PDA

View Full Version : G-System



Johnny Ramone
27 november 2006, 16:30
Hallo,

Ik wil misschien een G-System kopen van TC Electronics en nu vraag ik me af hoe het met de toon zit. Als ik namelijk naar de G-system video-demo kijk/luister op de site van TC Electronics vind ik dat ding erg schel en dun klinken. Zou dat komen door de gitarist (zijn voorkeur afstelling), door zijn gitaar/elementen, zijn versterkers, etc etc... of komt het doordat het een digitaal apparaat is?

Nu las ik ook in een ander topic dat je de volgorde van de gekozen effecten niet zelf kunt bepalen, geldt dit ook voor de pedalen die je in de loop plaatst? Ik wil er een tube screamer op aansluiten en die wil ik eigenlijk vooraan plaatsen.

Als ik een G-system koop dan ga ik volgende pedalen wegdoen:
- Lehle D-Loop midi
- Menatone Pleasure Trem 5000
- Diamond Memory Lane Delay
- Choralflange Fulltone
- Pedalpower 2

Omdat dit best wel goede pedalen zijn vraag ik me af of dit een stomme zet is?

BeeJee
27 november 2006, 18:28
Qua effectskwaliteit zul je er wat op achteruit gaan als je die mooie pedalen van jou wegdoet. Een multieffect is wel superflexibel en veelzijdig. En op het niveau van de G-system zijn de sounds van de effecten echt zeer goed. Maar dus wel anders dan van jouw analoge high-endspul! Als je veel met wisselende modulatie- en delay-instellingen werkt, is een multi-effect superhandig. Het mooie van de g-system is dat je de beschikking hebt over loops waarin je ook losse pedalen kunt hangen. Als je dus veel verschillende sounds wilt hebben, is het zeker het overwegen waard. Gebruik je in principe vaste instellingen, dan zou ik je huidige spulletjes houden.

BLOK182
27 november 2006, 22:09
Als je dus veel verschillende sounds wilt hebben, is het zeker het overwegen waard. Gebruik je in principe vaste instellingen, dan zou ik je huidige spulletjes houden.
Voordeel van dergelijke systemen is dat het ook erg makkelijk is live, meerdere instellingen veranderen met 1 druk op de knop. Ik zou wel weer ff overwegen of je dit echt gebruikt, of dat je op het podium ook tijd hebt een of twee pedaaltjes aan of uit te trappen. Vaak zie ik gitaristen met gigantisch uitgebreide patches werken op grote midiboard, terwijl ze als een zoutzak op hun plaats staan en hun muziek ruimte genoeg biedt tot switchen. Zelf doe ik het liever op die manier met een relatief korte, analoge keten van goede pedaaltjes dan met een hoop midi, multi en digispul:p

the feable
28 november 2006, 10:40
Ik ben ook meer van het analoge, lossen pedaaltjes gebeuren.
De G-system staat natuurlijk wel garant voor kwaliteit. Kashmir speelt er ook mee. Ik vind hun live heel goed klinken, ook het gitaargeluid opzich.
Maar ga zelf ook eens testen zou ik zeggen.

rjong999
28 november 2006, 11:33
Je kunt zoiets niet goed beoordelen als je het gewenste gebruiksdoel er niet bij kent. Al dat high-end spul is prachtig, maar wat mij betreft alleen zinvol voor thuisgebruik, als je lekker van de kwaliteit kunt genieten, en voor in de studio, als je echt een super-ultra-topgeluid wilt hebben.

Voor in de oefenruimte lijkt het me wat overkill en op het podium is het gewoon niet zo praktisch - maar toch ook weer afhankelijk van het gebruik van je spullen. Als je in een oldstyle bluesband speelt zal dat wellicht anders zijn dan als je in een sympho of progrock band speelt.

Ik heb zelf de G-System in een rack, ik schakel er mijn preamps mee en heb nog een Digitech Studio Quad in de loop hangen. Die setup voldoet voor in de oefenruimte en op het podium prima. Wel een hoop gesleep, 8HE rack + losse cabinets. Dus voor het gemak laat ik het rack wel eens thuis en pak gewoon een Peavey Bandit met een GT8. Ook fijn.


Als je de kwaliteit van de effecten in de G-System zou willen vergelijken met wat jij opnoemt dan (subjectief!) zou ik zeggen:

- Lehle D-Loop midi: vergelijkbare functionaliteit: 4 switches en 5 loops.
- Menatone Pleasure Trem 5000: G-System is min of meer vergelijkbaar, heeft denk ik iets emer mogelijkheden.
- Diamond Memory Lane Delay: G-System heeft iets meer mogelijkheden en ook een hele mooie delay
- Choralflange Fulltone: kwestie van smaak. Ik ben geen Fulltone fan en vindt de mod's van de G-System prachtig. Ik zou echter de Choralflange houden en in de loop van de GSys hangen als je de Mod's van de GSys niet mooi genoeg vindt. Ik heb zelf een gemodde DS1, de Digitech en een Roger Mayer Voodoo Vibe in de loop, omdat je van Mod's natuurlijk nooit genoeg krijgt ;-)
- Pedalpower 2 - G-System heeft 4 9v uitgangen

Een tubescreamer zou ik in de eerste loop plaatsen. Ligt ook weer aan je preamp, en waar je die ertussen hangt (of hang je de G-System in de loop van je preamp ?).

Ik ben eerlijk gezegd ook nog flink aan het experimenteren, want de Digitech kan ik ook nog eens als 4x4 midi-matrix gebruiken. Zo veel mogelijkheden, zo weinig tijd...

Nocki
28 november 2006, 13:17
De g-system is een geweldig apparaat. zelf werk ik er nu een antal maanden mee. de loops zitten voor de preamp dus elke overdrive of distortion kan je daar goed in kwijt. fx voor in de fxloop kan je daar niet in kwijt.
ik merk wel dat de g-system een tonesucker is. net als de g-major of de g-force. dat blijft het zelfde. het dus ten koste van druk en laag. en het hoog wordt idd wat benadrukt. wat je op de demo hoort is best goed en zo slecht is het allemaal niet. ik ben een rote voorstander van program changes en ben een echte midi freak wat mogelijkheden betreft.
Wat ik heel fijn vind is dat de fx die voor de preamp moeten daar zitten en de fx die in de loop moeten ook op hun plaats zitten. en de wah vin dik ook super klinken!

al met al een geweldige alles in 1 oplossig waar ik m dus ook voor heb. maar niet de allerbeste kwa tone behoudt. ik laat nu een blender maken om droog en wet bij elkaar te kunnen mixen. ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

Nocki

dml
28 november 2006, 13:34
al met al een geweldige alles in 1 oplossig waar ik m dus ook voor heb. maar niet de allerbeste kwa tone behoudt. ik laat nu een blender maken om droog en wet bij elkaar te kunnen mixen. ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

Nocki

Betekent dus een extern apparaat die het natte signaal van de G-sys mengt met je droge signaal. Ik neem aan dat je erbij stil hebt gestaan dat oversturingspedalen, opgenomen in de G-sys-loops, ook worden gemengd met het droge signaal? Tenzij je de loops niet gebruikt.......

Nocki
28 november 2006, 13:51
alleen het signaal wat in de fxloop van de amp loopt wordt geblend.

de loops met de pedalen erin zitten voor de preamp dus die gaan 100%

dml
28 november 2006, 14:01
Ja, okay. De G-sys zit niet in de loop van de amp, maar de amp in één van de loops van de G-sys. Beetje 4-kabel-achtige-methode (5 voor stereo)....

jemke
28 november 2006, 14:18
Ik ben dus niet de enige die zijn pedalen wil inruilen voor een G-system, het is een moeilijke keuze. Ideaal gezien zou ik er eens één G-system een weekje thuis willen hebben om te kunnen vergelijken op mijn amp, met mijn gitaren en in alle rust zodat ik niet opgehitst wordt door verkopers en achtergrondlawaai.

Nocki
28 november 2006, 14:40
de gsystem zit en voor de preamp. n in de fxloop van de amp.

dus:

gitaar ->
gsystem -> (3 loops voor pedalen, wah en compressor)
preamp ->
gsystem -> (overige fx)
poweramp ->
speakers

rjong999
28 november 2006, 16:13
Ik ben dus niet de enige die zijn pedalen wil inruilen voor een G-system, het is een moeilijke keuze. Ideaal gezien zou ik er eens één G-system een weekje thuis willen hebben om te kunnen vergelijken op mijn amp, met mijn gitaren en in alle rust zodat ik niet opgehitst wordt door verkopers en achtergrondlawaai.
SPAM: Hoeveel is je dat waard ?

jemke
28 november 2006, 16:29
Wat bedoel je? wat ik over heb om een G-systems een week te lenen??

rjong999
28 november 2006, 16:55
Wat bedoel je? wat ik over heb om een G-systems een week te lenen??
Inderdaad...

jemke
28 november 2006, 20:45
Brussel-Amsterdam.......Amsterdam-Brussel
Brussel-Amsterdam.......Amsterdam-Brussel

Dan zijn er wel goedkopere optied denk ik:)

Johnny Ramone
28 november 2006, 22:29
ik merk wel dat de g-system een tonesucker is. net als de g-major of de g-force. dat blijft het zelfde. het dus ten koste van druk en laag. en het hoog wordt idd wat benadrukt.Nocki

Geldt dit alleen voor de effekten die in de G-System zitten of ook voor de overdrive pedalen die ik in de loops wil plaatsen? En, is er dan geen tone-regeling (Equalizer) in de G-System?

Als ik nu tussen de output van de G-System en mijn versterker een Xotix RC boost pedaal plaats compenseert dit dan misschien de tone suck?

Ik heb trouwens een normale versterker, zonder loops enzo, dat maakt toch niet uit ofwel??

Het lijkt me een ideale oplossing, zeker omdat ik met veel verschillende sounds werk, en het beu ben na elk nummer weer alle knoppen te moeten bijstellen.

Ik zou ook graag zo'n ding een week willen lenen, en alleen als hij echt bevalt dan kopen.

Nocki
29 november 2006, 08:14
als je een amp hebt zonder fx loop is er helemaal geen probleem/ dan hang je gewoon alles pedalen in de loops en heb je verder geen last van onesuck tussen preamp en poweramp. alleen tonesuck van je gitaar geluid maar dnek niet dat je dat merkt. datt kun in derdaar compenseren met de eq die er in zit. maar dat hoort natuurlijk ook niet. kan helaas de mijne op het moment niet missen anders was je welkom geweest.
het is een leuk apparaat en ik denk dat je langer nodig heb dan een weekje om m te leren kennen en te gaan waarderen.

Nocki

rjong999
29 november 2006, 14:50
Tonesucking in de zin van: ik stel de G-System zo neutraal mogelijk in (dus geen fx, geen loops, geen eq) en toch hoor ik verschil tussen het directe signaal en het signaal dat door de G-System loopt. Idd. Ik vermoed dat dat toch iets te maken heeft met A/D -> D/A (en die discussie is nog lang niet helemaal gevoerd).

Ik gebruik de G-System nooit helemaal neutraal en heb er dus geen last van (je kunt alles wel redelijk met de aanwezige EQ en compessor compenseren).

Nocki
29 november 2006, 15:18
alles in de Gsystem uit kwa fx, alle volume instellingen zo instellen dat het volume ongeveer gelijk blijft (100% krijg je dat ook al niet) en dan nog tone suck hebben idd. die ad/da convertors verzieken de boel gewoon. leuk dat er een eq in zit waarmee je iets kan terug brengen maar uiteindelijk speel je met een buizen amp nog steeds als een modelaar... :-)

maar het is niet zo erg natuurlijk als iedereen nu leest. ik lees zelfs al over mensen die denken dat de g-major een vreselijk apparaat is wat natuurlijk niet waar is.

het zin goede apparaten en je krijgt zeker waar voor je geld.
ze zijn het dubbel en dwars waard. maar 100% is het elaas nog niet.

Nocki

Johnny Ramone
29 november 2006, 16:01
Bedankt allemaal voor de bruikbare informatie.

Ik wacht nog even een tijd af, als ik zo'n ding een keer zie staan dan probeer ik hem in ieder geval een keer uit. Voorlopig gewoon even bliven spelen met simpele pedaaltjes en blijven draaien.

treblemaster
29 november 2006, 16:18
Sinds wanneer gebruikt Johnny Ramone effecten :???:





;).

rjong999
29 november 2006, 16:42
Het is echt minimaal, en, zoals gezegd, eigenlijk niet zo belangrijk, omdat ik altijd wel iets van effecten aan heb staan, al is het maar een galmpje ofzo. Dus strikt genomen wel jammer dat 'ie geen true bybass heeft.
Maar als je filter, compressor en noise gate uitzet en je output vanaf de INS pakt heb heb je uitsluitend het analoge deel, en dat is wel true bypass (luister er maar eens naar). En dat bevestigd weer het beeld dat de eventuele tonesucking in de A/D -> D/A zit. Nu zuigt die theoretisch niet meer dan de (boven)gemiddelde (44.1/24) soundcard maar het gevoel blijft, he...

Nocki
30 november 2006, 10:17
Hoi


Ik heb gisteren nog wat zitten "rommelen" met de G-system instellingen en een groot deel van de tonezuck heb ik eruit kunnen halen. niet met de equalizer natuurlijk maar met wat volume instellingen. natuurlijk is hij nu niet 100% transparant en er zit absoluut verschil tussen met en zonder g-system in de loop maar het geluid is al een heel stuk verbeterd. het blijven toch vaak user errors :-)

patricia
30 november 2006, 23:19
hey nocki,wat heb je precies gedaan om tonesuck te verminderen?

jacky
1 december 2006, 22:43
tone suck patch van min 30 naar 0 gedraaid ;-)

Nocki
3 december 2006, 13:22
ik heb de in en uit volumes wat beter kunnen verstellen.
en het overal geluid wat harder kunnen zetten. er was 1 instelling die ik nog niet kon en die staat nu ook wat hoger. allemaal net tegen het oversturen aan.

ik denk er nog aan de boost permanent aan te zetten maar weet het nog niet zeker.

Nocki

rjong999
3 december 2006, 21:26
waarom zou je de boost permanent aanztten ? Zet dan gewoon het global outlevel op +6dB. De boost is er juist om tijdelijk even iets extra's te geven, dus voor een solo ofzo.