PDA

View Full Version : gebruik nek en brugelementen



mcannegieter
27 november 2006, 20:07
Hoi iedereen,

ik heb even een vraagje over het gebruik van mn elementen. Op dit moment speel ik voor het eerst gitaar in een coverband en ben dus een beetje met mn geluid aan het spelen geslagen. Nu merk ik dat bij gebruik van mn brugelement (humbucker) mijn versterker (Fender Hot Rod) erg snel overstuurd. Als ik de middenstand gebruik dan blijft het geheel veel meer clean. Is het logisch om die middenstand te gebruiken voor clean stukken of zit er iets niet goed in mn versterker?
Verder merkte ik dus ook dat als ik het nekelement alleen gebruik, en ik het volume daarvan geheel dicht draai, ik nog steeds geluid krijg. Blijkbaar is dit dus mijn brugelement dat standaard bij mijn nekelement erbij klinkt. Is dit normaal of zit er een soldeerfoutje in mijn potmeters en hou zou ik evt kunnen zien/ontdekken

Tho
27 november 2006, 20:10
Als je het mij vraagt is alles doodnormaal. Niets aan de hand. Het neck-element klinkt inderdaad vaak cleaner dan het brugelement.

Helter Skelter
27 november 2006, 20:13
wat voor gitaar is het eigenlijk? en heb je alleen een humbucker bij de brug of ook single coils?

frekie
27 november 2006, 20:43
Ik heb ook een Fender Hotrod (Deluxe) en idd als je met een dikke humbucker op het cleane kanaal gaat spelen, je draait hem wat open, flink aanslaan dan begint ie wat te "crunchen" zeg maar. Ik vind het lekker bluesy maar als je echt clean wilt niet ideaal. Je kan je volumepot op je gitaar wat dichtdraaien. Of een enkelspoels element gebruiken. Ik weet niet wat voor gitaar je hebt.
Bij een 2 humbucker gitaar als de LP is "doorlekken" van het andere element heel normaal.
Voor in een coverband is bijv. een strat met een humbucker bij de brug wel makkelijk, heb je wat meer soundjes en kan je beter slaggitaar spelen dan met een LP.

Eko
27 november 2006, 22:41
Het is normaal om verschil te horen tussen een singlecoil en een HB. De HB is een dubbelspoelselement met een hogere output. Je uitgangssignaal is net even hoger wat er voor zorgt dat de amp gaat crunchen. Door de middenstand te gebruiken haal je net even iets vermogen terug en voorkom je dat. Soms gebruik je zoiets om bv slag te spelen met een middenstand en te soleren met een HB.

mcannegieter
27 november 2006, 23:44
Mijn gitaar heeft trouwens twee humbuckers (beide met coil split) en uit de antwoorden maak ik op dat alles normaal is. Wat ik me wel nog afvraag. Zou je de schakeling zo kunnen solderen dat je in de middenstand alleen gebruik maakt van twee single coils? Ik meen een keer gelezen te hebben dat Petrucci dat ook heeft op zn signature, heb je dan alleen geen last van een lager volume als je switcht van hum naar single?

Gearjunkie
28 november 2006, 23:40
Dat kan mits jouw humbuckers 4 draadjes hebben. Zie www.guitarelectronics.com voor de schema's.