PDA

View Full Version : Nieuw Fender: een poll



grayfink
27 november 2006, 00:38
Stel: Je hebt je het hele jaar het leplazarus gewerkt, je krijgt een 13e maand plus een kerstbonus van 700€. Je vindt dat je jezelf wel mag belonen voor het harde werk, en die kerstbonus mag je van je vrouw uitgeven aan een gitaar.
Je wilt graag een fatsoenlijke strat: Er moet Fender op de headstock staan, een maple toets, kleur zwart of sunburst.

Koop je

A: http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?ProductRef=GIT0009091-000%40MusicStore-MusicStoreShop&JumpTo=OfferList

B: http://cgi.ebay.de/BRAND-NEW-Japan-Fender-57-Re-Issue-Strat-ST57-70TX-CIJ_W0QQitemZ140045059221QQihZ004QQcategoryZ38082Q QcmdZViewItem

C: Een tweedehandse USA

Helter Skelter
27 november 2006, 00:43
ik zou voor C gaan en een beetje geduld hebben

Ik heb al genoeg strats maar ik zie wel eens USA-exemplaren voor rond de €700 voorbijkomen waarvan ik acuut monsterlijk GAS krijgt :eek:

sunburst maple vind ik niet zo'n mooie combi btw, zwart met maple vind ik er wel geweldig uit zien

Joey Handsome
27 november 2006, 00:57
Ik zou ook zeker voor C gaan. In tegenstelling tot Helter zou ik die zwarte dan links laten liggen en lekker voor die sunburst gaan. Maar goed, smaken verschillen.

STW
27 november 2006, 01:01
wat Joey Handsome zegt

Hector_Tsolodimos
27 november 2006, 08:34
ik zou voor C gaan en een beetje geduld hebben

Ik heb al genoeg strats maar ik zie wel eens USA-exemplaren voor rond de €700 voorbijkomen waarvan ik acuut monsterlijk GAS krijgt :eek:

sunburst maple vind ik niet zo'n mooie combi btw, zwart met maple vind ik er wel geweldig uit zien
helemaal mee eens
verstandige jongen, die Skelter

Letsgo21
27 november 2006, 11:14
Ik heb hier nog een japanse strat liggen met texas specials (een 62reissue) ;-)
Zo goed als nieuw, fantastisch materiaal!

koennie
27 november 2006, 11:38
2e hands USA! geduld wordt beloond en is een schone zaak :)

Negative K3 fan
27 november 2006, 11:39
fender japan, zonder twijfel...

texas specials boeien dan niet zoveel, kan altijd nog wat anders in natuurlijk

Tristan
27 november 2006, 14:57
Ik zou gewoon een goede tweedehandse USA Strat of misschien een Japanner kopen, let vooral niet op de kleur maar kijk gewoon of het een goede gitaar is, met de maple hals ben ik het wel eens, er zijn voor mijn gevoel relatief meer goede USA en Japan Strats met maple hals dan met rosewood hals...
Alleen zou ik er dan geen Texas Specials ingooien, maar Fender Customshop '54's of Fat 50's, die Texas Specials worden wel erg schel denk ik met een maple hals, bovendien vind ik die pickups niet zo super...

Met de vriendelijke groeten van een gek... :D

Kim Wilson
27 november 2006, 14:59
+1 voor de Japanners. Ik heb ook een MIJ uit '95, en dat is een supergoeie gitaar. Een jaar geleden gekocht voor €300.

BamBuFan1
27 november 2006, 15:14
fender japan, zonder twijfel...
texas specials boeien dan niet zoveel, kan altijd nog wat anders in natuurlijk

Idem, de bouwkwaliteit van USA strats is al jaren dieptriest. Ze zouden al hun gitaren in Japan moeten laten maken.

Negative K3 fan
27 november 2006, 16:12
japanse Fenders zijn ECHT prima wat betreft kwaliteit en spelen de meeste amerikaanse eruit.

daarnaast heb je dus een prima prijs/kwaliteit verhouding waardoor je geld overhoudt om hem te tweaken (mocht je daar plezier in hebben).

Kim Wilson
27 november 2006, 16:17
Dat durf ik nog niet zo hard te roepen. Bouwkwaliteit is idd prima, maar een Jap blijft van basswood. Het wordt nooit een ash of alder body. Daarom zal de klank duidelijk anders zijn dan die van een USA.

Bespeelbaarheid kan ik ook niet veel over zeggen, behalve dat die Jap van mij geweldig goed speelt. En belachelijk veel output heeft. Ik verdenk die van mij er ook van dat ie andere elementen heeft gekregen. Maar dat weet ik niet. Dat zou de vorige eigenaar dan gedaan moeten hebben. Ik kan de boel er wel eens afdraaien, kijken of er wat opstaat.

Tristan
27 november 2006, 16:26
Volgens mij zijn de echt oude (80's) Jap Strats niet van basswood hoor, ik weet het echter niet zeker...
Ik zou zowiezo voor een gitaar van alder of ash gaan, dat vind ik toch wel lekkerder klinken, heeft wat meer die twang, die echte Fender sound en klinkt voor mijn gevoel wat minder klinisch/doods...
Het beste is om een gitaar te nemen waar je het hout kan zien, zoals een sunburst ofzo, dan weet je zeker dat je een alder of een ash inplaats van een basswood body hebt...

Negative K3 fan
27 november 2006, 16:31
maar een Jap blijft van basswood. Het wordt nooit een ash of alder body. Daarom zal de klank duidelijk anders zijn dan die van een USA.

zo leer je elke dag weer wat, hier wist ik echt niets vanaf tot nu... maargoed, ik heb die strats en teles destijds niet ingeplugd bespeeld en heb het alleen over feel, bespeelbaarheid, ik moet trouwens ook zeggen dat ik persoonlijk niet zo negatief tegenover basswood sta als veel andere gitaristen.

Dude
27 november 2006, 16:34
Stel: Je hebt je het hele jaar het leplazarus gewerkt, je krijgt een 13e maand plus een kerstbonus van 700€. Je vindt dat je jezelf wel mag belonen voor het harde werk, en die kerstbonus mag je van je vrouw uitgeven aan een gitaar.




laten we dit stukje eerst even analyseren...

we beginnen met:

Je hebt je het hele jaar het leplazarus gewerkt

ok das mooi, dat betekend dat je goed voor je gezin zorgt ! dat je een echte man bent, en geen watje die zich laat verzorgen. Dat betekend dus ook dat je daar best wat voor terug mag krijgen af en toe.

Je vindt dat je jezelf wel mag belonen voor het harde werk,

dat zeg ik...

en die kerstbonus mag je van je vrouw uitgeven aan een gitaar.

mag....


MAG....


je MAG je eigen zuur verdiende centen uitgeven aan jezelf ?? dat MAG van je vrouw ?


zucht...


mijn bips zou een tik op dr achterhoofd krijgen !

Kim Wilson
27 november 2006, 16:35
Van die 80's jappen zou goed kunnen. Maar die krijg je niet voor €350. Die van mij is iig van basswood.

@ NegK3:
Nee, ik zeg ook niet dat het minder klinkt, maar wel anders. Basswood is iets wolliger, minder fel als ash of alder. Als je zoekt naar die bite van de USA strat, kom je met een basswood body niet uit. Nu heeft die van mij een maple hals, dat heft het nog iets op.

Kim Wilson
27 november 2006, 16:36
laten we dit stukje eerst even analyseren...

we beginnen met:

Je hebt je het hele jaar het leplazarus gewerkt

ok das mooi, dat betekend dat je goed voor je gezin zorgt ! dat je een echte man bent, en geen watje die zich laat verzorgen. Dat betekend dus ook dat je daar best wat voor terug mag krijgen af en toe.

Je vindt dat je jezelf wel mag belonen voor het harde werk,

dat zeg ik...

en die kerstbonus mag je van je vrouw uitgeven aan een gitaar.

mag....


MAG....


je MAG je eigen zuur verdiende centen uitgeven aan jezelf ?? dat MAG van je vrouw ?


zucht...


mijn bips zou een tik op dr achterhoofd krijgen !
Tuurlijk, stoere vent. :confused:

Negative K3 fan
27 november 2006, 16:40
@ NegK3:
Nee, ik zeg ook niet dat het minder klinkt, maar wel anders. Basswood is iets wolliger, minder fel als ash of alder. Als je zoekt naar die bite van de USA strat, kom je met een basswood body niet uit. Nu heeft die van mij een maple hals, dat heft het nog iets op.

klopt, ik heb zo'n blauwe zelfbouwpakket strat met basswood body en rosewood toets, met mijn SD p90 kon ik daar metal uithalen, mijn shamray met alder body en maple toets heeft daar veel te veel twang etc. voor, klinkt niet heavy/rond genoeg.

Kim Wilson
27 november 2006, 16:41
Maar wel een lekker felle bite, neem ik aan?

G.G.
27 november 2006, 17:15
Wat dacht je van een hele oude japanse JV strat, betere pups erin en andere tuners. Past netjes in je budget.

Dude
27 november 2006, 17:20
Tuurlijk, stoere vent. :confused:


wat.... zit jij onder de duim dan ?




btw, ik vergeet ontopic te reageren ! 2e hands usa strat for sure !! more bang for the buck of niet soms...

Kim Wilson
27 november 2006, 21:37
Nee hoor. Maar zolang de rekening en het geld van ons samen is, moet mijn vrouw het wel goedkeuren. Ik vind het ook niet prettig als zij zonder overleg ons huishoudgeld erdoor zou winkelen. Jij wel?

Danny Drug
27 november 2006, 21:45
laten we dit stukje eerst even analyseren...

we beginnen met:

Je hebt je het hele jaar het leplazarus gewerkt

ok das mooi, dat betekend dat je goed voor je gezin zorgt ! dat je een echte man bent, en geen watje die zich laat verzorgen. Dat betekend dus ook dat je daar best wat voor terug mag krijgen af en toe.

Je vindt dat je jezelf wel mag belonen voor het harde werk,

dat zeg ik...

en die kerstbonus mag je van je vrouw uitgeven aan een gitaar.

mag....


MAG....


je MAG je eigen zuur verdiende centen uitgeven aan jezelf ?? dat MAG van je vrouw ?


zucht...


mijn bips zou een tik op dr achterhoofd krijgen !


hahahhaaah geweldig..

idd... mijn 13de maand gaat ook heerlijk naar een nieuwe bijl ipv 3 etentjes met vriendin

Luke-wannabe
27 november 2006, 23:05
Ik ben nu voor de highway gegaan. Puur omdat ik een Japanner heb en ik iets tegen Usa standard fenders heb. Vind ze niet mooi.

Helter Skelter
27 november 2006, 23:16
Dat durf ik nog niet zo hard te roepen. Bouwkwaliteit is idd prima, maar een Jap blijft van basswood. Het wordt nooit een ash of alder body. Daarom zal de klank duidelijk anders zijn dan die van een USA.


enorm zelfs! Ik heb wel eens een Musicman Axis Sport en een Axis Super Sport naast elkaar gehoord, beide gitaren hadden exact dezelfde specs behalve dat de Sport van ASH was en de Supersport van Basswood was gemaakt. Het verschil in geluid was op z'n minst opmerkelijk te noemen, de Supersport klonk veel 'luchtiger' en minder woody dan de Sport.

grayfink
27 november 2006, 23:17
Nee hoor. Maar zolang de rekening en het geld van ons samen is, moet mijn vrouw het wel goedkeuren. Ik vind het ook niet prettig als zij zonder overleg ons huishoudgeld erdoor zou winkelen. Jij wel?

Zo is het. En van mijn vrouw mag ik zeggen dat ik de baas ben.
Trouwens Kim: Tegenwoordig zijn alleen de goedkoopste Jappen nog van Basswood/Lindenhout. De gitaar die ik op het oog heb is van Elzenhout (Alder).
Hier kun je mooi de verschillen zien: http://www.ishibashi-music.com/fenderjp/

De simpelste kost 34400 Yen =226 Euro, basswood. (Komt uiteraard verzendkosten + 22% import overheen)
http://www.ishibashi-music.com/fenderjp/gif/st-43jm.gifST-43J/M34,400 yenBODY: BASSWOODNECK: MAPLE OVALTYPE(MAT FINISH), 324SCALEFRETBOARD: MAPLE ONE PIECE, 250R, 21FPICKUPS: ST-VINTAGE x3CONTROLS & SWITCH: 1VOL, 2TONE, 5WAY SWBRIDGE: DIECAST BLOCK S88COLOR : BLK, VWH, CAR, LPBCOLOR : BLK







Ik neig zelf naar deze:
Inclusief verzenden, importbelasting, btw een dikke 600 Euro
http://www.ishibashi-music.com/fenderjp/gif/st5770tx.jpgST57-70TX56,000 yenBODY: ALDERNECK: MAPLE OVALTYPE, 324SCALEFRETBOARD: MAPLE ONE PIECE, 184R, 21FPICKUPS: TEXAS SPECIAL (USA) x3CONTROLS & SWITCH: 1VOL, 2TONE, 5WAY SWBRIDGE: DIECAST BLOCK S5D VINTAGECOLOR: 2T, BLK, VWH, CARhttp://www.ishibashi-music.com/fenderjp/gif/texsp-st.jpgCOLOR : 2T

Tristan
27 november 2006, 23:28
@Grayfink:
Nu ga je echt iets doen wat niet zo slim is denk ik...
Ik zou persoonlijk nooit een gitaar gewoon zomaar van internet bestellen, al helemaal geen Fender of Gibson, de verschillen zijn zo ongelofelijk groot dat een goede Japanner een gemiddelde USA Strat naar huis kan spelen, of andersom...
Gewoon proberen en vind je een goede, ook al is het niet de kleur die je zoekt, gewoon kopen...

grayfink
27 november 2006, 23:38
Ik weet het ook nog niet wat ik doe. Ik weet wel dat Japanners (of het nou om auto's, camera's of muziekinstrumenten gaat) met heel kleine fouttoleranties produceren. Ik ben daar dus niet zo bang voor. Op de tweedehandsmarkt is bij mij in de buurt op dit moment weinig te vinden. Met intoneren/afstellen kan ik me zelf wel redden.

grayfink
27 november 2006, 23:39
@Dude, mijn vrouw las vanavond over mijn schouder mee; Ze vind jou niet lief.

Tristan
28 november 2006, 00:33
Ik weet het ook nog niet wat ik doe. Ik weet wel dat Japanners (of het nou om auto's, camera's of muziekinstrumenten gaat) met heel kleine fouttoleranties produceren. Ik ben daar dus niet zo bang voor. Op de tweedehandsmarkt is bij mij in de buurt op dit moment weinig te vinden. Met intoneren/afstellen kan ik me zelf wel redden.

Daar heb ik het niet over, hout kent hele grote toleranties of in ieder geval grote verschillen, ook al is het dezelfde soort...
Je kan voor hetzelfde geld een ruk gitaar of een hele goeie treffen daar is echt geen pijl op te trekken, vandaar dat ik je aanraad altijd een gitaar persoonlijk te testen en misschien ook iemand mee te nemen die er meer kijk op heeft dan jijzelf ter assistentie...
Je hoeft niet meteen speakerkabels om te gaan draaien ofzo, maar als je een Fender via internet bestelt en je krijgt een kut gitaar dan ben je gewoon een rund en is het eigen schuld pietje bult, wees gewaarschuwd zou ik zeggen...

grayfink
28 november 2006, 07:01
Volgens mij ben je in de war met iemand die met vuurwerk stunt:???:
Het is natuurlijk geen gitaar van 3000€ waar je risico mee neemt, maar goed, als het ding niet bevalt blijft het zonde. Op de tweedehandsmarkt doen ze het goed, dus op zijn ergst gaat het over een verlies van 200€.
De kans dat ik hem slecht vind klinken is vrij minimaal, mijn oren zijn iets minder fijngevoelig als die van jou. Het verschil met alder/maple en een trombone hoor ik. Daarna houdt het zo ongeveer op. Ik speel over een Peavey Valveking, met een Behringer Bluesoverdrive. Ik vind dat een fijne combinatie, maar jij haalt daar je neus voor op denk ik...

Tristan
28 november 2006, 09:34
Nee man, echt, er is echt een wereld van verschil tussen gitaren, ook al lijken ze precies op elkaar...
Waarom zou je nu het risico nemen een kutinstrument te kopen, terwijl je met iets meer moeite een gitaar kan kopen die voor een hele poos meegaat, misschien wel je hele leven...
Anders moet je ook niet zo'n topic als dit starten en denken aan andere elementen enzo, want dan ben je dat ook niet waard...
Ik merk dat je er wel mee bezig bent, dus doe het dan goed, ga naar een winkel of naar een particulier, neem iemand mee die er wat meer kijk op heeft dan jijzelf en koop een goede gitaar, alsjeblieft man... :confused:

grayfink
29 november 2006, 01:27
...neem iemand mee die er wat meer kijk op heeft dan jijzelf...

Ik speel nu 26 jaar, heb 25+ elektrische gitaren gehad. Honderden bespeeld. Ik ben niet achterlijk. Maar wat jij een groot verschil noemt, noem ik een nuance. Een nieuwe gitaar is als de wc in de stacaravan op vakantie, je moet er even aan wennen, en dan wordt het iets van je zelf. Een jap reissue is goed, punt uit.

Joey Handsome
29 november 2006, 09:27
Ik blijf me dan wel verbazen over het feit dat je op een Behringer Blues Overdrive speelt.

grayfink
29 november 2006, 17:41
Mankeert nix aan. Lekkere crunch of om de buizen over de nek te sturen. Overmoedig heb ik ook nog een Behringer chorusje gekocht. Totale crap, 3 x nix. Dat was dus dom.

Tristan
29 november 2006, 18:17
Ik speel nu 26 jaar, heb 25+ elektrische gitaren gehad. Honderden bespeeld. Ik ben niet achterlijk. Maar wat jij een groot verschil noemt, noem ik een nuance. Een nieuwe gitaar is als de wc in de stacaravan op vakantie, je moet er even aan wennen, en dan wordt het iets van je zelf. Een jap reissue is goed, punt uit.

Nou ja, het was maar een tip en ik zei ook als je niet zeker bent...
Als het je geen hol uitmaakt, tsja, dan wens ik je veel plezier met je nieuwe gitaar, maar waarom start je dan uberhaupt dit topic?

@Joey Handsome:
Die Behringer Blues Overdrive is helemaal niet supercrap hoor, zit best wel een grappige sound in, de toneknop werkt erg goed, van muggebeet tot wollig en alles ertussenin...
Het pedaal heeft ook behoorlijk wat gain, je kan er wel een soort viool achtige sustain en zelfs een soort fuzzy geluidje uithalen, de definitie is echter wel beperkt, maar ik vond het geen crap ding, zelf zou ik hem niet kopen, want er zijn wel betere pedalen...

Joey Handsome
29 november 2006, 19:11
Hmmm... Dat verbaast me dan weer. Moet ik maar eens proberen dan.

Tristan
29 november 2006, 19:19
Nou ja, overdrijven is ook een vak hoor, geweldig is 'ie niet, maar dat zijn die (Taiwanese) Boss pedalen over het algemeen ook niet, die Blues Overdrive is volgens mij een van de betere uit de Behringer range...

Joey Handsome
29 november 2006, 19:29
Nee ok, dat geloof ik graag. Maar opzich is het wel redelijk bang for your buck. Dat spreekt me dan wel weer aan. Ik ben zowieso nog op zoek naar een lekkere overdrive. Nu ben ik dan weer niet bereid daar meer dan 100 euro aan uit te geven als het even kan. Ik gebruik er nu m'n RAT weleens voor, maar ja, dat klinkt toch meer als een heel klein beetje distortion met clean eroverheen.

grayfink
1 december 2006, 17:18
Deze is voor mij gereserveerd, morgen ga ik naar Dokkum, voor 700€ mag ik hem meenemen. Is het wat denken jullie? '91 goede periode?

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/63006577-fender-usa-stratocaster-gereserveerd.html%3Freturn%3DeJwlilEKgzAQBe9S0E81i ZE2IqXeZNEUxdQs2YXalt69G%252Fq%252BZh4DTrnP6pqenLJ ndyIPaVr6hRldXW8R%252FV49IG2MAYCp2kP9Typc8HqEQZUzD RwLc1OFGQMLvFfMeAjqzratyfYSs6br2ovYvOa%252ByRPbnmJ 3v88%252BFdrqhjgBxwmI5TBjpFzrEgd16r8%252Fabs2HQ%25 3D%253D%26df%3D1%26fta%3D

jimihattricks
1 december 2006, 17:33
klinkt als een goede deal, wel eerst uitgebreid testen natuurlijk.. zelf heb ik t niet zo op die stock pickups uit de USA strats, maargoed, dat zijn dingen die je nog altijd kunt veranderen...

t is wel echt n blackie he.. geef mij maar olympic white :)

nopster
1 december 2006, 17:39
Dat durf ik nog niet zo hard te roepen. Bouwkwaliteit is idd prima, maar een Jap blijft van basswood. Het wordt nooit een ash of alder body. Daarom zal de klank duidelijk anders zijn dan die van een USA.

De Japanse RI's zijn alder. De gewone modellen zijn basswood. Ik denk dat je, aangezien je geen RI hebt, idd andere pickups hebt dan de TS's.

Luke-wannabe
1 december 2006, 20:55
Ik vind die negentiger jaren USA standards niet echt tof ofzo. Tachtiger is helemaal erg, negentiger is wel ok denk ik, maar ik ben er niet kapot van. Ik vind ze er ook niet vet uit zien. Denk dat je dan beter een japanner kan hebben. Maar kan dat dit net wel een goede is.

grayfink
2 december 2006, 20:13
En we noemen hem Blackie. http://img53.imageshack.us/img53/3628/dscn0380yo1.jpg
'91 - nieuwstaat. (op 2 kleine butsjes na) geen enkele fretwear. 700 Euro inclusief OHSC.
Ik had er gelijk een goed gevoel bij, echt een fijn sprankelend/levend geluid. Leek me ook geen verkeerde prijs. Ik ben blij.

Danny Drug
2 december 2006, 20:19
prachtig ding!

wat een mooie hals!!!!

Tupelo
2 december 2006, 20:26
Congrats! :)

Dacht jij, dit jaar komt sinterklaas & niet de kerstman?

drap
2 december 2006, 22:38
Mooie plank Gray! Gefeliciteerd d'r mee! :)

vulvasonic
2 december 2006, 23:07
Ik vind die negentiger jaren USA standards niet echt tof ofzo. Tachtiger is helemaal erg, negentiger is wel ok denk ik, maar ik ben er niet kapot van. Ik vind ze er ook niet vet uit zien. Denk dat je dan beter een japanner kan hebben. Maar kan dat dit net wel een goede is.

Hier een tachtiger van mij (1982 'Dan Smith' non-trem strat in sienna sunburst). Geloof me, dit zijn HEERLIJKE gitaren. Ik heb er meerdere in mijn hand gehad en in mijn bezit gehad. Deze gitaren hebben een superhelder geluid. Ik zal er nooit afstand van doen.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/SiennaStratBodyFront.jpg

Maniaaaak!!
2 december 2006, 23:07
fender japan, zonder twijfel...

texas specials boeien dan niet zoveel, kan altijd nog wat anders in natuurlijk

Absoluut mee eens, de Built in USA strats worden overschat. Mijn MIJ is al 15 jaar mijn main ben nog geen USA strat tegengekomen die droog beter klinkne dan mijn CAR MIJ '57 Vintage ReIssue.

Hector_Tsolodimos
2 december 2006, 23:57
@ grayfink:
Hιle mooie gitaar! Zo een wil ik ook! Lekker klassiek.
Het enige wat ik jammer vind is het logo op je headstock, jij hebt er zo een:
http://www.sweetwater.com/feature/technotes/issue13-good-wood/images/Fender-headstock.jpg

maar ik vind deze veel mooier: (bij die andere denk ik ook steeds aan de goedkoopste Mexicaan!!)

http://www.rnrdating.com/images/fender_headstock.gif

Luke-wannabe
3 december 2006, 09:13
Hier een tachtiger van mij (1982 'Dan Smith' non-trem strat in sienna sunburst). Geloof me, dit zijn HEERLIJKE gitaren. Ik heb er meerdere in mijn hand gehad en in mijn bezit gehad. Deze gitaren hebben een superhelder geluid. Ik zal er nooit afstand van doen.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/SiennaStratBodyFront.jpg
Okeey. Nou ja, ik het slechte ervaringen met Usa standards en helemaal die standards uit de 80's