook zeker een prima ding hoor, ik vraag me alleen af of dat er voor een paar honderd euro meer geen betere amp te krijgen is...

Ik heb hem op een Hiwatt 4x12 getest, met Celestion speakers, alleen heb ik geen idee welke, de site van Electric Sound zegt dat het van die G12K100's zijn net als in de Orange 1x12 die bij de Tiny Terror hoort...
Het leek mij zelf geen geweldige kast en/of speaker te zijn, ik zou deze zelf niet kopen, een beetje droog en dood, weinig zingend laag, een beetje kil en neuzig, maar dat kan dus ook aan de Tiny Terror liggen, dat durf ik niet precies te zeggen...

Volgens mij is die 1x12 niet in het wit verkrijgbaar, maar dat weet ik niet zeker...

Wat betreft de Fender Supersonic denk ik dat de combi met de Orange cab dan gewoon toevallig een hele goede is, die is van nature wat dof en muffig naar mijn idee en dat zou dat enigszins schelle karakter van de amp kunnen tegengaan, open en closed back doet inderdaad ook een hoop...
Over het algemeen vind ik closed back cabs in combinatie met een top toch meestal wel lekkerder klinken...
Ik denk dat de Bogner 2x12 of 4x12 ook wel een goede keuze zou kunnen zijn i.c.m. de Supersonic...

Hendriks
30 november 2006, 14:15
Vaak word er wat schamper gedaan over Peavey , maar ze maken goed spul voor weinig (!) geld. Ben sinds ik een 30 jaar oude Classic op de kop heb getikt helemaal om.

marc_o
30 november 2006, 14:23
Zou zomaar eens kunnen inderdaad.

Ik ga de top binnenokort nog eens testen en dan A/B en tussen de bijbehorende 212 Fenderkast (closed back) en mijn eigen Rivera 212 closed back met V-30's waar ik zeer over te spreken ben.
Ik heb nooit een Bognerkast getest eigenlijk. Moest ik toch maar eens doen.
Van de Tiny Terror op een 4 keer 12 (Behringer die ook in dat hok stond) heb ik maar 20 seconden NIET genoten. Werd neuzig en vervelend geluid. Brunetti was echt wel een zeer okay kastje trouwens.

ColourofFire
30 november 2006, 14:55
K heb eergister ook die tiny terror getest, door een 2x12 cab van een vox AD series. Ik moet zeggen dat ik het wel een heel mooi geluid vind. 2e hands kan je voor het zelfde geld wel een betere en vooral veelzijdigere versterker krijgen, maar het voordeel van de tiny terror is dat als ik over een maandje of 2 op kamers ga ik niet mijn 30kg zware engl hoef rond te zeulen.

marc_o
30 november 2006, 20:31
Inderdaad goed plan en over een tijdje zullen ze wel weer 2e hands op de kop te tikken zijn, en dan wordt het pas echt leuk natuurlijk.....voor de portemonnee welteverstaan.