PDA

View Full Version : lakschade op toets



roppie
17 december 2002, 20:54
De lak op de maple toets van m'n strat bladdert af. 'T zijn maar kleine stukjes lak, maar toch. Kan ik dit repareren? 'k dacht er zelf al aan om de beschadigde stukjes toets op te schuren en ze in parketlak te zetten. Of kan 'k dit maar beter niet doen?. Zo niet, wat dan wl? alvast bedankt

Negative K3 fan
17 december 2002, 21:40
Ziet er toch koelg ebruikt uit? Kijk maar naar relic strats!

roppie
17 december 2002, 21:42
ja, zit 'k starks met een compleet kale toets, een druppeltje water d'r op en hij rot weg in m'n handen

vulvasonic
17 december 2002, 21:59
Ik heb nog nooit een rottende oude strat of tele gezien.
Persoonlijk vind ik het ook juist mooi als een gitaar op natuurlijke wijze is 'ingespeeld'.

Mocht je het toch willen doen, doe het vooral niet zelf. Je moet in de eerste plaats zeker weten waarmee de hals gelakt is. Verschilende soorten lak reageren soms niet best op elkaar.
Het laten lakken van je gitaar (toets) is echter geen goedkoop verhaaltje. Vraag je eerst eens af of je dat ervoor over hebt (voor prijzen, check ff de lokale gitaarboer).

Negative K3 fan
17 december 2002, 22:27
Op 2002-12-17 21:42, schreef roppie:
ja, zit 'k starks met een compleet kale toets, een druppeltje water d'r op en hij rot weg in m'n handen



Nee hoor, hij gaat er alleen maar gebruikt van uitzien. Het kan verder geen kwaad.

vulvasonic
17 december 2002, 23:58
Er zijn zelfs heeeeele dure gitaren met ongelakte halzen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat rosewood toetsen sowieso niet gelakt worden, behalve dan bij Rickenbacker.

Negative K3 fan
18 december 2002, 10:16
ja maar er zit een wereld van verschil tussen pallisander en esdoorn, pallisander gaat namelijk niet zo snel schimmelen en er vies uit zien als esdoorn... esdoorn wordt heel snel zwart als er geen lak op zit en je er veel met je handen aanzit (praktijk ervaring met mn squier).

Anders Destium
18 december 2002, 10:19
Als je verdere schade wil voorkomen, kun je lakken (laten lakken) overwegen. De bespeelbaarheid zal wel veranderen, het is de vraag of je het een vooruitgang vindt op dat vlak. De duurzaamheid is in dat geval wel flink geholpen.

Ik ben een ebbenfan, dan heb je een toets die niet zwart kan worden (hij is het al :smile: )

roppie
18 december 2002, 20:46
keej,weet 'r ook iemand hoeveel zo'n reparatie ongeveer kost?

vulvasonic
18 december 2002, 23:59
Ik weet niet hoe het werkt, maar het zou best kunnen dat een gitaarbouwer genoodzaakt is de frets eraf te moeten slopen en de gitaar dus ook opnieuw moet fretten.
In dat geval ben je zeker 200 tot 230 euro kwijt.

Informeer even bij een gitaarbouwer, die zal het beter weten dan ik.
;]