PDA

View Full Version : het zakk wylde geluid?



Madcow
29 november 2006, 14:18
Hoe krijg je het voor elkaar? Een gillende noot ineens rond de 3de fret oid
Een vriend van me kan het redelijk, maar hij zegt dat het gevoel is, Maar wat is het echt?

hugo
29 november 2006, 14:36
dat heet pitchen, ik doe het met mijn duim

hendrix_appendix
29 november 2006, 14:40
Neen, dat heet een pinch harmonic, gebruik de search maar, er is genoeg over gepost op dit forum.

sjoerd5
29 november 2006, 15:46
Deze gaat naar speeltechnieken

Tho
29 november 2006, 17:27
Het is zoals de meeste dingen een kwestie van heel veel oefenen. Probeer het toe te passen als je een stukje speelt, zo maar in eens :)
Ik doe het ook met mn duim. In één slag van je plectrum, de snaar ook even met je duim 'aanslaan'. 't is moeilijk uit te leggen..

supermagneet
30 november 2006, 08:07
Je hebt die natural harmonics op de 5e/7e/12e/17e/19e frets zitten en vast ook op andere plekken, en die lopen nog verder door, dus je moet ook proberen de goeie plek te vinden waar je aanslaat met je plectrum denk ik om een zo goed mogelijk *scream* te krijgen.

heavy-metal-thunder
30 november 2006, 08:33
ja, je hebt op die plaatsen natuurlijke harmonische. Die krijg je door je vinger boven de genoemde frets tegen de snaar te houden, aanslaan en direct linkervinger van de snaar halen.

Een andere mogelijkheid om harmonische tonen te creëren, is door een vorm van tapping:
je fret met linkerhand een noot en 12 frets hoger ga je met een vinger van de rechterhand t.h.v. de fret op de snaar kloppen. Dus echt tikken op de snaar en vinger direct naar boven doen. En het moet dus echt op de fret zijn.

Echter topic starter bedoelt de pinch harmonics. Krijg je door een noot te fretten met linkerhand en als je met rechterhand aanslaat, rechterhand ietsje dieper laten doorgaan zodat de zijkant van de duim eventjes de snaar raakt.

iwamoto
30 november 2006, 09:58
inderdaad proberen in een soort rolllende beweging je duim langs te laten komen, is voor mij ook echt de truc, het grappige is, dat het eerst totaal niet lukte, en het nu op commando gaat, steek er alleen niet teveel tijd in, want het komt vanzelf :)

hier, al wel een half jaar oud, luister maar naar wildfire iwamoto.hyves.nl is een ander gebruik van pinches als ome zakk, maar zo kan je pinches ook gebruiken, zit trouwens ook een gewone harmonische bij, maar dan op E 3e en dan met floydrose opgetrokken :p

Mitch_mashinguard
30 november 2006, 11:10
Je moet je plectrum meer bij de punt pakken om het aanraken van de duim makkelijker te maken. Lijkt me vanzelfsprekend, maar het is nog niet gezegd hier. In het begin is het best wel ff zoeken naar waar je precies op de snaar moet aanslaan.

Tho
30 november 2006, 11:52
bij je neckelement gaat het het lekkerst trouwens

meul
30 november 2006, 11:52
over zakk gesproken.
Heb toevallig recentelijk weer eens even wat oude ozzy's beluisterd.
je noemt nu ook wel iemand :-) Zakk is heeeel lastig te kopieren. neem dat solootje in miracle man op no rest for the wicked plaat. als je dit op noot gaat uitzoeken en je bent er achter denk je, ooooooww is dat het, vinger technisch voor iemand die wat langer speelt goed te doen. Maar dan ga je het spelen en begint de frustratie. hij timed echt heel vreemd, speelt 4 noten liks in triolen feel en...en...en....on-na-volgbaar! hetzelfde probleem heb ik altijd bij Brian May, solootje van bohemian rap, ik heb dat lang geleden eens moeten uitzoeken, zou ik wel ff doen, geen probleem, binnen een half uur had ik de noten, toen moest ik gaan inspelen, wat een ramp :-) zo vlak en smaakloos vergeleken met het origineel. dat waren mooie lessen voor me!

heavy-metal-thunder
30 november 2006, 12:25
Je moet je plectrum meer bij de punt pakken om het aanraken van de duim makkelijker te maken. Lijkt me vanzelfsprekend, maar het is nog niet gezegd hier. In het begin is het best wel ff zoeken naar waar je precies op de snaar moet aanslaan.

mwah... je gaat toch niet gauw ff plectrum herpakken om er ff gauw pinch tussen te smijten?? Als je genoeg gain hebt, gaat het vanzelf. Bij clean is het wel heel wat lastiger.

Dick Wolkendeck
30 november 2006, 13:02
over zakk gesproken.
Heb toevallig recentelijk weer eens even wat oude ozzy's beluisterd.
je noemt nu ook wel iemand :-) Zakk is heeeel lastig te kopieren. neem dat solootje in miracle man op no rest for the wicked plaat. als je dit op noot gaat uitzoeken en je bent er achter denk je, ooooooww is dat het, vinger technisch voor iemand die wat langer speelt goed te doen. Maar dan ga je het spelen en begint de frustratie. hij timed echt heel vreemd, speelt 4 noten liks in triolen feel en...en...en....on-na-volgbaar! hetzelfde probleem heb ik altijd bij Brian May, solootje van bohemian rap, ik heb dat lang geleden eens moeten uitzoeken, zou ik wel ff doen, geen probleem, binnen een half uur had ik de noten, toen moest ik gaan inspelen, wat een ramp :-) zo vlak en smaakloos vergeleken met het origineel. dat waren mooie lessen voor me!

Whoa, dude, dat was toch Zakk niet maar Randy Roads? Zakk speelt ehm live nui wel aardig na, hahahaha. Of ben ik nu abuis?

Dick Wolkendeck
30 november 2006, 13:03
bij je neckelement gaat het het lekkerst trouwens

Nou, bij mij gaat het het best op het brugelement. Zo zie je maar weer. Gewoon veel pielen op die plank.

gorgasm
30 november 2006, 13:15
Een andere mogelijkheid om harmonische tonen te creëren, is door een vorm van tapping:
je fret met linkerhand een noot en 12 frets hoger ga je met een vinger van de rechterhand t.h.v. de fret op de snaar kloppen. Dus echt tikken op de snaar en vinger direct naar boven doen. En het moet dus echt op de fret zijn.

die wil ik je es zien doen, uit nieuwsgierigheid, want snap niet zo goed wat je bedoeld

je produceert de gil dmv je linkerhand weg te trekken?

Trocar
30 november 2006, 13:24
Whoa, dude, dat was toch Zakk niet maar Randy Roads? Zakk speelt ehm live nui wel aardig na, hahahaha. Of ben ik nu abuis?

"No Rest for the Wicked was the first album to feature Zakk Wylde on guitar. He has remained with Osbourne to the present day."

Wel ben ik het met je eens dat pinchharmonics makkelijker gaan met het brugelement - bij mij ook althans.

meul
30 november 2006, 13:43
Whoa, dude, dat was toch Zakk niet maar Randy Roads? Zakk speelt ehm live nui wel aardig na, hahahaha. Of ben ik nu abuis?

Je bent inderdaad verdwaald! randy was de eerste gitarist. ik meen dat hierna bradd Gillis the vlag kort heeft overgenomen, hierna kwam jake e lee in zicht (ook waanzinnig), en toen kwam Wylde. de solo van miracle man is ook onmiskenbaar zakk wylde, de sound, de stijl, luister maar een goed ;-)

Dick Wolkendeck
30 november 2006, 14:00
I stand corrected. Toch die cd boekjes maar eens lezen :satisfie: