PDA

View Full Version : 5150 probleem



Soulflyhigh
26 november 2006, 23:19
Ik heb laatst per ongeluk mijn footswitch in mijn exerne speaker uitgang gestopt met als gevolg dat mijn versterker het niet meer doet. Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen. Nieuwe zekering ofzo???

alvast bedankt :)

Negative K3 fan
26 november 2006, 23:26
oei dat zal best wel eens heel lelijk kunnen zijn...

controleer eerst de zekeringen maar

gaat de versterker nog wel aan? of gebeurt er niets?

Put
27 november 2006, 08:52
Kunnen we hier geen sticky van maken over 5150 problemen.

Ik heb namlijk zaterdag denk ik mijn 5150 gemold.
De zekering is nog heel.
Misschien is het de input ik trapte namelijk op mijn snoer waardoor het een flinke ruk kreeg .
Ik heb verder nog niet gekeken maar wat is een veel voorkomend probleem naast dat de zekering het begeeft?

mvg

Negative K3 fan
27 november 2006, 11:27
Kunnen we hier geen sticky van maken over 5150 problemen.
lijkt me niet echt nodig


Ik heb namlijk zaterdag denk ik mijn 5150 gemold.
De zekering is nog heel.
Misschien is het de input ik trapte namelijk op mijn snoer waardoor het een flinke ruk kreeg .
Ik heb verder nog niet gekeken maar wat is een veel voorkomend probleem naast dat de zekering het begeeft?

mvg

de versterker gaat waarschijnlijk nog wel aan, maar er komt geen of een vreemd geluid uit? beschrijf je probleem eens wat nauwkeuriger.

en trouwens, zekeringen die eruit vliegen zijn slechts een symptoom, daar zitten ze voor in die amp.

Soulflyhigh
27 november 2006, 11:42
oei dat zal best wel eens heel lelijk kunnen zijn...

controleer eerst de zekeringen maar

gaat de versterker nog wel aan? of gebeurt er niets?
De versterker gaat nog wel gewoon aan. De buizen gloeien ook nog gewoon alleen het standby knopje reageert niet meer....

ps thanks negk3fan

Negative K3 fan
27 november 2006, 12:21
als je zegt dat hij niet reageert, gaat het bijbehorende lampje dan wel of niet branden?

BlackSun
27 november 2006, 12:49
Je hebt waarschijnlijk de eindtrap kortgesloten...
Was er geen branderige geur oid te merken? of een harde plop? ...iets?
en hoe lang heb je hem aangehad tijdens het verkeerd aansluiten?

Soulflyhigh
27 november 2006, 15:35
Het lampje/ledje van de standby switch brandt inderdaad niet meer. Ik weet niet precies hoe lang ik hem zo gebruikt heb maar ik hoorde wel een soort krakend geluid toen heb ik hem meteen afgezet. Later kwam ik er achter dat de footswitch verkeerd aangesloten was.

Misschien weet Chris van CWM amps hier wat vanaf? Hij zit wel lekker dichtbij in Vleuten. Waarschijnlijk weten ze er geen hol vanaf bij Kees Dee

ps van een branderige geur was geen sprake, een harde plop kan ik me ook niet herinneren

Negative K3 fan
27 november 2006, 16:19
Ja waarschijnlijk heb je de uitgang kortgesloten en zijn je buizen dus verneukt, dat het lampje niet brandt betekent waarschijnlijk dat de HT fuse erdoor is. Ik zou chris even bellen als hij toch dichtbij zit.

Tho
27 november 2006, 16:29
Jeetje Jeroen, dat is wel kut! Maar je weet in ieder geval wat er aan scheelt nu..

offtopic: Dinsdag gaat sowieso niet door want er was geen ruimte. Heel misschien woensdag, dus ik bel ze morgen nog ff

sickpunk
27 november 2006, 16:33
tering ben je lekker mee.... :S
wat een oplossing is maybe voor de volgende keer... alle inputs/outputs aan de achterkant die je niet gebruikt aftapen!...
ook een leuke: speaker in je effects send stoppen, zegt de boel ook "poef"... hadden ze bij ons in de oefenruimte gedaan, en er maar niets van snappen he...

Soulflyhigh
27 november 2006, 18:22
Ja het was donker op m'n kamer en ik dacht dat ik de goede te pakken had. Niet dus!!! Nou, even Chris een pm doen :(

ps als ik achter in m'n versterker kijk dan branden de twee grote buizen nog wel. Dat zijn de pre-amp buizen ofzo? Waar kan ik checken of het m'n eindbuizen zijn?

Negative K3 fan
27 november 2006, 18:25
die twee grote zijn de eindbuizen, dat ze nog gloeien wil overigens niet zeggen dat ze nog werken.

je preamp buizen zitten verstopt onder beschermhulsjes.

Soulflyhigh
27 november 2006, 18:32
Thanks neg net Chris even een mailtje gedaan en morgen even bellen. Ps ik heb ook goede verhalen gehoord over de amp afdeling van de Bass Conection. Hebben jullie daar ervaring mee?

GravityRobert
27 november 2006, 18:33
Ok, dat klinkt vrij serieus. Breng hem anders maar naar je lokale gitaarboer voor controle/reparatie.

Balen man, 5150's zijn mooi :(

Soulflyhigh
27 november 2006, 20:43
Net even met mijn vader tegen mijn wil in (hij was handvaardigheidleraar ;) ) 5150 opengeschroefd. Er was niet zo veel te zien tot het bovenpaneel er uit ging. Er blijkt in ieder geval een zekering doorgebrand te zijn. Voor de kenners er zitten er 4 boven elkaar en de bovenste was doorgebrand. Morgen even nieuwe zekering halen en misschien doet ie het dan weer :)

GravityRobert
27 november 2006, 21:19
Net even met mijn vader tegen mijn wil in (hij was handvaardigheidleraar ;) ) 5150 opengeschroefd. Er was niet zo veel te zien tot het bovenpaneel er uit ging. Er blijkt in ieder geval een zekering doorgebrand te zijn. Voor de kenners er zitten er 4 boven elkaar en de bovenste was doorgebrand. Morgen even nieuwe zekering halen en misschien doet ie het dan weer :)

Dat klinkt hoopvol, good luck :dance:

Negative K3 fan
27 november 2006, 21:20
Pas op voor hoge spanningen die in je versterker aanwezig zijn! Ook als hij uitstaat en als het snoer niet in het stopcontact zit!

Tho
27 november 2006, 21:22
'k had hem net nog aan de telefoon, hij leefde nog :dance: Hoe kan het dan, ookal is de stekker uit het stopcontact, dat je toch nog een schok kan krijgen?

Soulflyhigh
27 november 2006, 22:53
Negk3

De stekker was er idd al uit en het is een week geleden maakt dit uit? Maar goed ik leef nog waar zou ik dan een schok van moeten krijgen?

dankjewel voor je bezorgdheid ;)

e!
27 november 2006, 23:14
Condensators zijn geladen. Ze ontladen niet door de stekker eruit te halen. Als je de (verkeerde) pool van zo'n ding aanraakt kun je een mega-opsodemieter krijgen (als in dodelijk), ook als de amp al een week (of langer) uitstaat!

Kijk ook even in "De Werkbank" http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68785. Daar staat een sticky over dit onderwerp bovenaan.

De ronde busjes op deze foto zijn condensators.
http://home.hccnet.nl/r.r.meijer/versterker/JD10%20condensator.jpg

Soulflyhigh
27 november 2006, 23:29
Dank je wel voor je uitleg. Zou ik zo'n doorgebrande zekering wel zelf kunnen vervangen ik heb hem er immers ook uitgehaald of zou ik toch m'n versterker wegbrengen? Iemand adresjes in de buurt van Amersfoort/Utrecht???

sickpunk
27 november 2006, 23:41
die dingen kunnen echt nog jaren spanning behouden...
dacht dat de oplossing was "leeg spelen" hoewel ik geen idee meer heb hoe dat precies in z'n werk ging...

Negative K3 fan
28 november 2006, 01:29
'k had hem net nog aan de telefoon, hij leefde nog :dance: Hoe kan het dan, ookal is de stekker uit het stopcontact, dat je toch nog een schok kan krijgen?

dikke elco's waar normaal 450 Volt op staat bijvoorbeeld?

Negative K3 fan
28 november 2006, 01:30
Negk3

De stekker was er idd al uit en het is een week geleden maakt dit uit? Maar goed ik leef nog waar zou ik dan een schok van moeten krijgen?

dankjewel voor je bezorgdheid ;)

je filter elco's zijn normaal gewend om op 450 volt te staan, ze slaan de stroom als het ware op... na een week kan er nog zeker stroom op staan, die elco's hebben draadjes die overal naar binnen in de amp gaan, dus er is niet een bepaald gebied wat onveilig is.

BlackSun
28 november 2006, 14:11
@ negative:

Waarom worden er eigenlijk geen lek-weerstanden over de condensatoren geplaatst? beinvloeden deze het geluid oid?

edit: ik kijk net in het faq-topic en zie daar dat frits dezelfde oplossing al geeft. het kan dus wel. Maar mijn vraag over beinvloeding van de t0000ne staat nog steeds ;)

Negative K3 fan
28 november 2006, 15:34
goeie vraag blacksun, anderen kunnen daar vast antwoord op geven.

Soulflyhigh
1 december 2006, 18:15
Nou m'n vader (handige kerel!!!) heeft de zekering vervangen en m'n 5150 scheyrt weer als vanouds!!! Ik ben in ieder geval erg opgelucht. En de tip van het tape op de externe input ga ik zeker doen. Nog voor de reacties op het forum

thanks en cheers

Malle Eppie
1 december 2006, 18:24
Iemand adresjes in de buurt van Amersfoort/Utrecht???

Peter van Weelden in Apeldoorn = the king op dat gebied. Ga er ook naar toe met m'n Marshall.

http://www.vanweelden.com/

Soulflyhigh
1 december 2006, 18:25
Peter van Weelden in Apeldoorn = the king op dat gebied. Ga er ook naar toe met m'n Marshall.

http://www.vanweelden.com/
Bedankt dan weet ik dat voor een hopelijk niet volgende keer ;) zie hierboven