PDA

View Full Version : Noten lezen op elektrisch gitaar



Flames
27 november 2006, 14:51
Ik wil graag leren noten lezen. Ik wil het liefst elektrisch blijven spelen dus mijn vraag was of jullie een boek weten dat iemand kan leren noten lezen voor elektrisch gitaar?
Het lijkt me overigens leuk om iets klassieks te spelen zolang ik het maar kan toepassen op elektrisch gitaar.

gorgasm
27 november 2006, 17:14
Het maakt nie uit of t elecktrisch of accoustisch is. Je stemming telt wel.

http://www.all-guitar-chords.com/
speel hier es ff mee.
C = do
D = re
E = mi
F = fa
G = sol
A = la
B = si

jaspie
27 november 2006, 19:47
al zou je doedelzak spelen, noten zijn noten.

(ik gebruik zelf het boek van william leavitt)

Flames
27 november 2006, 22:28
Ik snap ook wel dat noten noten zijn, ik wou alleen duidelijk maken dat ik geen klassiek gitaar wilde spelen.

Tho
27 november 2006, 22:40
Ik snap ook wel dat noten noten zijn, ik wou alleen duidelijk maken dat ik geen klassiek gitaar wilde spelen.

Heel goed! :) en waarom zouden die noten anders zijn op een elektrische gitaar? Je hoeft niet zo aangebrand te doen want we willen alleen maar helpen.
Volgens mij bedoel je gewoon een boek waaruit je de elektrische gitaar leert bespelen, of dat ook niet?

jaspie
28 november 2006, 15:11
ik geloof dattie bedoelt dat ie geen noten wil van klassieke stukken. De meeste boeken waarje het in leert beginnen met van die simpele pop achtige melodietjes en bouwen dan op( bij mijn boek naar lichte jazz).

In het begin vond ik het moeilijk om te doen aangezien ik al een tijdje speel en pas later ben gaan leren notenlezen. Zo zijn de stukken die je speelt veel simpeler dan je technisch aankan. Toch doorzetten want het helpt je veel meer te denken in noten dan in vormpjes op je hals. Je leert meer over hoe stukken opgebouwt zijn en hoeje met andere muziekanten kan communiceren.

SBloke
3 december 2006, 15:47
al zou je doedelzak spelen, noten zijn noten.

(ik gebruik zelf het boek van william leavitt)

Is dat een beetje een goed boek voor electrische gitaar?
(Ik neem aan dat je "a modern method... bedoeld)
Geschikt om door te spelen meteen plectrum?of moet je echt plukken......

Hiddie
3 december 2006, 16:30
de enige instrument waar noten anders zijn is als je drumt of andere percussie instrument speelt.

Ik denk dat hij gewoon eerst niet wist dat noten nogal algemeen zijn en dat hij daarom erbij zij dat hij elektrisch speelt.

Maar je hebt aparte lesboeken voor elek gitaar waar je noten leert lezen en die zijn totaal anders dan acoustische boekkies.

Kaïn
3 december 2006, 18:26
Is dat een beetje een goed boek voor electrische gitaar?
(Ik neem aan dat je "a modern method... bedoeld)
Geschikt om door te spelen meteen plectrum?of moet je echt plukken......

Leavitt richt zich vooral op plectrum techniek. Het is een tering goede methode als je er ff voor wilt gaan zitten. Het is een typisch amerikaanse methode namelijk. Snel en lastig zonder compromissen. Maar als je je er op toelegt speel je zo prima vista en je techniek gaat zeer snel vooruit.

jaspie
3 december 2006, 21:40
Leavitt richt zich vooral op plectrum techniek. Het is een tering goede methode als je er ff voor wilt gaan zitten. Het is een typisch amerikaanse methode namelijk. Snel en lastig zonder compromissen. Maar als je je er op toelegt speel je zo prima vista en je techniek gaat zeer snel vooruit.
hier sluit ik me bijaan, plus het boek gaat ook goed in op zaken als het lere alternatieve posities, apreggios en vingeroefeningen, en dit allen gecombineert met noten.

savecracker85
3 december 2006, 22:09
prima serie die van leavitt..Ook standaard oefenstof op verschillende conservatoria wat betreft lezen

heavy-metal-thunder
4 december 2006, 10:46
Gaat het hier over advanced reading studies for guitar? Mijn leraar heeft me dat meegegeven. Als het idd. goed is, ga'k maar eens de moeite doen om het te scannen.

gorgasm
4 december 2006, 12:28
Gaat het hier over advanced reading studies for guitar? Mijn leraar heeft me dat meegegeven. Als het idd. goed is, ga'k maar eens de moeite doen om het te scannen.
als je da zou willen doen!

heavy-metal-thunder
4 december 2006, 12:37
als je da zou willen doen!

Ssstt!! (stilletjes)

-=JEROEN=-
4 december 2006, 12:38
ik heb deel 1 in PDF formaat

A Modern Method for Guitar - Volume 1

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/cover.jpg

Reel Big Fish
4 december 2006, 12:54
Jeroen, als je die mij zou willen mailen, graag! :)

Gitaro
4 december 2006, 12:57
Yeah. Leavitt is zo'n beetje de bread-and-butter voor als je goed wil leren prutsen.

-=JEROEN=-
4 december 2006, 13:12
ik heb ook deel II en III

geïnteresseerden sturen mij een PM 8-)

heavy-metal-thunder
4 december 2006, 13:13
ik heb deel 1 in PDF formaat

A Modern Method for Guitar - Volume 1

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/cover.jpg

Jeroen, check PM AUB

-=JEROEN=-
4 december 2006, 13:28
Jeroen, als je die mij zou willen mailen, graag! :)
ehhh illegale waren zijn toch verboden hiero :stop:

Gitaro
4 december 2006, 13:46
Je kan het ook kopen, kan je nageslacht er ook nog van genieten. Ze zijn het kopen waard, en dat zeg ik niet vaak :satisfie:

jaspie
4 december 2006, 14:25
ik heb deel 1 in PDF formaat

A Modern Method for Guitar - Volume 1



Ja die heb ik ook
Btw zit er bij die een cd?? apart dat mijne er geen had anders

SBloke
4 december 2006, 14:43
Ik heb deel 1,2,3 bij mekaar maar gekocht (impulsaankoopje) 32,50 voor een telefoonboekformaat lesboek. Nette prijs.

Is dit hele boek door te werken met alleen een plectrum? (zonder plukken dus) Of zitten er ook plukstukjes tussen. Als ik het goed lees zitten er namelijk een aantal accoorden tussen waarbij je de 6e 5e en 3e snaar moet raken, tegelijk.. en zonder dus de 4e te raken, Hoe doe je dat met plectrum?

Elke avond maar eens een paa pagina's gaan spelen. Metronoompje erbij en kijken hoe ver ik kom. Heb vroeger 6 jaar lang klassiek dwarsfluit gespeeld, kan dus al lezen gelukkig, het is alleen behoorlijk weggezakt merk ik al.

savecracker85
4 december 2006, 17:38
Sommige stukjes zien er idd uit om te plukken..Maar die kun je ook met plectrum doen, kwestie van de juiste snaren afdempen

ik ben na deel 1 nu bezig met de 2 boeken: 'melodic rhythm for guitar' en 'reading studies for guitar', ook van Leavitt

-=JEROEN=-
5 december 2006, 11:26
Je kan het ook kopen, kan je nageslacht er ook nog van genieten. Ze zijn het kopen waard, en dat zeg ik niet vaak :satisfie:
idd, eerst proberen en als 't bevalt: kopen

Dootch
11 december 2006, 16:06
Notenlezen is inderdaad handig en mag voor mezelf stellen dat ik er wat van kan; :) Ik kan aardig uit de voeten met mijn handen op een klassieke gitaar. Echter ik ben nu al een tijdje elektrische gitaar aan het oefenen en ik vind dat in dat geval tabulatuur nogal wat eenvoudiger is:
* Geen notatieprobleem voor zeer hoge noten,
* geen notatieprobleem voor slides, bends, hammer ons, pull offs, enfin de hele reutemeteut...
* de juiste noot steeds op de juiste fret en de juiste snaar.

Wat je wel moet kennen om deftig tabulatuur te lezen is het ritme-schrift van de noten, dat is namelijk net hetzelfde bij tabulatuur.

Let wel, ik vind noten kunnen lezen zéééér nuttig, je kan dat ook gebruiken voor gelijk welk ander instrument en zang (behalve drums inderdaad) , maar voor complexe gitaarsolo's zweer ik toch bij tabulatie.