PDA

View Full Version : gretsch nashville



a.c.
28 november 2006, 21:25
Ik zoek een goede hollowbody blues/jazz/rockabilly gitaar en denk aan een gretsch 6120. Nu weet ik dat gretsch erg onbetrouwbaar is qua kwaliteit. Weet iemand waar ik op moet letten (recente bouwjaren bijv beter dan 90's).

Ik heb net een electromatic hollowbody gehad en wil nu een iets meer podium- proof gitaar. Ik zat als evt. alternatief te denken aan een guild X175/CE 100 of Dearmond T400. Zijn er nog andere suggesties of adviezen?

Mijn dak is € 2000. Minder is beter (en gretsch is overprized, maar ja.....)

Wizz
28 november 2006, 21:57
Nu weet ik dat gretsch erg onbetrouwbaar is qua kwaliteit(...)Mijn dak is € 2000. Minder is beter(...)en gretsch is overprized, maar ja....

Weet je wel zeker dat je een Gretsch wil ? Volgens mij wordt dat nix tussen jou en zo'n Gretsch...

Wizz

Rude Perception
28 november 2006, 22:04
Weet iemand waar ik op moet letten (recente bouwjaren bijv beter dan 90's).

Mijn dak is € 2000. Minder is beter (en gretsch is overprized, maar ja.....)

waar jij op moet letten is wanneer je de gitaar in je naden krijgt, dat je dan meteen verliefd bent, dat hij perfect aanvoelt en helemaal bij je past. Dan pas is hij 2000 euro waard imo.

Eko
28 november 2006, 22:57
Alle genoemde alternatieven kunnen ook uitstekend. Er worden regelmatig Gretschen gebruikt aangeboden. Ook tussen de oudere zitten goeden en slechten. Dat geld gewoon voor bijna ieder merk.
De nieuwere instrumenten ( japans gebouwd) zijn goed van kwaliteit. Let er op dat niet alle soorten Gretsches op dezelfde manier werken. De meest bekende ( Setzer types) hebben een filterregeleling aan de bovenzijde en een mastervolume aan de onderzijde van de voorkant. ( Als je dit niet weet , gewoon eens even surfen op de site van Gretsch, altijd te vinden via de Fendersite-other brands) Zo`n filterregeling laat je razendsnel overschakelen van zeer warm naar bijtend of haalt de scherpe kantjes er af.
Ik heb al eens een kloon gehad van ARIA. Zeker niet slecht, echter zonder de goede elementen en zonder de filters. Allemaal dus net niet.
Let er verder op dat de betere elementen de TV-Jones zijn. De enige die daar in de buurt komen/ gelijk kunnen zijn , zijn de 2000 of 2k van Dearmand.
Als laatste een opmerking die persoonlijk is. Een goede Gretsch is bv de Brian Setzer in orange stain en MET! Nitrolak. Hier in Rijssen zit Dick Dijkman , een zeer goede Gretsch dealer. Hij heeft ze in de goedkopere en duurdere versie. Qua klank is de nitro veruit superieur, echter in prijs ook.
Zoek een goede amp uit om de gitaar echt tot z`n recht te laten komen!!

Squier4ever
28 november 2006, 23:01
die setzer met flametop is idd erg vet, echter een 6120 ook, schizo heeft er geloof ik eentje....

echter die koreaanse(???) gretsch electromatic hollowbodies zijn IMO ook erg okee en zeker voor het geld, vooral die met de humbuckers erin...

Eko
28 november 2006, 23:06
Ik vind de Electromatics ( inderdaad Korea)niet slecht. Als je echter de Electromatic en een Nashville naast elkaar gehoord hebt weet je het meteen.
Qua afwerking is een Aria veel beter, het geluid ontloopt elkaar niet veel. De Aria heeft echter goede HB die te splitten zijn als extra feature. De prijs van de Aria en de Electromatics is ongeveer gelijk.
Ik zou liever doorsparen voor een goed instrument.

JimFenderix
29 november 2006, 07:50
Zelf heb ik een Nashville 6120 gekocht nadat ik mijn DeArmond T400 verkocht heb.

Ik heb horen vertellen dat de 90's reissue's niet zo denderend van kwaliteit zijn en ook zouden de afmetingen niet volledig kloppen. Mijn Gretsch is van 2004 (zou voor alle zekerheid eens moeten checken) en is best in orde. Zeer goede afwerking, goede feel en reuze klank.

Ik heb ook een 6120-60 uitgeprobeerd die helemaal niet leuk aanvoelde en waarvan de neck veel te dun was. Deze zien er iets meer vintage uit kwa kleur (afgebleekt oranje), hebben een nul fret, andere tuners, andere brug enmeestal zilvere bigsby met goudkleurige hardware gecombineerd. De gewone 6120 heeft ook een V-cut out bisgby van Gretsch die ik persoonlijk mooier vind. Verder kwa pickupszijn de 6120 en 6120-60 gelijk volgens mij.

Vershil met de lowbudget DeArmond T400 is er toch wel degelijk, niet dat het een slechte gitaar is. De DeArmond heeft helemaal niet de bright twang van een Gretsch en bijt niet zo hard. Natuurlijk is er een zeer groor prijsverschil tussen beide. De DeArmond T400's zijn zeker niet gemakkelijk te vinden.

Als je 2000€ kan neertellen voor een Gretsch ga je zeker gesteld geraken. Er komen er regelmatig op het net voor minder.

matto
29 november 2006, 07:58
Heb een Gretsch 6122s uit 1992 en die is super!

guitartub
29 november 2006, 09:29
Nu weet ik dat gretsch erg onbetrouwbaar is qua kwaliteit.
....)

NIET mee eens. Ik vind juist dat de kwaliteit van de Gretsch gitaren erg verbeterd is in de latere jaren. Ik heb zelf een KOreaanse Synchromatic en een Chinese Pro Jet van Gretsch en ik vind ze beide erg goed (zeker voor het geld). Ik heb onlangs een 6118 geprobeerd en ook voor jazz vond ik het een DROOM van een gitaar. Ook de electromatic vind ik niet verkeerd maar het kan natuurlijk je gitaar niet zijn,( heb ik ook wel met een paar instrumenten.) Maar dat is dan persoonlijk.
Als alternatief kun je naar de genoemde merken kijken, en wat in die zin ook veel genoemd wordt is Duesenberg. Heb er een bij Feedback zien hangen, die zag er iig goed uit.

Succes!

a.c.
29 november 2006, 13:40
een 6120 hotrod lijkt me ook wel wat, of hebben jullie de ervaring dat je een toonpot toch gaat missen? Ik gebruik hem op mijn strats niet vaak en op mijn electromatic was ie vanaf dag 1 kapot. Ik kan me voorstellen dat het geluid niet diep genoeg gaat voor jazz zonder toonpot.

(Dat zijn trouwens echt slecht gebouwde gitaren, gebouwd met gebrek aan oog op detail, verkeerde halshoeken, te dunne bovenbladen die niet tegen zware snaren kunnen, kut potmeters, maar met een goede porum en geweldige klank).

ACSlater
29 november 2006, 16:20
Ik heb een 6120 SSU ZONDER nitro-lak. Maakt in principe niet uit wat voor lak erop zit. Deze discussie is ongelovelijk vaak op het Gretschforum gevoerd met nog geen zinnigere conclusie dan dat nitro een meer vintage aangezicht heeft (zeker na een aantal jaar), en dat de poly-lak een beter beschermimg is tegen beschadigingen. Qua geluid maakt het niet veel uit.
Sinds Fender, Gretsch heeft overgenomen is de kwaliteitscontrole weer aangescherpt en de kwaliteit van de gitaren is dan ook gewoon goed.

Een hotrod is ook een goeie keuze maar ik zou dan wel voor eentje kiezen met de TV Jones pickups. Die klinken gewoon veel beter dan de stock-Filtertrons.

Quink
29 november 2006, 16:38
Ik heb een 6120 SSU ZONDER nitro-lak. Maakt in principe niet uit wat voor lak erop zit. Deze discussie is ongelovelijk vaak op het Gretschforum gevoerd met nog geen zinnigere conclusie dan dat nitro een meer vintage aangezicht heeft (zeker na een aantal jaar), en dat de poly-lak een beter beschermimg is tegen beschadigingen. Qua geluid maakt het niet veel uit.

Op hetzelfde Gretsch forum staat ook dat de Gretsch gitaren met nitro eerst gespoten worden met poly. Pas de laatste lagen worden dan nitro gedaan. En dat het verschil dus zit in de kwaliteit van de gitaar dan wel tussen de oren.

En dat je hier vooral géén discussie over moet voeren, aangezien de beide kampen elkaar geen duimbreed willen toegeven. :D

ACSlater
29 november 2006, 21:18
Op hetzelfde Gretsch forum staat ook dat de Gretsch gitaren met nitro eerst gespoten worden met poly. Pas de laatste lagen worden dan nitro gedaan. En dat het verschil dus zit in de kwaliteit van de gitaar dan wel tussen de oren.

En dat je hier vooral géén discussie over moet voeren, aangezien de beide kampen elkaar geen duimbreed willen toegeven. :D

haha net als die eeuwige dynasonics vs filtertrons of hilo's vs filtertrons discussies. Een SSLVO is wel mooier naar mijn mening. Dat oranje is echt heel mooi.

schizo910
29 november 2006, 23:25
Ik heb een 6120 waar ik een erg fijne jazzklank uit kan krijgen, maar ook kan dat ding lekker rocken. De veelzijdigheid van Gretsches in het algemeen vind ik (uiteraard samen met de bespeelbaarheid) een van de beste eigenschappen van het merk.

a.c.
1 december 2006, 17:47
Ik heb een heel mooie 6120 nashville gekocht met poly finish. Echt een goed exemplaar. Dan komt het volgende probleem: Wat doe je met de brug en kam.

Er zit nu een Tune-o-matic op maar een roller brug lijkt beter. Heeft iemand daar ervaring mee of weet ie waar je zo'n roller brug kan halen? Tevens wil ik eigenlijk de brug min of meer vastzetten voor het snaren wisselen en wild spelen. Iemand tips? dubbelzijdige tape ofzo?