PDA

View Full Version : Snaren snel dof



Taildragger
28 november 2006, 12:46
Hoi,

Misschien dat iemand mij kan helpen hier.
Ik ben in het bezit van een Martin SPD-16, dat is een special edition van een D16 zeg maar.
Maar er is iets heel geks mee... Iedere keer als ik er een nieuwe set snaren opleg, dan zijn deze na heel korte tijd (hooguit 2 optrdens of repetities) hun sprankelende klank al kwijt en klinken ze al heel snel dof en mat.
Heel gek vind ik. Ik kan er maar niet achter komen waar het aan ligt.
Ik gebruik GEEN sprays of sul om de snaren in te smeren of sprayen, alleen de body, ook de hals niet dus. De snaren die ik gebruik zijn gewone Phospher Bronze Martin snaren van de dikte 012. Deze gebruikte ik ook al altijd op mijn Epiphone EJ200, en daar blijven ze maanden goed op klinken. Dezelfde snaren, zelfde behandeling van gitaar en zelfde speelwijze. Alleen andere gitaar dus. Ik vind dit echt doodzonde, want als de snaren er nieuw opliggen klinkt deze SPD-16 echt supermooi, helder, sprankelend, duidelijk strak en fel.
Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen..??

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Pascal.

Picker
28 november 2006, 13:06
Zodra je met je vingers aan een nieuwe snaar zit, komt er huidzuur en vuil op. Daardoor gaat de snaar een beetje corroderen (roesten), en samen met de vuilafzetting (huidcellen, vet enz.) en slijtage zorgt dat ervoor dat de snaar mechanisch uit balans raakt: hij kan niet meer zo mooi symmetrisch trillen als toen hij net nieuw was. Daardoor verdwijnen diverse boventonen, en verandert dus de klank, en wordt deze 'doffer'.

Kennelijk is jouw Epiphone minder in staat deze boventonen weer te geven en valt daardoor de aftakeling van de snaren mionder op. Jouw Martin heeft kennelijk een bredere respons.

Om jouw probleem de hand te bieden zijn er gecoate snaren te koop (Elixir, d'Addario EXP enz.). Die hebben dit probleem niet. Professionals zetten om deze reden ook voor elk optreden nieuwe snaren op hun gitaar.

Taildragger
28 november 2006, 13:56
Bedankt voor je reactie.
Maar wat ik nou zo gek vind, het si al na 2 optredens, bij die Epi had ik dat nooit. Die klonk altijd goed met nieuwe snaren. En bovendien is die Martin niet nieuw maar een SPD-16 is alleen in 1996 gebouwd, vandaar...
Tja, Elixer...die prijs he..? Zou het helpen..?

Taildragger
28 november 2006, 14:18
Oh sorry, nieuwe snáren zei je...
Ja, ik blijf het vreemd vinden.... het zijn toch dezelfde snaren en dan zou die Epi toch juist nóg doffer moeten gaan klinken..?
Als de snaren op de Martin er een maand opliggen, klinkt de Epiphone beter (qua sprankelheid dan alleen bedoel ik). Vreemde zaak...

Buzz
28 november 2006, 14:34
Inderdaad vreemd...maar aan je gitaar kan het toch niet liggen denk ik. Dit is echt een snaren kwestie. De respons van je gitaar lijkt mij ook de enige factor.

Gecoate snaren werken inderdaad goed. Je doet er echt veel langer mee. Ik heb zelf jarenlang Elixir gebruikt (Bronze en later Phosphor bronze).
Enkelen op dit forum vinden gecoate snaren maar niks. Zou teveel de klank negatief beïnvloeden. Ik was dat altijd van harte met ze oneens.

Maar zojuist dit weekend een setje Martin SP op de OM gezet...:o

Ik ga nu toch maar weer van de gecoate snaren af denk ik.....

Taildragger
28 november 2006, 15:01
Tja, dan zal ik maar eens experimenteren met snaren...
Vreemde zaak, hoe dan ook.
Bedankt voor je advies!

greencharlie
28 november 2006, 20:02
het is normaal dat normale snaren na 1 optreden dood zijn.

Kim Wilson
28 november 2006, 20:07
En daarom heb ik Elixirs. Misschien wel iets minder dan splinternieuwe Martin snaren, maar ze gaan wel een half jaar mee.

arjan meerhof
29 november 2006, 21:56
heb zelf een keer martin snaren geprobeerd; categorie preventief ruimen zou ik zeggen, wat een zooi. Speel nu een paar jaar met elixirs en ja het kost een paar knaken maar de 1e set heeft het 7 maanden uitgehouden, heb ze vervangen omdat er een snaar knapte maar ze klonken nog steeds goed

FruscianteFan
29 november 2006, 22:08
Oh sorry, nieuwe snáren zei je...
Ja, ik blijf het vreemd vinden.... het zijn toch dezelfde snaren en dan zou die Epi toch juist nóg doffer moeten gaan klinken..?
Als de snaren op de Martin er een maand opliggen, klinkt de Epiphone beter (qua sprankelheid dan alleen bedoel ik). Vreemde zaak...
Ligt het er misschien aan, dat je je Martin veel meer gebruikt dan je Epiphone?