PDA

View Full Version : Advance Tube Tech OverCATDrive



LordRiffenstein
29 november 2006, 09:46
Advance Tube Tech (http://www.advancetubetech.com/eng/index.php) is voor de meeste mensen een nobele onbekende. Ze maken een aantal rack/midi-toestellen maar ook power amps, pedalen en binnenkort ook een gewone amp/combo. Ik heb Advance leren kennen via een goeie vriend van me die een aantal van hun spullen heeft (racklooper/switcher, midipedaal).

Hij heeft een van hun overdrive/boost pedalen die Advance sinds een tijdje op de markt heeft. De OverCATDrive is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen die allen verschillen in kleur en in sound. De opzet is bij elk pedaaltje hetzelfde, weirdo case met true bypass switch en Vol/Tone/Gain-regeling. Meer info over de verschillende modellen kan je op hun site (http://www.advancetubetech.com/eng/overcatdrive.php) vinden

De versie die ik momenteel ter test heb is een roze/paarse versie en is heel nieuw. Staat ook nog niet op hun site. Deze versie ligt dichter bij een TS dan de andere pedalen maar is geen echte TS. De tone-control op deze versie is meer een mid-control dan echte toon regeling, je bepaald hiermee het karakter van de mids gaande van dik, rond bijna modderig tot scherp en iel. Hiermee kan je dus prima de sound tweaken. De OverCATDrive heeft behoorlijk wat gain, meer dan een TS, meer dan een Barber LTD (waarmee ik hem vergeleken heb) maar het is geen high gain pedaal. Output heeft hij ook voldoende om als booster gebruikt te kunnen worden. De case is relatief groot en ZEER stevig, het is een zwaar pedaal dat oerdegelijk gebouwd is.

In een rechtstreekse vergelijking met de LTD (die ik als lead boost gebruik) vallen 2 dingen op. De Advance is niet super-transparant maar een pedaal mag een toon kleuren zolang het een mooie kleur is :-), hij heeft ook licht verlies van laag maar alles wordt hierdoor een tikkie strakker. De OverCATDrive maakt je sound vetter maar heeft meer articulatie, is meer open dan een LTD. Groot voordeel hieraan is dat de sound van je gitaar/pickup en de pickup selectie heel goed overeind blijft. De Advance reageert ook meer op volume regeling en je speelstijl dan de LTD.

Momenteel nog enkel rechtstreeks te koop maar in principe binnenkort bij VD Haar te verkrijgen en wel tegen een zeer redelijke prijs.

Ik heb even enkele clips gemaakt om het pedaal te laten horen. De namen van de clips spreken voor zich denk ik. Op al de clips staat zowel de versterker als de OverCATDrive identiek ingesteld, geen Eq'ing achteraf, heb enkel reverb toegevoegd en een plugin voor mastering gebruikt. Gitaar->OverCATDrive->Masotti Crunch->PL 2x12->SM57 voor Emi V12->L6 Toneport->Cubase. Elke clip begint met een stuk zonder de OverCATDrive, die wordt in het 2de gedeelte toegevoegd.

http://www.lordriffenstein.com/sound/Advance/Tele-Neck.mp3

http://www.lordriffenstein.com/sound/Advance/Tele-Bridge.mp3

http://www.lordriffenstein.com/sound/Advance/Strat-Bridge.mp3

http://www.lordriffenstein.com/sound/Advance/Strat-Neck.mp3

Mitch
29 november 2006, 14:30
Wederom hartelijk dank voor de moeite en tijd !
Ik weet niet of het aan mijn speakertjes ligt, maar zeker bij de Tele-clips hoor ik niet zo veel verschil met pedaal aan of uit... je amp klonkt wel erg lekker by the way, vooral met de Tele ;) Voor de rest komt het zo niet echt als lead boost (zoals je 'm beschrijft) uit de verf.
Underwhelmed :(

Chroxy
29 november 2006, 14:43
die switcher/looper ziet er interessant uit! Weet iemand de prijs of kan ik beter even meteen naar hun mailen?

LordRiffenstein
29 november 2006, 14:54
Wederom hartelijk dank voor de moeite en tijd !
Ik weet niet of het aan mijn speakertjes ligt, maar zeker bij de Tele-clips hoor ik niet zo veel verschil met pedaal aan of uit... je amp klonkt wel erg lekker by the way, vooral met de Tele ;) Voor de rest komt het zo niet echt als lead boost (zoals je 'm beschrijft) uit de verf.
Underwhelmed :(

Ligt voor een stuk aan de speakers, hoor hier op laptop speakers of via oortelefoontje ook een stuk minder verschil dan op iets degelijker speakers.

Ik heb hem eigenlijk niet echt als leadboost opgenomen maar meer als algemene boost hoewel ik in elke clip een korte wank doe :seriousf: Ik probeer ook nog eens een vergelijkings clip maken LTD vs Advance.

LordRiffenstein
29 november 2006, 15:01
die switcher/looper ziet er interessant uit! Weet iemand de prijs of kan ik beter even meteen naar hun mailen?

Je hebt een PM!!

qwertyuiop
29 november 2006, 21:31
ik ben ook zeer geinteresseerd in die ls42. kan je de prijs ook even naar mij PM-en?
dank je.

LordRiffenstein
1 december 2006, 08:43
Woensdag tijdens repetitie de Advance nog een keer kunnen testen en mijn bevindingen waren ook weer zeer positief. Had mijn RC Booster vervangen door de Advance. De RC is soms net iets te clean en hifi. De Advance kleurt je sound dus licht maar ik vind het allemaal erg lekker klinken, zowel om je ritme sound als je solo sound te boosten.

Ik ben geen voorstander van het gebruik van pedalen op het cleane channel van een multi-channeler, enkel mijn LTD vind ik ok met het clean van mijn Masotti/Engl. De Advance vond ik echt te gek met de Masotti, klonk heel lekker voor een clean-met-randje-blues :cooler:

Tristan
1 december 2006, 11:13
ATT, zijn dat niet die gasten van de Little Willy combo?

Nu ik even op de site kijk blijkt dat ik een pedaal van hen bij Erik getest heb, een rode, was wel een okee ding, alleen een beetje een rare toonknop en een beetje fizzy en rafelig is wat ik me nog kan herinneren...

LordRiffenstein
1 december 2006, 11:23
ATT, zijn dat niet die gasten van de Little Willy combo?

Nu ik even op de site kijk blijkt dat ik een pedaal van hen bij Erik getest heb, een rode, was wel een okee ding, alleen een beetje een rare toonknop en een beetje fizzy en rafelig is wat ik me nog kan herinneren...

Dat is inderdaad de Advance Tube Tech van de Little Willy :cooler:

De rode versie van het pedaal is met Germanium onderdelen en klinkt daardoor waarschijnlijk wat meer fi(u)zzy. We krijgen normaal volgende week elk model van de pedalen binnen :jam:

Tristan
1 december 2006, 11:36
Haha, cool, maar die Little Willy zie ik niet meer op hun site staan...
Dat rode pedaal klonk niet als een fuzz, meer als een overdrive, zeker een okee ding hoor, waar ik het over had was slechts een nuance, ik ben wel benieuwd naar die andere pedalen van hen...
Er zitten volgens mij geen buizen in, of wel?

LordRiffenstein
21 december 2006, 14:03
Tijd om een extra stuk aan't verhaal bij te schrijven. Ik heb ondertussen een zending van Advance ontvangen waarin een power amp voor mijn vriend zat maar ook 8 pedalen om te testen. Behalve de versie die ik al heb, zijn er dus nog 7 nieuwe pedalen bij gekomen. Dit zijn 5 verschillende OD-pedalen, een buffer en een booster. Heb er ondertussen enkele uren mee gespendeerd en ben behoorlijk onder de indruk. De tests zijn gedaan op mijn Masotti als ook met een CAE 3+preamp in combinatie met de eerder genoemde Advance power amp.

De buffer zit in dezelfde behuizing als de andere pedalen maar heeft geen on/off. Zwarte behuizing met donker blauw front. Als je het pedaaltje gebruikt zonder adaptor, dan plimpt de LED, dit is gedaan om de batterij te sparen, hierdoor gaat die tot 4 maal langer mee. Heb de Advance buffer vergeleken met de Masottis die ik heb en de Axess BS2 van JosDeVos en de Advance klinkt erg lekker. Doet zijn ding goed en meer moet dat eigenlijk niet zijn. Heeft een beetje hetzelfde karakter als de Masotti buffers maar deze laatste hebben precies iets meer hoog.

Een klein stapje verder staat de booster. Deze heeft dezelfde behuizing maar met een wit front. Let op als je het pedaal aanzet en bescherm je ogen want hij heeft een ERG felle witte led :) Pedaal is true bypass zoals al de Advance pedalen en heeft slechts een enkele boost control. Hij geeft van +2 tot +37dB boost, dus zelfs met de control dicht, geeft hij nog een lichte boost. Hij is zeer lineair, beetje zoals de RC Booster maar dan zonder EQ. De RC klinkt soms nogal HIFI, de Advance klinkt iets muzikaler en heeft een heel lekkere feel. Zelfs met veel boost op een high gain kanaal werkt hij nog prima om een andere feel te geven.

De 5 overdrive pedalen hebben allemaal dezelfde opzet als die in mijn eerste post. De behuizing van deze 5 standard modellen (mijn eerste is een limited edition) is mat zwart en voelt enigszins grof aan. De front inleg verschilt telkens van kleur. ze zijn allemaal true bypass en hebben volume, toon en gain knoppen. ZEER stevige en zware pedalen, erg handig om een drummer het zwijgen op te leggen :D Hoewel allemaal gebaseerd op dezelfde basis verschillen ze toch allemaal behoorlijk van sound. De toon regeling is anders dan bij de meeste pedalen en is meer een mid-regeling dan een fullband toon regeling. Hoewel de lim edt misschien een tikje laag verliest, merk ik dit niet met de andere pedalen.

Ik heb de pedalen vooral als boost op crunch kanaal getest maar ook op clean. Tenzij anders vermeld hebben mijn commentaren betrekking op het boost gebeuren met crunch.

Het buitenbeentje is de rode overdrive. Deze heeft geremanium componenten. Hij reageeret en klinkt meer als een fuzz dan een OD maar heeft toch ook od karakter. Doet mij denken aan de Evermann FuzzDrive G2 die ik had. De tone regeling heeft een behoorlijk grote range om de fuzz van modderig vet naar schel te draaien. Met de tone op 12:00 is hij net IETS te donker voor een neck pickup maar klinkt hij erg vet voor de bridge (single of humbucker). Hij cleant iets minder goed op dan een echte fuzz-pedaal maar het leuke is dat dan het od karakter iets meer tot uiting komt. Klinkt erg goed vind ik maar aangezien ik mijn fuzz sound gevonden heb in de Cusack, was de competitie erg zwaar. De Advance heeft minder regelmogelijkheden als de Everman maar klinkt beter imho maar hi jkan mijn favoriet niet in gevaar brengen.

Met het groene pedaal komen we aan de od met de meeste gain. Laat je niet misleiden door de kleur, dit is GEEN tubescreamer afgeleide. Hij heeft zoals gezegd behoorlijk wat gain maar is geen distortion pedaal. Het blijft overdrive en dus geen chugga chugga. Het is een behoorlijk donker klinkend pedaal met redelijk wat laag en laag mid. Met de gain op 12:00 is het al teveel om als booster te gebruiken. Neck single coil wordt modderig en erg compressed, op de brug klinkt hij dan nog lekker. Met de gain terug naar 9:00 werkt hij beter als booster maar hij heeft een erg donker mid karakter waardoor ik hem niet echt als booster geschikt vind. Als OD op het clean kanaal doet hij het dan wel weer prima, lekkere crunch!!

Een trede lager op de gain-trap staat het oranje pedaal. Dit is de originele versie en dus de basis van de anderen. Heeft niet enkel minder gain dan de groene maar klinkt ook een stuk opener. Veel minder compressie dan de groene dus en daarmee werkt hij onmiddellijk beter als booster. De oranje OD heeft een ander mid karakter en een strakker laag dan de groene. Redelijk wat laag mid en een smooth hoog, hij herinnert mij een beetje aan de BB Preamp maar dan zonder de compressie. Ligt eigenlijk een beetje tussen de BB en een LTD, minder gain dan de BB, meer dan de LTD. Hij klinkt zowel op single coils als humbuckers HEEL vet. Als je hem als rhythm boost gebruikt met een brugpickup dan wordt het allemaal een stuk vetter, hij vult de midden-frequentisch goed aan naargelang de stand van de toonregeling. Voor solos heb ik hem vergeleken met mijn LTD en de Advance klinkt op zijn minst even vet maar waar de LTD het middengebied wat dichtsmeert, daar blijft de Oranje Advance heel open klinken. Zelfs wanneer ik hem gebruik met het high gain kanaal blijft het lekker open klinken en niet overcompressed. Ook op clean werkt dit pedaaltje prima, lekkere crunch. Misschien het meest verrassende was het feit dat deze OD ook heel goed clean gaat met de volume knop, reageert bijna als een goeie fuzz waardoor je dus zelfs met je volume op 4 nog altijd een lekkere drive houdt zonder veel volume te verliezen. Ik had nooit gedacht dit ooit te zeggen maar ik heb een beter pedaal gevonden dan de LTD om als leadboost te gebruiken. VETTE sound maar toch open en zonder teveel compressie toe te voegen. Deze gaat dus zeker hier in Belgie blijven.

Op naar het gele pedaaltje en we hebben weer wat minder gain. Deze versie heeft een wat brighter karakter dan de vorige 2 pedalen, de liggen wat hoger in frequentie en hij heeft ook wat meer hoog. De toonregeling heeft dan ook vooral invloed op de mids en kan de boel toch wat smoother laten klinken indien gewenst. Hij heeft ongeveer evenveel gain als een LTD, niet veel dus en meer een crunch. klinkt dus ook wat scherper dan bv een LTD maar niet scherp in de slechte betekenis. Persoonlijk vind ik het een heel leuk pedaaltje maar net wat te scherp in't hoog om mij als booster helemaal te kunnen overtuigen. Wat wel heel leuk is om het pedaal met lage gain (9:00 of lager) voor een high gain kanaal te gooien. Door het extra hoog mid en hoog ga je wat meer bite krijgen wat erg lekker rifft. Heel leuk pedaal maar niet 100% mijn ding!

Ten slotte komen we bij het blauwe pedaaltje, laagste in gain en hoogste in output. Het karakter ligt ergens tussen geel en oranje, minder scherpte dan geel maar ook minder lage mid dan oranje. Heeft veruit het meeste output van de verschillende pedalen en de hoeveelheid gain is net iets minder dan de gele versie. Klinkt verrassend genoeg erg lekker op het clean kanaal. Heeft heel veel dynamiek en geeft een soort ac30/Class a EL84 feel aan de sound. Klinkt super open en net zoals de oranje versie cleant ook deze perfect op met de volumeregeling. Als rhythm boost heb dus lekker veel dynamiek en je kan je sound heel erg varieren met hoe je speelt. Als je van neck single coil nr brug humbucker switch dan blijft het dynamisch terwijl het toch vetter en met meer gain gaat klinken. Het leukste aan dit pedaal is als je het als solo-boost gebruikt. De dynamiek is er nog maar hij heeft een gigantische sustain, noten bloeien werkelijk open, beetje als omgekeerde compressie. Die sustain blijft, ook als je volume op de gitaar terugdraait. Heb met dit pedaal hetzelfde gevoel als met de oranje versie, ik stop gewoon niet met spelen. Single coils, humbuckers, het klinkt allemaal heel lekker. Tja, ook deze zal zeker in Belgie blijven.

Helemaal leuk wordt het als je gaat bedenken dat deze pedalen echt niet duur zijn. Verkoopsprijs zit rond de 115euro zonder shipping.

Ik maak nog enkele foto's want de vershillende pedalen hebben matching leds en als ik snel tijd heb, dan maak ik ook nog enkele clips!