PDA

View Full Version : Boost Lampenversterker



ben vanhoof
29 november 2006, 18:00
Hallo
Ik ben in het bezit van een londen city bulldog, maar heb een klein probleempje. Ik zou graag een boost pedaal kopen, maar weet eigenlijk niet goed welke het best op deze versterker werken. Ik gebruik het overdrive kanaal, en zou dit graag boosten wanneer ik solo speel.

Momenteel gebruik ik mn digitech rp200, waarmee ik dan andere equilizerinstellingen gebruik om te boosten (meer midrange). Het volumepedaal van mn effectekas zou ik ook kunnen gebruiken maar deze gaat van 0 tot 100 en tijdens een optreden is dat nogal een geknoei om het juiste volume bij lead gitaar te hebben.

Heeft er iemand ervaring met boost pedaals op lampenversterkers?

Lord Abortion
29 november 2006, 18:10
Ik gebruik een Maxon OD-808 op mijn Framus Dragon. Waarschijnlijk komt er nog een tweede agressievere boost bij. Maar als je meer info wil zal je specifieker moeten zijn. Wat wil je vooral? Meer gain, sustain, meer hoog, meer laag, een "vuilere" sound, smoothere sound, ...

BLOK182
29 november 2006, 18:22
Of wil je juist op die manier extra volume creeeren?

ColourofFire
29 november 2006, 18:48
Je kan een willekeurige overdrive of distortion daarvoor instellen. Drive op 0, en het volume hoog. Dat krikt het inputsignaal op je amp op, waardoor deze waarschijnlijk ook wat meer gaat scheuren.

BLOK182
29 november 2006, 21:08
Alleen op je overdrivekanaal veroorzaak je zo meer gain en nauwelijks tot geen volumeverschil. Mocht je je lead ook in volume willen boosten, dan kan je een booster of equalizer in de effectsloop van je amp hangen, je hebt er dan als het ware een extra mastervolume bij.

ben vanhoof
29 november 2006, 22:26
Het is idd de bedoeling om mn leadsound (overdrive kanaal) te verhogen in volume. Er mag mss wel wat meer gain inzitten, maar dit moet niet perse.

pol
30 november 2006, 09:35
Ik vind de boss sd1 nog altijd heel ok voor solo's, die haalt wat laag weg en boost de mids.

De ingebouwde booster van mijn radial switchbone klinkt ook erg goed en heeft een ingebouwde buffer die altijd opstaat. Dit pedaal boost enkel volume, en je kan em instellen als een gewone clean boost, of als mid boost. t'is wel een vrij kostelijk pedaal.

BLOK182
30 november 2006, 10:40
Het is idd de bedoeling om mn leadsound (overdrive kanaal) te verhogen in volume. Er mag mss wel wat meer gain inzitten, maar dit moet niet perse.
Dan raad ik aan het boostpedaaltje (er zijn er genoeg, voor ieder budget) in de effectsloop te hangen. Voorbeelden: Fulltone Fatboost, MXR pre-amp, Zvex Superhardon, ga maar door:-)

up-guitarman
30 november 2006, 10:54
Dan raad ik aan het boostpedaaltje (er zijn er genoeg, voor ieder budget) in de effectsloop te hangen. Voorbeelden: Fulltone Fatboost, MXR pre-amp, Zvex Superhardon, ga maar door:-)

SuperHardOn heb ik zelf gebouwd en is idd een goeie optie => Is met een beetje soldeerskillz ook niet te moeilijk om zelf in mekaar te flansen !!!

Rutger
30 november 2006, 11:02
een volumepedaal is ook een optie, kun je wat subtieler in volume varieren

http://www.ernieball.com/products/volume-pedals/

BLOK182
30 november 2006, 11:10
Nadeel is dat je er voorzichtig mee moet zijn (anders heb je constant verschillende volumes), en het zijn relatief nogal tonesuckers. Wel fijn voor swells enzo, volumepedalen, maar voor een makkelijke boost zou ik voor een booster in de loop gaan.

marc_o
30 november 2006, 13:38
De EQ in de effectloop lijkt me de beste optie. Eentje lenen van iemand voordat je er eentje aanschaft, even testen en kijken of het werkt. Maar pas op met te grote volumeverschillen hoor, doe dit heel voorzichtig als je 'm in de loop zet, het effect is absoluut niet te vergelijken met een in de input geprikte booster, begin dus op de neutrale of nulstand en ga per halve milimeter omhoog als je oren je lief zijn.....het is maar een tip.

ben vanhoof
4 december 2006, 19:56
Ik denk dat ik voor n boss GE - 7 ga gaan, kan ik boosten en nog wat met de equaliser prullen zodat mn sologeluid beter wordt. Klopt het dat hier wel wat ruis op zit? Is deze ruis hoorbaar als je speelt (met distortion)?

pol
4 december 2006, 20:07
Ik vind die ge-7 te veel ruis hebben om als boost te gebruiken.

BLOK182
4 december 2006, 20:47
Als je speelt hoor je er niet al teveel van, maar het is niet zo'n ideale booster. Voor (bijna) hetzelfde geld heb je pedaaltjes die het beter doen.

marc_o
5 december 2006, 09:15
Nou, hier kan ik het niet mee eens zijn. De ruis in de loop valt echt mee en de boost kan enorm zijn. Dus alles op nulstand en héél zachtjes het volume opschroeven. Uiteraard kun je met de rest van de sliders je geluid veranderen. En dan heb ik het erover wanneer ie in de loop staat, laat dat duidelijk zijn.

BLOK182
5 december 2006, 10:20
Mijn 2 ervaringen met GE-7's in de loop waren ook ruis, ik vond een fulltone fatboost en ook de mxr pre-amp zelf geschikter, zodoende:-)

marc_o
5 december 2006, 11:40
Mijn 2 ervaringen met GE-7's in de loop waren ook ruis, ik vond een fulltone fatboost en ook de mxr pre-amp zelf geschikter, zodoende:-)

Ah okay, kan natuurlijk ook dat de ene versterker en beter of minder op reageert. Do het wel eens met de Orange Rockerverb van een maat van me en daarmee gaat het uitstekend zonder lastige ruis....en scheelt veel geld met een fatboost natuurlijk....

BLOK182
5 december 2006, 12:15
Ja ik heb het op highgainamps geprobeerd en vond die GE7 niezo fantastisch. MXR pre-amp werkte op mijn Budda ook goed, die zit in dezelfde prijsklasse als de GE7. Denk dat het ook een beetje afhankelijk is of je puur volumeverschil wil, of stiekem toch nog wat aan je sound meeveranderen.

marc_o
5 december 2006, 13:06
Ja ik heb het op highgainamps geprobeerd en vond die GE7 niezo fantastisch. MXR pre-amp werkte op mijn Budda ook goed, die zit in dezelfde prijsklasse als de GE7. Denk dat het ook een beetje afhankelijk is of je puur volumeverschil wil, of stiekem toch nog wat aan je sound meeveranderen.

Klopt, wil je iets veranderen moet je welhaast voor de EQ gaan...maar, testen blijft het advies...

Riffcrusher
5 december 2006, 13:08
Als je tevreden bent over je geluid dat je nu hebt, en je wil het alléén maar 'luider' doen klinken bij een solo, zonder de klankkleur (noemenswaardig) te veranderen, dan is een boost-pedaaltje in de loop inderdaad één mogelijke oplossing: één knop voor de volumeboost en een aan- en uitknop en klaar...

De MoaB (Muther of all boosts) van FX-Engineering vind ik persoonlijk ronduit schitterend.

ben vanhoof
5 december 2006, 21:55
Ik denk wel dat ik wat aan equiliser instellingen ga veranderen. Mijn leadgeluid heeft vrij veel mid, om het scheurgeluid te benadrukken (hardrock/metal power chords). Kdenk dat mn sologeluid wel wat minder mid en minder high nodig heeft om wat voller en minder agressief te klinken.

Gear Slut
6 december 2006, 03:42
Doe jezelf een plezier en hoest nou een keer het geld op voor een goed overdrive pedaal met clean boost functie. Ja ja blauwe lampjes zijn in middels politiek incorrect maar dat zal jou toch de reet roesten.
Mijn tip: Carl Martin Plexi-tone. :rockon:
Oh ja, en speel met je volume knop op de gitaar.

vinni
6 december 2006, 13:45
Als je tevreden bent over je geluid dat je nu hebt, en je wil het alléén maar 'luider' doen klinken bij een solo, zonder de klankkleur (noemenswaardig) te veranderen, dan is een boost-pedaaltje in de loop inderdaad één mogelijke oplossing: één knop voor de volumeboost en een aan- en uitknop en klaar...

De MoaB (Muther of all boosts) van FX-Engineering vind ik persoonlijk ronduit schitterend.

Yep.....de MoaB is super!:rockon:

Vinni

ben vanhoof
10 december 2006, 12:11
Ik heb juist soundsamples beluisterd van de carl martin plexitone. Men geeft er 3 samples in high gain mode en 3 van de crunch. Klinkt best wel goed vind ik.


http://forum.musicoff.com/viewtopic.php?t=9207

Zou deze goed werken op het clean kanaal van mn bulldog lampentop? Heeft iemand hier nog ervaring mee?

Gear Slut
10 december 2006, 19:05
Ik heb juist soundsamples beluisterd van de carl martin plexitone. Men geeft er 3 samples in high gain mode en 3 van de crunch. Klinkt best wel goed vind ik.


http://forum.musicoff.com/viewtopic.php?t=9207

Zou deze goed werken op het clean kanaal van mn bulldog lampentop? Heeft iemand hier nog ervaring mee?

Ik durf er haast een vinger om te verwedden. Pas wel op met de output en de boost, die kunnen alleen maar harder en niet zachter.
Leuke site overigens, eindelijk die AC-tone kunnen beluisteren. Over anderhalve maand ben ik jarig dus....

davinci77
11 december 2006, 08:49
Wat betreft de GE-7 van Boss; op ebay zijn goede mod kitjes te koop voor een €20,-. Een klein beetje kunnen solderen is dan wel een must, maar ik gebruik hem al jaren. In mijn opzicht een zeer ondergewaardeerd pedaal.
Tevens heeft xotic de AC of DC booster en BBpreamp voor een cleane boost met een randje.
Nog een: de OCD van Fulltone. Geluid blijft lekker open en reageert er goed op de volume knop van je gitaar.
Het is maar net hoeveel je er aan uit wil geven en hoe het pedaal reageert op je versterker...

Riffcrusher
11 december 2006, 13:03
Wat betreft de GE-7 van Boss; op ebay zijn goede mod kitjes te koop voor een €20,-. Een klein beetje kunnen solderen is dan wel een must, maar ik gebruik hem al jaren. In mijn opzicht een zeer ondergewaardeerd pedaal.
Tevens heeft xotic de AC of DC booster en BBpreamp voor een cleane boost met een randje.
Nog een: de OCD van Fulltone. Geluid blijft lekker open en reageert er goed op de volume knop van je gitaar.
Het is maar net hoeveel je er aan uit wil geven en hoe het pedaal reageert op je versterker...

Slip of the tongue ? Je bedoelt wellicht een RC Booster i.pl.v. DC Booster ?
:-)

davinci77
11 december 2006, 13:26
Slip of the tongue ? Je bedoelt wellicht een RC Booster i.pl.v. DC Booster ?
:-)

ja... sorry. nog te weinig koffie gehad...