PDA

View Full Version : Es 335? (GIBSON onduidelijkheid)



fabrizio
29 november 2006, 14:33
in de gibson lijn vindt een kat helaas haar jongen niet meer terug, zo blijkt.

ik ging op zoek naar een ES-335 en keek dan naar aloude gewoonte eens op musiciansfriend.com om te zien wat zoal de mogelijkheden zijn.

resultaat: 7 verschillende namen:

Gibson ES-335 Satin Finish (1899$)
Gibson Memphis ES-335 Dot Plain Top gloss finish (2199$)
Gibson Memphis ES-335 Dot Figured Top gloss finish (2699-2999$)
Gibson Memphis 1959 ES-335 Dot Reissue Electric Guitar (2599-2999$)
Gibson Custom Shop 1959 ES-335 Historic Dot Reissue (4499$)
Gibson Custom Shop 1963 ES-335 Historic Block Reissue (4499$)
Gibson Memphis Custom Shop ES-335 Diamond Limited Run (3499$)


wie weet hier het fijne van? Wat betekent het label "Memphis"? Wat is het verschil tussen "Custom Shop" en "Memphis Custom Shop"? Waarom is de Satin Finish zoveel goedkoper? Ik bveronderstel dat de "Historic" staat voor wat tegenwoordig "V.O.S." heet?

en is er eentje uit de reeks die jullie specifiek aanraden?

vulvasonic
29 november 2006, 15:40
Ha!

En dan vergeet je voor het gemak nog even de Signature modellen en de 345 of de 355 etc.

Als het goed is staan de verschillen op de Gibson site zelf. Vergeet de namen en kijk wat je het best ligt binnen je budgetaire mogelijkheden.
De faded (satin finish) is de goedkoopste, maar lijkt me zeker niet de minste optie (ik vind 'm zelfs erg mooi).

Een zinniger antwoord kan ik je helaas niet geven.
Succes in ieder geval! :satisfie:

Keesz
29 november 2006, 16:22
koop gewoon zo'n rooie

Mithrandir
29 november 2006, 16:30
Zo'n rooie? :soul:

http://www.b-mus.com/photos/albums/userpics/10003/DSCN4893-kl.jpg

sorry.....

Maar ik weet zelf al niet eens wat voor een ES ik heb, ze krijgen volgens mij tegenwoordig allemaal het labeltje Custom, maar dat wil dan weer niet zeggen dat ze uit de Custom Shop komen volgens mij.

Zaak ik is dat je inderdaad kijkt wat je budget is en dan diverse ES-335's gaat proberen en degene met beste verhouding tussen geluid en speelbaarheid eruit probeert te pikken.

Tristan
29 november 2006, 18:26
in de gibson lijn vindt een kat helaas haar jongen niet meer terug, zo blijkt.

ik ging op zoek naar een ES-335 en keek dan naar aloude gewoonte eens op musiciansfriend.com om te zien wat zoal de mogelijkheden zijn.

resultaat: 7 verschillende namen:

Gibson ES-335 Satin Finish (1899$)
Gibson Memphis ES-335 Dot Plain Top gloss finish (2199$)
Gibson Memphis ES-335 Dot Figured Top gloss finish (2699-2999$)
Gibson Memphis 1959 ES-335 Dot Reissue Electric Guitar (2599-2999$)
Gibson Custom Shop 1959 ES-335 Historic Dot Reissue (4499$)
Gibson Custom Shop 1963 ES-335 Historic Block Reissue (4499$)
Gibson Memphis Custom Shop ES-335 Diamond Limited Run (3499$)


wie weet hier het fijne van? Wat betekent het label "Memphis"? Wat is het verschil tussen "Custom Shop" en "Memphis Custom Shop"? Waarom is de Satin Finish zoveel goedkoper? Ik bveronderstel dat de "Historic" staat voor wat tegenwoordig "V.O.S." heet?

en is er eentje uit de reeks die jullie specifiek aanraden?

Wat mij betreft zijn vooral deze interessant:
Gibson ES335 Satin (vooral erg mooi in satin black of hoe dat heet)
Gibson ES335 Dot Reissue Plain Top Gloss Finish
Gibson Custom Shop 1959 ES335 Historic Dot Reissue
Gibson Custom Shop 1963 ES335 Historic Block Reissue

De ES335 Diamond Limited Run ken ik eigenlijk niet, maar gezien de prijs lijkt deze me niet zo interessant...

Memphis is de plaats waar tegenwoordig de normale ES series vervaardigd worden, vandaar dat dat ervoor staat bij sommige modellen, als het goed is komt de ES335 Faded ook daarvandaan...

Memphis Custom Shop betekent waarschijnlijk dat het een reproductie is van een Gibson Custom Shop ES335, maar dan op de normale lijn gebouwd in Memphis, dus wel Custom Shop specs, maar op de normale lijn gebouwd, dat weet ik bij de gitaar die je noemt echter niet 100% zeker, de Ace Frehley Les Paul is bijvoorbeeld ook op deze manier gebouwd...

De gewone Custom Shops worden gewoon in de Custom Shop gebouwd en verschillen in specs iets van de gewone (Memphis) ES335's, ik vind de prijs wel redelijk hoog t.o.v. de gewone (Memphis) ES335's

Het hangt ervan af wat je zoekt...
Zoek je een goede gitaar voor in een (Brit) Pop/Rock band, terwijl je er ook nog wat Jazz(Rock) op wil kunnen spelen dan ben je met een goed exemplaar uit Memphis prima af denk ik...
Deze hebben over het algemeen aardig wat ballen en zijn heel vol van geluid, maar kunnen voor sommige dingen een beetje openheid missen...

De Custom Shops schijnen iets meer als de oude ES335's te klinken, iets opener en iets lichter van klank, minder zwaar laag en deze gitaren vind ik zelf wat minder geschikt voor in een lekkere (Brit) Pop/Rock band waarin je lekker de akkoordjes stevig moet harken...
Wat betreft subtiliteit en Larry Carlton/Robben Ford achtige sounds zouden deze gitaren wel wat beter zijn zo zegt men...

Als je deze subtiliteit zoekt en niet het akkoordjes harken dan zou ik je aanraden ook eens naar een aantal The Heritage H535's te kijken, die zijn goedkoper dan de meeste Gibson ES335 modellen en klinken naar mijn idee over het algemeen wat opener, alleen hebben ze naar mijn idee wel wat minder ballen, ze klinken wat braver...

Let wel, dit is een algemene beschrijving van mijn persoonlijke ervaringen met deze gitaren en ik heb natuurlijk geen honderden gitaren getest, er zijn altijd uitzonderingen op de regel...
Daarom raad ik je aan om vooral zelf te gaan testen, maar als je dan toch gaat testen test dan in ieder geval deze:
Gibson ES335 Satin Finish
Gibson ES335 Dot Reissue Plain Top Gloss Finish
Heritage H535

frekie
30 november 2006, 16:21
Vergeet Gibson helemaal, gewoon een Yamaha SA2000 of SA2200 kopen, komen af en toe langs voor ca. 750 euri gebruikt met koffer. Afgezien van misschien de elementen een top ES335 gitaar voor een redelijke prijs. Setje 2dehands SD Jazz/59 erop nog eens 100 euri en klaar ben je.

Squier4ever
30 november 2006, 16:49
Gibson ES 335 VOS is vintage original specs....
deze hebben een iets andere lak dan de normal historic reissues, wel eens gehoord van nitro-cellulose?
daarmee worden de VOS gelakt

Kim Wilson
30 november 2006, 16:52
Alle Gibsons hebben toch cellulose-lak?

Squier4ever
30 november 2006, 16:55
niet dat ik weet hoor....
iig worden de VOS met het zelfde lakprocedé gelakt als vroegâh...

Kim Wilson
30 november 2006, 16:56
Volgens mij wist Fred Dons dat laatst te vertellen, dat alle Gibsons cellulose hebben.

Tristan
30 november 2006, 17:06
Ja, dat klopt, maar de ene cellulose lak is de andere niet...
Als ik heb goed heb heb je ze op thinner (achtige) basis en water (achtige) basis, de eerste is vintage correct en wordt waarschijnlijk dus op de VOS gebruikt, de tweede is minder schadelijk voor het milieu en voor degene die de lak aanbrengt, maar niet vintage correct en deze wordt naar mijn weten op de meeste andere Gibsons gebruikt...
Het schijnt dat verf op thinner basis iets dunner kan worden aangebracht alvorens het gepolijst kan worden tot een diepe glans, van de verf op waterbasis moet hiervoor meer worden aangebracht en dan wordt de verflaag dus dikker, vandaar zijn er mensen die de verf op thinnerbasis over het algemeen preferen boven de verf op waterbasis...
De lak op thinnerbasis schijnt ook anders te agen en dat schijnt ook voordelen t.o.v. het geluid met zich mee te brengen...
Maar in dit geval hebben we het echt over nuances, zelfs in mijn optiek...
Een gitaar verandert misschien heel licht van klank naarmate de tijd voortschrijdt, zo langzaam dat ik bij mijn gitaren in ieder geval nog niet heb gemerkt dat ze duidelijk anders zijn gaan klinken, dus het effect wat de lak daarop heeft is wat mij betreft ook te minimaliseren...
Als een gitaar met polyester lak nu al goed klinkt, dan zal ze dat, onvoorziene omstandigheden daargelaten, na lange tijd nog steeds doen...
Ik durf echter niet te zeggen dat een goed klinkende gitaar met cellulose lak op thinner basis na een lange tijd nog beter (of misschien zelfs slechter) zal gaan klinken...