PDA

View Full Version : Tremelo vraagje #587



Zino Z
29 november 2006, 20:49
Mensen,

Mijn eerste gitaar was een Stagg strat, ik weet het, bij de naam Stagg krijgen de meeste mensen hier al de rillingen over hun rug maar toch wil ik hem wat upgraden. Omdat hij opzich niet heel vreselijk speelt, het me eerste gitaar is en ik hem toch nooit weg zal doen, omdat hij ontstemt als de t#!ing, en omdat hij me toch altijd wel weer een hardverwarment gevoel geeft als ik er op speel.

Kortom ik zou er graag een nieuwe topkam, tuners en tremelo op willen. MAAR... omdat het altijd een goedkoop ding zal blijven heb ik geen zin om dit alles bij een gitaarboer te laten doen en alleen al de aanschaf waarde kwijt zou zijn aan de arbeidskosten. Dus ik wil het zelf doen. Met de tuners en topkam gaat dat ook wel lukken maar met de tremelo heb ik nog wat vragen. Het afstellen bijvoorbeeld, is dat zelf te doen als niet zo heel technisch iemand? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Is het gewoon een kwestie van schroefjes los, oude eraf, nieuwe erop, schroefjes vast?

Alvast bedankt....

Joey Handsome
29 november 2006, 20:54
Zonde van je geld. Doe normaal, spaar en koop een gitaar.

Kaïn
29 november 2006, 20:59
Een tremelo afstellen is een koud kunstje. Ook als je niet technisch aangelegd ben. Ik heb 2 linker handen en stel m'n floyd ook bij dus dat gaat lukken ;)
De tremelo die jij hebt is simpel af te stellen omdat de veren het lor gewoon naar beneden moet trekken. Dit doe je door de schroeven aan te draaien van het plaatje waar je veren aan hangen. Hoe dichter die plaatje richting hals van je gitaar gaat zeg maar hoe groter de spanning van de veren op de tremelo. Net zo lang draaien tot de tremelo mooi op de body ligt. Dan heb je het meeste contact met het hout en dus ook de beste klankoverdracht.

Succes ermee!

Brammibal
29 november 2006, 21:00
De kam tot de juiste diepte invijlen lijkt me eerder iets waar je over meot nadenken, of zit ik daar helemaal naast en passen die dingen op elke gitaar meteen perfect ?

Zino Z
29 november 2006, 21:07
maar moeten die zadels ook nog afgesteld worden ofzo? Ik heb er totaal geen verstand van vandaar deze vraag...

En bedankt voor de geweldige tip Joey Handsome...

STW
29 november 2006, 21:42
ja, de zadels moeten ook nog afgesteld worden
je moet m sowieso intoneren (google er maar op) en je kunt de actie er naar smaak mee afstellen
allemaal makkelijk zelf te doen, als je het gereedschap hebt
met nieuwe tuners en kam zal de gitaar er wel op vooruit gaan
maar het nut van een nieuwe tremolo ontgaat me een beetje

Joey Handsome
29 november 2006, 22:07
En bedankt voor de geweldige tip Joey Handsome...

Hey, graag gedaan. Zo ben ik dan ook wel weer! :dance:

vulvasonic
29 november 2006, 22:52
En bedankt voor de geweldige tip Joey Handsome...

Flauw, misschien. Maar hij heeft wel een punt. Je kunt een gitaar best upgraden, maar dan moet de basis goed zijn. En, zonder lullig over te willen komen, ik heb nog nooit een fatsoenlijke Stagg gezien.

Vergeet niet dat een goed tremolosysteem, een topkam (altijd LATEN doen, niet zelf gaan kutten) en een paar goede mechanieken alles bij elkaar een hoop duiten moeten kosten.

Ik zou zijn advies ter harte nemen en sparen voor een goede gitaar, waar je in een later stadium veel meer plezier aan zult beleven.

Gearjunkie
29 november 2006, 23:01
Al met al zal het zo'n 120 euro kosten, als je het zelf doet. Ben je minder geld kwijt, dan vervang je de onderdelen met andere troep en schiet het dus niet op. Reken dat dit al 20-25% van de prijs van een goede gebruikte Mexicaanse Strat is.

Onderschat ook niet dat je last krijgt van het 'domino effect'. Je begint ergens te sleutelen en omdat je toch bezig bent.... nieuwe potmeters, nieuw elementje in de brug, fretjes laten vlakken....

Zino Z
1 december 2006, 15:14
bedankt voor jullie reacties maar ik moet 1 ding wel even uitleggen...

Deze ingreep doe ik dus echt niet om een goede strat te krijgen waar ik de rest van me leven op zal spelen. Het is een Stagg, dus alle hardware is gewoon ruk en dat hoor je niet alleen dat "voel" je ook terwijl je speelt. Mijn doel hiermee is om dit ding gewoon een beetje meer bespeelbaar te maken. Zoals ik in mijn eerste post al zei het was m'n eerste gitaar en daarom wil ik um gewoon een beetje opknappen.
Denk ook niet dat ik het beste van het beste erop ga zetten en dat ik na afloop een geweldige strat verwacht...

almarvk
1 december 2006, 15:16
En dan nog ook mijn spreekwoordelijke 2 centjes: doe het aub niet! Je kan beter een Squier of, nog beter, een London City strat kopen.

Zoals Vulva al zei; je basis moet goed zijn, anders blijf je er maar geld in pompen wat weinig tot geen effect zal hebben.